Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Ingatlanadó: fizetünk, de mennyit? Utánajártunk a számoknak!

Éves szinten kétmillió forint felett 0,25 százalék, 10 és 30 millió forint között 0,35 százalék, 30 millió forint felett pedig az ingatlan értékének 0,5 százaléka lenne az ingatlanadó mértéke, amelyet először jövő nyáron kellene fizetni.
Oszkó Péter pénzügyminiszter tartott prezentációt a tervezett 2010-es adócsomagról az MSZP informális frakcióülésén kedden; a több mint ötórás tanácskozás után Mesterházy Attila frakcióvezető a csomag tartalmáról semmilyen részletet nem mondott az újságíróknak. A frakcióvezető hangsúlyozta: ez volt az első konzultáció, és a tervezetben szereplő számok még változhatnak. A pénzügyminiszter ismertette az ingatlanadó bevezetésének módját és tervezett sávhatárait.

A tervek szerint az önkormányzatok vetnék ki az új adót, amelyet 2010. január 1-től vezetnének be, és két részletben kellene fizetni. Először jövő év júliusában az első félévi ingatlanadót fizetnék meg a tulajdonosok. A kabinet az ingatlanadóból évi 125 milliárdos bevétellel számol. Az, aki nem ért egyet az ingatanára megállapított értékkel, más értékbecslést kérhetne; az értékbecslők körét az állam határozná meg. A tulajdonosok erről a listáról választhatnának, de az értékbecslés költségét maguknak kellene állniuk. Ezzel a megoldással az Alkotmánybíróság korábbi aggályát küszöbölnék ki. A tervek szerint a nyugdíjasokat nem köteleznék az ingatlanadó megfizetésére, azt "feljegyeznék", és az örököst terhelné. Az állami intézmények és az egyházak teljes egészében mentesülnének e teher alól.

A tervek szerint a személyi jövedelemadó alsó sávhatára 5 millió forintra emelkedne, és a mostani 18 százalék helyett 17 lenne az alsó kulcsa. A felső kulcs 36-ról 32 százalékra csökkenne. Jövőre megszűnne a tételes eho, és a munkáltatói járulék idei öt százalékos csökkentését minden jövedelemre kiterjesztenék. A 2010-es adócsomag tartalmazza azt is, hogy a jelenlegi 25-ről 30 százalékra nőne az eva-kulcs.

Az MSZP-frakció jelenlévő tagjai leginkább az ingatlanadót bírálták, egyebek mellett azért, mert az szerintük tovább csökkenti az MSZP támogatottságát, és tovább növeli a hátrányos helyzetűek terheit. És többen felvetették, hogy a nyugdíjasokat sértő az eljárás, mert az örököseikre így adósságot hagynának.

Mint mondta, a keddi konzultáció arról szólt, hogy a 2010-es adócsomag tekintetében melyek azok az elvárások, amelyek olyanná teszik a javaslatot, hogy a frakció megszavazza. Arról nem beszélt, hogy ezek az elvárások mit takarnak. Hozzátette: az informális frakcióülésen elhangzott javaslatokkal kapcsolatos számításokat a Pénzügyminisztérium elvégzi, és tovább egyeztetnek róluk.

Oszkó Péter pénzügyminiszter biztos benne, hogy sok ingatlanadót fog fizetni most épülő háza után

Vagyonadót kell fizetni az értékesebb autók után, bevezetik az ingatlanadót, eltörlik a kisadókat, csökkennek a bérek utáni járulékok - a többi között ezek szerepelnek a kormány 2010-es adócsomagjában. Oszkó Péter pénzügyminiszter a Népszavának arról beszélt, hogy irreálisan magas lenne az ingatlanadó 1 százalékos kulcsa, de pontos számot nem mondott. A pénzügyminiszter azt is csak jövő héten tudja megmondani, hogy a 2-3 millió forintot érő lakások után kell-e fizetni. Az ingatlanok besorolását egyébként az önkormányzatok végzik majd.

Oszkó Péter szerint a megállapított értéket a nemzetközi tapasztalatok alapján csak a lakosság 1-2 százaléka vitatja majd. Itthon csak akkor kezdődhetnek pereskedések, ha az emberek fel tudják mérni, hogy mekkora teher az ingatlanadó, de a tárcavezető szerint évi 5-6 vagy 10 ezer forint miatt nem fognak tömegek bírósághoz fordulni. Oszkó Péter a lap kérdésére válaszolva elmondta: biztosan sok adót fog fizetni most épülő háza után, de a hozzá hasonló helyzetben lévő embereknek ezt vállalniuk kell.

