Délmagyar logó

2017. 05. 28. vasárnap - Emil, Csanád 13°C | 25°C Még több cikk.

Hoffmann hajthatatlan: maradnak a kihirdetett keretszámok

Nem vonja vissza a kormány a felsőoktatási keretszámokat - erről Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár beszélt csütörtökön a Magyar Televízió Ma reggel című műsorában, a Hallgatói Hálózat előző napi demonstrációján elhangzottakra reagálva.
"Mióta megkezdődött a felsőoktatás és a köznevelési rendszer átalakítása elég sűrűn kaptunk ultimátumokat és ilyen felszólításokat, ezek többnyire politikai célzatú üzenetek. Mindent megfontoltan készítettünk elő, a visszavonást nem gondoljuk komolyan" - fogalmazott Hoffmann Rózsa.

A kereszténydemokrata politikus azt mondta, vannak bizonyos politikai csoportosulások, amelyek úgy tesznek, mintha mindent lehetne ugyanúgy folytatni, mint eddig, holott nem lehet. Hozzáfűzte: az élet ilyen, a véleményét mindenkinek joga van kifejteni; igen nagy támogatottsággal haladnak előre a felsőoktatási rendszer átalakításában.

Hoffmann Rózsa kiemelte, olyan pályára kell állítani a felsőoktatást, amely lehetővé teszi, hogy mindenki tanuljon, aki akar és tehetséges, de ugyanakkor meg kell felelni a világpiaci kihívásoknak is. Mint hozzátette, olyan szakokra kell koncentrálni az adófizetők pénzét, amelyek hozzájárulnak az ország, a gazdaság fejlődéséhez.

A keretszámok módosulása hónapokkal ezelőtt ismert volt, ez nem ért senkit váratlanul, a konkrét számok esetleg váratlanul értek "egy-egy csoportot", de tudni lehetett, hogy változás lesz - hangsúlyozta az államtitkár.

Lázár Jánosnak, a Fidesz frakcióvezetőjének a kijelentéséről, miszerint nem biztos, hogy a kormány jól mérte fel a magyar valóságot a felsőoktatási keretszámoknál, azt mondta: ilyen nagy változtatásnál senki nem lehet száz százalékig biztos abban, hogy az volt az egyedüli és helyes döntés. Lázár János kérdése bizonyos kételyt fogalmaz meg, és nem állítást - közölte.

Kérdésre kitért arra is, hogy a mostani adatok azt mutatják, nincs változás a felsőoktatási jelentkezések időarányos alakulásában, nagyjából ugyanott tartanak, ahol tavaly ilyenkor, és nem számítanak jelentős csökkenésre.

Nyáron a felvételi eredmények után lesznek olyan adatok birtokában, amelyeket elemezni fognak, és ha szükséges, akkor változtatnak - jelezte Hoffmann Rózsa.

A felsőoktatási törvény visszavonását és az ezzel kapcsolatos társadalmi vitát, az egyetemek függetlenségét, a keretszámok újragondolását és a szociális ösztöndíjrendszer kialakítását követelte a többi között az a több száz tüntető, aki részt vett a Hallgatói Hálózat demonstrációján szerdán Budapesten. A tüntetés résztvevői az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) lágymányosi kampuszánál gyülekeztek, majd az Egyetemi rakparton és a Szabadság hídon keresztül vonultak a Fővám térre. A demonstráció az ELTE Egyetem téri épületében, és az előtt ért véget.

Walter Richárd egyetemi hallgató, a fórum egyik moderátora a demonstráció után az MTI-nek azt mondta, az egyetemistákból, oktatókból és gimnazistákból létrejött "sejthálózat" - a Hallgatói Hálózat támogatásával - hétfőig ad ultimátumot a kormánynak arra, hogy az visszavonja a hallgatói keretszámokra vonatkozó rendeletet, ellenkező esetben "nyomást gyakorolnak" majd. Az egyetem épülete előtt megjelent Kunhalmi Ágnes, az MSZP elnökségi tagja is, aki az MTI tudósítójának azt mondta, a frakció még hétfőn napirend előtt kezdeményezni fogja az Országgyűlésben a keretszámok visszavonását. A demonstráción megjelent Vágó Gábor az LMP politikusa, és szolidaritását fejezte ki a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete is.

