Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Izlandhoz hasonlítja hazánkat a Time

Gyurcsány Ferenc jelenleg talán a legnépszerűtlenebb személy Magyarországon, de vetélytársai bánhatják távozását - írja a Time magazin.
Előrehozott választások esetén ugyanis az ellenzéki Fidesznek kell megbirkóznia a pénzügyi válsággal - idézte egy budapesti elemző véleményét Magyarország a pénzügyi válság következő Izlandja? című cikkében az amerikai Time magazin.

A Fidesz vezetői bár nyilvánosan mielőbbi választásokat sürgetnek, talán inkább megvárnák a jövő évet, "félnek a feladattól" - mondta a lapnak Szabados Krisztián, a Political Capital intézet elemzője.

"Ha megnyerik az előrehozott választásokat, nekik kell megbirkózni a pénzügyi válsággal és megoldásokat találni" - mutatott rá, emlékeztetve arra, hogy az ellenzéki párt mindeddig nem bocsátkozott konkrétumokba, milyen reformokat hajtanának végre. Ez a párt sok támogatójában olyan hitet kelt, hogy a Fidesz a fájdalmas lépések nélkül is képes a gazdaság megújítására.

Az elemző szerint az igazi kérdés az: a közvélemény felkészült-e a reformokra egy új hiteles miniszterelnök részéről vagy pedig olyan kormányfőt vár, aki még mindig abban hisz, hogy a krízis fájdalommentesen kezelhető?

A Political Capital szakértője szerint a jelenlegi patthelyzet győztese, már ha van ilyen, talán éppen Gyurcsány Ferenc, aki megtartotta hatalma egy részét azzal, hogy megszervezte az MSZP-ben pártelnöki újraválasztását.

A Time a magyar helyzet súlyosságát jellemezve megjegyezte: néhány hete rövid ideig olyan szóbeszéd járta az országban, hogy a kormány a bankszámlák befagyasztására készül. S bár a kormány többször cáfolta ezt, a gazdaság annyira gyengélkedik, hogy sok ezren felültek a pletykának.

A magazin utalt rá, hogy a globális pénzügyi válság első áldozata Izland volt, ahol távoznia kellett a kormánynak. Magyarországnak már azelőtt, hogy a válság lesújtott, az Európai Unió egyik legnagyobb költségvetési hiánya volt.

Szeptember óta a helyzet rohamosan romlott; az országnak 15,7 milliárd dolláros IMF-hiteltámogatást kellett kérnie az életben maradáshoz, és a forint szabad esésben zuhant, idén 19 százalékot romlott az amerikai dollárral és 13 százalékot az euróval szemben.

Egyes elemzők szerint idén 7,5 százalékos gazdasági zsugorodás várható. A növekvő nyomás miatt kényszerült a miniszterelnök bejelenteni lemondási szándékát - írta a magazin, amely szerint Gyurcsány Ferenc távozásával lezárul egy fejezet egy olyan kormány történetében, amelynek működését a 2006-os választások óta zavarok jellemezték.

A kormányfő ugyan lemondása előtt bejelentett egy új csomagot a pénzügyi válság kezelésére, elemzők azt túl gyengének és későinek ítélték, amely nem ment elég messzire a kiadások és az adók csökkentésében. Most egy új kormánynak kell megkísérelnie a gazdaság megmentését - olvasható a Time cikkében.

