Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 2°C

Ítélet a Gripen-szerződések ügyében

Közpénzeket érint, tehát ki kell adni a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumnak a Gripen-szerződés ellentételezési listáját - így döntött kedden, jogerősen a Fővárosi Ítélőtábla.
Az üzletért cserében Svédország vállalta, hogy elősegíti ottani cégek magyarországi befektetéseit, magyar cégek beszállítását és magyar áruk exportját. Az érintett magyar cégek listája 2007 végén elkészült, ezt szerette volna megkapni Gergely Zsófia, az Origo internetes hírportál újságírója, ám a gazdasági tárca ezt megtagadta. Most azonban az ítélőtábla úgy döntött, 15 napon belül ki kell adni a listát.

Gergely Zsófia korábban elmondta, azért szerette volna megismerni a listát, hogy tudni lehessen, hová kerül a svédek által vállalt majdnem 200 milliárd forintnyi ellentételezés, részesültek-e belőle kis- és középvállalkozások, vagy csak néhány nagyobb cég. A Fővárosi Bíróság februárban úgy döntött, hogy a gazdasági tárcának 15 napon belül ki kell adnia a listát. A minisztérium azonban ezt akkor megtagadta és fellebbezett a döntés ellen.

A teljes Gripen-program 210 milliárd forintba kerül.
A teljes Gripen-program 210 milliárd forintba kerül.

A Fővárosi Ítélőtábla keddi döntésével jóváhagyta az elsőfokú ítéletet, indoklásuk szerint ugyanis közérdekű adatokról van szó. A Fővárosi Ítélőtábla döntése jogerős, ami ellen már nem lehet fellebbezni.

A teljes Gripen-program 210 milliárd forintba kerül. Ezt a pénzt 14 év alatt utalja át Magyarország a svéd államnak, évente átlag 15 milliárd forintot. Ez az összeg tartalmazza a 14 gép bérleti díját 10 évre, a személyi állomány kiképzésének költségeit, a teljes földi támogató rendszer díját, illetve a 14 repülőgép maradékáron történő megvásárlását. Svédország a teljes összeg 110 százalékára vállalt úgynevezett ellentételezést, vagyis ottani cégek magyarországi befektetéseit, illetve magyar cégek beszállításának és magyar áruk exportjának elősegítését.

A Gripenek beszerzéséről 2001. szeptember 10-én döntött az Orbán-kormány nemzetbiztonsági kabinetje - óriási meglepetésre, mert a HM és a szakértők többsége is a használt F-16-osokat ajánlotta. A szerződést két és fél hónappal később írták alá. A kontraktust a Medgyessy-kormány kérésére módosították, hogy légi utántöltésre is alkalmasak legyenek a gépek, és a bérleti szerződés lejártával kerüljenek a magyar állam tulajdonába. Részben ezen módosítások miatt az eredeti végszámla csaknem megduplázódott.

Olvasóink írták

  • 11. öltönyös 2008. szeptember 09. 19:49
    „lelketlen. véleményem szerint szecskavágásra vmilyen légcsavaros gép lenne a legjobb, metróalagút fúráshoz a gripent választanám, hisz ha oda dobja a bombát ( ami 2 tonával kevesebb mint az f 16 é), akkor az oda esik, és nem pár km-rel arrébb pl mig, a tojásfestést azt hogy gondoltad?
    on,
    PL földi célok megsemmisítése
    Ja és még a mig mellet, van neki sisakcélzója, ami azt jelenti, hogy HA van megfelelő rakéta hozzá, akkor kilövés után oda megy, ahova a pilóta néz. de nekünk az ilyen rakéta drága.”
  • 10. lelketlen 2008. szeptember 09. 19:05
    „öltönyös.szerinted egy VADÁSZREPÜLŐ-gépnek a légiharc megvívásán kivül mi a fenére kellene még jónak lennie.esetleg tojásfestésre,szecskavágásra,metróalagút fúrásra.........................,mert ezekre valóban nem igazán alkalmas a 29-es.”
  • 9. zetor 2008. szeptember 09. 18:28
    „"Zetornak"!

    Kb. azóta, amióta tudja, hogy a mostani kormány nem rúg labdába a következő választásokon, de nem a strabagról van itt szó, hanem a "magyar?" politikai elitről.”
  • 8. Zetornak 2008. szeptember 09. 18:13
    „Zetor, a Strabag a HírTV hirdetője.

