Délmagyar logó

2017. 04. 30. vasárnap - Katalin, Kitti 5°C | 16°C Még több cikk.

Íme az új felsőoktatási törvény koncepciója

A felsőoktatásban átalakulna a finanszírozás, és fokozatosan csökkennének az államilag támogatott felvételi keretszámok is.
A jelenleg még korlátlan számú jelentkezés egy felvételi eljárásban legfeljebb három jelentkezésre módosulna az új felsőoktatási törvény koncepciója szerint, az intézkedés legkorábban 2013-ban, reálisan 2014-ben léphetne életbe. Átalakulna a finanszírozás, és fokozatosan csökkennének az államilag támogatott felvételi keretszámok is. Az Új Széchenyi Tervben 285 milliárd forint áll rendelkezésre beruházásokra, fejlesztésekre.

Az MTI birtokába került javaslat az elkövetkező évekre vonatkozóan a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) javaslatának megfelelően 2012-ben 40 ezer fő, 2013-ben 35 ezer fő, 2014-ben 30 ezer fő felvételi létszámmal számol. A finanszírozás szempontjából a várható létszámok és a képzési támogatás követné a képzési szinteket és a finanszírozási szakcsoportokat. Kitér arra is, hogy a jelenlegi 50 százalékos képzési támogatás, 25 százalékos tudományos és 25 százalékos fenntartói normatíva elosztást tartalmazó finanszírozási szerkezethez képest a 70 százalékos fenntartói, a 15 százalékos képzési és a 15 százalékos tudományos célú támogatás elosztást tartalmazó finanszírozási modell váltaná fel.

A javasolt intézményrendszer átalakítás 2014-ig fokozatosan éreztetné finanszírozási hatását. A felsőoktatási intézmények költségvetési támogatása a jövő évben 189,3 milliárd lenne a jelenlegi források alapján, ugyanakkor feltüntet a javaslat egy csökkentett számot is, ami 177 milliárd lenne 2012-ben, míg 2013-ban 160 milliárd, 2014-ben 153 milliárddal gazdálkodhatnának a felsőoktatási intézmények. Az is rögzíti ugyanakkor, hogy 2012. szeptember 1-jével megkezdi működését a felsőoktatás új rendszere, s az Új Széchenyi Terv 285 milliárd forintnyi forrást tartalmaz oktatással kapcsolatos beruházásokra, fejlesztésekre és felújításokra.

Az államilag finanszírozott képzések esetén új elemként ismételten bevezetné a jelentkezők egy részének szóbeli meghallgatását, ami azonban nem az érettségi keretében már írásban és szóban bizonyított tárgyi tudást vizsgálná, hanem az alapműveltség, a motiváció, a pályakép, a választott szakterület iránti fogékonyságot és érdeklődést. A meghallgatás követelményeit, értékelési kritériumait és eljárási rendjét az azonos szakon képzést folytató felsőoktatási intézmények közösen határoznák meg és hoznák nyilvánosságra. A javaslat lehetőséget biztosít arra, hogy a szóbeli felvételi vizsgát csak az adott intézménybe, szakra jelentkezők egy része számára szervezze az intézmény, így biztosítva a kiemelkedő ponteredményt elérő jelentkezők részére a meghallgatás alóli mentességet.

A meghallgatás megszervezése miatt módosításra szorul a felvételi jelentkezésekre vonatkozó hatályos szabályozás is, a jelenleg még korlátlan számú jelentkezés egy felvételi eljárásban legfeljebb három jelentkezésre módosul. Az új felvételi eljárás az érettségi vizsgaszabályzat módosulásával egy időben, legkorábban 2013-ban, reálisan 2014-ben kezdődhet.

A hátrányos helyzetű, fogyatékossággal élő, vagy gyermekük gondozása miatt fizetés nélküli szabadságon lévők, terhességi-gyermekágyi segélyben, gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban vagy gyermekgondozási díjban részesülő jelentkezőknek külön keretszámot biztosítanának a jelenlegi többletpontok helyett. Képzési - állami ösztöndíjjal támogatott, vagy önköltséges - formától függetlenül el kell bocsátani azt a hallgatót is, aki tanulmányai végzéséhez a szak képzési és kimeneti követelményeiben meghatározott képzési idő másfélszeresét már igénybe vette, és nem szerzett végbizonyítványt.

Anyagilag rászoruló, tehetséges hallgatók számára az önköltséges képzés költségeinek részben vagy egészben történő biztosítására közösségi, egyházi, alapítványi, a gazdasági és pénzügyi élet szereplői által alapított ösztöndíjak folyósíthatóak, illetve a Diákhitel II. program keretében kölcsön vehető fel.

