Délmagyar logó

2017. 07. 23. vasárnap - Lenke 21°C | 35°C Még több cikk.

Hoffmann Rózsa: hiszek az új pedagógus-életpályamodellben

A köznevelési államtitkár alapvetően elégedett a most záruló tanévvel, az új köznevelési törvényhez kapcsolódó legtöbb fontos jogszabály elkészült.
Hoffmann Rózsa az MTI-nek adott tanévzáró interjúban beszélt arról is, hogy az átlagosan 40 százalékos fizetésemelést hozó pedagógus-életpályamodell szeptemberi indulására egyre javuló esélyeket lát. Hogy valóban elindul-e, arra három-négy hét múlva adható egyértelmű válasz.

Teljesítették a januárban tett ígéretüket: a diákok, pedagógusok tízezrei semmit sem vettek észre a köznevelés jövőjét alapvetően meghatározó változásból, hogy az iskolák fenntartása az önkormányzatoktól az államhoz került - emelte ki az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára. Hozzátette, hogy ugyanakkor sok helyen már az elmúlt félévben megtapasztalták a nagyobb állami felelősségvállalás előnyeit. Példaként említette, hogy az új feladatmegosztásnak köszönhetően több intézményben javult az iskolák szakos ellátottsága és felszereltsége, például Baranya, Pest, Somogy, Jász-Nagykun-Szolnok és Zala megyék tankerületeiben. A kisiskolák - ahol a fenntartás mellett a működtetésről is az államot megtestesítő Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) gondoskodik, "szinte csodaként élték meg", hogy rezsiköltségüket határidőben rendezték, s hogy a szükséges eszközök beszerzése, pótlása sem okozott senkinek fejfájást. A karbantartásra is jutott pénz. Vagy például Komárom-Esztergom Oroszlány kistérségi iskoláiban a Klik úszásoktatást, gyógytornát biztosított.

Az azonnali intézkedést igénylő esetekben is egyszerűbben mentek a dolgok, az ügyintézés gyorsabbá, rugalmasabbá vált az állami fenntartásba vételt követően, és a szakmai munkaközösségek együttműködése is szorosabbá vált a tankerületekben. Több intézménytől jelentették, hogy mérhetően javult a szakmai munka színvonala - sorolta az államtitkár az első eredményeket. Megjegyezte, hogy ilyen óriási szerkezetátalakítás során természetes, hogy óhatatlanul voltak és vannak zökkenők. Hozzáfűzte: az intézményvezetőkre, tankerületi igazgatókra többletfeladatok hárultak, ám a tanárok munkáját nem akadályozta az átszervezés.

A pozitívumok között említette, hogy évtizedek után pontos képet kaphatnak a köznevelésről, felmérhetők a hiányok, a munka átláthatóvá és tervezhetővé válik. Nem utolsósorban segíteni tudnak, ahol szükség van rá. Ez bebizonyosodott az általános iskolai beiratkozásoknál is: az először készülő országos összesítésnek és állami beavatkozásnak köszönhetően április 30-áig minden gyereknek helyet találtak, míg ez a korábbi években sokszor augusztusig is elhúzódott. Megjegyezte: a Klik működésében, személyi összetételében még lát gyenge pontokat, amelyeket korrigálni kell.
A gépezet azonban jól beindult, gördülékeny együttműködés van a központ és a minisztérium, valamint a tankerületek és az önkormányzatok között - közölte.

Azt is örömmel nyugtázta, hogy a tanév másik újdonsága, a mindennapos testnevelés sikeresen startolt, sok elismerést kaptak a szülőktől, tanároktól, egészségügyi szakemberektől. Mint mondta, a következő tanévben gyerekek újabb tízezrei tapasztalhatják meg a mindennapos mozgás örömét.

Hangsúlyozta: lesz elegendő testnevelő tanár, és az állam 13,5 milliárd forintot fordít az Új Széchenyi Terv pályázati pénzeiből tornatermek, sportudvarok építésére, bővítésére. Igaz, ahol a létesítmények még szűkösek, továbbra is szükség lesz a pedagógusok legendás leleményességére - tette hozzá.

