Délmagyar logó

2017. 09. 23. szombat - Tekla 11°C | 19°C Még több cikk.

Kell egy kis áramszünet?

Vasárnap kora este is tartott az áramszünet Olaszország 12 megyéjében, 22 további megyében részleges volt a kimaradás, Rómában viszont „röpke” 12 óra alatt gyakorlatilag mindenütt volt már áram, legalábbis az olasz polgári védelem közlése szerint.

Egyelőre vitatkoznak a szakemberek arról, mi is lehetett az oka annak, hogy vasárnap hajnali fél négykor csaknem teljes sötétség borult Itáliára és gyakorlatilag csak Szardínia szigetén nem volt áramszünet. A túlterhelt hálózatra, az import nehézségeire hivatkoznak, s műszaki hibák láncolatát említik. Az előzményekhez tartozik, hogy Svájcban az olasz határ közelében hajnali 3.01-kor elromlott egy 400 ezer voltos távvezeték, ami a francia–olasz távvezetékekre is hatással volt: ezzel egy időben használhatatlanná vált az egyik, majd 24 perc múlva egy másik, Olaszországba áramot szállító távvezeték, ami a leállások valóságos láncreakcióját indította el a félszigeten.

Nincs elég tartalék

Olaszországban az erőművek névleges teljesítménye 77 ezer megawatt, de sok létesítmény elöregedett, így csak 49 ezer megawattal számolhat az olasz elosztóhálózat, amelynek 6300 megawatt importra is lehetősége van. Így összesen 55.250 megawatt teljesítmény áll az olasz áramfogyasztók rendelkezésére – a csúcsfogyasztást tavaly július 17-én mérték, 53.100 megawattot. Az olasz áramszolgáltató hálózat vezetői egyébként már korábban arra figyelmeztettek, hogy nincs elegendő tartalék, ezért részleges áramkorlátozások lehetnek már ősszel vagy télen az olasz városokban és ipari üzemekben. Most, hogy fokozatosan helyreáll a rend, a szakemberek ismét figyelmeztetnek újabb kimaradások veszélyeire.

Nem volt csúcsfogyasztás

Romano Prodi, az Európai Bizottság olasz elnöke, akit Reggio Emiliában ért az áramszünet, arra hívta fel a figyelmet, hogy a katasztrofális áramszünet minimális fogyasztásnál történt – éjszaka, a hétvégén, amikor sem túl meleg, sem túl hideg nincs –, így a műszakiaknak a megmagyarázhatatlant kell majd magyarázgatniuk. Carlo Azeglio Ciampi olasz államfő új villamos erőművek építését sürgette, míg az olasz kormány képviselői arra emlékeztettek, hogy a biztonságos áramellátás érdekében már korábban 26 erőmű építését vették tervbe, s 11-nek meg is kezdődött az engedélyeztetési eljárása.

Walter Veltroni római főpolgármester a polgári védelemnek, a rendőrségnek és más szolgálatoknak köszönetet mondva azt emelte ki, hogy az olasz főváros felkészült az ilyen esetekre, ezért nem történt különösebb baj: még a hónap elején válságtervet dolgoztak ki, figyelembe véve a New Yorkban augusztus 13-án és Londonban augusztus 28-án bekövetkezett áramszüneteket.

 A vasút szenvedte meg

Az áramszünetet leginkább az olasz vasút szenvedte meg: 110 utasszállító szerelvény rekedt nyílt pályán 30 ezer utassal, amelyeket végül is dízelmozdonyok vontattak be a legközelebbi állomásra. Valamivel több volt a közlekedési baleset, ugyanis az útkereszteződésekben teljesen sötétek maradtak a jelzőlámpák. A repülőtereken nem volt különösebb fennakadás, Rómában a fiumicinói légikikötő éjszaka is fogadta a járatokat, ugyan csak egy leszállópályán. Kis késéssel ugyan, de rendben megérkezett és visszarepült a Malév délelőtti római járata is.

A kórházak nem csődöltek

Az olasz kórházak rögtön átálltak a tartalék energiaforrásokra, Rómában például a Gemelli klinikán – itt műtötték háromszor is a pápát – zavartalanul folytak az operációk. Csak három kórházból jelentettek gondokat, itt elfogyott a gázolaj, amit az alternatív áramfejlesztők használnak, de a polgári védelem – amelynek vezetősége reggel óta folyamatosan ülésezik, válságstábbá alakulva át – azonnal intézkedett a zavartalan ellátás érdekében.

 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A győri termálvíz kémiai összetétele

Tovább olvasom