Olvasóink írták

  • 19. martamama09 2012. február 16. 19:35
    „Én általános iskoláról beszéltem.Arra van rálátásom.Tragikus,megalázó,szörnyű helyzeteket tudok.60-as,70-es években a szülőkre lehetett támaszkodni,ők is azt akarták amit a tanárok.Otthonról is csak jó intelmekkel indították el a tanulót:köszönj,tisztelettel beszélj,fogadj szót,volt a tudásnak értéke,biztatták,segítették gyermekeiket.Már az óvodában sem jönnek el nyílt napra,legszívesebben nyárra is ott,vagy a suliban tartanák.A leckét,füzeteiket nem ellenőrzik,nem tudják merre csavarog du.és este a gyerek.a gyerekek festett hajjal,telefonnan ,tudás nélkül,stb....a szülő semmiben sem partner,csak támad.Szóban,önkormányzatnál.Bizonyos középiskolákról is hasonlókat hallok.Ahol a szülő nem segíti,biztatja a gyereket,ott katasztrófahelyzet van.Az odafigyelő szülő nem véletlenül viszi el az ilyen iskolából a gyerekét oda,ahol a tudás a lényeg.Nem kell bántani az elit iskolákat,ott mindenki a tudásért dolgozik.”
  • 18. helsinkirokker 2012. február 16. 19:08
    „17. Lorelei? Ha nem piacképes egy diploma, akkor minek megszerezni?”
  • 17. Lorelei 2012. február 16. 14:22
    „Ami a felsőoktatást illeti: tény, hogy az utóbbi években felhígult, az is tény, hogy BTK-s diplomával nem nagyon lehet elhelyezkedni (ahogyan TTK-s, jogász stb. diplomával se megy olyan könnyen!) - de én úgy gondolom, egy ország nem mondhat nemet a - (szakukat szerető) bölcsészek által képviselt - kultúrára, akkor sem, ha az nem "piacképes".”
  • 16. Lorelei 2012. február 16. 14:20
    „Összemostatok 2 problémát, a középiskoláét és a felsőoktatásét. Tapasztalataimat mondom: a középiskolákban valóban létező probléma, hogy a gyerekek többsége fegyelmezetlen, és a tanár semmi támogatásban nem részesül a fegyelmezést illetően (szülő, igazgató, kollégák, társadalom, stb.) A diákjogok fontosak - de ki kellene őket egészíteni a tanárok munkavégzéshez való jogával (= tanítás, az óra megtartása). A felsőoktatásban általában nincsenek fegyelmezési problémák, ott az órán a hallgatók tudnak viselkedni.”
  • 15. roxper 2012. február 16. 13:37
    „13.
    Honnan tudod, hogy mi lesz a hiányszakma 5,5 év múlva mire a mostani érettségizők lediplomáznak?
    Ha már vágtak, akkor a hiányszakmákat leszámítva vághattak volna egységesen és nem úgy, hogy a pázmány meg az elte szerintük elitjogász képző és ők kapnak állami helyet, a többi, egyébként jobb egyetem, mint az SZTE meg szívjon csak! Se ebben, se más döntésben nincs benne a fokozatosság elve és mint ezt is szinte visszamenőlegesen hozták meg, 1 hónappal a jelentkezési lap benyújtása előtt!
    Sokkal több értelme lett volna bevezeti a csúnya, gonosz, hazug gyurcsány bácsi ötletét, hogy mindenki fizet egy minimumot, az okos gyerek jó tanulással ezt röhögve kifizeti a 20-30e forintos ösztöndíjából, az egyetemen lógók/bulizók meg tejelnek az állambácsinak! De nem, népszavazással, populista demagóg sz*rral ezt leszavaztatták!”
  • 14. nemecsekerno_007 2012. február 16. 13:20
    „11. roxper 2012.02.16. 13:00