Sikertörténetnek nevezte a Nemzeti alaptanterv és a hozzá kapcsolódó kerettantervek megalkotását. Kifejtette: ez utóbbiak összes oldalszáma meghaladja a 11 ezret. Ez az alapja a megígért tartalmi megújításnak, amely biztosítja, hogy az ország minden pontján megszerezhetik a gyerekek az egységes, de szükség szerint differenciált tudást és képességeket. Szeptembertől az 1., az 5. és a 9. évfolyamokon már új tankönyvekből tanulhatnak a diákok - mondta. Jelezte: a szükségszerű tartalmi felülvizsgálatot ötévente el fogják végezni.

A köznevelési államtitkár összegzése szerint jól haladtak azoknak a szabályoknak a megalkotásával, amelyek elengedhetetlenek a következő tanév megújult rendszerben történő megkezdéséhez. Érzékelhető eredményei vannak a kormány három évvel ezelőtt nyilvánvalóvá tett kezdeményezéseinek és intézkedéseinek, amelyeknek célja, hogy az országban, így az iskolákban is ismét rend legyen. Láthatóan csökkent az igazolatlan hiányzások száma és az iskolai agresszió mértéke - jelentette ki.

Hoffmann Rózsa a pedagógus-életpályamodell szeptemberi indulására egyre javuló esélyeket lát, erre szerinte három-négy hét múlva egyértelmű válasz adható. Összkormányzati szándék a modell elindítása annak minden elemével, az új munkaidő-szabályozással, a minősítéssel és a jelentős, átlagosan 40 százalékos béremeléssel - jelentette ki az államtitkár, aki úgy fogalmazott: "hiszek az új pedagógus-életpályamodellben".

A köznevelésért felelős államtitkár egyes érdekvédelmi szervezetek pedagógusnapi demonstrációját a kezdeményezők kudarcának nevezte, és utalt arra, hogy a több hetes szervezés és különböző csoportokkal történő összefogás ellenére "mindössze 300-400-an vettek részt" rajta. Álláspontja szerint ez is azt igazolja, hogy a megújulást ellenzőknek nincs komoly támogatottságuk, hiteles tehát a Századvég Alapítvány felmérésének eredménye, amely szerint a társadalom többsége egyetért a köznevelés átalakításának irányával és legfontosabb intézkedéseivel. A tüntetést szervező tömörülés elég régóta egyértelmű politikai akciókat folytat, megnyilvánulásaik kétséget sem hagynak afelől, hogy nem szakmai érvek motiválják őket - közölte. Hoffmann Rózsa úgy fogalmazott: a pedagógustársadalom nagy része tudja, hogy az átalakulások az ő és a gyermekek érdekeit szolgálják.

Hoffmann Rózsa megerősítette, nem terveztek és terveznek pedagógus-elbocsátásokat. Ugyanakkor az iskolarendszernek igazodnia kell a csökkenő gyermeklétszámhoz. Néhány héten belül meglesznek az egyes megyékre, tankerületekre és intézményekre lebontott adatok, hogy hol mennyi pedagógusra van szükség a következő tanévre. Az előzetes kalkulációk szerint számuk nagyságrendileg megegyezik az idei tanévivel.

A pedagóguskart ért kritikák - szavai szerint - nem lepték meg, számított rá.
A jövőre létrejövő kar "az egységességet, szervezettséget és a hivatás presztízsének emelkedését szolgálja" - mondta, hozzátéve: a kar által megalkotandó etikai kódex sok évtizedes hiányt pótol. Nem fenyegető eszköz, hanem "olyan, mint a lelkiismereti KRESZ", be kell tartani, különben kár vagy baj származik a helytelen cselekedetekből. Szerinte aki azt állítja, hogy a pedagógusoknak hivatásuk gyakorlása során nem elfogadott morális szabályok szerint kell eljárniuk, az lényegében azt mondja, hogy egy tanár azt csinálhat, amit akar. Ez pedig ellentétes a gyermekek, a szülők, végső soron a pedagógusok érdekeivel. A szeptember 1-jétől induló hit- és erkölcstanoktatását érintő egyházi észrevételeket "jó szándékú sürgető fellépésnek" nevezte. Mint mondta, a történelmi egyházakkal folyamatos az egyeztetés a finanszírozásról és egyéb kérdésekről is a tárcaközi bizottságokban. "Haladunk, és rövidesen minden szükséges döntés megszületik" - jelentette ki, hangsúlyozva: az egyeztetéseken az az alapelv, hogy az egyházak ugyanolyan támogatást kapjanak, mint az állami intézményfenntartók. Így az nem fordulhat elő, hogy különbség legyen az óradíjakban, vagy hogy az erkölcstankönyvet ingyen kapják azok a diákok, akiknek térítésmentesen jár, míg a hittankönyvet nem.