Olvasóink írták

60 hozzászólás
  • 60. sas tamás 2009. május 13. 16:39
    „57-nek!
    Remélem nem vagy vénleány, csak egy mszp hívő véglény.
    De miután három gyereket felneveltél (mint atipusos példájában van) akkor majd költözz el sürgősen onnan ahol több mint 60 évet leéltél. Bele fogsz halni előbb-utóbb. Ámen.”
  • 59. atipusos 2009. május 13. 16:31
    „57-es Csé Irénke!
    Mielőtt bármit is kijentesz és szerinted sántít, ajánlom Neked hogy tájékozódj, hány féle támogatást ad pl. az első és az ötödik kerület alanyi jogon. Egyedülálló nyugdíjasnak pl. havi 10 ezer fútési támogatást, 4-szeri gyógyszertámogatást (150 ezer/év) és soroljam még?
    Felesleges ekkora alapterület? Ja! a tefajtád szerint egy 2 m2-es sátor is elég lenne.
    Szégyen. Talán tudod mit jelent. Remélem. De ha nem vedd elő az értelmező szótárt, te szerencsétlen!”
  • 58. atipusos 2009. május 13. 16:22
    „49. és 50. kis_vakond
    Igazad van. A kiigazítást köszönöm neked.
    Mentségem nem több, mint a felháborodás!
    Üdv.”
  • 57. Csirén 2009. május 13. 15:32
    „45.
    Egy nyugdíjas a budapesti nyolcvan négyzetméteres lakását a 65 ezer forintos nyugdíjából nem tudta eddig sem fenntartani.

    Ha egyedül lakik benne, akkor felesleges is ekkora alapterület, mert sem takarítani, sem rendbentartani nem bírja.
    Valami sántít.”
  • 56. bjela1980 2009. május 13. 15:02
    „Akkor lett válság, mikor azt mondták: VÁLSÁG VAN. Az emberek visszafogták a fogyasztást, és hanyatlani kezdett a gazdaság... Így akarják a magyarokat tönkretenni. Szóval ez egy mondva csinált válság! Kár , hogy ilyen nyáj vagyunk. Az emberek miatt is válságos a helyzet, mivel mindenki a saját önző dolgaival van elfoglalva; és most zokoghatunk... Ha minden szegény közt szétosztanák a gazdaságban vándorló milliárdokat, az akkora inflációhoz vezetne, hogy ezer forint lenne egy zsömle. Ha lesz valami az ingatlanadóból, majd mindenki 300ezer forintos sufniban fog lakni... Mivel itt tartunk... Kijátszuk. Morális válság az mindig volt. Viszont a baj az, hogy azért kell az adókat fizetni, mivel az egész gazdaság külföldi kézben van, és az államnak így sokszorta jobban kellenek az adóbevételek... Ez hiba. Magyarán gazdasági érdekek vezérelnek, és nem az, hogy az átlagembernek növekedjen az életszínvonala. Így hát mindenki próbáljon a pénz helyett más örömforrást keresni!”
  • 55. deakicska 2009. május 13. 14:31
    „Az előző hozzászólásomat a számítógép elég érdekesen "húzta meg".
    Helyesen és teljes egészében így szól:

    Nem kell izgulni.
    Ez az ingatlanadó egy gumicsont, amin lehet rágódni. Addig sem foglalkozunk azzal a brutális megszorítócsomaggal, amit tegnapelőtt jóváhagyott a parlament szocialista-szabaddemokrata többsége.
    Az ingatlanadó - ha lesz - 2010-től lenne, akkor meg a Fidesz-kormány eltörli, ezek meg elmennek addigra a búsba.

    Nnnahát.”
  • 54. DMagóg 2009. május 13. 14:30
    „Van egy belakott, de talán a kelleténél nagyobb lakás. Jó, költözzünk! Kell keresni egy kisebbet, valamiből meg kellene venni, ügyvéd, illeték, stb. Idegen lakás, mégis kell egy kis festés, tapétázás stb. Pénz-pénz-pénz! Költözés. El kell adni az eddigi lakást. A vevő fizeti az illetéket, az eladó meg esetleg még jövedelemadót is. Lakcímváltozás bejelentés, átírás stb. Nekem sok-sok kiadás, az államnak ezen is némi többletbevétel. Szolgáltatóknál átíratás. Infarktus, gyógyszer. Nem! Akkor már inkább felkötöm magam!