Az állami szerződésben biztosított ösztöndíjak, illetve az önköltséges képzés keretében működő szakok listáját, illetve az azokra felvehető hallgatók létszámát a Felsőoktatási Tervezési Tanács véleményének mérlegelésével az oktatásért felelős miniszter állapítja meg.

A magyar felsőoktatás nemzetközi hírnevének fenntartása, illetve erősítése, nemzetközi versenyképességünk javítása és a mobilitás biztosítása érdekében - ahol arra kereslet és megfelelő oktatógárda biztosított - fontos szerepet kap a külföldi hallgatók önköltséges képzésének bővítése. Az önköltség díjának bevételét az egyetem saját képzési, kutatási céljaira és a magyar hallgatók külföldi tanulmányainak támogatására fordíthatja.

A hallgatói mobilitás erősítése céljából a felsőoktatási rendszer támogatja a magyar hallgatók külföldi részidős tanulmányait: 2020-ra az államilag támogatott képzésben részt vevők legalább 20 százalékának biztosít legalább 1-3 hónapos időtartamú ösztöndíjas részképzést.

A finanszírozás alapelveként rögzítik, hogy az állam a hallgatót illetőleg a támogatott szakképesítés megszerzését, és nem az intézményt támogatja. Egy "voucher" rendszer bevezetését nem látják megalapozottnak, sem indokoltnak, mivel ez a fővárosi egyetemeket erősítené, a vidékieket kiüresítené.

A hallgatóknak egyetértési jogokat biztosítanának a térítési és juttatási szabályzat elfogadásában, az oktatói munka hallgatói véleményezési rendjének kialakításában, az ifjúságpolitikai és hallgatói célokra biztosított pénzeszközök felhasználásában.

A nemzeti felsőoktatási törvényről szóló koncepció rögzíti, hogy az előterjesztés új közfeladatot nem eredményez, már meglévő közfeladat-ellátás megszüntetését sem eredményezi. A felsőoktatási rendszer működtetésének szakmai minőségi, gazdasági, hatékonyságát, nemzetgazdasági hasznosságát növeli.

Olvasóink írták

23 hozzászólás
12
  • 23. Perszóna 2012. január 05. 14:53
    „4. DMagóg 2011.09.08. 09:28 és 7. Lutetia 2011.09.08. 10:09 - tökéletesen egyetértek. Az irigy sárdobálók meg olvassák már el előbb ezt a két hozzászólást, aztán nyilatkozzanak. (A politikát nem kívánom belekeverni...)”
  • 22. tom_peris 2011. szeptember 08. 20:38
    „A 90-es évek elején minimum megtriplázódott a hallgatói létszám, miközben az oktatók száma nem változott... Talán ez az oka annak hogy sok képzés esetén a minőség romlott...
    Most meg a minőségi képzés jegyében nehogy az legyen hogy csökkentik a hallgatók létszámát, vele a felsőoktatásra költött pénzt és így az oktatók létszámát is... mert igy csak a mennyiség változik a minőség nem nagyon (esetleg romlik mert ebben a szférában nem arról van szó, hogy ha 5 dolgozó helyett 4 marad, akkor meg tudják oldani a feladatokat, mert minden oktató speciális tudással rendelkezik...)
    Valóban racionalizálni kell a felsőoktatást de nem fűnyíróval...”
  • 21. macs 2011. szeptember 08. 19:35
    „Azért elgondolkodtató, hogy a Mercedes 2500 munkahelyet hoz létre. Érdemes megnézni az állásajánlatokat és elvárásokat!
    http://wwww.mercedes-benz.hu/karrier/allasajanlatok; http://wwww.mercedes-benz.hu/karrier/altalanos_elvarasaink
    Azért mondom, hogy elgondolkodtató, mert a klasszikus értelemben vett kézkezi munka napjainkra már szinte nem is létezik, az emberi erőt a gépek veszik át.”
  • 20. papika56 2011. szeptember 08. 18:33
    „T.12.
    Én azt nem mondtam ,hogy lesz is munkahelye !
    " Ma a 24 évnél fiatalabbak .25 % a munkanélküli ! Az elkövetkező években : Nem 1 millió munkahely ---hanem 1 millió munkanélküli lesz "
    " a lakosság 20 év múlva 50 % cigány lesz-- nekik meg bőven elég a 6 osztály . "
    Ne képezzenek --diplomás munkanélkülieket ! Olyan diploma kell --amivel elistud helyezkedni .
    Nem kell a túlképzett emberke se : pl. gyermekem 2 egyetemi ..szín tiszta 5 ! + felső angol , és 4 OKJ tanfolyam --és jelenleg munkát keres !”
  • 19. X_Y 2011. szeptember 08. 16:32
    „Tiszta kabaré... Rózsika néni jobban tenné ha elmenne parlagfüvet irtani...”
  • 18. Wacky 2011. szeptember 08. 14:59
    „16. újratöltve 2011.09.08. 14:47