Jelezte azt is: beiratkozáskor a gyerekek valamivel több mint fele a hit- és erkölcstant választotta. Összességében úgy látja, a köznevelés megújítása nyomán igazságosabb, eredményesebb, átláthatóbb rendszer jön létre. Minden egyes intézkedés a gyermekekért történik - emelte ki.

Olvasóink írták

39 hozzászólás
12
  • 39. GondaIstván 2013. június 18. 10:15
    „38. Kathryn:
    Az én hozzászólásom csak arról szólt, hogy helyeslem, az önkormányzati iskolák kerüljenek teljesen állami kezelésbe. Nem mondtam semmit sem az egyházi és alapítványi iskolákról.
    De ha érdekel elmondhatom:
    - Egyházi iskolában dolgozom. Belülről nézve nem látom az anyagi biztonságot (marha nagy spórolás van). Az sem igaz, hogy nem szól bele senki az oktatásba. Minden oktatási törvény vonatkozik ránk is, és igen erős felügyeleti ellenőrzés van. Van létjogosultsága az egyházi iskoláknak, de nagyon kell igyekezniük, hogy megállják a versenyt a jó állami iskolákkal (főleg a középiskolákra gondolok), és alaposan végig kell gondolniuk, milyen is a XXI. század iskolája. Van egy évezredes oktatási tapasztalatuk, de ez legalább annyira előny, mint hátrány is.
    - Az alapítványi iskoláknak is van létjogosultsága. Ismerőseimen keresztül pl. rálátok a Waldorfra, ami nagyon érdekes, impulzív, kreatív pedagógiát művel.
    Az ilyen alternatívákat felmutató, prémium szolgáltatást nyújtó iskolák esetében a szülőknek már ma is a zsebükbe kell nyúlniuk, és még inkább így lesz ez a jövőben is.”
  • 38. Kathryn 2013. június 17. 22:59
    „34. GondaIstvan: félreértesz! Részemről ez nem politikai kérdés, nem arról szól a véleményem, melyik párt van hatalmon (nagyjából csutak iménti véleményét osztom: gondolkodni, a hazáért tenni, az embereknek boldogulni).
    Értem, hogy az oktatás egy szolgáltatás, de ezt nem lehet egységesíteni, mivel emberekről szól. Lehet végezni kimeneti méréseket, bár a legfőbb mérce a további boldogulás lehetősége. Jó iskola az, ahol mindenki megtalálja a maga útját. Az egységesített rendszerben éppen ez a lehetőség nincs benne!
    Magyarországon jelenleg egyetlen biztonságos iskola van: az egyházi fenntartású. Ott van a pénz és nem szól bele senki, mi történik a falak közt. Akkor véleményed szerint az egyházi iskoláknak sincs létjogosultságuk?
    Ezen fölül véleményem szerint az alapítványi iskoláknak is igenis van létjogosultságuk. 250 ezer diák és a családjaik tudnak valamit, súlyos bűn bizonytalanságban tartani őket vagy akár a széket kilökni alóluk.
    Az állami fenntartású iskola egy típus kéne legyen a sok között. Olyan hely, ami megfelel azoknak, akik nem akarnak különösebb dolgokat a gyereküknek, mint pl. hitoktatás vagy alternatív pedagógiai módszerek. Nem volna szabad mindenkit ebbe a ...ba belekényszeríteni!”
  • 37. _csutak_ 2013. június 17. 21:20
    „@GondaIstván:
    Köszönöm neked, hogy megerősödtem abban a meggyőződésemben, miszerint van gondolkodó jobbikos! ( 2013.06.17. 18:28)
    Mondjuk május elsején a ligetben is összefutottam egy ilyen emberrel akivel igen jól el tudtunk beszélgetni és kiderült, hogy bár más a szín mögöttünk, de az ügy -a haza, az emberek boldogulása, mint elérendő cél!- mindkettőnk pártjának a programjában szerepel.”
  • 36. GondaIstván 2013. június 17. 18:30
