Délmagyar logó

2017. 12. 13. szerda - Luca, Otília 2°C | 12°C Még több cikk.

Informatikából buktak a legtöbben - rosszabb eredmények az érettségin

A kétszintű érettségi öt évvel ezelőtti bevezetése óta az idén több tárgyból is drasztikusan romlottak a diákok eredményei - írta csütörtöki számában a Magyar Nemzet.
Szakemberek véleményére hivatkozva a lap azt írta, hogy a korábbinál jóval alacsonyabb követelményszint az évek alatt a gyerekek ellustulásához vezetett.

Az Oktatási Hivatal adatai szerint a középszintű magyar nyelv és irodalom vizsgát a diákok átlagosan 56 százalékosra teljesítették a tavalyi 60,3 százalékos eredménnyel szemben - írta a Magyar Nemzet. Ez, a lap szerint azt jelenti, hogy egy átlagos diák idén csak hármasra érettségizett magyarból a tavalyi négyessel szemben.

Szintén jelentős a rontás matematikából is: a középszintű vizsgák átlageredménye 45 százalék lett a tavalyi 49 százalék után, ami szintén csak egy közepesre elég.

A fő tárgyakból kis mértékű javulás egyedül történelemből volt tapasztalható, ebből egy átlagos gyerek négyest szerzett.

A legtöbb bukás informatikából volt, de meglepetésre az átlagosnál nagyobb arányú volt az elégtelenek száma magyarból és németből is, miközben matekból szinte senki sem bukott meg.

A Magyar Nemzet azt írta, hogy az emelt szintű vizsgák átlageredményei is romlottak, de lényegesen kisebb mértékben, mint a középszintűek, és az átlagos teljesítmény még így is mindhárom fő tárgyból jelest eredményezett.

Olvasóink írták

65 hozzászólás
  • 65. palimadar 2010. július 08. 17:48
    „"Tapasztalatból mondnom, pont fordítva van. Az idősebbek a kerékkötők. A fiatalok képben vannak."

    Alapvetően nem korfüggő dolog az ilyesmi.”
  • 64. Giga 2010. július 08. 17:08
    „Nekem annó volt egy olyan tantárgyam az főiksolán, hogy Bevezetés az informatikába. Vérzős tárgy volt... 90% kellett a ketteshez.

    "Néhány idősebb info. tanár tudhat még többet, de velük meg az a baj, hogy nem igazán frissítik a tudásukat, ami az IT-ben elengedhettetlen."

    Tapasztalatból mondnom, pont fordítva van. Az idősebbek a kerékkötők. A fiatalok képben vannak.”
  • 63. allegro 2010. július 08. 16:14
    „ja, nemrég én is egyik egyetemi továbbképző vizsgámon 75,6%-os teljesítményre közepest kaptam. Kicsit rosszul esett. Előttem valaki meg az 53,3%-ra kettest.”
  • 62. johnshoe 2010. július 08. 16:09
    „"Mit kellene tudnia a matematika tanárának? A matematika jóval többet jelent, mint azt egy diák el tudja képzelni."

    Ezzel tökéletesen egyetértek. A matematika nagyon fontos. És nagyon sokat ad az embernek.

    "Az informatika tanára - most csúnyát fogok írni - tudja legalább azt az szintet, amelyet meg kell tanítania. Jé, ilyen keveset? Hát, tartalmilag legalább ennyit. Azonban tudnia kell azt is, hogy hogyan lehet ezt a tudást átadni! Szóval szerintem a tanár annyiban több a diáknál, hogy tudja az ismeretátadás módját is.
    Természetesen minden olyan dolog, amiben többet tud, a hitelességét növeli. Van, ahol ez a többlet kicsi, másutt fényévnyi."

    Itt csak az lehet a probléma, hogy nagyon sok tanár még azt sem tudja, hogy hogyan kell tudást átadni, és alkalmatlan a tanításra.”
  • 61. jq 2010. július 08. 16:01
    „56% már hármas, és 60,3 % már négyes? Egyetemen ez már bukta, vagy kettes lesz...”
  • 60. vári 2010. július 08. 15:27
    „palimadar

    "Csak úgy kérdezem: azok, akik az érettségi kapcsán hozzák elő, hogy az MS termékek használatát tanulják a diákok MS specifikus ismeretekkel megspékelve, látták-e az érettségi feladatait?"

