Délmagyar logó

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 20°C | 34°C Még több cikk.

Kevés felnőttnek nem fájt még a dereka

A derékfájás a felnőtt lakosság közel kétharmadát érintő betegség, kevés az olyan ember, akinek az élete során ne fájt volna a dereka.

A derékfájás a felnőtt lakosság közel kétharmadát érintő betegség, kevés az olyan ember, akinek az élete során ne fájt volna legalább egyszer a dereka.

Miért olyan gyakori panasz a derékfájás?

A két lábon járásnak számtalan előnye mellett van egy hátránya is: az ágyéki gerincre eső terhelés jelentősen növekszik, ami magyarázza a derékfájás kialakulását. Milyen elváltozások lehetnek a fájdalom hátterében?

A derékfájás tüneti diagnózis, önmagában nem határozza meg a fájdalom eredetét. Ennek hátterében a vesék, a hasnyálmirigy, a női és férfi belső nemi szervek elváltozásai is állhatnak. Mozgásszervi eredetű fájdalmat okozhat a gerinc szalagjainak, izmainak, ízületeinek akut vagy krónikus túlterhelése, a csigolyákat érintő csontbetegségek (például csontritkulás, csigolya-összeroppanás), daganatos betegségek, áttétek.

Leggyakrabban gerinckopás

Leggyakoribb ok a gerinc kopásos (degeneratív) folyamata, melynek kiindulópontja a csigolyaközti porckorong – sokáig tünetmentes – elváltozása.

Megfigyelhetünk a gerincen észlelhető elváltozásokat és kisugárzó gyöki tüneteket. Előbbiekre jellemző a fájdalmat kerülő, ferde tartás, egy vagy több csigolya, a csigolya közötti rés, a gerincoszlop melletti lágy részek nyomásérzékenysége, a gerinc mozgásainak beszűkülése és a gerinc melletti izomzat feszessége.

Gyöki tünetek

A gyöki tünetek: alsó végtagba sugárzó fájdalom, mely az úgynevezett nyújtási tünetekkel, haspréssel, köhögéssel, tüsszentéssel provokálható, illetve fokozható. Reflexeltérés, érzészavar, hőérzés zavara (általában hűvösebb az érintett végtag, de keringési zavar nincs), és a megfelelő izmokban gyengeség, súlyosabb esetben bénulás kísérheti.
alc.: Mit jelent a „gerincmeszesedés" kifejezés?  Degenerált porckorong esetén a csigolyatestek közelebb kerülnek egymáshoz. A porckorong-lelapulás és a következményes gerinc-instabilitás miatt alakul ki a „gerincmeszesedés" (spondylosis). A csigolyatestek alsó és felső részén meszes felrakódások, „csőrök és kapcsok" jönnek létre, a szomszédos csigolyák összecsontosodnak, ezek röntgenfelvételen láthatóak. A gerincsérv diagnózisát komputertomográfia (CT), illetve mágneses rezonancia (MRI) vizsgálat pontosítja, illetve kizárja az egyéb elváltozásokat. Klinikai tünetek nélkül, csak a röntgenfelvételen látott kopásos elváltozásokat ugyanakkor nem kell kezelni.

Mikor és hogyan kezeljük a derékfájdalmat?

A kezelés szempontjából döntő, hogy akut vagy krónikus derékfájásról van-e szó, illetve vannak-e gyöki tünetek. A néhány nap alatt megszűnő derékfájás orvosi beavatkozást nem igényel. Amennyiben a panaszok nem szűnnek, a következő terápiás lehetőségek közül választhatunk: pár napos ágynyugalom, helyileg gélek, pakolások, gyógyszeresen szteroid, nem szteroid gyulladáscsökkentők, izomlazítók, fájdalomcsillapítók, lokális injekció (a gerinc melletti izomba adott lidocain + szteroid), a fájdalom mérséklődése után fizioterápiás kezelés alkalmazása. Jó hatású lehet és otthon is alkalmazható az „isiászborogatás" (a derékra, combra és lábszárra helyezett állott vizes borogatás, az ízületeket kihagyva). Tanácsos ilyenkor a borogatás alatt a bőrt valamilyen kenőccsel bekenni, hogy megelőzzük a felázást. Súlyos elváltozás esetén műtét jön szóba.
Képalá: Derült égből villámcsapás: Amikor az ember egyszer csak „úgy marad".

 A testhelyzet és a terhelés

 A derékra eső terhelés nagymértékben függ a testhelyzettől. Álló helyzetben az ágyéki gerincre eső terhelés megegyezik a testsúlyunkkal (100%). Üléskor, előrehajolva ez testsúlyunk kb. 170%-a (ezért fokozza az ülés a derékfájást). Ülve, de az ágyéki homorulatot fenntartva kb. 90%, ezért nem mindegy az, hogy milyen széken ülünk naphosszat a munkahelyünkön. Emeléskor a tehertől függően ez lehet kb. 170–190% is. Ezért tehát a derékfájás teljes biztonsággal nem előzhető meg. A legkisebb terhelés – kb. 25% – fekvő helyzetben éri a gerincet, miközben csípőnket és térdünket 90 fokban behajlítva zsámolyon vagy párnán pihentetjük. Javaslom, hogy munkából hazatérve naponta 15 percet áldozzunk arra, hogy ebben a pózban regeneráljuk fáradt gerincünket. Napi negyedórát áldozzunk arra, hogy gerincünk regenerálódhasson.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Federer triplázott

Tenisz

A svájci Roger Federer nyerte a férfi egyest az év utolsó tenisz Grand… Tovább olvasom