Olvasóink írták

24 hozzászólás
12
  • 24. Lutetia 2009. március 25. 20:08
    „14. hsz. Achilleus - letöltöttem a Fidesz programját, és vettem a fáradságot, és elolvastam a gazdaságról szóló részt (8-26.o.). Mindenkinek ajánlom, hogy olvassa el: elnézést a kifejezésért, de olyan, mint egy tündérmese. Épp csak az nem szerepel benne, hogy ingyen lesz a sör. Szebbnél szebb dolgokat terveznek a gazdaság élénkítésére, különféle kedvezményekben részesítik a társadalom legszélesebb rétegeit, mindenki sokkal jobban fog élni. De szembeszökő, hogy - amint azt a különféle sajtóorgánumokból hallhattuk eleget - egy árva szó nincs arról, hogy ezt milyen forrásból terveznek megvalósítani. Egy szép stílusban megíródott ígérethalmaz, amely mögül egy valami hiányzik: az anyagi fedezet. Bocsánat: egy helyen mégiscsak említik, milyen forrásból terveznek valamit - a foglalkoztatást uniós források segítségével kívánják élénkíteni. Ennyi. Az összes többi elképzelés mögül hiányzik az anyagi fedezet. Ez egy program? Ez egy kampányszöveg. Ilyen programot bármelyik párt össze tudna hozni, akár többet is.”
  • 23. Lutetia 2009. március 25. 18:52
    „Igen, tévedni emberi dolog. De ha ezt valaki hatalmas nagy arccal teszi, és közben a másik embert vádolja tudatlansággal, akkor az már enyhén szólva aggályosnak mondható.
    Bevallom, engem nem konkrétan a vita tartalma érdekel (így az általam megadott link tartalma sem), hanem az, ahogy a hozzászólók érvelnek a saját igazuk mellett. És ebben a tekintetben Logaritmus mindenképpen korrektebb és alaposabb érvelőnek tűnik a számomra, mint comet. Ez van.”
  • 22. achilleus 2009. március 25. 16:28
    „20. hozzászólás Lutetia 2009.03.25. 14:58
    Tévedni emberi dolog. Más: És kegyednek a csatolt linkből az a legfontosabb, hogy Logaritmust összehasonlítsa comet-vel? /Logaritmus elvakult adatsemmibevevései minden értelmes embernek szemet kellett volna, hogy szúrjanak./ Amúgy ajánlom elolvasni a csatolt linket tényleg tanulságos.”
  • 21. Mathiasking 2009. március 25. 15:44
    „Senkinek nincs semmilyen programja. Szerintem 1 ember lehetne csak az igazi messiás, aki az égből száll alá! Ez az ember nem más, mint a magyar származású Charles Simonyi. Legyen Ő Magyarország miniszterelnöke! Ráncba szedné ezt a szedett-vedett társaságot, annyi bizonyos!”
  • 20. Lutetia 2009. március 25. 14:58
    „Comet, ne csúsztass. Az 5. sz. hozzászólásodban azt állítod, h a 30 évvel ezelőtti Kádár-rendszernek EGYÁLTALÁN nem volt államadóssága. 30 évvel ezelőtt 1979-et írtunk. Akkor már rendesen volt államadósság. Ha nekem nem hiszel, akkor ennek a szimpatikus "pogári" tanulmánynak higgy: http://www.polgarinfo.hu/modules.php?name=News&file=print&sid=32414
    Én a helyedben nem volnék olyan büszke a tájékozottságomra. Logar kenterbe ver Téged.”
  • 19. comet 2009. március 25. 12:37
    „8. bár félhetően baloldalinak tartod magad, de ha nem tudod hogy a Kádár korszakban sokáig nem volt jelentős adóssága az országnak, akkor semmit nem tudsz. Én nem vagyok baloldali azt mégis tudom. Meg azt is elárulom hogy Fletó vezéred inkább szélsőjobbos mint balos, és nagyon átvág benneteket. Az igazi baloldal a Fideszt támogatja, nézd meg Thürmert. Szerintem meg Orbán is kevés de ma ő a kevésbé rossz és talán tanult a hibáiból.