    Az oktatás minőség nem a szakmával függ össze. Nem az számít, hogy mit csinálsz hanem az, hogy hogyan. Legalábbis nálunk szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban. Jó lenne már idáig eljutni, mert az nem egy egészséges értékrend, hogy többre tartanak egy lusta és trehány orvost, mint egy lelkiismeretes asztalost.”
  • 13. mozdony 2012. február 16. 13:19
    „11!félreértetted,csak most nagyon sokan vannak.PICI SZÜNET,MAJD MÁSKOR MÁS LESZ A KERETSZÁM.NEM KAPNAK ÁLLÁST,AKKOR MEG MINEK,DE AZÉRT TE IS TUDOD ,HOGY VANNAK ÉRDEKES SZAKOK.”
  • 12. mozdony 2012. február 16. 13:15
    „Nekem meg az a tapasztalatom,hogy a tanulatlan ,segélyen élők nem törődnek a gyerekeikkel.Némelyik azt sem tudja,melyik osztályba jár a gyerek,soha nem tanul vele,soha nem jár szülőire,de az iskolát a boltban szidni nagyon tudják.Én mit csinálnék?Megszigorítanám a fegyelmet,kötelességek,aztán a jog,a szülői beleavatkozás visszaszorítása,aki nem tanul,azt buktatnám,aki tönkretesz egy közösséget,eltanácsolnám.
    Voltam olyan nyílt órán,ahol az ilyen gyerek a megjelenő 1-2 szülő előtt bemutatkozott.Nincs a tanár kezében eszköz,ha idegenek előtt merte,mit mer máskor!Bizony rendcsinálással elmegy az óra eleje,a lecke soha nincs kész !Azokban az iskolákban,ahol a szülő partner,szárnyal a munka.Ehhez a dologhoz 3 ember kell tanár ,szülő,gyerek,ha valamelyik nem akarja már nincs eredmény.”
  • 11. roxper 2012. február 16. 13:00
    „Nos akkor mozdonyszőke és helsinkikokker véleménye alapján elmondhatjuk, hogy a magyar közgazdász és jogász képzés ruhatár és büfészaknak felel meg! Ezt ti elvakult narancs droidok se gondolhatjátok komolyan! :P”
  • 10. mozdony 2012. február 16. 12:48
    „Ez az amit a diákoknak meg kéne érteni!Az ilyen un. ruhatárszakokkal később sem boldogulnak,felesleges tüntetni,a szülőket feleslegesen belehajtani kiadásokba!Attól,hogy több lenne az államilag finanszírozott helyek száma,a helyzet nem változna!Bizony akinek a diplomájáért 10-20 milliót fizet az állam ,elvárható,hogy egy ideig itt dolgozzon .Valamikor örültünk a bejutásnak,eszünkbe sem jutott ,hogy a gyakorlati időre pénzt kérjünk,hisz tudtuk,hogy a tudás gyakorlat nélkül semmit sem ér.Jó szakmunkásokra,műszaki emberekre,fizika tanárokra lenne szükség.A családi költségvetés is így működik:mérlegel,hogy mire érdemes költeni!”
  • 9. macs 2012. február 16. 12:47
    „6. mozdony,
    "Mert ha a közösséget rombolja egy következetesen nem tanuló és rossz magaviseletű gyerek ,az őt a tanár ellen biztató szülővel,ott csak színvonalvesztés lehet."
    Nem tudom Te kikre gondoltál, de nekem eddig az volt a tapasztalatom, hogy az ilyen gyerekek és szülők többnyire nagyon jó anyagi körülmények között éltek/élnek.
    Egyébként Te mit tennél, hogy oldanád meg a problémát?”
  • 8. macs 2012. február 16. 12:43
    „5. papika56 ,
    van egy régi TV-m. Nagyon szeretem és nem akarom kidobni. Az utóbbi pár évben többször javítani kellett. A szerelőm visszaadta az ipart, mert azt mondja, nincs munkája. Akkor miért képezek újakat?
    A kárpitos ismerősöm is panaszkodik, kevés a munka, mert amennyiért ő áthúzná, vagy megjavítaná a bútorokat, annyiért már újat is lehet kapni. Csak régi és értékes bútorokat hozzák hozzá, de az se sok.
    Az építőiparban dolgozó ismerősöm szerint, szinte alig van munkájuk. Leálltak az építkezések. Néha lakásfelújításhoz hívják őket.
    Szóval, milyen szakmára képezzük a gyerekeket?”
  • 7. helsinkirokker 2012. február 16. 11:47
    „Hadd ne mondjam, hogy nem programozók és vegyészmérnökök jelentkeznek titkárnői állásba, hanem a büfé ruhatár szakosok. Hihetetlen mennyi elpazarolt év és lóvé van az ilyen diplomákban.”
  • 6. mozdony 2012. február 16. 11:16
    „Nem akarom Rózsikát védeni,de az előzőek számlájára írható az oktatás módszeres,tervszerű tönkretétele.A liberális,mindent lehet a gyereknek,semmit a tanárnak,nem osztályozunk,nincs következmény,az erőfeszítés ellenére színvonalvesztés....Mert ha a közösséget rombolja egy következetesen nem tanuló és rossz magaviseletű gyerek ,az őt a tanár ellen biztató szülővel,ott csak színvonalvesztés lehet.Tegyük feljebb a mércét,próbáljunk helytállni.A szakmunkásképzés régi rendszerét kell visszahozni,jó mesterekkel,sok gyakorlattal.”
  • 5. papika56 2012. február 16. 10:58
    „Nem kell a diplomás, gondolkodó egyén. Csak a hajbokoló, <moderálva> érvényesül.
    A Tv 1 van az a vatélkedő amit nézek naponta . Minden játákos min. 1 de 2-3 diplomás !és szinte egy se a végzettségének megfelelő helyen dolgozik.
    Mert pl. miért diplomások sepernek utcát --Pesten ??? 120 000.-ftért ????
    Gyerekem 2 diplomás , havi 85 000.-ft kap--9,5 órát dolgozik !
    Képezzenek JÓ szakmunkásokat ! víz.---gázszerelőt, TV javítót stb. A régi szakik megöregedtek, kihaltak --fiatal jól képzett viszont alig van !
    A szakmunkásképzést kellene támogatni !!!!!”
  • 4. roxper 2012. február 16. 10:45
    „2.
    Nézz meg pár statisztikát, a munkaügyi központ sem a diplomásokkal van tele, hanem az alacsony végzettségű, valamint elavult szakmájú emberekkel, szóval nem hülyeség a fiatalok oktatására költeni, viszont baromi nagy hülyeség a btk-t fenntartani, amikor se történészre, se magyar szakosra, se könyvtárosra, se egy nyelv szakos bölcsészre semmi szükség nincs, pláne nem ekkora létszámban!

