Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Kialvatlanság a terhesség idején

A terhesség – graviditás – az egyik legintenzívebb hormonális változásokkal járó periódus a nõk életében.

A terhesség – graviditás – az egyik legintenzívebb hormonális változásokkal járó periódus a nők életében. Ehhez még hozzáadódnak a megváltozott családi viszonyok, az új, mondhatni, még ismeretlen jövőkép.

Egy teljesen új és még eddig ismeretlen időszak bekövetkezte bontakozik ki a kismama, de az egész család előtt. Ebben a periódusban az alvászavarok előfordulási gyakorisága 78%-osra nő. Ez a kedvezőtlen változás még azoknál a nőknél is felléphet, akiknek korábban semminemű alvásproblémájuk nem volt. Az alvászavarok 13–20%-a a terhesség első három hónapjában, 66–90%-a pedig a hatodik és kilencedik hónap között jelentkezik, a terhesség úgynevezett második trimesztere, a közepe, mondhatni, ebből a szempontból is nyugodtan telik. Gyakori, különösen a terhesség elején, hogy a hányinger okoz olyan kellemetlen diszkomfortérzést, ami megzavarja az alvást. Ugyancsak a terhesség első időszakára lehet jellemző, hogy az alvásigény igen jelentősen megnövekszik, amit figyelembe kell venni a nappali időszakban is. A terhesség legvégén pedig a nők 97%-a rendszeresen felébred az éjszaka folyamán.


HORKOLÁS HARMINC SZÁZALÉKBAN

Az elalvás és az éjszakai átalvás zavarain túl egyéb alvási gondok is előfordulhatnak. Ilyen a horkolás, mely a terhes nők mintegy 30%-ánál fellép. Mivel a horkolás a vérnyomás emelkedését vonhatja maga után, oda kell rá figyelni, és az újonnan fellépett horkolás tényét a kezelőorvosnak célszerű jelezni.


NYUGTALAN LÁBAK


A vas és folsav hiánya úgynevezett nyugtalan lábak szindrómát (RLS) okozhat, ami azt jelenti, hogy a kismama képtelen kényelmes pozícióban megmaradni, nem tud pihenni, ami nemcsak kellemetlen érzéssel jár, de kedvezőtlen hatást gyakorol a magzat fejlődésére is.


FOGYASSZANAK BŐVEN FOLYADÉKOT


Napközben fogyasszanak bőven folyadékot, közvetlenül lefekvés előtt azonban már ne. Egyszerre ne fogyasszanak nagyobb mennyiségű ételt, inkább többször egyenek keveset, hogy ne kerüljön sor a gyomorsav nyelőcsőbe való felnyomódására, mely éjszaka ugyancsak felébredéshez vezethet. Ilyen esetben egyébként célszerű lehet egy plusz kispárnát használni, mely a fejet és a felsőtestet megemeli. Napközben lehet egy kicsit szundikálni is, és lefekvés előtt vehető kellemes meleg fürdő is, mely ugyancsak segíti az elalvást. Hozzá kell tenni, hogy a fenti okokhoz nem elhanyagolható mértékben járul hozzá az a tény, hogy a nagy várakozási feszültség, egy várható új időszak beköszönte önmagában is szorongással járhat – kinél kisebb, kinél nagyobb mértékben –, fontos tehát, hogy a kis jövevény érkezését az egész család együttes örömmel várja.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Múzeumi átszervezés

A csornai és kapuvári múzeumok szakemberei, muzeológusai a megyei döntés nyomán nem maradnak… Tovább olvasom