Délmagyar logó

2017. 07. 27. csütörtök - Olga, Liliána 16°C | 26°C Még több cikk.

Hogyan válasszunk utazási irodát?

Sokan szeretünk utazni, a teljesen egyéni kalandozást azonban csak kevés ember meri vállalni; szívesebben bízzuk magunkat szakemberre, profi utazásszervezőre Praktikusabbnak látszik, ha utazási irodával utazunk, de nem mindegy, hogyan!

Elégedettek és panaszosok

A fogyasztóvédelmi felügyelőségeket évente több száz panaszos utas keresi meg. A kifogások arról szólnak, hogy a szervező szakszerűtlenül járt el. Ugyanakkor levonható az a következtetés is, ha az utasok tájékozottabbak, elkerülhető lett volna sok apróbb-nagyobb kellemetlenség. Nem ritka, hogy amikor ugyanazzal az utazási programmal kapcsolatban, amelyről az egyik utas lelkendezve áradozik, vagy legalább is elégedetten nyugtázza az élményeit, egy másik utas panasszal fordul minden létező fórumhoz.
Nem lehet tehát figyelmen kívül hagyni az utazási szolgáltatás minősítésében a szubjektív tényezőket. Hogy mi az "olcsó, de jó" kategória, azt nem lehet ebben a rövid cikkben kategorikusan kijelenteni. A garancia is kényes fogalom az utazási piacon, de figyelhetünk a többé-kevésbé garanciát jelentő jelekre.

Személyesen célszerűbb


• Mindenekelőtt nem ajánlatos olyan utazásra befizetni, amelyiknek a hirdetéséből sejthető, hogy a szervezőnek nincs irodája: kézi előállítású falragaszon hirdet, egy mobilszámon elérhető magánszemélynél lehet jelentkezni, vagy a buszon befizetni.
Először győződjünk meg arról, hogy az iroda törvényesen működő utazási vállalkozás-e! A legálisan működő irodának van ún. regisztrációs száma, amelyet programfüzetén, ajánlatain, egyszóval üzleti kapcsolatában feltüntet, irodája falára kihelyez. Ez a hatósági nyilvántartásba vételi szám a garancia arra, hogy a vállalkozás rendelkezik azokkal a feltételekkel, amelyeket a vonatkozó jogszabály előír (például a vagyoni biztosíték). Amennyiben nincs információja az iroda legalitásáról, érdeklődhet az iroda helye szerinti területi felügyelőségnél, vagy akár a területi önkormányzatnál, illetve a Gazdasági Minisztérium honlapján.

• Amennyiben ragaszkodunk egy - másik utazáson már bevált - irodához, érdemes arra is figyelni, hogy az aktuálisan kiválasztott program az irodáé-e vagy egy másikét közvetíti. Gyakran elfeledkeznek (vagy nem is tudják) az utasok, hogy nemcsak utazásszervezők vannak, hanem utazásközvetítők is. Így csak a panaszbejelentéskor "tudják meg", hogy nem azzal az irodával szerződtek, amelyiknek az irodájában befizettek.

• Még befizetés előtt törekedni kell arra, hogy a lehető legtöbb konkrét adatot megtudjuk, megismerjük a számunkra különösen fontos részleteket, az utaztatóról és a programról: árakról, szolgáltatásokról. Tudatosítsuk magunkban, hogy általában ami olcsó, az legtöbbször szerény színvonalú is. Ne várjunk egy feltűnően olcsó utazási ajánlattól maximális színvonalat főidényben!

Ne higgyünk a prospektusok hangzatos ajánlatainak - alaposan járjunk utána mindennek!
• Tudnunk kell azt is, pontosan mit tartalmaz az ajánlatban szereplő ár. Vigyázzunk, mert a reklámokban a különböző szolgáltatásokat egyes utaztatók eltérő módon tekintik a részvételi díj elemének. Egyes irodák a biztosítások vagy a repülőjegy árát, vagy egyéb szolgáltatásokat beleszámolják, és ezt hirdetik meg részvételi díjként. Mások egy alapdíjat közölnek, (ami olcsónak tűnik, ha nem kalkuláljuk hozzá az előbb említetteket).

Az egyes fizetendő tételek a prospektusok legkülönbözőbb helyein vagy külön betéten találhatók, nehéz összegezni. A részvételi díjban nem szereplő, külön felszámításra kerülő díjak (például biztosítások, belépők, bérleti díjak, esetleg a helyszínen fizetendő egyéb költségek) összegét több prospektus még tájékoztató jelleggel sem közli, legfeljebb megemlíti, hogy azokat külön kell fizetni.

A reptéri illeték és transzfer irodánként eltérő, ezért érdemes ezek pontos összegére is rákérdezni, mielőtt véglegesen döntünk az adott nyaralási ajánlat mellett. Legjobb tehát személyesen mindent megbeszélni az irodában.

Szállás

A jogszabály előírja, hogy a prospektusnak tartalmaznia kell többek között a szálláshely típusát a főbb jellemzőinek meghatározásával, helyét, a szálláshely szerinti ország szabályainak megfelelő komfortfokozatát. Azt viszont nem írja elő, hogy a megrendelt szobáról is pontos információkat kaphassunk, hiszen a szobák elosztása a szálláshelyen belül a helyszíni szolgáltató privilégiuma. Ritkán fordul elő (különösen kisebb utazásszervezőknél), hogy az utazási iroda 100%-os garanciát vállal a konkrét szobáért.

Bátran kérdezzünk rá mindenre a szállással kapcsolatban!
A szálláshelyek fekvéséről, általánosságban a szobákról, a szolgáltatásokról, az ellátásról szóló, illetve a szálláshelyek igénybevételéhez szükséges alapinformációkat csoportosítva, legtöbbször az adott szálloda fényképe mellett általában meg is találjuk, meglehetősen szűkszavúan. Itt is érvényes az a szabály, hogy személyesen beszéljünk az irodában, bátran kérdezzünk rá az előforduló szakszavakra. Nem mindegy, hogy ugyanazt értjük-e az "egyszerű, de praktikusan berendezett apartman", "dekoratívan átbútorozott szobák", "hangulatos szálloda" kifejezések alatt, az egyéb szakzsargonról nem is beszélve. Szinte kivétel nélkül minden prospektus tartalmazza, hogy a szállásváltoztatás jogát fenntartják. A panaszbejelentések döntő többsége ilyen problémáról szól, úgy tűnik, a szálláshely minősége a legkevésbé garantálható szolgáltatás.

A reptéri illeték és transzfer irodánként eltérő
Utazás

A másik neuralgikus pont a személyek szállításának eszköze és annak jellemzőiről nyújtott információk (buszokról, hajókról, repülőről). Előfordul, hogy a buszról semmilyen információt nem ad a prospektus, "hallgat" arról, hogy mi a követelmény (vagy mi a különbség) a komfortos, nyugati típusú vagy luxusbuszok között. Az sem derül ki egyértelműen, hogy a busz hűtője, légkondicionálója, de főleg a wc-je nem úgy használható, ahogy a magyar utas igényelné. Emellett az olykor gyakori (kisebb-nagyobb) buszmeghibásodást sem sikerül teljes egészében kiküszöbölni. Az utazási irodák általában fenntartják a jogot a buszok útvonalának és indulási időpontjának megváltoztatására is.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Máltai pálmák alatt

Láttak önök már jobb kormányos Skoda 120 L-est vagy Zsigulit? Esetleg Toyota Corsát? S hatvankettes… Tovább olvasom