Délmagyar logó

2017. 07. 21. péntek - Dániel, Daniella 22°C | 35°C Még több cikk.

Hoffmann kiadta a jelszót: ˝baltát a kézbe, baltázni a tananyagot!˝

A NAT társadalmi vitája során az derült ki, hogy a tervezetben szereplő tananyagmennyiség túl sok.
Az oktatásért felelős államtitkár szerdán utasítást adott a szakembereknek, hogy a Nemzeti alaptanterv (NAT) tervezetében szereplő tananyagmennyiséget tekintsék át, miután "generális véleményként" fogalmazódott meg a társadalmi vita során, hogy az túl sok. Hoffmann Rózsa az Inforádió Aréna című műsorában úgy fogalmazott: "kiadtam a jelszót, hogy baltát a kézbe, baltázni a tananyagot".

Az oktatási államtitkár emlékeztetett, hogy az új NAT társadalmi vitája pénteken zárult le. Mint elmondta, a beérkezett vélemények első feldolgozása már megtörtént.

"Generális véleményként" fogalmazódott meg, hogy túl sok a tananyag. "Ezen még valahogy lehet változtatni, kiadtam a jelszót, hogy baltát a kézbe, baltázni a tananyagot, és azon kívül ellenőrizni, valóban így van-e, vagy ez csak benyomás" - fogalmazott Hoffmann Rózsa.

Az oktatási államtitkár az irodalom és a történelem esetében az egyes szerzők szerepeltetésére vonatkozó észrevételekre azt mondta: alapvetően a tudomány álláspontját kell követni, vannak az irodalomtudománynak kikristályosodott "gyöngyszemei", akiket nem szabad elhagyni. Akiknél bizonytalan a megítélés, azokat a szabadon választható kategóriába kell sorolni, azaz választható lenne, tanítják-e azt az adott szerzőt vagy művet, vagy sem - jelezte.

Még mindig jönnek azonban olyan vélemények is, hogy "tantárgyiasítsanak" ilyen vagy olyan ismeretet, amelyek korábban nem léteztek az oktatásban - folytatta Hoffmann Rózsa, aki kiemelte: az ilyen igényeknek valószínűleg nem nagyon tudnak majd megfelelni, mert ez nem fér bele az időkeretbe.

Példaként említette, hogy a lovaglást nem lehet kötelező tantárggyá tenni eszközigénye miatt. Jogos igénynek nevezte a fogyasztóvédelem oktatását, amit mindenképpen beillesztenek az életvitel és erkölcstan területébe.

Az oktatási államtitkár szerint azonban annak nincsen látszatja, hogy fél éven keresztül tanítanak heti egy órában valamit, így inkább csak annak van eredménye, ami visszatérően megjelenik.

A gazdasági ismeretekről szólva azt mondta, ennek lesz egy olyan területe, amit önálló tárgyként tanítanak majd, de a földrajz, a történelem, a matematika tananyagát úgy kell összeállítani, hogy ezek a fejlesztési követelmények is megjelenjenek.

A történelemtanításban várhatóan lesz egy olyan változás is, hogy a hagyományos politika- és eseménytörténetet kiegészíti az az életmódtörténelem, amely részben már eddig is megjelent - jelezte.

A matematikában a gyakorlati tudásra kell helyezni nagyobb hangsúlyt - mondta, és újabb példaként említette, hogy a kamatszámítást egy adott gazdasági szituáción keresztül tanítanák az iskolákban.

Az oktatási államtitkár kitért arra is, hogy az erkölcsi nevelésre jobban fel kell készíteni a pedagógusokat, ez mostohagyermeke volt eddig a tanárképzésnek, és ez biztos, hogy olyan tartalom, ami megjelenik majd a pedagógusképzés minden szintjén. Fontosnak tartotta, hogy alapvető etikai és erkölcsi kérdésekben tájékozottak legyenek a tanárok, tudják, hogy egy-egy életkorban bizonyos erkölcsi kérdésekhez hogyan kell közelíteni. Azt remélik - emelte ki -, hogy az erkölcs- és hittanoktatástól sokkal tudatosabb lesz majd a fiatalság.

Hoffmann Rózsa szerint ugyanakkor az erkölcstan tanítását olyan értelemben nem szabad osztályozni, mint például a történelmet, mert "ez majdnem mérhetetlen". Nagyon óvatosan kell az értékelésnél eljárni, és a szülők, gyermekek világnézeti elkötelezettségét tiszteletben kell tartani - hangsúlyozta.

