Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

Jobbra tartunk - közel hét évtizede

1941. július 6-án Budapest és térségének kivételével az egész országra kötelezően bevezették a jobboldali forgalmi rendet. A "kisföldalatti" 1973-ig, a gödöllői HÉV pedig a mai napig baloldali közlekedési rendben működik.
Brit régészek szerint a régi rómaiak szekerei az úttest baloldalán haladtak, erre egy régi, a római kor óta nem használt délnyugat-angliai kőbánya szolgáltatta nekik a bizonyítékot. A bejárat keréknyomai mélyebbek kifelé a baloldalon, tehát itt mentek a teli szekerek, az üresek befelé pedig a jobb oldalon érkeztek.

Ebből is jól látszik, hogy a baloldali közlekedési rend régebbi hagyományokkal rendelkezik, kialakulására azonban igen sok elmélet született. Ezek egyike az ókori önvédelmi hagyományokból indul ki. A fegyvert viselő ember (ezek nagy többsége jobbkezes lévén) bal oldali közlekedés esetén a támadó, illetve védekező fegyvert a jobb kezével tudta használni. Más magyarázat inkább a dolog technikai indokait hangsúlyozza. Ha a kardot jobb kézzel forgatták, akkor a hüvelyt baloldalon kellett viselni. Baloldalt viselt kardhüvellyel azonban fizikailag lehetetlen volt jobbról lóra szállni. Ha viszont az ember baloldalról száll lóra, akkor a lovat az út bal szélére vezeti, hogy felszállás közben ne akadályozza a forgalmat –indulás után is tartva az irányt.

Korabeli felhívás.
Korabeli felhívás:
"Jobbra hajts, balra előzz!"

A kereskedelem fellendültével a szaporodó teherkocsik vezetői a jobb oldalon ültek, hogy ostort tartó jobb kezük szabadabb legyen, míg másutt a szekereket baloldalról hajtva, jobban látták a szembejövő forgalmat. Az 1700-as évekig mindenütt baloldalon közlekedtek. A kontinensen utolsó előttiként (az utolsó Svédország) döntött a magyar közlekedési kormányzat a jobboldali rend bevezetéséről 1939-ben. Az átállást a második világháború miatt elhalasztották. Az 1941 áprilisában elkezdődő átalakítási munkálatok mellett (sok buszra kellett új ajtókat vágni, új jelzőtáblák és a többi) a média segítségével igyekeztek az új közlekedési rend zökkenőmentes átállását biztosítani. A kedvező tapasztalatok után november 9-én a jobboldali közlekedést a fővárosban is bevezették.

A Kerék című újság így ír a fővárosi változásokról: "A nagyarányú gépjármű korlátozás folytán a rendelet életbelépésének napján, vasárnap néptelenek voltak a budapesti utcák. Autóbuszok és a teherkocsik nem közlekedtek. A villamosok lassan, szinte tapogatózva haladtak. A kevésszámú gyalogos az utcákon szokatlan óvatossággal, balra-jobbra tekingetve lépkedett. Hétfőn reggel már élénkebb volt az utcák képe. A villamosok elején, az autóbuszok és a taxik hűtőin hatalmas piros-fekete táblák figyelmeztették a szembejövő járművezetőket a jobbra hajtásra. Közel 1600 rendőr irányította forgalmat." Forrás: www.retronom.hu

A kék színre festett országokban ma is a baloldali forgalmi rend van érvényben.
A kék színre festett országokban ma is a baloldali forgalmi rend van érvényben.

Sokak szerint a baloldali közlekedés sokkal biztonságosabb, hiszen a legtöbb embernek a látásban is a jobb oldala domináns, amely baloldali forgalom esetén pontosabban becsülhető meg a forgalom résztvevőinek távolsága, sebessége. Vezessenek az autósok bármelyik oldalon a közlekedési rend sehol nem változott az 1970-es évek óta. Kivételt képez ez alól Szamoa, ahol tavaly a miniszterelnök kezdeményezésére jobbról balra állt át a közlekedés iránya. Tuilaepa elnök azzal érvel, hogy a többségében szegény szamoaiak helyzete javulni fog azzal, hogy igazodnak a két legközelebbi szomszédjuk, Ausztrália és Új-Zéland balkezes közlekedéséhez, így ugyanis többen juthatnak hozzá az olcsó, jobbkormányos használt autókhoz, továbbá könnyebben menekülhetnek a cunami elől.