    Jártam középiskolai informatikaórákon.

    "A Wordben és az Ooo Writerben másutt van az Oldaljellemzők beállítása. Tehát ez MS specifikus tudás. Biztos az? A fordítottja nem Ooo specifikus?"

    Nem azt kell tudni, hogy hol van az Oldaljellemzők beállítása, hanem meg kell tudni keresni. (A Daciára vonatkoztasd ugyanezt.) Általánosabb megfogalmazásban: tudni kell, hogy egy ismeretlen szoftver kezeléséhez hogyan kezdj hozzá, és hogyan nézhetsz utána annak, amit nem tudsz róla.
    Ennyi. Egyszerű, de nem könnyű - legalábbis ahogy elnézem a diákokat, nem az... Tudniillik absztrakciós készség kell hozzá.”
  • 59. palimadar 2010. július 08. 15:10
    „"Akkor mit kéne tudnia egy informatika tanárnak? És akkor miért így hívják ezt a tárgyat? Miért nem úgy, hogy az informatika alapjai? Bár ha jól emlékszem van valami ilyesmi."

    Mit kellene tudnia a matematika tanárának? A matematika jóval többet jelent, mint azt egy diák el tudja képzelni.
    Az informatika tanára - most csúnyát fogok írni - tudja legalább azt az szintet, amelyet meg kell tanítania. Jé, ilyen keveset? Hát, tartalmilag legalább ennyit. Azonban tudnia kell azt is, hogy hogyan lehet ezt a tudást átadni! Szóval szerintem a tanár annyiban több a diáknál, hogy tudja az ismeretátadás módját is.
    Természetesen minden olyan dolog, amiben többet tud, a hitelességét növeli. Van, ahol ez a többlet kicsi, másutt fényévnyi.”
  • 58. Picur904 2010. július 08. 15:02
    „Nekem van ECDL vizsgám és hogy ki is moderáljam magam kitörölhetem vele a ...eggem. Sehol sem kérik senkit se érdekel hogy van ha érdekli őket a tudásom akkor valamilyen teszt alapján kérdezik meg, de legalább kiadtam rá egy csomó pénzt.”
  • 57. johnshoe 2010. július 08. 14:58
    „"Nem olyan nehéz ilyet kérdezni. Kérdés, hogy fer-e a kérdés. Hol kell lennie egy informatikatanár tudásának határai? Egy történelemtanártól is simán lehet kérdezni olyanokat, amire nem tud válaszolni."

    Akkor mit kéne tudnia egy informatika tanárnak? És akkor miért így hívják ezt a tárgyat? Miért nem úgy, hogy az informatika alapjai? Bár ha jól emlékszem van valami ilyesmi.”
  • 56. allegro 2010. július 08. 14:53
    „Nemrég egy informatikaoktatóhoz ment felkészülni egy diák, mert nem akart neki összejönni a kettes, az 50-%-ot szeretné elérni legalább.
    Tanár azt mondja, hogy ő az informatikának kb. 2%-át tudja, ha ez elég lesz, akkor szívesen segít.

    Sikerült végül, és már "lejjebb" adta a diák, mondta neki a vizsgát követően, hogy de jó lenne azt a 2%-ot tudni!”
  • 55. allegro 2010. július 08. 14:36
    „41. Kathryn
    És ezzel az érettségi színvonallal mennek ma ingyen és jól megérdemelten a felsőoktatásba!
    Ezt nem szabadna megengedni. 20 éve még a legjobbakat sem engedték továbbtanulni, ha szakközépiskolába jártak és szakmát kaptak, menjetek dolgozni!
    Azután munka mellett, költségtérítést önerőből fizetve tanulhattunk (én is, valaha sok éven át kitűnő tanulóként), és aki később már ilyen lebutított szintű tudással mehetett az államilag finanszírozott egyetemi szakokra, röhög a képembe, hogy "biztos azt érdemelted"!