Olvasóink írták

30 hozzászólás
12
  • 30. deszkás 2012. március 08. 20:39
    „Rózsika! Ha kérhetem ne tegyenek fel elsősnek olyan kérdést amire felsőfokú vagy kifejezetten szakirányú végzettségű tudja a választ. Pl: melyik fenyő lombhullató? A baltáról.”
  • 29. howatowabb 2012. március 08. 20:29
    „Drága la-za! Nézz szét a világban, vagy munkahelyeden, (mert szerintem érintett vagy). Tedd szívedre a kezed, és őszintén, két talppal földre állva, tekintgess. Aztán, ha semmit nem látsz, csak tiszteletlen gyerekeket és szülőket, akkor lehet, hogy a hiba a közvetítő vonalban van.”
  • 28. Qllancs 2012. március 08. 16:45
    „Ebből a rózsikából kellene embert faragni avval az éles baltával !”
  • 27. la-za 2012. március 08. 16:19
    „26

    Előfordul :)))

    Mesélj. Engem érdekel :)”
  • 26. howatowabb 2012. március 08. 16:12
    „Mea culpa -hehehe. Elírtam.
    Bocsánat.
    De azért vitatom, hogy" Minden iskolában embernek nézik a gyereket."
    Tudnék mesélni.”
  • 25. Qllancs 2012. március 08. 16:08
    „Siralmas dolog pl. . hogy a gyerek nem tudja a cipőfűzűjét megkötni --de okostalefonja van , meg mindent a számítógépről olvas le !”
  • 24. panelnyugger 2012. március 08. 15:25
    „11 i gazságkereső
    Megint megtaláltad amit kerestél, jellemző, hogy a "Demokrata" tényleírásában.
    Egyébként minek ide már a balta, az egész oktatást elb....altázták!!!”
  • 23. la-za 2012. március 08. 15:08
    „22.howatowabb 2012.03.08. 14:53

    Látom te nem "reform iskolába" jártál...... 1000 dkg=1kg??? Hehehehehe......

    Minden iskolában embernek nézik a gyereket.....ellenben a legtöbb iskolában a pedagógusokat nem nézik embernek sem a diákok, sem a szülők.......”
  • 22. howatowabb 2012. március 08. 14:53
    „A csoda számomra az az egészben, hogy néha hallani reformokat bevezető iskolákról, ahol embernek nézik a gyereket, ahol még a tananyag is arra épül, hogy tudja azt használni, amit megtanult, az életben. Amikor elküldöd a gyereket a boltba, hogy hozz 1 kg. rizst, és nem úgy jön haza, hogy csak 1000dkg.-os volt! Nem is gondolunk bele, mennyire nincsenek életre nevelve.( Azt, hogy mi a szülő dolga, teszi is, biztosan, de, ha ideje nagy részét iskolában tölti, otthon ezekre kevesebb idő, figyelem jut)
    Vagy, arról, hogy olyan kötelező olvasmányok vannak még mindig, amiről értem, hogy illik tudni, de miért nem lehet már változtatni? Még annak is elmegy a kedve az olvasástól, akinek még meg lehetne azt hozni, egy jó történettel. Nem feltétlen kortárs irodalomra gondolok, de nagyon sok, remek könyv van. Persze közben azt is tudom, hogy akkor a pedagógusnak ki kell " dolgozni" az új könyvhöz tartozó kérdéssorozatot, vázlatot...ami megvan, az meg ugye megvan, csak elő kell rántani.”
  • 21. X_Y 2012. március 08. 13:54
    „Rózsika fafejét kéne azzal a baltával megfaragni...”
  • 20. öregvegyész 2012. március 08. 12:34
    „Unokáim gimnazisták, magam az egyetemen dolgoztam egész életembenamig bírtam, Ilyen szemét kupleráj soha sem volt. Nem tudom mi lesz ebből,csak azt látom a baj egyre nagyobb és HR nem Klebelsberg Kúnó.”
  • 19. vmagdi 2012. március 08. 12:25
    „Hat nem is tudom hol kene kezdeni...azon mar meg se lepodok, ha egy kozepiskolas nem tudja ki a Csajkovszki, vagy Munkacsy, de azon igen, ha nem tudja melyek a hazankat korulvevo orszagok, mert a foldrajz nem erettsegi targy. az is vicc, hogy az elmult jopar evtiszad alatt a kemia tanaromon kivul senki sem akarta tolem tudni az oktan kepletet, viszont, hogy nem tudok jol navigalni az elelmiszer csomagolason felsorolt osszetevok kozott az teny. Talan a logaritmus helyett is tobb problemam akadt a kamatos kamat szamitassal.
    A testvelessel is az a bajom, hogy regen ez kicsit kozosseg epito volt, egyuttjatszas, egyutt mozgas, mostmeg eloirjak hogy 100 metert mennyi szintido alatt kell lefutni, es mig annakidejen sokunk kedvenc oraja volt a tesi, a mai gyerekek kozul meglepodve hallottam unokam szuloijen, hogy vannak akik bukasra allnak belole. Ok biztosan szeretni fogjak a sportot, ugye. Szerintem eloszor tisztazni kellene mit is akarunk a gyerekekkel. Egy pedagogus soha nem fogja megtanitani a gyerekeket tokeletesen, de egy jo pedagogus motivalhatja, orientalhatja a gyereket, ehhez persze elsosorban elhivatottsag kellene. Az meg nincs.”
  • 18. MPe 2012. március 08. 12:23
    „Olyan sok talalo cimet lehetett volna adni ennek a cikknek...