    Fletót elsősorban azért kell leváltani mert egy szélhámos gazember, és csak másodsorban azért mert tönkretette az országot.
    Fletó ilyen kijelentésekért bárkit feljelenthetne, de mégse teszi. Találd ki hogy miért.”
  • 18. demeterkornel 2009. március 25. 12:25
    „Logaritmus! Sajnálom, de az adókat illetően nincs igazad. Ha csökkentenék az adóterheket, az nem jelentené azt, hogy kevesebb adó folyna be az államkasszába. Ha a Te gondolatmenetedet követnénk, akkor az ország gazdasági problémájára elegendő lenne annyit tenni, hogy 300%-kal növeljük az adókat, és egy év alatt kimásznánk a gödörből. Mindenki tudja, hogy ez kivitelezhetetlen.
    A túl magas adók nem jelentenek egyben nagyobb bevételt is, főleg akkor nem, ha hosszú távon talpon akar maradni egy ország. Adócsökkenés esetén újraértékelné a vállalkozó, hogy az eddig eltitkolt jövedelmeit bevallja-e a jövőben. Kisebb adónál megváltozik a kockázat értéke is! vagyis inkább bevall, minthogy bevállalja a bukást. Most inkább a bukást vállalja be, mert a gyereknek adni kell enni, és reménykedik benne, hogy nem kapják el.
    Kisebb adóterhek mellett mások is elgondolkodnának azon, hogy vállalkozást indítsanak, olyanok is, akiknek remek ötleteik vannak, de eddig nem mertek belevágni. Vagy épp olyanok, akik eddig teljesen illegálisan vállalkoztak.
    Azért merem ilyen biztosan állítani mindezt, mert a tőlünk nyugatra elhelyezkedő országok már évtizedekkel ezelőtt megtették ezt a lépést (Németország, Belgium, Ausztria), és a számok őket igazolták. Magyarul még mindig áll a régi mondás: Jobb a sűrű fillér, mint a ritka forint.”
  • 17. a5dealas 2009. március 25. 11:48
    „Tudjátok mikor volt jó a magyar népnek? Amikor még az alkotmányos monarchia volt, mert a Habsburg-család képes lett volna egy virágzó, piacképes gazdaságot felállítani, ha hagynánk, vagy megszavaznánk államfőnek. Ők azok akik még most is képesek lennének munkahelyet teremteni és kezelni a válságot, mert valjuk be van befolyása Orbán Viktornak, de egyedül már nem képes életben tartani az országot. És tudjátok, hogy megkaptuk az Uniótól, hogy Európa betegembere vagyunk? Az 1700-as években Lengyelország is megkapta ezt a jelzést és mi lett vele? FELOSZTOTTÁK. Ha nem akarjuk hogy Magyarország csak történelmi múlt legyen, hanem az itt élők jövője akkor válasszuk meg vezetőnkké újra a Habsburgokat. És meglátjátok jön egy szebb és jobb jövő!!!!!!”
  • 16. makákó 2009. március 25. 10:41
    „Celtis: én nem a magyarokat akarom kiírtani, hanem túlélni akarok. Én szívesen segítek annak akinek kell, de van egy határ. Most ott tartunk, hogy annak segítünk, akinek nem kell(ene), és nem becsüljük meg azt, aki lehetővé teszi a segítséget. Magyarul én nem akarok úgy adót fizetni, hogy az ablakon lapátoljuk ki a pénzt a romáknak, álszegényeknek, milliomos háziasszonyoknak, stb. Nem azt mondtam, hogy adjuk el az országot, hanem, hogy ez egy lehetőség arra, hogy megszedjük magunkat. A külföldi tőkét kell átfordítanunk a saját hasznunkra. A külföldi cégek által befolyó nyereségből (foglalkoztatásból, adókból) lassan átalakíthatnánk az országot úgy, hogy a saját termékeinket fejlesztjük, mert jelenleg nem vagyunk túl piacképesek semmiben. Lehetnénk agrár-bio nagyhatalom, meg ezer másban jók, de ahhoz tőke kell, amit most csak importálni tudunk.Vagy van pénzed befektetni a magyar iparaba/mezőgazdaságba? Nekem nincs.”