Érdekes kivétel, hogy a vasúti közlekedésben Franciaországban, Ausztriában a Semmeringen, vagy a légi forgalomban nemzetközileg egységesen a jobboldali előzési szabály van érvényben.

Budapest 1930 - 11 évvel később már jobbra kellett tartani
Budapest 1930 - 11 évvel később már jobbra kellett tartani.

Néhány ország (a teljesség igénye nélkül), ahol mai is a baloldali forgalmi rend van érvényben. Dél-Afrika, Kenya, Salamon-szigetek, Nagy-Britannia, Új-Zéland, Zambia, Pakisztán, Japán.

Olvasóink írták

  • 12. seawasp 2010. július 19. 14:18
    „Még annyit a cikkhez, a mostani bal kéz szabályos országok az angolok uralma alatt volt - van -, és azoknál akkor működik valami jól, ha az nem normális! :-D
    Pl. a villanykapcsolók fordítva működnek, mert lefelé kapcsolva világít, felfelé állásban sötét!
    A körforgalom - sok van - balra tarts, és jobb kéz szabály! :-D”
  • 11. seawasp 2010. július 19. 14:10
    „"(a teljesség igénye nélkül)"
    Ez így igaz, mert India, és Ausztrália is balos - Ausztráliában a kormány is! -, és lemaradt a bizonyításról, a két nagy folt! :-D

    Hogy milyen a balos közlekedés? Sok-sok ezer km-l érkezvén egy balos forgalmú országba,
    1 kivétellel - senki az úton, és elnéztem - nem volt gondom. Hogy mennyire képes alkalmazkodni az ember, a hazautazásom során csak a vezető oldalt közelítettem meg, és csak utas voltam! :-D”
  • 10. THK 2010. július 08. 00:05
    „6,
    igen, körforgalomban pont fordított a forgásirány - és ez is a baloldali közlekedés melletti érv:

    Nálunk uis az összes becsatlakozó út jobbról érkezik, ezért mindegyikre ki kell tenni egy macisajtot - különben a jobbkézszabály miatt nekik lenne elsőbbségük!
    (állítólag a franciáknál még mindig akad elvétve olyan hely, ahol ez így van, ezért az elsőbbségadás tábla híján a bennlévőnek kell mindenkit maga elé engednie - ami szépen megerőszakolja a körforgalmak célját...)

    A baloldali közlekedésben viszont az ellentétes forgásiránnyal ez magától megoldódik, hiszen a becsatlakozó utak számára jobbról érkezik az, aki már a körforgalomban van, így automatikusan elsőbbség jár neki.

    A bal kézzel használt váltó viszont valóban furcsa kicsit, a japánoknál pedig még asszem az index is föl van cserélve, ott a jobb oldali bajuszkapcsoló tartozik hozzá”
  • 9. mentelmi-jog 2010. július 07. 23:00
    „3. hozzászólás Mignon
    Tényleg van benne valami, de szerintem az ok a napsütés körül keresendő:
    Délelőtt a legtöbben a Hősök kapuja felé mennek (munkába, egyetemre) akkor a Hági oldalán van árnyék.
    Délután pedig ezekről a helyekről visszafelé irányban a Széchenyi tér felé dominál a forgalom, akkor pedig a Royal felől van az árnyék.”
  • 8. Mignon 2010. július 07. 19:17
    „Talan, a gyalogosok "tudat alatti" balra tartasanak valoban, a cikk is emlit ilyesmit,
    az lehet az evszazados vagy evezredes(?) oka,
    hogy az emberekben benne maradt a (hogy is nevezzem?)
    a harc?
    a vedelmi ösztön?

    Ha a baloldalam vedve van fallal, pajzszsal, hazzal, hiddal, akkor
    a jobb kezemben tarthatok fegyvert,
    tehat, "vedve erzem" magam...!

    Ez lehet az oka az autosok regi (reszben mai), es a gyalogosok közlekedesi magatartasanak oka.”
  • 7. Mignon 2010. július 07. 17:54
    „Lehet hogy azert van olyan sok kerekparos balaset is, mert a biciklisek többsege,
    a gyalogosokhoz hasonloan, (talan tudat alatt?), "balra tart"!

