Délmagyar logó

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 20°C | 34°C Még több cikk.

Két éven belül változhat a GYES

Még ebben a kormányzati ciklusban megváltozhat a GYES. Bár konkrét terv még nincs, az egyik elképzelés szerint az eddig három évig járó pénzt két év alatt is meg lehetne kapni.
A kidolgozás a szociális tárca kezében van, de a minisztériumban egyelőre csak óvatosan fogalmaznak. A sajtótitkárságon mindössze annyit közöltek, hogy a családtámogatási ellátások változtatását csak komplexen lehet kezelni.

A szakértők jelenleg is vizsgálják a különböző felvetéseket. Gyurcsány Ferenc kormányfő is kiáll a változás mellett, és a Medián nemrégiben közzétett felmérése szerint az emberek 60 százaléka helyesli a tervet. Hárs Ágnes, a Kopint-Tárki Zrt. vezető kutatója szerint a változás jelentősen segítené a nők foglalkoztatását.

Olvasóink írták

31 hozzászólás
12
  • 31. egyszeru polgar 2008. június 05. 15:53
    „Jaj, Istenem!! Ne sajnalja egyik szerencsetlen a masiktol az alamizsnat. Ne hivatrkozzunk mas hatranyos helyzetu "elonyeire" csak koveteljuk ki a tobbi igazan raszorulton valo segitest. A javaslatot egyebkent jonak tartom. Bizony, akarassal es osszefogassal letre lehet hozni foglalkoztatokat. Hogy mit tenni?? Az a kovetkezo kerdes a listan!”
  • 30. Napsugi 2008. június 05. 15:25
    „Az Állam támogathatná a Humán kft.kat,ahol a kismamákat,illetve a gyerekes anyukák munka lehetöségét elösegiti.Itt Mindszenten a HUMÁN KFt-nél 2-3 müszakba dolgoznak az 50-100% rokkant nyugdijasok.Arrol nem beszélve,hogy a nyugdijat állandoan emelik!”
  • 29. emzsr 2008. június 05. 12:12
    „Ja, és még:
    6. lenne elegendő hely a bölcsikben, ovikban, természetesen
    (Kollégám kislánya még pocakban lakott, amikor már "beíratták" a bölcsibe!)”
  • 28. emzsr 2008. június 05. 12:10
    „IGAZI döntési helyzetben akkor lennének a családok, ha:
    1. a fizetésekből meg lehetne élni
    2. a GYES magasabb lenne
    3. mindenkinek jutna képzettségének megfelelő munkahely
    4. esetleg 4-6 órás munkaidőben tudna az egyik szülő dolgozni, ha erre van igénye a családnak
    5. megoldható lenne, hogy ha beteg a gyerek, az apa vagy az anya otthon tudjon vele maradni ápolni - anélkül, hogy ez az állásába kerülne -, vgay pedig meg tudna fizetni egy szakképzett ápolónőt.

    Nos, ebben az esetben tényleg SZABADON dönthetnének a családok, hogy anyuka/vagy apuka, mert ugyebár egyenjogúság van... (?)/ AKAR-e visszamenni dolgozni, vagy nem.

    Amíg nem ez a helyzet, szerintem nincs szabad választás, hanem kényszerű alkalmazkodás van, lehetőleg arccal a lehető legkisebb rossz felé.

    Szerintem.”
  • 27. Macs 2008. június 05. 00:54
    „Szerintem mindenki döntse el meggyőződése szerint, hogy mit szeretne. Aki úgy érzi, vissza akar menni dolgozni, menjen, aki nem, ne menjen. Nem ez fogja eldönteni ki mennyire jó anya. Nem tudom, van-e lehetőség rá, de mondjuk az apuka is otthon maradhat a gyerekkel a harmadik évben.
    Arra is érdemes gondolni, hogy ha az anya 3-6-9 évig otthon marad, igencsak hátrányba kerül. A tudása pl. elavulhat, a munkahelye megszűnhet, átszervezésre kerülhet stb.
    Ami pedig az alacsony béreket illeti, ha valaki nem állami alkalmazott, annak a fizetését nem állam határozza meg, hanem a cég dönti mennyit akar/hajlandó neki fizetni.
    És még egy: nem értem, hogy a névtelenséget kihasználva, miért kell durvulni kedves Plehgege. Sok estbe a hozzászólásokat olvasva elborzadok, tényleg ilyen agrsszívek vagyunk? Elkeserítő!!!!!!!!!”
  • 26. Avatar 2008. június 04. 21:33
    „Valahol mindenkinek igaza van, és mégsincs senkinek sem igaza.

