Délmagyar logó

2017. 01. 21. szombat - Ágnes -11°C | 0°C Még több cikk.

High-tech ellenőrzés a sztrádákon

Öt év helyett csak hatvan napig kell őrizgetni az autósoknak az autópálya-matricákhoz tartozó ellenőrző szelvényeket, hogy igazolni tudják vita esetén: valóban fizettek az úthasználatért. Ezt javasolja a közlekedési tárca törvénymódosító indítványa. Jelenleg elvileg akár öt évre visszamenőleg is előállhatnak a bírsággal. Közben az eddigi négy mellé újabb tizenhárom, infravörös kamerákkal felszerelt matricaellenőrző-autót állított forgalomba az autópálya-kezelő társaság.
Munkában az autópálya-rendőrök. Fotó: Frank Yvette
Törvénymódosítást kezdeményezett a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium az autópálya-matricákkal kapcsolatban. A parlamentnek benyújtott javaslat lényege, hogy jóval kevesebb ideig kell megőriznünk a matricákhoz tartozó bizonylatot, hogy vitás esetben igazolni lehessen a fizetést a sztrádahasználatért.

A módosítás szerint, ha valaki úgy használta a sztrádát, hogy nem vett matricát, hatvan napon belül ki kell küldeni neki a pótdíjfizetési felszólítást. Ha ezt az autópálya üzemeltetője nem teszi meg, az autós megússza a büntetést. Emellett lényeges eleme a módosításnak az is, hogy a pótdíjfizetési kötelezettség egy év után elévül.

Az autósok aggályai

Eddig nem szabályozták a kérdést, így elvileg öt éven belül bármikor előállhatott az autópálya fenntartója azzal, hogy valaki nem vett matricát. Ha ennek ellenkezőjét az autós nem tudta bizonyítani, ki kellett fizetnie a bírságot.

A törvénymódosítás indoklásából kiderül, a gazdasági tárca azután döntött a változtatás mellett, hogy az autós társadalom több képviselője, illetve a Magyar Autóklub mint az autósok érdekvédelmi szervezete is jelezte aggályait.

Az M5-ös üzemeltetője készül a télre

Az M5-ös autópálya üzemeltetője folyamatosan fejlődő technikával, eszközállománnyal és a megfelelő készletek felhalmozásával készül a téli időjárásra – közölte Kapots Zoltán, az autópályát müködtető Magyar Intertoll Zrt. vezérigazgatója a múlt héten Balástyán. Március 11-étől már az országhatárig tart az M5-ös autópálya, így a cég mintegy 160 kilométernyi utat tart karban három üzemmérnökségről – mondta a szakember a cég téli gépszemléjét megelőző sajtótájékoztatón. Az utóbbi egy évben több mint másfélszeres hosszúságúra bővült autópálya újonnan megépült szakaszát az új balástyai üzemmérnökségről látják el. A cég adminisztratív létszáma ezzel nem bővült, csak a fizikai dolgozók száma emelkedett az igényeknek megfelelően harminc fővel – közölte a szakember. A pálya teljes hosszát útellenőrök járják be nappal kettő-, éjjel négyóránként, az autópálya állapotáról pedig a cég napi hat alkalommal küld jelentést az Utinformnak – tudatta a szakember. Kapots Zoltán elmondta: a zavartalan forgalom biztosításához, a hóeltakarításra és síkosság-mentesítésre üzemmérnökségenként kilenc gép áll rendelkezésre, ám szükség esetén további három járművet munkába állíthatnak.

Az infra mindent lát

A sztrádákon az eddigihez képest jóval korszerűbb, mobilkamerás matricaellenőrző rendszert vezetett be az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. Az új infrakamerák éjszaka, menet közben is képesek a forgalom figyelésére. Az autópálya-kezelő 13 mobilkamerás járművet használ majd, közülük 5 az M5-ösön közlekedőket ellenőrzi, 2-2 pedig a többi sztrádán működik. Az autók felszerelése egyenként 2 millió 890 ezer forintba került – tudta meg az InfoRádió. Az ÁAK Zrt. idén eddig 188 ezer bliccelőt kapott el, akiktől 1,3 milliárd forint bírságot szedtek be. Az új beszerzésektől azt remélik, hogy évente akár 2 milliárd forintra is nőhet az így befolyó pótdíjak összege.

Az ÁAK Zrt. kimutatásai szerint idén tovább csökkent a bliccelők aránya a magyarországi fizetős útszakaszokon. A tavalyi 4–4,5-ről 2006 első félévében mintegy 3–3,5 százalékra esett vissza az országos bliccelési ráta az autópályákon. Ez azonban nem elsősorban a javuló morálnak köszönhető, hanem az autópályákon üzemelő, egyre szigorúbb ellenőrzési rendszernek.

Drágább matricák

Jövőre drágábbak lesznek ugyan az autópályadíjak, de az áremelkedés mértéke még így is elmarad majd a 2007-re tervezett 6,2 százalékos inflációtól – írta a Népszava. Míg a személyautósok 0,5–2 százalékos drágulásra számíthatnak, addig a 12 tonnánál nehezebb teherautók 9–15 százalék közötti pluszkiadásra készülhetnek fel. A drágulás mértéke attól is függ, milyen időtartamra érvényes a vásárolt matrica. Legjobban a D3-as kategóriába tartozó kisteherautóval közlekedők járnak, nekik mindössze 0,5–0,6 százalékos áremelkedésre kell számítaniuk.

Szakemberek szerint nagyobb tömegű teherautók esetében azért indokolt a nagyobb mértékű áremelés, mert a többi közlekedőhöz képest ezek a járművek okozzák messze a legnagyobb károkat az úthálózatban. További rossz hír a teherautósok számára, hogy a kormányzat tervei szerint több száz kilométernyi autóutat, illetve több ezer kilométer főutat is a fizetős kategóriába sorolnak számukra.

A közlekedési miniszter végleges döntésére decemberig kell várni, a tarifatáblázatot és a díjköteles utak pontos hosszát akkor hozzák majd nyilvánosságra.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az omegás Benkő Lászlóval készül első CD-je

Folytatás az 1. oldalról. Tovább olvasom