  • 15. xene@freemail.hu 2009. március 25. 10:40
    „Na, mondjuk arra kíváncsi leszek, ha a FIDESZ kerül hatalomra, s le akar majd velünk nyeletni valamilyen keserű pirulát, nem fog-e az MSZP népszavazósdit játszani???”
  • 14. achilleus 2009. március 25. 10:23
    „http://jovonk.hu/FideszPP2007_HU.pdf
    Marha nehéz egyébként megtalálni, a fidesz.hu oldalról egy kattintás.
    2007 december óta aktuális, az MSZP-nek azóta volt vagy öt, úgy hogy most egy sincs.”
  • 13. petermeister 2009. március 25. 09:57
    „8. hozzászólás Logaritmus 2009.03.25. 09:14
    Már majdnem egyet is értek veled néhány dologban, a vezetést illetően. Épp ezért van egy kérdésem: azok a megoldatlan dolgok, amiket felsoroltál, és amik - szerinted - egy az egyben a Fidesz miatt buktak meg, mert ez sírt az sírt, szóval ezek az események MIND az elmúlt 7 év alatt történtek. Vagyis nem most kellene sipárogni azon, hogy nem volt erős kezű kormány, hanem amikor ott volt a lehetőség, akkor kellett volna keménynek lenni. Ja?! hogy mindig volt valami ami miatt minden szavazatra szükség volt...??? Na ez a gáz. Ezt kellene már belátnod végre, ha már Te magad leírod, hogy mit rontottatok el. Ja és a - gondolom - fizetett hirdetésedről, hogy a Fidesznek nincs programja. HONNÉT TUDOD? Ha nem mondja, az 50%-ban jelentHETI hogy van, 50% jelentHETI hogy nincs. Te meg, mivel nem tudsz róla semmi pontosat, nem foglalhatsz állást egyik mellett sem, főleg elfogultság nélkül...”
  • 12. manolo 2009. március 25. 09:55
    „comet : én is szeretném megtudni a Fidesz programját... örömmel hallom tőled, hogy ezek szerint van nekik...”
  • 11. Celtis 2009. március 25. 09:38
    „Makákó: állítom, hogy a te módszereddel száz-kétszáz év alatt törlődne Magyarország a térképről. Persze lehet, hogy a te utódaid jól élnének valahol Amerikában. Kívánom, hogy sose kerülj olyan helyzetbe, amikor mások segítségére szorulsz. Viszont sajnállak, hogy akkora közösségi érzés sem szorult beléd, mint egy cápába.
    Szerintem a közösség (és Magyarország népeit annak tartom, ha nem is jó közösségnek) arról szól, hogy megosztjuk a kockázatokat, a nehézségeket és az előnyöket is. Ha valakinek több van, segít annak, akinek éppen rosszul jön ki a lépés, és ki tudja, amikor fordul a kocka, lehet, hogy éppen a másik fogja őt kisegíteni.”
  • 10. makákó 2009. március 25. 09:34
    „ja és sírás nélkül nem lehet szülni!”
  • 9. makákó 2009. március 25. 09:33
    „Logaritmus: teljesen igazad van. Sajnos ebben a helyzetben ennek kell véget vetni. Meg kell hozni olyan intézkedéseket, amikre egy réteg bepöccen, hisztizik, vérnyog, de hagyni kell, majd elmúlik.
    Mindenhol vannak ilyen döntések, de ehhez erős vezetés kell. Nem lehet minden mindenkinek jó. Azt kell nézni ami a többségnek hosszútávon jó. Ha a Máv-osok sztrájkolnak, sztrájkoljanak. Egyszer úgyis abbahagyják. Ha nem, akkor csődöt kell jelenteni, és új Máv-ot létrehozni új emberekkel. Van elég ember aki szívesen dolgozna a vasútnál, csak ugye nehéz bekerülni a kommunista elitbe.”
  • 8. Logaritmus 2009. március 25. 09:14
    „Comet: a Kadar rendszerben nem volt allamadossagunk?! LOL A Fidesz programjahoz tudsz adni egy internetes cimet, annyira elolvasnam mar!