    Csak szólok.”
  • 7. öltönyös 2008. szeptember 09. 18:04
    „üdv
    a helyzet az, hogy megyóék nem csak a légiutántöltést kérték, hisz a zorbán a és b verziót rendelt ami semmire nem jó, a svédek is csak gyakorolnak vele.
    Ezt módosították c ill. d verzióra, azonban ez már későn történt, és a MAGYAROK kifejlesztettek egy módszert, amivel átgányolták az a és b géptörzseket, hogy beleférjen a cucc.Így a magyar gépek neve JAS-39 EBS HU C/D ami teljesen NATO kompatibilis.
    JA és a Mig-29 es is 4. generációs, de ezt nem mondják az olvtársak.
    Egyébkent nekünk MIg-29b van, ami 1,légiharcon kívül semmire nem jó, 2, 15 évig a szabad ég alatt tárolták őket, és azon csodálkoznak, hogy csak 5 üzembiztos van.Megsúgom múlt hét vasárnap a 14 csili vili gépből csak 8 db volt üzembiztos állapotban, de mijé?
    Ja és a 28 migre a 15 év alatt MAX 35-40 mrd forintot költöttek.”
  • 6. zetor 2008. szeptember 09. 17:57
    „Nem veszitek észre, hogy ez már megint parasztvakítás?!

    Strabag-> mszp, szdsz
    Válasz: Kaya Ibrahim-> Fidesz
    Most a grippenekkel a helyzet az,- mivel mind két oldal sáros az ügyben-, hogy a sajtó melyiket teszi csalóvá, vagy becsületessé?
    Én már nem reménykedem, hogy lesz itt egy normális ország...”
  • 5. entity 2008. szeptember 09. 17:46
    „"A kontraktust a Medgyessy-kormány kérésére módosították, hogy légi utántöltésre is alkalmasak legyenek a gépek, és a bérleti szerződés lejártával kerüljenek a magyar állam tulajdonába. Részben ezen módosítások miatt az eredeti végszámla csaknem megduplázódott."

    Allll Baannn 2008.09.09 17:04, Sajnálatos, hogy ezt már nem volt hajlandó elolvasni vagy megérteni, ezért áll az ország itt. Lesz előrehozott választás, ha nem lesz remélem, hogy az MSZP nevű párt önnön szimpatizánsait zabálja fel, tudja, mint a forradalom a gyermekeit. Egyébként, ha fogást akarnék keresni, Ön szerint a légi utántöltésre miért volt szükség? Csaknem annyiba került ez a "képesség", mint az egész gépüzlet, ráadásul ennek nem volt üzleti ellentételezése???? Ugye, vagy ha volt, akkor nagyon tiltakoznak az adatok kiadása ellen, a MOSTANIAK. Mert ez a cikk apropója, kedves all Baaannn Úr.”
  • 4. vincze istván 2008. szeptember 09. 17:43
    „Igen - igen tárgyilagos de nem beszél a kenőpénzekről és jó lenne tudni melyik magyar érdekeltség jutott svéd üzlethez vagy piachoz lehet hogy a Tokaji szőlészet és pincészet is”
  • 3. Allll Baannn 2008. szeptember 09. 17:04
    „"A Gripenek beszerzéséről 2001. szeptember 10-én döntött az Orbán-kormány nemzetbiztonsági kabinetje - óriási meglepetésre, mert a HM és a szakértők többsége is a használt F-16-osokat ajánlotta."

    SZEGÉNY ORBICSEK! ÚJABB FIDESZES MUTYI DERÜL KI!
    MÉGSEM LESZ ELŐREHOZOTT VÁLASZTÁS?

    ENTITY: nem biztos, hogy az a valóságot tükröző híradás, amelyikben mindenért egyenlő módon teszik felelőssé a Fityiszt és a többi pártot.”
  • 2. Mike3 2008. szeptember 09. 16:11
    „nem is lehetne, mivel megyóék magkapták a tankolócsöves seftből a kis sikerdíjaikat. egy kutya, másik eb. nekünk cserében meg van egy vacak, lapra szerelt ikea vadászgépünk ami még csak nem is nato kompatibilis. sidewinder L légiharc rakétákkal szerelik fel, amikre elég csúnyán nézni és máris irányt tévesztenek. érdekes, a lengyelek fel tudták újítani és nato kompatibilissé tudták tenni a nagyszerű mig-eket. mi nem...
    Egy a kiváló orosz haditechnikához szokott hadseregbe nem lett volna szabad nem, hogy nyugati, de kükkemükke technikát hozni.”
  • 1. entity 2008. szeptember 09. 16:05
    „Na végre, ez a tudósítás legalább kiegyensúlyozottan tájékoztat a beszerzések lényegi elemeiről. (Nem varrja az egészet az Orbán-kormány nyakába.)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Székelyföldre várják Sólyom Lászlót

Sólyom László magyar köztársasági elnök látogatására készülnek Kovászna megyében - írja keddi… Tovább olvasom