Délmagyar logó

2017. 06. 29. csütörtök - Péter, Pál 24°C | 33°C Még több cikk.

Hogyan kerüljük el a síbaleseteket?

A biztonsági kötések és a bokát szorosan körülfogó sícipők sem tudják minden esésnél 100 %-osan kiküszöbölni a sérüléseket. Ez azt jelenti, hogy nem vagyunk teljesen védettek a sérülésekkel szemben.
Sajnos az esések kis hányadánál csonttörés és izületi roncsolódás is bekövetkezhet. A síelő ilyenkor nem tudja folytatni a síelést, hanem 4-8 hét kényszerpihenőre van ítélve, otthon az ágyban. Ezen kívül a biztosítás ellenére - ha csak a munkából való kiesését számítjuk - jelentős anyagi veszteség is éri őt, egy sítábor árának többszöröse vész el ilyenkor.
A baleseti statisztikák elemzéséből kiderült, hogy a nagy sérüléssel járó síbalesetek kockázata jelentősen csökkenthető! Ehhez persze a síelőknek tisztában kell lenniük azzal, hol és mikor vannak fokozott veszélynek kitéve. Ez azt jelenti, hogy aki ezeket a szempontokat figyelembe véve síel, a sérülésének kockázata akár kisebb is lehet, mintha az utcán közlekedne.
Tekintsük át ezeket a kockázati tényezőket, és igyekezzünk végiggondolni az elkerülés lehetőségeit.

Baleset esetén

Ilyenkor mindenki, akinek egy csöpp esélye is kínálkozik hogy segítsen, emberi kötelessége, hogy keresse ennek lehetőségeit! Legyen, aki lecsatolni segíti a sérült sílécét, legyen, aki a két lécet keresztben leszúrja a hóba jelzésként, a többi síelőnek. Legyen, aki a sérülttel marad, és legyen, aki elindul a legközelebbi segítségkérő hely, ház felé, értesíteni a hegyimentőket. A sérült ellátása és szállítása speciális szakértelmet igényel, ez tehát a hegyimentők dolga! Nos, ha ezek után valakiben maradt egy csöppnyi mersz, hogy síeljen, akkor kívánjuk, hogy sok öröme teljék benne.

A felkészületlenség veszélyei

Sport nélküli életmód: Aki soha nem sportolt semmit, jobban kell vigyáznia magára: az izmok és a csontok sérülékenyebbek, kisebb esés is húzódással járhat. Az idegrendszer és a testi épséget védő reflexek lassúbbak, kevésbé megbízhatóak. Az ebből fakadó kockázat az életkor előrehaladtával sajnos nő. A veszély csökkentése: Feltétlenül javasoljuk a sítábor előtti előkészítő "száraz" felkészülést, általános kondíció fejlesztést, nyúlékonyság, rugalmasság fejlesztést. Akinek ez elmaradt, fokozottan figyeljen a többi baleseti tényezőre! Nullkondíció: Aki korábban rendszeresen sportolt, számíthat valamekkora kondícióra, de ha a megelőző időszakban egy hónapnál több kihagyása volt, a szervezete ebből már valószínűleg sokat "elfelejtett"! A veszély csökkentése: Ugyanaz, mint az előző: száraz felkészülés + fokozott figyelem!

Súlyfelesleg: Ez sajnos a baleseti statisztika szerint nagyon erős veszélyeztető tényező! Ez azzal magyarázható, hogy a testi épséget védeni hivatott reflexek a nagyobb testtömeget eséskor már nehezen, vagy egyáltalán nem tudják megfelelően irányítani. A veszély csökkentése: A nagyobb testre tehát sokkal jobban kell vigyázni, ugyanolyan módokon, mint az előzőekben: száraz felkészüléssel + fokozott figyelemmel!

A cikk 2. része >>

Pillanatnyi állapotból fakadó veszélyek >>

Felszerelésből fakadó veszélyek >>

A sípálya veszélyei >>  

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Balettovi

Horváth M. Lillát, a Győri Balett művészét ígéretes te hetségként emlegetik a tánccal foglalkozó… Tovább olvasom