Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Kérdezzék a szakértőket: Olvasóink kérésére a nyár végén megint tanácsadást szervezünk a szerkesztőségben Az utazás miatti panaszok is rendezhetők

Fogyasztóvédelem Rimányi Zita„Utazás miatti vitás ügye van? Kérdezzen a szakértőktől!” címmel szerveztünk nemrégiben tanácsadást szerkesztőségünkben. Pőczéné Sáhó Márta, a fogyasztóvédelmi felügyelőség igazgatóhelyettese és Horváth László, a megyei fogyasztóvédelmi egyesület elnöke válaszolt olvasóink kérdéseire.
Keserq utóízzel
„ Pár éve külföldi nyaralás vége felé az utazásszervező cég szólt: két nappal előbb visz haza minket a repülő. Elmentünk a jelölt időpontra a nyaralás helyszínétől távolabb levő városba, a reptérre. Ott mégis másfél napot kellett várni a járat indulására, pedig addig még a tengerben hqsölhettünk volna. Ez a »végjáték« megkeserítette az egyébként remek nyaralást. Akkor hazatérve várt a munka, nem volt idő utánajárásra. Ha megint hasonló előfordul, mennyi időn belül kell reklamációval élnem és kinél? Nekem kell bizonyítani, hogy a repülőtéren kellett várakoznunk?”
Határidő nincs, de jobb minél hamarabb írásban jelezni a sérelmet a hazatérés után az utazásszervezőnek. Ehhez az kell, hogy jegyzőkönyvet vetessen fel a panaszos már a helyszínen. Legjobb, ha a szervező cég képviselőjénél. A bizonyításhoz elég a szerződése – amiben benne kell legyenek az utazás időpontjai – és a repülőjegyei. Ha az utazásszervező egy korábbi járattal hozza haza az utast, mint ami a szerződésben szerepel, akkor az elmaradt napokért kártérítést kell adnia, ha későbbivel, akkor meg kell térítenie a pluszköltségeket, a szállás, az étkezés díját.
A részletek is fontosak
„ Rodoszon voltunk és mivel nagyon tetszett, megint oda készülünk. Tavaly azonban a szállás lefoglalásánál nem tudták megmutatni, hogy néz ki a szoba, mi van benne. Mi cipeltük a hajszárítót, a kávéfőzőt, a vízmelegítőt, pedig aztán mind volt ott is. Mennyire részletes felvilágosítást kell adniuk az utazási irodáknak, mennyi mindenre érdemes előre rákérdezni?”
Az utazásszervezőnek pontos tájékoztatást kell adnia a szerződésben a szállásról is. Ha az utazót olyan részlet érdekli, ami abban nincs benne, kérheti, hogy számára járjanak utána. Egy hajszárítóból nem szokott gond lenni, de abból már volt, hogy a szerződésben az szerepelt, „a szobák többsége tengerre néz”, a panaszosnak viszont a főútra néző jutott. Ennél pontosabb tájékoztatást várhat el a szerződésben az, aki az utazásért fizet és mivel a szállások csillagokkal jelzett besorolásának gyakorlata országonként eltérő, az ebből eredő különbségekre a szervezőnek fel kell hívnia a figyelmet.
Reklamálni érdemes
„ A nyaralás közben tapasztalható apróbb kellemetlenségek mind eltörpülnek ahhoz képest, ha az ember lefoglalja az utat, befizeti az előleget, aztán mégse viszik el és ilyen is volt az elmúlt években. Ezért az emberek a külföldi nyaralás közbeni jogos panaszaikat ritkán mondják el az illetékeseknek. Másrészt a szabadságukról a szépre akarnak emlékezni. Szerintem változtatna a helyzeten, ha tudnák, hol tudják egyszerqen intézni ilyen ügyeiket. Kérem, írják meg! Mik a tapasztalatok, hogyan reagálnak a panaszokra az utazásszervezők, milyen eredménnyel végződnek az ilyen ügyek?”