    Igazad van, nagyon sokszor hallom én is hogy csak azért csinál diplomát hogy legyen... nem abban akar elhelyezkedni, csak így magasabb fizetést tudhat magának ha felveszik... de amúgy rühelli az adott szakot amin tanul”
  • 17. Wacky 2011. szeptember 08. 14:56
    „14. Katamaya 2011.09.08. 14:23

    egy műsor részeként láttam TV-ben, név szerint nem tudom, de jól látható volt hogy ott hogyan is oktatnak...”
  • 16. újratöltve 2011. szeptember 08. 14:47
    „Magyarországon a diplomások 2/3-a semmire nem jó, alibi diplomával rendelkezik, csak arra jó, hogy elmodhassa magáról: ő diplomás álláskereső! Például: médiamenedzser, Pr. tanácsadó, ilyen-olyan jogász, kommunikációs kutyafüle, stb!.......... Az autógyárak meg csak fiatal, érettségizett embereket keresnek betanított szalagmunkára is, pedig azt egy idősebb is megbízhatóan el tudná végezni még hétvégi disco időben is!”
  • 15. Regisztra 2011. szeptember 08. 14:47
    „Remek. Íme egy ország, ami visszafelé fejlődik, azaz leépül.”
  • 14. Katamaya 2011. szeptember 08. 14:23
    „12. Wacky

    Melyik az a suli?”
  • 13. Elendur 2011. szeptember 08. 12:05
    „Egy egyszerű kis történet, hogy miért kell (kell?) bizonyos diploma: Laboráns állás, vízminőség vizsgálati labor: Minden mérés elvégezhető szakirányú középfokú képzéssel, csak a számítógép által vezérelt, többszörös biztonsági eljárással megerősített 1 óra alatt megtanulható mérőeszköz használatához kell vegyész diploma. Hogy miért, azt senki se érti, de ez törvény. Ezeket kellene felülvizsgálni, és akkor talán a diplomával nem rendelkező, de az adott munkát jól ellátni tudó emberek előtt is nagyobb lehetőségek lennének, és nem lennének "rákényszerítve" a diploma megszerzésére.”
  • 12. Wacky 2011. szeptember 08. 11:55
    „9. papika56 2011.09.08. 10:35

    azé kicsit elvagy te tévedve... oké hogy 6-8 osztály, de kérlek mond el hova veszi fel őket?? mert sztem min. kérnek egy érettségit!! na meg ha esetleg mégis tudsz mondani olyan munkát amihez elég a 6-8 akkor nézz utána hogy valóban keresnek is rá embert, mert tudod jelenleg az a helyzet hogy NINCS MUNKA!!!

    ja, és mit szeressen a tanulásban amikor már ált. 3. osztályban kiölik belőle?? mert mindig csak az egyre nagyobb elvárás van, ha pedig a tanult dolgokat 100%-nak veszem akkor kb a 30%-a az amit tényleg tudnia is kell a gyereknek felnőtt korára, teljesen függetlenül attól hogy milyen szakra is megy!! az egyetem, főiskola és az okj pedig arra való hogy a választott szakot részletesebben taglalva megtanítsák a gyerekeknek...
    egyszerűen az egész oktatás van elrontva!!
    1: én is ezen mentem végig és láttam micsoda dolgok vannak... sajnálatos!!
    2: az 1. 2. osztályos tanulók nagy része nagyon is szeret suliba járni...
    3: nem csak a tanulást kell gyömöszölni, a gyerek akkora táskával jár mint Ő maga!! na meg a súlya... :((
    4: a játékosság hamar megszűnik, természetesen azért is mert nincs erre hely-pénz-idő-képzettség!!
    5: a gyerekeknek nagyon sokat kéne mozogni és szabad levegőn lenni, ehelyett be van zárva a szobába mert tanulnia kell, miközben egy másfajta tanítási módszerrel az órán megjegyzi amiről beszélgetnek!! és mikor haza ér a 90%-át fejből képes elmondani az EGÉSZ NAP alatt tanultaknak, és a maradék 10% pedig az átolvasás után meg is marad!! Jelzem, ÁTOLVASÁS!! <--működő képes módszer, Mo-on összesen 1 ilyen suli létezik!!, és mindenki vidám tanulók és tanárok egyaránt!! Tehát ez nem a nyugat, ez a sötétség következménye ODAFENT!!