    Szerintem, a közuti forgalomban resztvevök, olyan mint egy "nagy csalad"!

    A kerekparosok a gyalogosok "unokatestverei".
    A segedmotorosok, a " hazassagon kivüli gyerekek".
    Az autosok es a motorosok "mostoha testverek".
    A buszosok es kamionosok az "erösebb,idösebb testver".

    A repülöpilotak es hölgyek, a "gazdag nagybacsi es nagyneni".

    :)”
  • 6. allegro 2010. július 07. 17:29
    „3. Mignon
    Érdekes a megfigyelésed, van benne valóban valami.
    De az is lehet, hogy csak azért, mert a trolikról érkezve a Kárászra pl. az az oldal esik legközelebb, és arról is esnek a közkedveltebb helyek, ezért nem strapáljuk magunkat a másik oldalra húzni. Visszafelé meg már lehet, hogy túl vagyunk a fagyizáson, bevásárláson stb.és megnézzük azt az oldalt is. A Hősök kapuja, Nagyáruház, Ady tér felől is többen jönnek, a bankból is, akik szintén kényelmi okokból maradnak a bal oldalon...De a Széchényi tér felől is a közlekedésszervezés generálja ezt a szokást.

    Autóval a baloldalon elég furcsa lenne, mintha nem tudnám uralni a terepet és a járművet és bemérni a többi közlekedőt. A kanyarok bevétele....körforgalomban meg megfordul a forgásirány gondolom. Bár a kormány meg jobbról van. Sebváltót bal kézzel kezelni...hát...”
  • 5. falusijóska 2010. július 07. 17:21
    „Most legalább három évtized jobbratartás jön, úgy, hogy nem is előzünk balra!
    Elég volt az a nyolc év...”
  • 4. Mignon 2010. július 07. 17:15
    „Vagy, egy jobb pelda:

    Kellene csinalni egy legifotot a Belvarosi hidrol, amikor a tömeg
    gyalogosan megy at majus 1-en a Ligetbe delelött.

    Biztosan lehetne latni, hogy a "többseg", az "eszaki oldalon" megy at a Ligetbe,
    mig vissza a "deli oldalon" jönnek Ujszegedröl a Szechenyi ter iranyaba!

    Tehat, a gyalogosok zöme, meg mindeg "balra" tart!

    En sem tudom, miert van ez igy.
    De, igy van, az biztos.”
  • 3. Mignon 2010. július 07. 16:57
    „Erdekes es tetszik is a tema! (Nem tudtam, hogy 41-ben volt a valtas).

    Ami eszembe jutott, az az, hogy a gyalogosok többsege ma is "balra tart"!
    Elsö latasra ugy tünik, hogy egy utca mindket oldalan, mindket iranyba mennek az emberek,
    de ez nem igaz!

    Pl.:
    Szegeden a Zrinyi u.-ban ha valaki a Hösök Kapujahoz megy, altalaban a "Hagi oldalan" megy.
    Visszafele, a Hösök Kapujatol a Szechenyi terre altalaban a "Royal oldalon" megy!

    De, ugyan ez a helyzet a Korzon es a Belvarosi hidon is.

    Termeszetesen, mennek a gyalogosok mindket iranyba, de a "többseg"-röl beszeltem.
    En is mentem mar a Virag cukraszdatol a Hösök Kapujaig a "Royal oldalon", de
    valahogy az volt az erzesem, mintha "forgalommal szemben" mennek...

    Nem tudom, ki hogy van vele.”
  • 2. gumikacsa111 2010. július 07. 14:03
    „Éljen első Orbán király!”
  • 1. CsImre 2010. július 07. 12:14
    „A kerékpáros közlekedésnél újabban vissza-visszalopják a baloldali közlekdést hazánkban. A két rendszer keveredéséből lesznek a hülye kerékpárosok, és a bamba autósok, a közlekedés szervezői meg sunnyognak a háttérben, persze fizetésért.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Holttestre bukkantak a csatornában

Holttestet találtak szerda reggel a győrteleki Vájás-csatornában - közölte a rendőrség. Tovább olvasom