Először az utazásszervezőnek kell jelezni a problémát, ha ott nem rendeződik az ügy, akkor egyéni minőségi kifogásával a békéltető testülethez (Győr, Szent István út 10/A, 96/520-217) fordulhat a panaszos. Itt az utazásszervezési ügyek nyolcvan százalékát a panaszos megelégedésére rendezték. Előfordult, hogy a szervező kártérítésként egy következő – nála megrendelhető – utazásból akart kedvezményt adni, de ez nem szabályszerq, a sérelmet azonnal rendeznie kell, főként, ha elismeri felelősségét és a testületnek sikerült is ezt elérnie. Emellett ha több utasnak ugyanaz a gondja, egy egész csoportnak, melynek tagjai együtt utaztak vagy olyan gyakorlatra van panasz, ami több embert érint, a fogyasztóvédelmi felügyelőség (96/514-484) foglalkozik a bejelentéssel. Az eljárásokért a fogyasztónak nem kell fizetnie. A civil fogyasztóvédők egyesülete is ad tanácsokat (96/618-805, www.tudatosfogyaszto.hu), sőt, az is előfordult, hogy pert nyert utazási szolgáltató ellen. Egy nagyobb utazásszervezővel megegyezve pedig elérte, hogy ajánlataikban mindenhol pontosan feltüntetik, a részvételi díjon kívül milyen egyéb költségek hárulnak ügyfeleikre.
Élményt rontó gyomorral
„ Ha törökországi szállóban olyan gyomorrontást kaptam, hogy alig tudtam élvezni az ottlétet, akkor csak magam okolhatom a nyaralásom tönkretételéért vagy kérhetek kárpótlást? Van remény a felelős megkeresésére, ha azt gondolom, minden elővigyázatossági tanácsot ezzel kapcsolatban megfogadtam?”
Az nem bizonyítható, hogy a szálló konyhája hibázott, még akkor se, ha csak az ott készült ételből evett. A magyar gyomor eleve érzékenyebb a miénknél melegebb éghajlat egzotikus alapanyagaira. Csak az hangsúlyozható, erre készülni kell.
A biztosító is szolgáltató
„ Sokan nem kötnek utazásbiztosítást, így nincs is esélyük kártérítésre, ha mondjuk ellopják a csomagjukat. Én mindig kötök biztosítást, ám mikor kár ért, nem voltam egészen elégedett a kártérítés mértékével, a biztosító ügyintézésével. Kifogással élhetek a biztosítóra vonatkozóan is a fogyasztóvédőknél, ha én másképp értelmezem a szerződést, amit kötöttünk?”
Az utazásbiztosítást nyújtó cég is szolgáltató, vele kapcsolatban is tehet panaszt a vele szerződő fogyasztó. Hogy hol, azt az előző válaszok egyikénél részleteztük. A békéltető testületnél már több biztosítótársasággal kapcsolatos ügyet tárgyaltak.
Több átszállás, több díj
Tanácsként fogalmazták meg szakértőink további kérdések kapcsán azt is, hogy ha az internet révén kötünk le szállást, akkor előleget csak akkor utaljunk, ha legalább már telefonálással meggyőződtünk arról, hogy létezik a hotel, amiről a világhálón olvastunk. Az internet kibővíti az utazásszervezéssel kapcsolatos lehetőségeinket is, többen sikerrel használják e téren is, leegyszerqsítik vele az ügyintézést, gyakran még olcsóbbá is teszik nyaralásukat, azonban tudni kell, hogy az elektronikus megrendeléseknek vannak kockázatai is.
Gyakori kérdés volt az is, hogy az utazási iroda az utazás megkezdése előtt változtathat-e az áron. Ha szerepel a szerződésben, hogy a devizaárfolyamok és a benzinár változása befolyásolhatja a költségeket, akkor igen, de akkor is csak bizonyos időn belül. Húsz nappal az utazás megkezdése előtt már nem változtathat az áron, ha a megrendelő már a teljes költséget befizette.
Több olvasónkkal előfordult, hogy mikor az utazás költségének utolsó részletét akarták befizetni, akkor derült ki, hogy mégsem egy, hanem két átszállással juthatnak csak el repülővel a helyre, ahol nyaralni akarnak. Ez viszont azt jelenti, hogy nem egyszer, hanem kétszer kell repülőtéri illetéket fizetniük, ami jelentősen megnöveli költségeiket. Ilyenkor az utazási irodával megkötött szerződés az irányadó, ha abban csak egy átszállás, annak a díja szerepel, akkor a másik járat biztosítása miatti pluszköltségeket az utazásszervezőnek kell vállalnia.
A nyári utazási szezon végén újból szakértői tanácsadást szervezünk, addig a témával kapcsolatos kérdéseiket a rimanyi.zita@kisalfold.hu e-mail címre küldhetik el.
Pőczéné Sáhó Márta
Horváth László
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Eredmény: Az előzetes adatok szerint 53 százalékkal nyert a konzervatív UMP jelöltje Nicolas Sarkozy lesz az új francia elnök

Párizs MTI Tovább olvasom