    Meg lehet kövezni az embert, aki nyíltan beszél, de mint tudjuk minden szentnek maga fele hajlik a keze. Minden rétegben megvannak azok az emberek, akik az adott rétegre jellemző tényezőt saját önkényességből veszik igénybe.
    Itt most mi az? Két nagy csoport: vannak a nők, akik családot és boldog jövőt szeretnének, és vannak, akik lusták dolgozni, és a gyerekkel csupán egy férfit akarnak fogni, aki el - és ki - tartja őt, hogy miközben a férfi gürcöl, addig ő egész nap a körmeit lakkozhassa. Ha a Holdat nézzük, nem hisszük, hogy csak a szép fényes oldalból áll, van annak árnyékos része is. Az új rendelet? Átok és áldás egyszerre.

    Áldás azért, mert az az 1 év igenis sokat jelent a visszaintegrálódásba. Gondoljunk csak vissza azokra a cikkekre, amikor vezető beosztású nő bíróságra ment, mert a posztjára mást vettek vissza, őt meg lefokozták. 2 év után reálisabb esély van újra felvenni a kesztyűt, mint 3 év után, addig csak a követelés van a semmiért, és le kell állnia az életnek azon a területen a gyermekáldás ténye miatt. Én áldást látok abba ezen a téren, hogy talán az agyon- és elkényeztetett gyerekek száma is csökken......de ebbe most nem mennék bele.
    Átok miért? Átok a normális nőnek, mert 2 éve van arra, hogy úgymond "szinre hozza" gyermekét. Átok a slampnak, mert csak két évig tudja magát eltartatni, és utána mennie kell neki is dolgozni, nincs henyélés.

    Lehet szidni azt aki elmélkedik és belegondol a dolgokba, de az az 1 év csak annak számít sokat, aki valóban normálisan áll a gyerekéhez, és nem leng ki sem az elhanyagolás, sem pedig az agyonkényeztetés felé. Sokat számít annak, aki valóban neveli, és valóban a jóra neveli utódját.”
  • 25. Rechtsradikal 2008. június 04. 21:11
    „Az a szomorú,hogy ezt a 25000-ret sem kapjuk meg,pedig jár!”
  • 24. Kuci 2008. június 04. 19:19
    „Szerintem meg elég szégyen , hogy éhbérért dolgoztatnak . S nem lehet szabadon dönteni ha az ember családot akkar . Jelenleg két választás van ha családot akkar akkor több mint valószinű , le csorosodik ! Ha meg nem akkor el evickélget . Érdekes az is mindenben az EU szab irány de a bérekben s a járulék fizetésekben nem , de amúgy mindent szolgáltatást szabályoz . Nem véletlen ez tudatosan egy társadalmat tönkre tenni ilyen lekvár vezetökel . S tényleg vagánynak kell lenni család válaláshoz .”
  • 23. egyszeru polgar 2008. június 04. 19:15
    „Greencat valoszinuleg nem lustasag miatt maradt otthon a harmadik gyermekevel. Valoban az elso harom ev a legfontosabb, az alapja egy ember szemelyisegenek alakulasaban. Valamikor nem volt GYES< GYED, megis sok anya otthonmaradt gyermekevel vallalva akar a nehezebb anyagi korulmenyeket. Anya letemre azt kell mondanom, a korabbi rendszer szocialis vivmanyai kozul nagyon sok abszolut irrealis volt. Olyan tamogatasokat vezettek be, amiket meg egy remek gazdasagi helyzetben allo allam sem engedhetett meg maganak. Vagy inkabb, mert nem akartak felelotlenul anyagi csodbejutni. Ezenkivul jonehany meg hatalmas konfliktusokat is szult a polgarok megkulonboztetesevel.
    Eppen ideje, hogy modositsag, esszerusitseg ezeket a torvenyeket , rendeleteket. A csaladipotlek ugyeben tervezett modositas valoszinuleg csokkenteni fogja a "csak az anyagi jarandosagert ´ vilgrahozott gyermekek szamat. Ha nem, hat oldjak meg maguk. Tisztesseges csaladban megoldjak a problemat. A vallasosok eseteben pedig a sajat egyhazuk segitik a csaladokat anyagilag.
    Hat a munkaba valo visszakerules vaoszinuleg nem mindig lesz egyszeru az esetlegesen megszuno munkaltatok eseteben. Azert realisan kell latni, ha az anyuka dolgozna, a ceg akkor is megszunne es vegkielegitest kapna a dolgozo. Valoszinuleg az uj torveny erre s ki fog terjedni.”
  • 22. Anyuka 2008. június 04. 18:08
    „Kedves Hozzászólók!

