Délmagyar logó

2017. 06. 29. csütörtök - Péter, Pál 24°C | 33°C Még több cikk.

Hozzuk egyensúlyba a munkát és a szabadidőt!

A napi tizenkét órai folyamatos munka, a kikapcsolódás hiánya könnyen testi-lelki leépüléshez vezethet.

Ennek a veszélyét egyre több cég felismeri és különféle sportolási lehetőségeket kínál alkalmazottainak. A szabadidő hasznos és egészséges eltöltéséről Battonyai Tündét, a Nők Lapja Café állandó szakértőjét kérdeztük. 

A szellemi munkát végzők egyik legnagyobb hibája, hogy munkaidejük letelte után otthon folytatják a munkát, még vacsora közben sem pihen az agyuk, akkor is az éppen aktuális projekt jár a fejükben. Az ilyen életvitel néhány éven belül teljes pszichés kimerültséghez vezethet, gyakori panaszok a folyamatos fejfájás, felfokozott idegállapot, ingerlékenség, koncentrációzavar. A szervezet feléli tartalékait, "lenullázódik, és sokszor annyira legyengül, hogy a kimerült dolgozónak annyi energiája sem marad, hogy bemenjen munkahelyére. Gyakran ez az állapot vezet depresszióhoz, pánikbetegséghez, egyéb szorongásos kórképekhez.

Napi két óra önmagunkra

"Akkor pihen igazán a munkavállaló, ha szabadidejében 'kikapcsolja' egy picit az agyát. Ezt többféleképpen el lehet érni, leghatékonyabban a sportolással. Elsősorban a társas sportok űzése az ajánlott, de a tapasztalatok szerint futás, vagy úszás közben sem a munka jár az ember fejében, vagy, ha mégis, a legjobb gondolatok ilyenkor születnek.

Legalább kétnaponta érdemes elmenni focizni vagy kézilabdázni az ismerősökkel, de barátainkat se hanyagoljuk el a hét folyamán. Járjunk társaságba, beszélgessünk, de a munka-téma legyen kizárva. Iktassunk be emellett egy-egy mozit. Előfordul, hogy az ember miután megnézett egy jó filmet, még órákig képes gondolkodni rajta. Mi ez, ha nem kikapcsolódás? A lényeg, hogy mindenképp szánjunk magunkra naponta minimum egy-két órát " - tanácsolta a stressz ? és életvezetési tanácsadó.

Sokaknak azonban levegőt venni sincs idejük. Dr. Battonyai Tünde szerint viszont nem jó kifogás az időhiány. "Amire időt akarunk szakítani, arra tudunk is. Sokszor kérdezem a páciensektől, hogy "Te hol szerepelsz az életedben?". Általában mi vagyunk az utolsók a fontossági sorrendünkön. Az első lépés legyen az, hogy változtatunk ezen, és önmagunkat helyezzük előtérbe."

Alvás előtt: forró fürdő, mézes tea

A sportolással vagy beszélgetéssel eltöltött időt az alvás követi, ami szintén a pihenés szerves része. Ahhoz, hogy reggel kellemesen ébredjen a munkavállaló, nem csak az agy, hanem a test pihentetése is hasonlóan lényeges. "Készüljünk az alvásra. Nem elég gyorsan bedőlni az ágyba közvetlenül a laptop kikapcsolása, vagy a focizás után. Alvás előtt vegyünk egy forró fürdőt, igyunk egy bögre mézes teát, majd olvassunk egy keveset. Minőségében teljesen más alvásban lesz részünk, mint amikor csak úgy ledőlünk.

Szánjunk időt a reggeli felkelésre

A reggeli ébredésre is szánjunk elegendő időt. Zuhanyozzunk le, igyunk egy kávét, reggelizzünk meg. Nyugodtan, semmiképp ne kapkodva. Gondoljuk át a naponkat, rendszerezzük, milyen feladataink vannak, mi az, amit meg szeretnénk csinálni aznap. Így kipihenten, energiával telve kezdhetjük a munkanapot" ? adott tippeket a pszichiáter.

Legalább két szünetet a munkaévben

Hétvégén egy kellemes party során a dolgozó ki tudja ereszteni a gőzt, egy kiadós séta pedig kiszellőzteti a fejet. Nem ajánlott a négy fal között tölteni a szombat-vasárnapot, hiszen a napfényre, friss levegőre szüksége van a szervezetnek.

Nyaraláskor utazzunk el vidékre, ne ilyenkor tegyük rendbe lakásunkat, ne a szabadság alatt végezzük el azokat a dolgokat, amikre egyébként nem volt időnk. "Sokszor előforduló hiba még, hogy azért dolgozza rendkívül intenzíven végig az évet, mert úgy gondolja, hogy a három hetes nyaralás elég lesz majd fáradalmai kipihenésére. Ez a gondolkodás helytelen. Három hét pihenés nem tudja feloldani az egész év során felgyülemlett stresszt" ? figyelmeztet a Nők Lapja Cafe állandó szakértője. "Inkább menjünk el többször, kevesebb időre nyaralni. Legalább kétszer szakítsuk meg a munkaévet!" - tette hozzá az életvezetési tanácsadó.

Szauna az irodában

A vállalatok többsége felismerte, hogy jó befektetés, ha a munkavállalónak kitűnő az egészségi állapota. Számos cég különböző sportolási lehetőségek támogatásával ösztönzi alkalmazottait testük és lelkük karbantartására. "Komoly hangsúlyt fektetünk dolgozóink megfelelő mentális és fizikai állapotára. Munkájukhoz ugyanis elengedhetetlen, hogy jó állapotban legyenek" - mondta el Csuba Dea, a Kürt Computer Rendszerház Rt. marketing-igazgatója.

Uszoda, squash, bowling

"Már az irodaépületünk kiválasztásánál is az volt a fő szempont, hogy leendő munkahelyükön jól érezzék magukat az alkalmazottak. Ezért választottunk egy uszodával, és szaunával rendelkező, zöldövezetben elhelyezkedő házat. Az uszodát munkatársaink továbbá barátaik, családtagjaik vehetik igénybe munkaidejük letelte után. Emellett rendelkezésükre áll egy csocsó és egy ping-pong asztal is. A cég hetente egyszer bérel squash ? és foci pályát, havonta pedig bowling pályát. A női dolgozóknak aerobic bérletet biztosítunk, de lehetőségük van jógázásra is " - sorolta a marketing-igazgató. 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Újabb Ászok-vereség

Teke Szuperliga, férfi

BKV Előre–S. Ászok 8:0 (3426–3164). Harmadik… Tovább olvasom