    Petermeister: a Fidesznek nincs programja - de linket te is kuldhetsz ha megis van - viszont azt elhinti a hiszekeny embereknek, hogy nem fog fajni, naradnak a nyugdijak, segelyek, gyes, stb. sot meg adot is csokkent. Ez nem program, viszont irracionalis igerethalmaz, amibol minden valaszto mazsolazhat, a csocselek , segelyen elo meg beveszi, hogy minden marad a regiben.

    Makako: jogos amit irsz, de ha hozzanyulnak a felsooktatashoz akkor sirnak a hallgatok es a Profok Batthyanyi Kore, ha a pazarlo MAV-ot raznak gatyaba akkor sztrajkol a vasutas a Fidesz meg vasutmento akciot szervez, ha a segelybol eloket akarjak munkara osztonozni akkor obegatnak a borsodi romak es a fideszes Farkas Florian, ha az eron felul vallalt gyerekszamot erinto intezkedest vezetnek be, akkor a romak miatt tapsol a szelsojobb de nemzethalalozik a 9 gyerekes vallasos nagycsaladosok miatt a zseb Fidesz KDNP()”
  • 7. makákó 2009. március 25. 08:48
    „Az én számlámat befagyaszthatják, úgysincs rajta lóvé. Akkor legalább a törlesztőmet se tudják vonni.:)))))
    Egy esélyünk van, hogy Magyarországból megint olcsó munkaerős termelőországot csinálunk egy időre, amíg összeszedjük magunkat. Jó irányban haladunk, mert ilyen HUF árfolyam mellett lassan a hülye is velünk fog dolgoztatni. Kár, hogy az elmúlt kb 20 év alatt elherdáltuk, amit a multik itthagytak. Most ezt kellene megfogni, és átfordítani a mi hasznunkra.
    Minek annyi szociális juttatás? Minek kap orrba-szájba Gyed-et Gyes-t, stb az aki sose dolgozott? Ha nem tud valaki eltartani egy gyereket, akkor ne szüljön!!!!!!!!!!! Az én pénzemből ne neveljük más gyerekét! Ingyenes a bölcsi, óvoda, iskola, ez pont elég ahhoz, hogy valakiből legyen valami, nem kell még egyéb juttatás. A szorgalmat nem lehet pénzzel megvenni!!! Ilyen szempontból a hátrányos helyzetüek támogatása az ablakon kidobott pénz!
    Arról nem is beszélve, hogy a roma kérdést ideje lenne a romáknak megoldani. Eleget tömtük őket, mostmár álljanak talpra egyedül. Vannak elegen, ki tudnának találni valamit. Be kell fejezni a romák erőszakos integrálását, mert eddig se működött, ez után se fog. Brüsszelben jól hangzik, de itthon más a helyzet. Oldják meg a gondjaikat maguk. Pályázzanak, dolgozzanak, okosodjanak. Minden lehetőség nyitott. Ha nem megy, nincs pénz, de ne is várják ölbe tett kézzel!”
  • 6. petermeister 2009. március 25. 08:44
    „Kedves Elemző Urak itthon és USA-ban!
    Kérdés 1.: Biztos úgy van az, hogy a Fidesznek semmi ötlete a válság kezelésére, semmi kedve a kormányzáshoz ilyen helyzetben, egyenesen reszket a feladattól, és MÉGIS előrehozott választásokat akar MINDENKÉPPEN? Kérdés 2.: Logaritmus Barátom és Mindenki, aki eddig azt állította, hogy a Fidesznek nincs programja! Miért mondjátok most azt, hogy a Fidesz olyan érzetet kelt a NÉP-ben, hogy kellemes és áldozatmentes megoldásai vannak??? Hiszen - épp a Ti állításaitok szerint - eddig SEMMIT nem mondott a Fidesz. Így is van. Sem azt, hogy fájni fog, sem azt, hogy nem fog fájni. MINDENKI tudja, hogy jobboldali kormányzás esetén, előrehozott választások esetén is fájni fog. DE: NEM annyira, NEM csak a NÉPnek, hanem jeles vezetőinek is. Szóval ne megint azt mondjátok, hogy a Fidesz mit tesz, inkább arról beszéljetek TI, az MSZ(M)P mit NEM tett, illetve mit TETT ROSSZUL eddig, hosszú-hosszú évekig. Mert MINDEN gondunknak ez az okozója. AZ Msz(m)P NEM a Fidesz miatt bukik, hanem saját tennen maga miatt!”
  • 5. comet 2009. március 25. 08:31
    „az országnak mindenképpen a nemzeti gazdaságát kell megerősítenie, aminek a külföldi befektetők nem biztos hogy örülnek. Jelenleg a Fidesz az egyetlen olyan párt akinek programja körvonalaiban ebben az irányba mutat.
    A Financial Times cikkeitől nem kell hasraesni, mert ők az ő szemszögükből nézik a dolgokat, és ami nekik jó az nekünk nem biztos hogy megfelelő. A Times foglakozzon inkább az USA problémáival, ez a kiemelt figyelem Magyarország iránt már felettéb gyanús. Magyarország gazdaságának kilencven százalékát nem hazai cégek hanem multik irányítják. A lakosság nagyrésze a 30 évvel ezelőtti Kádár rendszerben jobban élt mint most, amikor még adóssága sem volt az országnak. Ennek okainak elemzésével foglakozzon a Times, meg a 21 századi gyarmatosítással, meg növekvő szegénységgel, meg a bankok gátlástalan rablásának hatásaival. Ez utóbbi különösen izgalmas téma lehet manapság amikor például az AIG társaság (a világválság egyik kirobbantója) az állami mentőövet meghaladó összeget fizetett ki prémiumként vezetőinek, alkalmazottainak. Ez már a veszélyes-zavaros víz kategóriája a Financial Timesnek.”
24 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szijjártó: választás nélkül illegitim az új kormány

Egy demokratikus államban új kabinet, illetve új miniszterelnök csak parlamenti választások után… Tovább olvasom