Délmagyar logó

2017. 06. 27. kedd - László 17°C | 33°C Még több cikk.

Jó tanárok kellenek a közoktatás megújításához

A közoktatás megújításának kulcsa, hogy minőségi pedagógiai szolgáltatásokat kell biztosítani minden gyereknek - így összegezte a McKinsey-jelentés Magyarországra érvényes tanulságait Kertesi Gábor, az MTA Közgazdaságtudományi Intézetének tudományos főmunkatársa.
A tanulmány pénteki bemutatóján Magyar Bálint egykori oktatási miniszter is ott volt, és bírálta a magyar oktatáspolitikát. Szerinte nem a szakmai belátástól függ a közoktatás javítása, hanem a politikai szándéktól.

A tanári munka minősége határozza meg a tanulók iskolai eredményeit - állapítja meg a McKinsey & Company 2006 májusa és 2007 márciusa között készített kutatása, amelyben több iskolarendszert vizsgáltak. A felmérésben arra keresték a választ, hogy miért teljesítenek egyes iskolarendszerek sokkal jobban, mint mások.

A Magyarországra vonatkozó tanulságokról Kertesi Gábor azt mondta: a tanári munka minősége függ a pályára jelentkezők képességeitől, a tanárjelöltek kiválasztásától és a képzés minőségétől. Magyarországon a tanári pályára jelentkezőket nem szűrik kellően, és nem minőségi a képzés. Utóbbi oka az, hogy a modern oktatástudomány eredményei nem épülnek bele, a képzők képzőinek sem megfelelő a színvonala, és az akkreditáció terén is vannak hiányosságok - tette hozzá.

A tanári pálya választásában a pályakezdők bérei a meghatározóak, így ösztönözni kell a jó képességű pályakezdőket, hogy ezt a hivatást válasszák. Az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) 30 tagállamának átlagától körülbelül 25 százalékkal alacsonyabb itthon a kezdő tanári fizetés.

A McKinsey-jelentés bemutatóján ott volt Tatai-Tóth András, az MSZP-frakció oktatási munkacsoportjának vezetője, aki azt mondta: igyekszenek a kutatás tanulságait alkalmazni. A szocialista képviselő után Magyar Bálint volt oktatási miniszter is szót kért, egyetértett a tanulmány összegzésével, de bírálta a magyar oktatáspolitikát. A politikus úgy fogalmazott: nem a szakmai belátástól függ a közoktatás fejlesztése, hanem a politikai hozzállástól. "Az a kérdés, hogy kormánypártokban van-e támogatás, vagy csak megköszönjük a felmérést" - fogalmazott.

Magyar Bálint szerint erőteljes kormányzati beavatkozás szükséges ahhoz, hogy a nemzetközi akkreditációs rendszert bevezessék itthon. Most az a helyzet, hogy az akkreditációs bizottságban "lepacsizzák", hogy milyen képzések indulhatnak - mondta.

Olvasóink írták

  • 13. titi 2008. január 27. 13:49
    „Azok oszzák az észt a magyar oktatásügyben akik még egyetlen egy gyereket nem tanítottak meg semmire.Sem írni, sem olvasni,sem számolni.(hozzáteszem ezek a legnehezebbek,nem az érettségire felkészítés)
    De továbbmegyek a saját csemetéjük nevelésében is becsődöltek,és sajátmaguk is egy csődtömegek. Talán egy két kivétel akad.
    Tudnék példákat említeni,körül vagyok velük véve nap mint nap.
    Magyar Bálint is 0.”
  • 12. matriné 2008. január 26. 16:10
    „Valóban jó tanárok kellenének a közoktatásban! a Rábaközben is vannak nagyon jó tanárok egész biztos! De, ha valóban jók akkor ,hogy, hogy a bérülért e sajtón keresztűl harcoltak és nem ott ahol azt intézhették vona hivatalosan? Vagy annira még sem jók? De, akkor mi történik e rendszerben? Arra jók, hogy tanitsanak, de arra már nem, hogy a tisztességes munkájukér a tsztességes bért időben megkapják?
    Aki vidéken tanított annak még "háztályi földet" is adtak! Sőt meg is művelte! Volt jövödelem kiegészítése. Ma legfejebb köröm lakkja, van vagy távcsöve a foci meccskre. Egy kicsi kis bátorság kellene nekik ahhoz, hogy visszanyerjék a megbecsülésüket. Mindenek előtt összefogás pártállástól függetlenűl.”
  • 11. kihat 2008. január 26. 09:01
    „Dilettáns oktatáspolitikusaink már megint zülleszteni akarják az oktatást? Nem rúgtak még eleget a tanárokba?
    Ajánlják fel a fizetésüket eszközfejlesztésre! Akkor legalább tesznek valamit az oktatásért...
    Megmérni a mérhetetlent...
    Megszámolni a megszámolhatatlant...
    Bármilyen tervezetről 3 s alatt elmondom miért sz@r...”
  • 10. hetesnek 2008. január 26. 08:53
    „7.sz-nak
    Azon azért vitatkoznék, hogy egy nyugdíjas tanár "alulteljesítene" a kétszintű érettségire való felkészítésben.
    Azok között is volt biztosan, aki nem képezte magát, de sajnos a fiatalok között sokkal több van. A gyerekek füzeteiben kell szétnézni, és független felméréseket kell végezni. Vissza kellene állítani a szakfelügyeletet.”
  • 9. Eva- 2008. január 25. 23:49
    „A diákok csak mintát követnek, amit a felnőttektől látnak.
    Régi közmondás az:
    A gyerek soha nem azt csinálja, amire kérik,
    hanem azt amit vele csinálnak!