    Régen a nagy többséget még érettségit adó középiskolákba sem engedték, nemhogy egyetemre. Mert ha már érettségizett, akkor megérdemli. A képességek feltételezem nem ugrottak ilyen óriásit néhány év alatt.
    De ezt még a kedves szülők is elfelejtik, mert a gyerekük olyan okos! Ja, jól tud játszani a számítógépen!”
  • 54. palimadar 2010. július 08. 14:32
    „"Biztos vannak kivételek, de én eddig csak olyannal találkoztam, aki nagyon kevesett todott az informatikáról és biztos vagyok bene, hogy tudnék tőle olyat kérdezni, amire nem tudna válaszolni"

    Nem olyan nehéz ilyet kérdezni. Kérdés, hogy fer-e a kérdés. Hol kell lennie egy informatikatanár tudásának határai? Egy történelemtanártól is simán lehet kérdezni olyanokat, amire nem tud válaszolni.

    "A mai érettségi (középszinten, bár az emelt szint se sokkal bonyolultabb) egyen értékű egy ECDL nevű förmedvénnyel, minek elvégzése után a delikvens tudása nem több egy titkárnőénél (vagy inkább kevesebb)."

    :) Azért hogy az emelt szint se sokkal bonyolultabb... Kérdezz meg érettségizőket, be mernék-e vállalni a középszint helyett... Vagy nézd meg mondjuk az idei feladatsorokat!

    Az, hogy az érettségi jeles ECDL bizonyítványt ér, nem jelenti azt, hogy tartalmilag nem fed nagyobb tudást. Vigyázat! Az átválthatóság fordítva nem igaz.

    Sok titkárnőt láttam nagyon gyér informatika tudással. Sokat nagyon jóval... Nem azon múlik, hogy titkárnő-e valaki.”
  • 53. johnshoe 2010. július 08. 14:22
    „Jaa, még valami. Szerintem sok tanár csak a javítási útmutató alapján tudja kijavítani. Ha odaadnánk neki útmutató nélkül valószínűleg nem boldogulna. Akinek nem inge...
    Viszont az a diák, aki tényleg nem tudja, hogy menteni kell, és nem tudja, hogy mit vagy hova, az nem menjen inkább info-éretségire. Menteni azért mindig fontos. Meg el is kéne olvasni az érettségi elején lévő tájékoztatót! Elég szájbarágós szerintem. Mondjuk az is baj, mert így aztán sok önálló gondolkodásra képes ember jön ki az iskolapadból. Néha azért a tanárnak is lehet igaza, de néha neki is csöndben kéne maradnia, föleg ha nincs mögötte semmi tudás. Mint mondtam, akinek nem inge...”
  • 52. johnshoe 2010. július 08. 14:13
    „Úgy tudom a vizsgázó választhat rendszert! Persze biztos van iskola, ahol inkább nem tájékoztatják erről a gyermeket. Én is találkoztam már hasonlóval. Az informatikatanárokról meg van egyfajta véleményem. Biztos vannak kivételek, de én eddig csak olyannal találkoztam, aki nagyon kevesett todott az informatikáról és biztos vagyok bene, hogy tudnék tőle olyat kérdezni, amire nem tudna válaszolni. Sőt én már segítettem informatika tanárnak. Az informatika nem az MS office-ról kéne hogy szóljon. Sőt tovább megyek, nem is kéne hozzá számítógép. A mai érettségi (középszinten, bár az emelt szint se sokkal bonyolultabb) egyen értékű egy ECDL nevű förmedvénnyel, minek elvégzése után a delikvens tudása nem több egy titkárnőénél (vagy inkább kevesebb). Számtalan olyan emberrel találkoztam már, akinek volt ECDL "végzettsége", és még egy szöveget sem tudott megformázni vagy azt sem tudta, mi az a HA függvény (HA-HA). Persze ez nem is olyan fontos, mivel ahol ilyen tudás kell, ott nem igazán érdekli a munkáltatót, hogy van -e ECDL vagy nincs. Kivéve esetleg az informatika tanárok, ott ez előny lehet. Láttam már durvábbat is. Valaki, aki mást tanított eddig csak azért lett informatika tanár is, mert szerzett egy ilyen papírt. :) És szerintem ilyen sok iskolában van. Néhány idősebb info. tanár tudhat még többet, de velük meg az a baj, hogy nem igazán frissítik a tudásukat, ami az IT-ben elengedhettetlen.”
  • 51. palimadar 2010. július 08. 14:04
    „Hogy miért volt a legtöbb bukás informatikából?