    Augusztusban lesz 2 éves a kisfiam, szeptembertől bölcsis lesz,mert nincs más választásunk Nagyon szívesen itthon maradnék még egy évet, de sokan, mint én is, nem engedhetjük meg magunknak!
    25.792 ft havi "fizetésből" ki tud megélni? ..és ha még a 12.200 ft csp-t is hozzávesszük, sajnos még így is NAGYON kevés...”
  • 21. mz 2008. június 04. 17:35
    „Csak egy baj van ezzel!
    Először kitalálják (szoci módra), hogy mit kellene csinálni, utánna meg rájönnek, hogy ennek az egésznek nincs meg a háttere.
    Vagyis: most sincsen elég bölcsödei és óvodai hely, akkor mitől lenne később jobb?
    Másodszor, hova is mennek vissza a kismamák dolgozni? Hol vannak a munkahelyek?
    Három: pont azt a réteget ösztönzik gyorsabb gyerekvállalásra, akiket nem kellene, mert most is a gyerekből élnek!
    Nem fordítva kellene gondolkozni?
    Bölcsödék létesítése, munkahelyteremtés, megélhetési szülések lelassítása!!!
    Órási szociális és társadalmi vihart és elégedetlenséget fog ez szülni!!!”
  • 20. greencat 2008. június 04. 15:38
    „Az előző rendszerben két gyermeket szültem, és otthon maradtam mindkettővel GYES-n!! Nem volt kötelező dolgozni, mint ahogy egyesek itt írják!! Kell az a 3 év a gyereknek, hisz azok a legszebb évek, és ha beadtam volna Őket bölcsibe nagyon sok mindenről lemaradtam volna! Pl. elkezd mászni, járni, beszélni, és az a legszebb mikor előszőr kimondja, hogy anya!!! Ne a bölcsis néninek mondja, hanem Nekem!! És ne a bölcsis néni örüljön, hanem Én!!! mert Én vagyok az anyja!!:) Rendszer váltás után született meg a harmadik gyerekem és vele is kivettem a 3 évet és nem bántam meg!!:)”
  • 19. miracle 2008. június 04. 15:33
    „Érdekes dolog, hogy kevés a férőhely. A bölcsödékben biztos így van, de az óvodák esetében nem egy kismamát ismerek, aki beiratja a gyerekét, aztán esetleg napi 2-3 órákat van ott, meg egész nyárra vagy fél évekig (!) nem is járatja, mert hogy otthon van a 2. gyerekkel úgy is. Ilyenkor nem lehet, hogy más elől veszi el a helyet, amit meg ő maga ki sem használ? Aztán a legjobban sír, mikor nem tudja egyébként oda iratni a gyerekeit, ahova akarja.”
  • 18. homer 2008. június 04. 14:23
    „KÖVETELEM A NYUGDIJAK, A CSALÁDI POTLÉK ÉS VALAMENNYI EGYÉB SZOCIÁLI JUTTATÁS EGYÖSSZEGŰ ELŐRE TÖRTÉNŐ KIFIZETÉSÉT A 2010-ES OGY. VÁLASZTÁSOKAT MEGELŐZŐ HETEKBEN!!!!NYERNI FOGUNK, HAJRÁ FERI!!!!!”
  • 17. banderas 2008. június 04. 13:53
    „és azokkal az anyukákkal mi van, akik munkát keresnek, mert megszűnt a munkahelyük???”
  • 16. hehe 2008. június 04. 13:26
    „Ypszilon!!!