    "A magyar oktatás elbaltázása"
    "A baltaval faragott narancsfi"
    "A balatonfuredi baltas gyilkos"
    "Baltat a kezbe es indulj hat..."
    "Hatraarc, balta***"

    stb.”
  • 17. howatowabb 2012. március 08. 10:52
    „Azt viszont nem tanulják meg, amire tán szükség is volna némelykor. Pl. kinek a gyereke tudja( iskolából hozott tudásból), hol van Szt. István, Gizella.. sírja, hol található Magyarországon jegesbarlang, melyik város a királynék városa...
    Elfelejtődik, hogy országunk történelme, nem csak száraz tananyag, hanem valami csoda! Miért nekem kell ezt a gyerekeimnek megmutatni? Mátyás életéről pl. Visegrád olyan élmény, ami tananyagként szolgálhatna, de csak erdei iskola van, meg most az ismerd meg környező országaid( vigyünk adományt) osztálykirándulás. Ettől nem lesz a gyerek okosabb. Tananyag meg annyi, mint a nyü! Cepekszik, hajt, de néha akkora hüleségeket tanul, amire állítom, soha az életben nem lesz szüksége! Példa: A sárgarépát földben hagyva, következő évben kihajt, újra termést hoz.( tankönyvből!) Nocsak! Megtanulta. Aztán meg azt is, mi is erre az igazi válasz. Kell a sok szép tankönyv, amit jó drága pénzért megvehetünk, attól lesz okos ám a mai gyerek!”
  • 16. kilo 2012. március 08. 10:45
    „Ez am a szakmai hozzaallas... amikor a fizeteset szamoljak, azt nem lehetne szinten "baltazni"?
    Mar latom, ahogy megjelenik valamelyik ujsagban: Hoffman, a baltas gyilkos.”
  • 15. spiler 2012. március 08. 10:25
    „mi ez a nő............. FAVÁGÓ”
  • 14. klj-54 2012. március 08. 10:19
    „@2. tzs_szeged
    Nálad a pont!”
  • 13. sóska66 2012. március 08. 10:07
    „2. tzs_szeged 2012.03.07. 22:52 A baltát én másra használnám

    Nekem is pont ez jutott az estembe.”
  • 12. gondolom 2012. március 08. 10:02
    „Balta ? nem okos,konszenzusos gondolkodás kellene? Hogy lehet ilyen nőt ilyen pozicióba engedni.Ha egy gyereknek nincs meg az alap akkor sokkal nehezebben tud tovább jutni a fejlődésben. Lehet,hogy régi módi vagyok,tudom a mai gyerekek okosabbak ,de a számtan(igy irom) olvasás,nyelvtan,ki lehet nevetni a szorzó tábla biztos ismerete kell a további tanuláshoz.DE ezt a kérdést az oktatásba résztvevő tanitóknak kell meghatározni és ne egy hozzá nem értő politikus.”
  • 11. igazságkereső 2012. március 08. 09:23
    „#8. X_Y! Javasolnám nagy tisztelettel, hogy olvasd el a Demokrata 2011. március 11.-i számában megjelent "Gyurcsányt az ájulás kerülgette" c. több oldalas tényleírást és akkor egészen biztos az, hogy rájössz arra, hogy Te vagy a birka, aki úgy alkot véleményt egy témáról, hogy semmilyen előzetes információja nincs arról a témáról, amihez elég primitíven szól hozzá! Szép napot Neked és társaidnak, kik hasonló műveltségi szinten vannak Veled!”
30 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

InfoRádió: állami garanciát kap a BKV

A kereskedelmi rádió információi szerint a döntés a közlekedési cég idén tavasszal lejáró 40… Tovább olvasom