Délmagyar logó

2017. 11. 25. szombat - Katalin 3°C | 12°C Még több cikk.

Kényszerleszállás a majorban

Az olajnyomás csökkenésére lett figyelmes a szlovákiai magyar pilóta, Klement István, amikor átlépte a vámosszabadi légi határt. A repülő Nyitráról indult, az úti cél a fertőszentmiklósi kisrepülőtér lett volna, ahová az osztrák tulajdonos rendelte a gépet.
A rendőrség hosszú ideig kereste a péri irányító körzetében landolt repülőt, mivel a hatvanesztendős pilóta és fiatal útitársa térképe nem jelezte Kunszigetet. Az egyetlen támpont, amit meg tudtak adni a hollétükről, az Börcs volt. Később azt mondta a magyar anyanyelvű pilóta a keresőinek, hogy nem tudja, hol van, de lát egy víztornyot és tehénszagot érez.
A kettő közül az előbbi információ bizonyult hasznosabbnak, s így végül ki is értek a rendőrök a helyszínre – a Kunsziget mögötti téeszföldre –, ahol 12 óra 8 perckor landolt sikeresen a szlovák gép. A pilóta azt állítja, csak másodpercei voltak, s a néhány száz méterre húzódó erdősor fölött például már valószínűleg nem tudott volna átrepülni a 170 kilométeres óránkénti sebességgel haladó AN–2-vel.
– Észleltem, hogy csökken a nyomás, majd jött a dübörgés, és melegedett a motor. Miután Pérnek szóltam, szinte rögtön kiderült, hogy ezt a kerülőt már nem tudom megtenni. A minimális harmincöt liter olaj helyett csak huszonöt litert jelzett a műszer. Tizennégy kilométerre a meghibásodás helyszínétől letettem a gépet – mondja Klement István. A férfi negyvenöt éve pilóta, ebből húsz évet a csehszlovák hadseregben szolgált és MIG–21-eseket vezetett. Mint mondja, egy pillanatra sem futott át az agyán, hogy nem tudja letenni biztonsággal a gépet: azért tanult és dolgozott egy életen át, hogy ez ne jelentsen problémát – vallja a nem várt akcióról.
A szóban forgó gépet sétarepülésre alakították ki, de mi itt, a megyében elsősorban a szúnyogirtásokról ismerjük. Közkedvelt típusa volt az elmúlt évtizedeknek, úgy gyártották, hogy viszonylag könnyen landolhasson mezőgazdasági terepen. Sőt, fel is tud szállni onnan, ami hasznos lesz a jövő héten, addig ugyanis kénytelen rostokolni.
Miután a Közlekedés Biztonsági Szervezet szakemberei felvették a jegyzőkönyvet az egyelőre ismeretlen motorhibáról, a téesz elnöke is kiérkezett egy traktorvezetővel az oldalán, hogy a gépet ötven méterrel arrébb vontathassák, ahol nincsen útban.
Ezek után a repülőt úgymond „lenyűgözték”, vagyis vasakkal rögzítették a földhöz, a Győri Rendőrkapitányság pedig ígéretet tett arra, hogy őriztetni fogja.
Ebben, ha kell, a kunszigeti polgárőrök is segítenek – jött azonnal a kiérkezett polgármester reakciója. A repülőt vasárnap javítják meg a pilóta által megkeresett kaposvári műszakiak és jövő héten Klement István indul tovább eredeti úti célja, Fertőszentmiklós felé.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Sánta bravúrjaival megmaradt a gyirmót esélye

Hazai pályán szenvedett kínos vereséget az ETO FC és az FC Sopron a Magyar Kupa tegnapi… Tovább olvasom