    Na erre varrjatok gombot!!”
  • 11. KiBB 2011. szeptember 08. 11:18
    „moderálva”
  • 10. frakk 2011. szeptember 08. 10:43
    „Nálam a diplomás ember a gépész és elektromérnöknél kezdődik.
    "Az elöregedő munkaerő és a műszaki egyetemre jelentkezők számának csökkenése miatt körülbelül 70 ezer mérnöki állás betöltetlen Németországban. Iparági elemzők szerint csupán a német autóiparban a következő két évben akár 10 ezer is lehet a betöltetlen mérnöki állások száma. Ez komolyan visszavetheti a világpiaci versenyben az elektromos autók fejlesztésén dolgozó nagy német márkákat. Szakértők szerint kevés a jól képzett villamos- vagy informatikai mérnök is, ugyanakkor szakmai előrejelzés szerint 2020-ig a villamosmérnökök iránti igény évente 22 százalékkal nő, ám a végzős hallgatók száma eközben 11 százalékkal csökken.
    Ám nemcsak mérnökökből van hiány Németországban, hanem egyre kevesebben végeznek gépipari szakiskolákban. A BMW például 800 jól képzett alkalmazottat venne föl a közeljövőben lipcsei gyárába, a Porsche pedig az onnan 17 kilométerre lévő gyárának létszámát bővítené ezer fővel. A Porsche ebbe a gyárba külföldön keres 130 elektro- és gépészmérnököt, de harmincra még ebben az évben szükség lenne. A BMW pedig házon belül képzi tovább a főiskolai végzettségű műszakiakat mérnökökké.
    A Bloomberg tudósítása szerint ma az a helyzet, hogy egy fiatal mérnökhallgató mindössze két helyre küldi be ajánlatát, és meg is kapja az állást, ahol az első évben több mint 40 ezer eurót fog keresni."”
  • 9. papika56 2011. szeptember 08. 10:35
    „A mai kormánynak nem kell a jól képzett, gondolkodó egyén !
    A rabszolga munkához elég a 6-8 osztály. !!!
    Mindenki nem lehet diplomás, kellene a jó szakember a kétkezi munkás is ! DE a mai gyerekek nem ezt látják otthon.
    A kétkezi munka nincs megbecsülve ! A ,mai gyerekek nem szeretnek dolgozni --/ tisztelet a kivételnek / sok még tanulni sem .
    Akinek van esze, pénze tanúljon ,a végén meg menjen külföldre és boldoguljon --mert itthon csak éhen pusztulunk !”
  • 8. KamuNeni 2011. szeptember 08. 10:29
    „A diplomas epp ugy betanitott munkas mint egy komuves vagy egy villanyszerelo, csak tovabb jart iskolaba mert nem volt pontosan tisztaba mit is akar majd kesobb csinalni. Persze van egy keves aki celiranyosan akarta diplomat mint pl, aki orvos akart lenni, vagy gyogyszeresz, biologist, esetleg meg a mernokot is ide lehet szamolni ha az volt a celja. A tobbi igazabol csak hanykodott hogy majd lessz valami. Igazabol aki olyan kornyezetbe kerul az megfogja tanulni a szakmat. Mint pl, nyugaton. Nem a diploma hanem a tudas szamit. A diplomast meg evekig tanitani kell mig a szakmunkas mar evek ota hasznos munkat csinal.

    A papit nem ad intelligenciat es nem ad tudast. Mint MO-n is bizonyitva van ahol csak a vegzettseg szamit es nem a logika az intelligencia a tudas. Meg is latszik az orszag vezetosegenel es a sok ceg tonkremenesenel is.

    Nyugaton a teenager befekteti megsporolt penzet a sajat uzletebe es olyan sikeresre csinalja mint akarja. MO-n ez nem igy van mert mar nincs is neki megadatva a lehetoseg mert nincs pultos szakmaja, nincs felszolgaloi szakmaja, nincs boltvezetoi szakmaja, nem tud vizet szerelni mert nincs vizvezetk szereloi szakmaja, nemtud tetot javitani mert nem tetofedo szakmaju, stb. stb. stb, Nyugaton persze lemegy egy tetofedohoz es egy ev alatt kitanulja es mar kezdi is a sajat ceget es alkalmaz embereket amivel a tartsadalmat lenditi fel.