    Informatikából sokan vizsgáznak. Sokan előrehozott vizsgát tesznek. Aki előrehozottat tesz és rosszul sikerül, rosszul jár. A gyakorlati rész után már tudható, hogy elég jó lesz-e, hiszen a pontszám 80 százaléka ott szerezhető meg. Ha valaki úgy gondolja, hogy ez kevés, nem megy el szóbelizni, megbukik. Ha megbukik, újból vizsgázhat ősszel, vagy a következő májusban. Ha szerez egy 60 százalékos eredményt, nem próbálkozhat többet.

    Szóval a "sok" bukás taktikai okokból született.”
  • 50. palimadar 2010. július 08. 14:00
    „Csak úgy kérdezem: azok, akik az érettségi kapcsán hozzák elő, hogy az MS termékek használatát tanulják a diákok MS specifikus ismeretekkel megspékelve, látták-e az érettségi feladatait? Komolyan gondolják?

    Persze lehet...

    A Wordben és az Ooo Writerben másutt van az Oldaljellemzők beállítása. Tehát ez MS specifikus tudás. Biztos az? A fordítottja nem Ooo specifikus?

    Emlékszem, valaha megvette a Daciát. (kb. 1988) Nem tudta bekapcsolni a világítást. Akkor az Dacia specifikus tudás volt? Adta volna vissza a jogosítványát?

    Vissza az informatikához! Aki fejleszthető, annak még a szövegszerkesztés tanítása során is fejleszthető a gondolkodása. Az sem pusztán arról szól, hogy kattintgatok és kész... Aki meg tök, az Ooo-t használva is az marad.”
  • 49. Giga 2010. július 08. 12:59
    „Ja és a nestupport fizetős.
    Nem tudom hallottad-e, hogy az idén milyen pénzeket vontak el az iskoláktól és még miket fognak. Miből vegyék meg? Lassan már a rezsire, és a szükséges javításokra sem futja.”
  • 48. Giga 2010. július 08. 12:56
    „"És igen, nem csak arról kéne szólnia az infó óráknak hogy a Microsoft termékeket megtanulják használni."

    Kérlek sorold fel miket szerettél volna megtanulni!”
  • 47. pöttöm 2010. július 08. 12:40
    „Ajánlanék egy jó programot az infó tanároknak: NETSUPPOR. Ezzel legalább azon a kevés órán a feladatra figyelnének a gyerekek. Nem csak a netet lehet letiltani ( mert ugye nem egy diák internetezik az órákon), hanem a tanár egy monitoron látja a terem összes monitorját, hogy a diák mit csinál és milyen program van nála megnyitva.

    És igen, nem csak arról kéne szólnia az infó óráknak hogy a Microsoft termékeket megtanulják használni. De az a szomorú hogy mégis ez van. Személy szerint én is megtanultam volna használni a többit, de ha csak ezekre van kereslet!
    A többi érettségiről csak annyit, hogy egyáltalán nem volt könnyű 5-öst szerezni. Főleg magyarból.”
  • 46. Tvmedve 2010. július 08. 12:25
    „Persze a 74 óra kevés, de akit érdekel az meg nyilván ezen felül is foglakozott a témával. De a helyzetből sztem nagyjából a legtöbbet kihozták.”
65 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megtalálták a Balatonban eltűnt nő holttestét

A vízimentők nem sokkal este 9 óra után megtalálták annak a 25 éves nőnek a holttestét, aki még… Tovább olvasom