    Miből gondolod, hogy ha vállalkozó az apuka akkor könyebben kijönnek a pénzükből?????
    Szerintem próbálj meg vállalkozni és utána írj ilyen hülyeségeket!”
  • 15. egy falusi anyuka 2008. június 04. 13:07
    „Én semmiképpen sem maradnék itthon a gyes alatt.De csak azért nem,mert nem engedhetem meg magamnak.Azt szerettem volna,ha a gyermekem 2 éves korára bölcsis legyen (egyébként nagyon mellette vagyok, szerintem jó a közösség a gyermeknek, persze tudom,hogy tele lesz az első év betegségekkel).Na mindegy a lényeg, hogy kevés a bölcsi kapacitása és a pofára való felvétel nagy.Nálunk falun ez úgy működik,hogy 15 gyermeket vehetnek föl, ebből 5 másik faluból való tehetős szülő csemetéje, 5 (a védőnő unokája, a polgármester gyermeke, a boltvezető csemetéje stb)a maradék meg a várólistás.
    Ez van sajnos.a 70-es évek végén engem is úgy vettek be a bölcsibe,hogy a szüleim elintéztek "valamit" az akkori bölcsivezetőnek fű alatt.
    Én nem tudok mit elintézni...”
  • 14. Ypsilon 2008. június 04. 13:02
    „Kinek felel meg a jelenlegi GYES? A GYES havi összege megegyezik az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével. Ez 2008-ban 28.500.- Ft, melyből nyugdíjjárulék címén 9,5 % kerül levonásra, így nettó összege: 25.792.- Ft havonta.
    Ki az az anyuka, aki otthon tud maradni a 3. évben is ilyen támogatás mellett? A mai keresetek mellett egy adózó (nem vállalkozó!) apuka fizetése nem elég egy család eltartására. A GYES összege nem fedezi a jelenlegi távfűtés és melegvíz számlánk egyhavi összegét sem!”
  • 13. N.P. 2008. június 04. 12:33
    „12.
    Nincs olyan életkor amikor az anyát lehetne pótolni. A szocializmus vezette be a GYES-t, amikor a mi anyáink 3 évig otthon maradhattak a gyerekekkel, akkor a franciák kaptak jó esetben 5 hónap szabadságot "oszt jó napot". Nem látszik rajtuk, hogy tanulásban akadályozottaknak tünnének.
    Egyébként pedig döntsön az anya, a család.”
  • 12. Csak gondolkodom 2008. június 04. 12:19
    „Abba belegondolt valaki, hogy az anyát nem tudja semmilyen intézmény sem pótolni? A 3 év alatti gyermeknek az édesanyja mellett a helye. Az, hogy a szocializmusban kötelezve voltak a nők a kisgyermekük mellett is dolgozni, egy elhibázott rendszer volt, amelynek nagyon sok - tanulásban akadályozott - gyermek lett a következménye. Ez kell nekünk most is?”
31 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Halálos motorbaleset történt a fővárosban

Egy kapualjból kihajtó autóba rohant egy motoros kedden késő délután Budapesten. A 30 éves fővárosi… Tovább olvasom