    „31. Power: "az átlagosan 40 százalékos fizetésemelést hozó ... A módszerváltás óta csak az ígéretek maradtak meg."
    Azért volt már példa az 50%-os pedagógus béremelésre a Medgyessy-kormány alatt!”
  • 35. GondaIstván 2013. június 17. 18:30
    „31. Power: "az átlagosan 40 százalékos fizetésemelést hozó ... A módszerváltás óta csak az ígéretek maradtak meg."
    Azért volt már példa az 50%-os pedagógus béremelésre a Medgyessy-kormány alatt!”
  • 34. GondaIstván 2013. június 17. 18:28
    „30. Kathryn: " Egyetlen szakmai érvet mondj mellette!"
    Szerintem a közoktatást azért hozta létre és tartja fent a Nemzet, hogy szocializálja a gyerekeket. Bevezesse őket azokba az ismeretekbe, tradíciókba, szokásokba, társadalmi normákba, ami szükséges ahhoz, hogy hasznos és aktív polgárai lehessenek a Hazának. Ez alapszolgáltatás, amit egységesen kell megvalósítani a Nemzet által választott és fenntartott államapparátus által.
    Ne abból indulj ki, hogy jelenleg zsinórban rossz kormányok vannak Mo.-on, hanem abból, hogy ha jól szavazunk, akkor lehetséges jó kormány, jó állam, jó oktatás.”
  • 33. GondaIstván 2013. június 17. 18:20
    „28. X_Y:
    - Egy hozzászóláson belül őskommunistázol és fideszesezel le, holott tudod, hogy jobbikos vagyok. Most akkor mi van?
    - "Akkor talán az államnak kellene eltartania is az iskolákat." 100%-ban egyetértünk. Pont ezért nem tartom eléggé radikálisnak a kormányt, mert a nagyobb településeknél meghagyta a városnak az üzemeltetést, ami rengeteg konfliktushoz vezet. Szerintem az üzemeltetés is teljesen állami feladat. Botka elszúrta, hogy "ragaszkodott" a város iskoláihoz. Hangzatos mondat, de igazából azt érte el vele, hogy ő adhatja a WC-papírt az iskoláknak.”
  • 32. _csutak_ 2013. június 17. 13:19
    „@ Kathryn:
    Nem engem kérdeztél (@GondaIstván:-t) de én a Janicsárképzést látom fő indoknak!”
  • 31. Power 2013. június 17. 10:11
    „"az átlagosan 40 százalékos fizetésemelést hozó pedagógus-életpályamodell szeptemberi indulására egyre javuló esélyeket lát."
    A módszerváltás óta csak az ígéretek maradtak meg.”
  • 30. Kathryn 2013. június 17. 00:51
    „26. Egyetlen szakmai érvet mondj mellette!
    ??”
  • 29. Kathryn 2013. június 17. 00:50
    „A másik rettenet, amit keresztülnyomtak a rendszeren, a nyugdíjasok elküldése. Konkrétan lefejezték az iskolákat. Csak itt a mi városunkban is vannak országosan ismert nevek, akik többé nem taníthatnak. Olyanok, akik mérhetetlen tudásukkal, tapasztalatukkal nem csak az ifjúságot nevelték, hanem a fiatal tanároknak is példaképül, mentorul szolgáltak.
    Nem akarok személyiségi jogokat sérteni a nevük leírásával, de aki szegedi tudja, kikről van szó : Magyarországon egy számtalan biológia könyvet megírt tanár, vagy egy világszerte ismert festőművész tanár, egy Rátz életműdíjas kémikus nem taníthat, nem vizsgáztathat!! Diákok és pedagógusok generációi nőttek föl a segítségükkel, nincs az országban középiskola, ahol a tudásukból ne táplálkoznának a gyerekek. Ezek az emberek aktív, életerős, nagytudású pedagógusok - lapátra téve.
    Mintha manapság nem számítana a tapasztalat és a bölcsesség...”
  • 28. X_Y 2013. június 17. 00:16
    „26. GondaIstván 2013.06.16. 22:57