    A cikkhez annyit, hogy rózsika hajthatatlan, pedig hamarosan el lesz hajtva! :P”
  • 3. martamama09 2012. február 16. 10:19
    „Tudomásul kell venni,hogy bizonyos szakmákban túlképzés van,máshol hiány.A hatvanas-hetvenes években is óriási küzdelem folyt a bekerülésért.Ahova én jelentkeztem ,ott 300-an írtuk a felvételit és 10-et vettek fel.Köztudott volt akkor is a szükséges pontszám,eléréséhez évekig készültünk,magánórákra jártunk.Ha nem sikerült , akkor a következő év is a felvételire készülődésben telt el.Megértettük,hogy egy bizonyos pontszám fölött lehet csak bekerülni.Most még inkább igaz,hogy a legjobbakra van szükség,mert csak ők tudnak később elhelyezkedni.Inkább most kell változtatni a terveken,mert évek múlva nehezebb lesz.”
  • 2. helsinkirokker 2012. február 16. 10:19
    „Állástalan diplomásokkal jól állunk, szerintem világbajnokok vagyunk. Tapasztalatból mondom, ha meghirdetek egy állást, amihez tutti nem kell diploma, a jelentkezők fele diplomás. És ha "minőségi" irányból közelítem a kérdést, simán felveszek egy diplomást az állásba - bár nincs szükésgem rá. Ezzel egy állástalan diplomás kiszorított egy mindössze "megfelelően képzett" pályázót. Tehát érdemes volt tanulnia, bár sz@rt se ér a diplomája. Most akkor kinek van igaza? Hoffmann Rózsának, vagy a lelkes egyemistáknak?”
  • 1. nemecsekerno_007 2012. február 16. 09:29
    „Én nem vergődnék keretszámokkal, mert azzal megint csak a felszínt kaparásszuk. : (

    Az államnak csupán az épületet kellene adnia (esetleg a rezsit) a többit gazdálkodja ki az adott intézmény. A keretszám csak annyit jelentene, hogy az államnak mennyi és milyen végzettségű emberre van szüksége akikkel tanulmányi szerződést köt. Így versenyhelyzet alakulna ki, nyílván sok intézmény elvérezne de amelyik marad az közelebb lenne a nemzetközi szinthez.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jogsértő tender miatt büntették a BKV-t

Kétmillió forintra bírságolta a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb) a BKV-t, mert jogszabályt… Tovább olvasom