    Ahogy a felnőttek reagálnak a kihívásokra a gyerekek, mint a tükör mutatják azt!

    A pedagógus szakma már nagyon sokat tud, de a kréta-pedagógia még mindig divatos.
    Igaz az a tétel, hogy a pedagógus képzés a jelölteket meg sem ismerteti a szakma lehetőségeivel,
    csak valamiféle praktikus tudásra képez, emiatt aztán a nevelési és oktatási összefüggések kimaradnak a tanításból is meg a gyakorlatból is.”
  • 8. Én is tanár vagyok :) 2008. január 25. 23:22
    „Egyet értek az előttem íróval!
    Nem lehet manapság csak a tanítás színvonalával pedálozni!
    Ha a gyerekek nem teszik hozzá a hozzátennivalót, akkor én lehetek egy biológiaprofesszor is és taníthatok általános vagy gyógypedes iskolában, akkor sem fogok tudni eredményt elérni.
    Ha 20 év múlva csak a mai jó tanuló gyerekek lennének zsíros beosztásban akkor a középvállalkozások, önkormányzatok lasszóval kereshetnék a dolgozókat!
    Ma sikk megbukni és feleselni az órán!
    Ma sikk lógni az iskolából!
    Ma sikk lehülyézni a nevelőt!
    Ma sikk nem tanulni!!!
    A többit kitalálhatják!”
  • 7. tanár vagyok magam is 2008. január 25. 22:55
    „Kedves S.Grandpierre Cecília!

    1. Sajnos nem MB indította el a lejtőn az oktatást. De ő is hozzátette a magáét.

    2. A tanárt minősíti az elért eredmény, de nem a végeredmény önmagában. Sajnos mérni kellene, hogy kikkel, honnan, hova jutott és ebben milyen tényezők segítették/hátráltatták. Emiatt nehéz a tanárok munkáját összevetni is, nemhogy abszolút módon mérni.

