Délmagyar logó

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 10°C | 20°C Még több cikk.

Itt a kirándulás, a túrázás ideje

A természetet kedvelők már leporolták a túrabakancsot, és elővették a hátizsákot a szekrény mélyéről. A kirándulásra, túrára készülés során nemcsak a ruházat és a biztonsági házipatika összeállítására kell odafigyelni, de az sem mindegy, milyen élelmiszereket és folyadékot viszünk magunkkal. Különösen igaz ez, ha a nappali hőmérséklet már jóval 20 °C fölött várható.
A fokozott testmozgás izzadással jár, nagyobb lesz a szervezet folyadékvesztesége, amit mindenképpen pótolni kell. A szokásos napi 1,5–2 l folyadék elfogyasztása ilyenkor nem elegendő, 2,5–3 l vagy akár ennél is magasabb lehet az igény. Innivalónak jobb vizet, ásványvizet, limonádét, esetleg teát vinni magunkkal, a cukrozott üdítőitalok nem igazán alkalmasak erre a célra, puffadást okozhatnak, és a szomjúságérzetet is kevésbé csökkentik.

Az izzadással elvesztett só pótlására a folyadékba literenként bele lehet tenni 1 kis mokkáskanálnyi sót, ez a mennyiség az ízen még nem érződik.

Néhány szem szőlőcukor remek energiaforrás az izmoknak megerőltető mozgás esetén. Városi kirándulás esetén nem okoz problémát keresni egy éttermet, ahol elfogadható áron és minőségben megebédelhetünk, erdei/hegyi túra esetén pedig szendvicsekkel és egyéb hideg élelmiszerekkel oldható meg az egész napi étkezés. Érdemes arra számítani, hogy a mozgás és a jó levegő általában meghozza az étvágyat, így a szokásosnál némileg több elemózsiával érdemes készülni.
Ne vigyünk magunkkal semmilyen könnyen romlandó élelmiszert: például felvágottak helyett konzervek, esetleg téliszalámi használható fel a szendvicsek elkészítéséhez. Ha nincs túl meleg, és csak egynapos túráról van szó, a margarin és a kockasajtok még elég jól bírják a „strapát". Bőven pakolhatunk zöldségeket (paprikát, retket, paradicsomot, salátát), illetve nem kényes gyümölcsöket, például almát, narancsot, mandarint. Egyszerre elfogyasztható mennyiségű dobozos tejjel, illetve tejitallal is változatosabbá tehető a menü.

Ha a kirándulás megtervezése gondos volt, minden esélyünk meglesz rá, hogy kellemesen elfáradva, de nagyszerű élményekkel érkezzünk haza.

Kollár Viktória
dietetikus, élelmiszer-minőségbiztosító agrármérnök

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Montenegró nemzetközi elismerést kért az EU-tól

Függetlenségének elismerését és a diplomáciai kapcsolatok felvételét kérte Montenegró az Európai… Tovább olvasom