    A diploma hangoztatasa altalaban csak a hiu alszent tudatlan embernek fontos. Miert? Mert kissebbnek erzi magat masnal es avval probal kompenzalni.

    Ha en egy atlag ugyes embert beallitok egy orvos melle fel evre. akkor az is valoszinu megtud csinalni egy egyszeru vakbelmutetet. Utanna mar csak fejlodik ha erdekli a szakma.

    Nem a diploma tesz egy embert jo szakmunkassa hanem a KIVANCSISAG!

    Igen. Megtudom-e csinalni? Nezzuk hogy is mukodik az? Mi hajtja ezt? Miert faj ez itt neki? Kivancsisag megtalalni az okot vagy az eredetet es a folytatast.

    Tehat vegulis folosleges az a sok diplomas mert igazabol a legtobb semmire se jo. Vegulis vagy eltengodnek valami cegnel aki felveszi oket mint papir tologato, vagy kitanulnak egy szakmat es ugy folytatjak. De ha nem kivancsiak ott is csak tengodnek es utaljak amit csinalnak mert muszaj nekik valamit csinalni.

    Nem latjak a szepseget semmibe mert a hiusag a gog elveszi az erteket mindennek. "en tortenelem tanar vagyok nekem ne mondja hogy mi hogy van," " en mernok vagyok en jobban tudom hogy van az" stb. nem undorito igy gondolkodni?

    Kicsinyes es buta. Inkabb tetekkel kellene mutogatni mennyit ernek mint egy rongyos diplomaval amit nagyon konnyu megszerzni mert csak a konyvet kell bemagolni erte. Foleg a tanaroknak. Bemagolom a konyvet, atmegyek a vizsgan es matek tanar leszek. nagy ugy!!

    A d”
  • 7. Lutetia 2011. szeptember 08. 10:09
    „2. Casablanca, Tévedésben vagy, ha a diplomásokat a felsőbbrendűségi érzéssel megáldott semmirekellő kiválasztottakkal azonosítod. Ne csak a lila ködben lebegő "haszontalan" bölcsészekre gondolj. Mindenfajta magasabb szintű szakképzés (pl. szakápolói) főiskolai vagy egyetemi diplomához kötött. A mai technológiák is sokszor magasabb szintű szakértelmet igényelnek, mint amit a középiskolák tudnak nyújtani. Elég megnézni, hogy Nyugat-Európában menyi állást kötnek manapság diplomához.
    Na most ebből a körből egy tollvonással kizárni egy csomó embert, az végzetes hiba. Ha megvan hozzá a képessége, akkor minél több embernek arra kell törekednie, hogy valamilyen felsőfokú szakképzésben részesüljön, mert ez az esetek nagy részében nem öncélú tanulgatás, hanem a fejlődés útja, de a szinten maradás kulcsa is.”
  • 6. Bartina 2011. szeptember 08. 09:35
    „Lutetia
    http://index.hu/belfold/2011/09/07/felsooktatasi_koncepcio/”
  • 5. eldorádó 2011. szeptember 08. 09:29
    „3. tótkomlósi 2011.09.08. 09:07
    Pokorniék elfelejtik, hogy az állami finanszírozásban is a hallgató még 3-7 évig komoly anyagi megterhelés a családfőnek: az ifjút etetni, albérletbe dugni, finanszírozni kell! Nincs erkölcsi alapja semmiféle röghöz kötésnek, főként, ha szűkítik a keretszámokat is!”
  • 4. DMagóg 2011. szeptember 08. 09:28
    „2. Casablanca 2011.09.08. 08:24: "Evvel párhuzamosan a szakmunkát pedig támogatni, a létszámot növelni kellene és a kétkezi munka megbecsülését helyreállítani!"

    Ehhez fizetőképes kereslet (versenyképes ár és minőség) kell, mert termelhetsz, ha nincs aki megvegye, akkor pedig bezárul a kör. Hozzá kell szoknunk, hogy a munkaerő piaci kínálat (néhány szakma időleges kivételével) egyre nagyobb lesz, mint amekkorát fel tud szívni bármekkora termelés, szolgáltatás, közszolgálat. Ez pedig csökkentőleg hat a munkaerő "árára", ezzel a fizetőképes keresletre. Örödögi kör ez.”
23 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az elmúlt 15 évben egy képviselőnő sem vett fel gyest

A képviselőkre nem a munka törvénykönyve, hanem a képviselők jogállásáról szóló törvény vonatkozik. Tovább olvasom