Délmagyar logó

2017. 11. 25. szombat - Katalin 3°C | 12°C Még több cikk.

Kilencven decibellel dübörgő „kamionhordák”

Ötven helyett kilencven decibeles zajterhelést is mértek Szilsárkány belterületén a szakemberek. Az első mérőponton óránként és irányonként nyolcvan kamion haladt át.
A Reflex Környezetvédő Egyesület munkatársai ellenőrző ingyenes zajmérést végeztek csütörtökön a 86-os főút Szilsárkányon átvezető szakaszának több pontján.
– Magunk is meglepődtünk, milyen nagy a forgalom itt napközben és mekkora az átmenő kamionforgalom – mondta Lajtmann József, az egyesület elnöke. – Ismereteink szerint a Nemzeti Fejlesztési Tervet e hónap 30-ig kell benyújtani Brüsszelnek és sajnos meglepődve látjuk, hogy az elkerülőutak ebben a tervben nem szerepelnek. Ott, ahol a vasút rendelkezésre áll – például a 86-os főúttal párhuzamosan húzódik a Csorna–Szombathely vonal –, inkább oda kellene áthelyezni a szállítást.
Lajtmann József figyelemre méltónak tartja azt az elképzelést, hogy bizonyos tengelysúlyterhelés után úthasználati díjat vezetnének be. Szerinte ez csökkentené azt a terhelést, amely elviselhetetlen a lakók számára. Zöld Péter polgármester megdöbbentőnek nevezte, hogy volt időszak, amikor tíz perc alatt a két irányba együttesen harminckét kamion haladt el (a kisebb járműveket nem számolva).
– Elviselhetetlen a zajteher, de azért is zavar bennünket a forgalom, mert a főút egyik oldaláról a másikra csak hosszú várakozás után lehet átjutni. Remélem, az adatokat látva az illetékesek megértik, hogy tenni kell valamit – jegyezte meg a polgármester.
Kalas György, a környezetvédő egyesület munkatársa elmondta: a faluban három helyen végeztek méréseket, hogy a jellemző terhelést meg tudják állapítani. Az első mérőponton óránként és irányonként nyolcvan kamion haladt át, ami valószínűsíti a határérték-túllépést. Ráadásul a terhelés lökésszerűen éri a települést. Megjegyezte: az értékeket harminc kilométeres sebességkorlátozásnál észlelték. Ezt a korlátozást feltehetően nappal sem, de főleg éjjel nem tartják be a kamionok, tehát még magasabb értékek vélhetők. Ezt majd az éjszakai mérésekkel tudják megállapítani, amikor a járművezetők nem látják a mérést végzőket, hisz nyilván nappal csökkentik a sebességet, jeleznek egymásnak. Úgy vélte, valamilyen intézkedést feltétlenül tenni kell, hisz ez közlekedésbiztonsági, környezetvédelmi, egészségmegőrzési és állagmegóvási okokból egyaránt elengedhetetlen.
Kalas Györgytől megtudtuk: a normális zajszint nappal 50, éjszaka 40 decibel. Ezzel szemben Szilsárkányban 90 decibelt is mértek.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A szép halálért dolgoznak

A hospice-szolgálat nemes feladatának tekinti a gyógyíthatatlan betegek és hozzátartozóik lelki… Tovább olvasom