    Miből gondolják, hogy aki nem tud megbirkózni egy nagyobb lakás fenntartásával, az meg tud birkózni a fentiekkel?”
  • 53. deakicska 2009. május 13. 14:28
    „Nem kell izgulni.
    Ez az ingatlanadó egy gumicsont tegnapelőtt jóváhagyott a parlament szocialista-szabaddemokrata többsége.
    Az ingatlanadó - ha lesz - 2010-től lenne, akkor meg a Fidesz-kormány eltörli, ezek meg elmennek addigra a búsba.”
  • 52. persona 2009. május 13. 14:13
    „Na mi van, már megint "double-trouble"?:D”
  • 51. nemecsekerno_007 2009. május 13. 14:07
    „Felesleges itt bármit írni :(

    10 millió kádár jános nem csinál nyarat :(”
  • 50. kis_vakond 2009. május 13. 14:04
    „atipusos-nak:
    egy kis pontosítás a számításodhoz:
    2 millióig 0%, 2-10 millió között, azaz 8 millióra 0,25%, 10-30 millió között, azaz 20 millióra 0,35% és 30millió fölött, azaz 2millióra 0,5%, ami ezt jelenti:
    8 m*0,0025+20 m*0,0035+2m*0,005=20000+70000+10000=100 000Ft, azaz nem 190 000Ft, tudom ez a 100 000Ft is sok, DE amennyiben az önkormányzatnál van értékelés kerületi beosztás kor alapján, akkor az módosító tényező lesz, így elkerülhető lesz a nagyvárosi és kistelepülési ingatlanok esetében, de kerület függő is lesz.

    Engem csupán az zavar ebben, hogy addig amíg van bankhitelem a lakásomon, addig is a teljes értékére kell fizetnem, miközben azért jól tudjuk, hogy korántsem az enyém teljes mértékben.
    Viszont az örömteli, hogy 5millióra felviszik az alsó szja kulcs határát. Ennek tényleg örülök, nem örülök a szuperbruttósításnak, miért kell egy járulékot még adóztatni is (főleg, hogy közel sem tudom igénybe venni a levont járulékoknak megfelelő szolgáltatást), örülök, hogy a munkáltatói terheket csökkentik, és csak részben örülök, hogy csökkentik a betegszabadságra járó bért, csak részben szimpatikus, hogy változtatnak a gyes-gyed rendszerén (nincs hozzá kellő számú, területi lefedettségű bölcsöde, nincs már a osk női munkaerőt felvevő vállalkozó réteg)..stb.”
  • 49. kis_vakond 2009. május 13. 14:04
    „atipusos-nak:
    egy kis pontosítás a számításodhoz:
    2 millióig 0%, 2-10 millió között, azaz 8 millióra 0,25%, 10-30 millió között, azaz 20 millióra 0,35% és 30millió fölött, azaz 2millióra 0,5%, ami ezt jelenti:
    8 m*0,0025+20 m*0,0035+2m*0,005=20000+70000+10000=100 000Ft, azaz nem 190 000Ft, tudom ez a 100 000Ft is sok, DE amennyiben az önkormányzatnál van értékelés kerületi beosztás kor alapján, akkor az módosító tényező lesz, így elkerülhető lesz a nagyvárosi és kistelepülési ingatlanok esetében, de kerület függő is lesz.