    Nem lep meg hogy egy magadfajta őskommunista kövület mindenben az állami tulajdont látja megoldásnak.

    "Az oktatás állami feladat."

    Akkor talán az államnak kellene eltartania is. Mert egyelőre csak a saját pártkommiszárjainak -amilyen te is vagy Gonda elvtárs - adta a juttatásokat. No meg az is szempont hogy így "feltűnés nélkül" többet tudtok lopni - nem vagytok mások mint egyszerű köztörvényes tolvajok.”
  • 27. NP1 2013. június 16. 23:56
    „26. GondaIstván 2013.06.16. 22:57
    " Az oktatás állami feladat." - ezt jó lenne ha a Megyéspüspökünkkel is közölnéd.”
  • 26. GondaIstván 2013. június 16. 22:57
    „Az itt elhangzó sok kritikus vélemény ellenére én jó döntésnek tartom, hogy az iskolák az önkormányzatoktól visszakerültek oda, ahol mindig is voltak, az államhoz. Az oktatás állami feladat.”
  • 25. la-za 2013. június 16. 20:13
    „21. macs 2013.06.16. 16:24

    Minimálbért is emelt ha jól emlékszem 27e-ről 50e forintra....

    Most is megállna a külföldre vándorlás (vagy legalábbis ideiglenes lelassulna), ha 50-100%-kal emelnék a fizukat. Ez csak ideiglenesen lassítaná a folyamatot, mert még akkor is bőven az eu-s átlag alatt keresnének...”
  • 24. booo 2013. június 16. 18:58
    „És vajon a Pedagógusok hisznek (még) Hoffmanban és az egész "népi zenekarban" ?”
  • 23. _csutak_ 2013. június 16. 18:26
    „Hinni a teremtésben szoktak!
    Egy államtitkártól a TUDÁS az elvárható, vagy tévednék?”
  • 22. Francois 2013. június 16. 16:47
    „Hoffmann Rózsa fodrászhoz megy. Mikor belép,
    a fodrász felkiált:
    - Jó napot kívánok, drága államtitkár asszony!!!
    Milyen frizurát parancsol?
    - Hát maga ismer engem? - Persze , tudja,
    én azelőtt tanár voltam, de kevés volt a fizetés, nem tudtam eltartani
    a családot, így hát elszegődtem fodrásznak.
    Kész a frizura, az államtitkár megy haza taxival, ahogy beszáll, a taxis így szól
    hozzá: ...
    - Jó napot kívánok, drága államtitkár asszony! Hová lesz a
    fuvar?
    - Hát maga is ismer engem?
    - Persze , tudja, én azelőtt tanár
    voltam, de kevés volt a fizetés, nem tudtam eltartani a családot, így
    hát elszegődtem taxisnak.
    Hazaérnek, kiszáll a taxiból, odamegy hozzá
    egy rongyos koldus:
    - Jajj, aranyos drága államtitkár asszony! Adjon
    egy pár forintot, otthon éhen hal az asszony, meg a gyerekek.
    - Ember, csak azt ne mondja, hogy maga is tanár volt!
    - Jajj, dehogy, drága államtitkár asszony! Én még mindig az vagyok, csak lyukasórám van.”
  • 21. macs 2013. június 16. 16:24
    „17. la-za,
    Medgyessy nem mindenkinek, csak a közalkalmazottaknak emelt 50%-kal. Egyébként erős csúsztatás, miszerint fedezet nélkül tette ezt, mert az államháztartás GDP-arányos hiányát Medgyessy 2002-ben 9,8 %-kal vette át, 5,8 %-kal adta át, illetve ha az autópálya építés költségeit is figyelembe vesszük, akkor 6,4 %-kal. Megjegyzem, hogy a korábbi kormány az autópályák építésének költségeit költségvetésen kívüli tételként mutatta ki, de az uniós csatlakozás miatt át kellett vezetni és ezzel megnőtt a hiány.
    És még egy elgondolkodtató dolog, hogy béremelés után pár évig megállt, sőt visszafordult pl. az egészségügyben dolgozók külföldre távozása, illetve pályaelhagyása. Mostanság ez újból komoly probléma.
    16. JoGabor,
    fájdalmas, de igazad van.
    11. Kathryn,
    "nem egy kaptafára készült szabványgyerekek járnak az iskolákba", hú, micsoda eretnek kijelentés!
    9. cat49,
    "Ki éli ezt meg sikertörténetként?" Szerintem az, aki kívülről és messziről szemléli a dolgokat. :-D”
  • 20. NP1 2013. június 16. 15:27
    „"... a diákok, pedagógusok tízezrei semmit sem vettek észre a köznevelés jövőjét alapvetően meghatározó változásból,..." - ennél arcpirítóbb, pökhendibb hazugságot az utóbbi fél évben nem olvastam, pedig Selmeczi Gabika igen csak magasra tette a mércét!”
39 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Baleseti helyszínt biztosító rendőrautónak ütközött egy mentő

Három ember megsérült abban a mentőautóban, amelyik egy korábbi baleset miatt útlezárást biztosító rendőrautónak hajtott szombat éjszaka a 74-es főúton. Tovább olvasom