    3. Tanári pályára azt lehet felvenni, aki oda szeretne menni.

    4. A nyugdíjas tanárok többsége - tisztelet a kivételnek - középiskolában egy-két évig nagyon alulteljesítene a kétszintű érettségire felkészítés kapcsán.”
  • 6. gyakorló szülő 2008. január 25. 22:03
    „Becsüljék meg az igazi jó tanárokat, mert egyre kevesebb van belőlük.”
  • 5. S.Grandpierre Cecília 2008. január 25. 21:48
    „Magyar Bálint úr/?/ indította el a lejtőn az oktatást. Most színt váltott?
    A tanárokról annyit, -tisztelet a kivételnek, nem sok van - hogy nagyonis felelősek az ifjúságért. De hogyan tanítson az, aki maga sem tanulta meg a dolgát. Hol vannak a szakfelügyelőik? Miért nincsenek??? Van olyan tanárúr, aki azt hiszi, hogy ha az egész osztály nem érti a matekot, - amit ő nem is képes elmagyarázni, csak a mennyiségre megy, - akkor nehéz a matematika, és Ő az okos!
    Nem inkább akkor lenne okosnak tekinthető, és jó tanárnak, ha a diákok jól tudnák a számítást? Milyen fordított helyzet ez? Mert sajnos konkrét példát tudok erre. A tanárt is úgy kellene jutalmazni, a fizetését rendezni, ahogy tanít. Őt nem minősítí az elért eredmény? Miért nem??? Fizessék meg a tanárokat, de várjanak el követelményt is tőlük. Olvassák és tanítsák Széchenyit, okulhatnának belőle. Továbbképzéseket kellene tartani és nem a leggyengébbeket felvenni a tanári pályára, hanem a legjobbakat. Nagyon fontos lenne, egy teljes felülvizsgálat, alkalmassági vizsga, meg egyebek. A gyerekek túl vannak terhelve a tananyaggal, mégsem tudnak semmit. Képtelenség, ami folyik az iskolákban. Én visszahívnám a nyugdijas tanárokat, azok még ma is megállnák a helyüket. Egy igazí pedagógus mellé állítanék egy kezdőt és attól is tanuljon. Az oktatás, "az emberfők képzése" a legfontosabb dolgok egyike egy sikeres társadalomban. Persze előbb rendet kellene rakni a fejekben, ott fenn, s utána tisztogatni lefele. Ez lenne a reform, nem az, hogy eladjuk a nép vagyonát és milliárdokat gyűjtünk össze magunknak. Persze a kormány tagjainak gyermekei magániskolákba járnak, és gondolom, hogy válogatott tanárok tanítják őket. A mi pénzünkön folyik a megkülönböztető "bánásmód" is. A tanárokat szakfelügyelők kellene ellenőrizzék, -ha volnának - és utána nézni a munkájuknak, aszerint fizetni őket. Volna aki elhagyná a pályát, de aki maradhatna, az tudna is. No, nem "fennt" megfelelni, hanem a tudása tekintetében. Erre várom a sürgős, átgondolt reformot! Nézzenek utána a dolgoknak, és erről is írjanak!”
  • 4. lakos 2008. január 25. 21:05
    „Magyar Bálint fogja be a száját. Az ő vezetésével kezdték el az oktatás lezüllesztését. Neki kuss!”
  • 3. gagarin 2008. január 25. 20:59
    „Kedves mindenki! Ha a kezdő tanár félállásban kb 40.000-et, a hét éve tanító kb 90.000-et, egy érettségivel rendelkező pedig kb. 110.000-et visz haza havonta, akkor nem csodálkozom. (Ezek azért nem kevesek, tudom, de a diplomához képest igenis kevés.)
    Amíg középvezető hazavisz minimum 150.000-et, addig még mindig nem csodálkozom... Tehát nem minden tehén fekete!
    Amíg a gyereknek nem tudom megtiltani, hogy kimenjen az iskolából dohányozni (tudom, tilos!), addig...
    Amíg a szülő nem ellenőrzi, hogy mit tanult otthon (ismétlem Otthon) a gyereke aznap, addig...
    Amíg a szülő heti kapcsolatban van a pedagógussal, addig...
    Amikor a tanárok megítélése a béka fenéke alatt, a csalóké pedig a magasban... (médiában) található...
    Amikor a gyerek válasza az éppen aktuális tananyagra csak az, hogy: "Mit tudom én?" vagy " Nem érdekel... és meg sem próbálja...

    Mivel nagyon sok amikor és addig van a felvetésben, akkor...
    De nem ez a lényeg! Aki sokat akart a főiskola után keresni, az nem tanárnak ment!!! Csak az, aki már gyerekkorában az akart lenni...

    És még valami: Amíg a szülő tőlünk várja el, hogy neveljük a gyerekét... ami pedig az ő dolga lett volna az iskola előtt.”
  • 2. dondongó 2008. január 25. 20:24
    „Ez az a Kertesi Úr, aki a Szegedi Egyetem gazdasági tanácsadó testületének a tagja havi 800 ezerért?Magyar Bálint úr meg jobban teszi, ha elhallgat.”
  • 1. tanár vagyok magam is 2008. január 25. 19:47
    „"a tanári munka minősége függ a pályára jelentkezők képességeitől, a tanárjelöltek kiválasztásától és a képzés minőségétől. Magyarországon a tanári pályára jelentkezőket nem szűrik kellően"

    Kiválasztás??? Miről beszél a fazon?
    Alapja eddig: "Akarsz tanár lenni?" :)
    Pár éve majdhogynem mindenkit szívesen láttak, aki nem bukott meg középiskolában. Legalábbis a ttk-s tanári szakok többségén. Lehet, hogy túloztam, de az a baj, hogy nem sokat. :(
    Utána már mit tudnak tenni? Milyen sikerrel lehet a némákat énekelni tanítani?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tűz egy hetedik emeleti lakásban a Köztársaság téren

Egy ember meghalt és többen megsérültek, amikor tűz ütött ki egy Köztársaság téri társasházban… Tovább olvasom