    Engem csupán az zavar ebben, hogy addig amíg van bankhitelem a lakásomon, addig is a teljes értékére kell fizetnem, miközben azért jól tudjuk, hogy korántsem az enyém teljes mértékben.
    Viszont az örömteli, hogy 5millióra felviszik az alsó szja kulcs határát. Ennek tényleg örülök, nem örülök a szuperbruttósításnak, miért kell egy járulékot még adóztatni is (főleg, hogy közel sem tudom igénybe venni a levont járulékoknak megfelelő szolgáltatást), örülök, hogy a munkáltatói terheket csökkentik, és csak részben örülök, hogy csökkentik a betegszabadságra járó bért, csak részben szimpatikus, hogy változtatnak a gyes-gyed rendszerén (nincs hozzá kellő számú, területi lefedettségű bölcsöde, nincs már a osk női munkaerőt felvevő vállalkozó réteg)..stb.”
  • 48. Titanilla 2009. május 13. 14:02
    „34.sz hozzászóló. Miért is van a nyugdijas szent tehénként kezelve? Igaz neki már általában nem kell gyereket nevelni, de: fölnevelte, egy életen át dolgozott, és járulékot fizetett, és sokan meg sem érték a nyugdijas kort. s lehet hogy segiti a gyerekeit, és még olyan is van aki a még idősebb szüleit. Szóval ne nagyon irigyeld. Mert ahogy öregszik, ugy nőnek a kiadásai. Gyógyszer, ami nem olcsó, gyógyászati segédeszközö, ami szintén nem olcsó, és nagyon soknak segitségért is kell fizetnie, mert márt nem tud takaritani, ablakot tisztitani,függönyt le- föl rakni. Van aki már bevásárolni sem tud, sőt fürödni sem egyedül. És nem mindenkinek van helyben lakó gyermeke aki segiteni tud. Ezeket is fölmérted amikor hülyeséggel vagdalózól? Vagy azt hiszed Te nem leszel öreg és tehetetlen? Siess meghalni fiatalon, mert bizony másként Te is "szent tehén " leszel Hidd el.”
  • 47. persona 2009. május 13. 13:51
    „45. na pont erre mondta a Bajnai, hogy lehet kisebbe költözni..”
  • 46. igazságkereső 2009. május 13. 13:40
    „Dr. Dávid Ibolya annak idején - kb. fél éve - diadalittasan jelentette be,hogy az MDF - bocsánat, néhai - elintézte,hogy ne kelljen örökösödési illetéket - "haláladót - fizetni.Erre tessék, itt van, hiszen miniszterelnökünk szerint, aki nem tudja fizetni az ingatlanadót - amely törvénytelen a többszörös adóztatás miatt - majd fizeti az örökös!Ennyit az MDF nagy "sikeréről" a parasztvakításról, mert hogy ez többre nem volt jó Dávid Ibolyától, az is biztos, és ezt most már több millió polgártársam is tudja.”
  • 45. atipusos 2009. május 13. 13:34
    „Pesten egy nyolcvan négyzetméteres lakás kb. 32 millió. És még nem is mondtam sokat. Ugyanis a betelepülő külföldiek és kettős állampolgárok felverték az árakat. Nos, számoljunk! (a gyengébbeknek majd elmagyarázom)
    2 milla x 0 + 8 milla x 0,25 + 20 milla x 0,35 + 2 milla x 0,5 = 190.000 ezer Ft/év
    Két részletben fizetendő, vagyis 85 - 85 ezer.
    Ebben a lakásban három gyereket neveltek fel. Jelenleg adva vagyon egy özvegyasszony, nyugdíja 65.423 F/hó,
    mert az egészségügyben dolgozott.
    Miből fizesse? Élhet még (ha megél) 18 évet. Az örökség startja: 3.420.000 Ft. + a jegybanki kamat duplája, mert a mostani törvény szerint ez is rájön.
    No comment”
  • 44. keletaru 2009. május 13. 13:31
    „A legérdekesebb a lakoságot teljessen meglehet szorítani .De képviselőink hol is vannak ?! Bemondásra mi !? Nap mint nap haljuk a költségtérítési dolgaikat ! Azért elég érdekes mindent meg kell teremtenünk nekik de ne kérdezűk meg hova teszik ! Röhej ! Eladósodot önkormányzatok vezetői meg nem válalnak felelőséget képviselőink meg a párt fegyelemre hivatkoznak , ugyan már .......... . De mi legyünk toleránsak megértők . Hisz miértünk teszik . Értünk mi?! Üdv Kuci”
  • 43. bruhahaha 2009. május 13. 13:27
    „Bocsánat mindenkitől a trágár hangvitelért!”
  • 42. bruhahaha 2009. május 13. 13:25
    „Bubutehun:

    Majd a picsa adja el, amit a család éveken, évtizedeken át összeküzdött! Te, ha megöregszel, elhúzol a híd alá lakni? Az nem fog neked sem sokba kerülni!!!! A többivel egyetértek, de az amit írtál...nem fogok elhúzni a házamból azért, mert elbaszta a vezetés a zsét és rajtam kalapálja be! Azért rohadjak én meg, mert ők itt ott lopkodnak? És mindegy melyik oldal, mert amelyik odakerül kanalazza a levesemet!!!!

