Délmagyar logó

2018. 04. 23. hétfő - Béla 12°C | 27°C Még több cikk.

Hetven éve izzik a vas a szegedi öntödében

Ritkán hallunk róla, pedig napi három műszakban dolgozik a Szegedi Vas- és Fémöntöde a Kálvária sugárút sarkán. Külföldi nyersanyagból külföldi autógyáraknak termelnek alkatrészeket. A kemence mellett 1500 fokot mérnek, de pár méterrel távolabb már „csak" a kintivel megegyező forróságot érezni.
Férfierőre leginkább az öntésnél van szükség Fotó: Segesvári Csaba
Az öntöde még megvan? – kérdeztek vissza ismerőseim, amikor elmeséltem, hogy a Szegedi Öntöde Kft.-hez készülök. Az pedig bizony megvan, hetven éve működik. És bár a rendszerváltás után a Kálvária sugárút és a Vásárhelyi Pál utca sarkán álló üzem több albérlőt – köztük lapjaink nyomdáját – befogadott, a területe változatlan.

– Arra vagyunk a legbüszkébbek, hogy létezünk – üdvözöl a kohómérnök végzettségű igazgató, Kovács Sándor. Elmeséli, a dolgozók 1994-ben E-hitelből vették meg a saját munkahelyüket, hogy megmentsék a pusztulástól. Átestek – a másik régi, de találó kifejezéssel – a termékszerkezet-váltáson, mert a beszállítóik és a belföldi felvevőpiacuk nem élte túl a privatizációt. Az egykor virágzó négyszázötven fős középüzem helyén jelenleg százhatvanan dolgoznak. Forgalmuk tavaly 1,2 milliárd forint volt, ez vasban mérve 4800 tonna öntvényt jelent. Szerény a nyereségük, de jut belőle fejlesztésre is.

A cégnek Szegeddel nincsenek üzleti kapcsolatai. Orosz vagy ukrán
Örök meleg

Az elektromos olvasztókemence hőmérsékletét infrahőmérővel ellenőrzik, 1500 fok szükséges. Az olvasztárok törlik a homlokukat, mellettük állva szinte a bőrünkön izzik a levegő, de két méterre onnan már „csak" 35 fokot mérünk. Bólogatnak, hogy ennyi ez télen-nyáron. Fogy is a védőital egész évben, kelendő a szóda, népszerű a citromlé és a tea.  
nyersvasat dolgoznak fel, ami milliónyi fékhenger, tárcsa, dob formájában olasz, német, francia autógyárakba kerül. A hazai vasipari konkurenciájuk szinte semmivé olvadt, mindössze három hasonló jellegű öntöde működik rajtuk kívül.

Kint 33 fokos az augusztusi hőség, amikor belépünk a nevében is meleg üzemcsarnokba. Bent hasonló a klíma, de a forróság dacára a hét öt napján három műszakban olvasztják és csapolják a vasat. A hagyományos öntési eljárással még mindig gazdaságosabb előállítani a bonyolult alkatrészeket, mint forgácsolni.

– A malomban minden fehér lesz, nálunk meg koromfekete. A fekete liszt: kőszénpor. Az öntőformákban levő homokhoz keverik, hogy ne ragadjon bele az izzó fém – jegyzi meg Kovács Sándor. Keressük a vasgyúró öntőmunkásokat, de az igazgató elmagyarázza: manapság a hagyományos technológia nem azt jelenti, hogy pusztán izomból dolgoznak. A formázás az új gyártósoron gombnyomásra és néhány tekeréssel működik. Férfierőre leginkább az öntésnél és a formák összerakásánál van szükség.

Hogyan formálódik a jövőjük? Azt mondják, nincs gond, amíg az autógyárak termelnek. A siker a tulajdonosok, azaz a dolgozók közös érdeke – bár működik itt a vasasok szakszervezete is.




hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

NB III: Eddig Hibátlan az SVSE

Tovább olvasom