    Én meg lassan éhendöglök!

    Illetve kérdezlek okosan! Lakunk itt a házban 2-en 3-an! Adjuk el? Okos! Jó döntés a 16 millára értékelt kecót mennyiért is tudnám most eladni? Kb. 10 ért ugye? És akkor 3 an 3 felé, az 3 lakás, fejenként 3 milla mert a fent maradó 3 kiló elmegy a költségekre! Te, figyu? 3 millából, mit is kapok? Hol is van olyan lakás? Jaaaaa! Nincs! Akkor pssszt! Ja vagy a nyugdíjas édesanyám is vegen fel 65 éves létére lakáshitelt 40 évre a kis nyugdíjából, meg a tesóm meg én, még 30 évre és akkor kóser. Jajjj, tudom már, akkor egy helyett 3 lakásra lehet újabb ingatlanadót kivetni! Értem! Gondolkozzál már el! A családtagok, ha nem támogatják egymást, akkor vége! Valaki a híd alatt köt ki! Szerinted ez normális? És ezen még súlyosbítunk! Nem megyek innen sehova!!!!”
  • 41. igazságkereső 2009. május 13. 13:22
    „A leghatározottabban tiltakozom az ingatlanadó bevezetése ellen.Éppen elég a kettős adóztatás,az albán fizetés!Ahhoz természetesen nem kell még ész sem, hogy bármiféle adót bevezessenek,de ahhoz igen nagyon is kell és méghozzá sok ész, hogy a jelenlegi helyzetből a magukat nagyon okos közgazdásznak tartó önkormányzati emberek kitalálják azt, hogy miként lehet ebből - politika által előidézett - a helyzetből a lehető legkisebb "véráldozat"árán kijönni.Mert nyilvánvaló az, hogy aki havonta néhány millióból él, az nem sokat hezitál megélhetésének helyzetén, de a szándékosan alacsonyan tartott jövedelmekből - 50,70,80,90 ezer Ft -
    már nem is egyszerű,pedig nagyon sok esetben ne mis a dolgozók tehetnek arról,hogy ilyen alacsonyan tartják mesterségesen a fizetésüket.Mindent meg kellett volna tenni legalább 15 évvel ezelőtt, hogy ezt az országot ne lehetett volna "lenyúlni" pénzügyileg, gazdaságilag.Teljesen új gazdasági és pénzügyi gondolkodásmódra lenne itt szükség,hiszen a fentiekben vázoltak megreformálásának hiányával nem lehet egy lépést sem előbbre jutni,éppen ezért én erős fenntartással fogadom Bajnai miniszterelnök úr jelenlegi lépéseit,az nem fog sehová sem vezetni és hiszem,hogy Ő ezt legalább olyan jól tudja.Nem vagyok a miniszterelnök úr tanácsadója, így természetesen nem is kezdek bele nagy ívű pénzügyi és gazdasági elgondolásokba, csupán itt és most annyit jegyzek meg szerényen,ha ez így folytatódik,akkor biztosra mondható,hogy 4 / négy / hónap múlva nem lesz Magyarországon olyan réteg - kivéve a könyvben is megjelentetett 150 leggazdagabb magyart -"miből és kitől lettek a leggazdagabbak??!! ",aki a számláit fizetni tudja majd!Garantálható az ország teljes bedőlése, ha ugyan nem ez a feltett cél,persze ezt most még nagyon tagadják,de minden tevékenységük ebbe az irányba tendál!Talán most még nem lenne késő, de ahhoz politikai akaratra lenne szükség, hogy a gazdaságpolitikáért felelős vezetők- ebből azonban most néhány embert szelektálni kellene, hogy sikerre lehessen vinni- valóban 10 millió ember viszonylagos jólétéért tegyenek is valamit!Itt a lehetőség, elég az üresen csengő interjúkból, értelmetlen gesztikulációkból,munkára fel!!”
60 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egyelőre nem zsugorodnak a miniszteri Audik

Lekerült a napirendről a miniszteri Audik cseréje alacsonyabb kategóriájú autókra - írja a… Tovább olvasom