Délmagyar logó

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 10°C | 20°C Még több cikk.

Kisalföld kampány: Olvasni jó! - 2006

Sok iskolában már felálltak az öttagú csapatok, melyek „Olvasni jó!" kampányunkban összemérik tudásukat.

Ahogy három évvel ezelőtt, most is hatalmas az érdeklődés a Kisalföld „Olvasni jó!" kampánya iránt. A tanárok szerint csak részben igaz, hogy a gyerekek nem olvasnak: ha ráéreznek az ízére, maguktól veszik kezükbe a könyvet.

Első, három évvel ezelőtti kampányunkat kicsit félve hirdettük meg; a vészjósló statisztikák tudatában, amelyek azt taglalták, hogy nem olvasnak az általános iskolás diákok, nem tudtuk, hányan jelentkeznek majd a megmérettetésre, s hányan küldik vissza hétről hétre az olvasmányaik alapján kitöltött feladatsorokat. Hamar kiderült, hogy aggodalmunk felesleges volt: több száz csapat jelentkezett a megye szinte összes általános iskolájából, s mintegy kétezer gyerek bújta lelkesen a könyveket a könyvtárakban, iskolákban.

Bár a most induló csapatok pontos száma csak az első feladatsor válaszainak beérkezésekor derül ki, az már az érdeklődésből látszik, hogy idén is népes lesz a mezőny. A legjobbakat – az olvasás és a közös munka öröme mellett – értékes ajándékok várják.

Kezdődjön a verseny!

A tanárok szerint nem kell különösebb biztatás a gyerekeknek – ahogy az olvasáshoz sem, ha jó könyveket jó „felvezetéssel" ad a pedagógus a gyerekek kezébe. Igaz, ebben a tanár csak második lehet, hiszen a legjobb út a könyvekhez az otthoni példán keresztül vezet.
– A tanár csak folytatni tudja, amit a szülő elkezdett, ha otthon nem találkozik könyvekkel a gyerek, nagyon nehéz a dolgunk. Ha azonban azt látja, hogy a szülei, a testvérei rendszeresen olvasnak, mesélnek neki, neki is igénye lesz rá – mondja Illésné Mezei Magdolna, a kilenc csapattal nevező győri gyakorló általános iskola tanára, aki – akárcsak három éve – öt csapatot indít. Nem ez az egyetlen verseny, amin tanítványai elindulnak: próbára teszik magukat minden olvasási versenyen, amelyeknek elég a felhívásukat felolvasni, s máris csapatostól jelentkeznek a gyerekek.

A tanárnő arra különösen büszke, hogy tavaly a továbbtanulás előtt álló, különórákkal terhelt nyolcadikosai közül több mint tízen vállalták egy Tamási Áron-regény „soron kívüli" elolvasását, csak azért, hogy indulhassanak egy egyéni versenyen... A cél, mondja a tanárnő, nem a győzelem, hanem maga a versengés.

– Persze kell a versenyszellem, az is motivál, de a fő cél az élmény, amit az olvasás jelent, na és persze a közös munka, hogy össze lehet dugni a buksikat, együtt kutatni a megoldások után.
Bár pontos statisztika erről nem készült, Bősárkány valószínűleg rekorder, ami az indulók számát illeti, a 255 tanulós iskola ugyanis három évvel ezelőtt tizenkét csapatot indított, ami azt jelenti, hogy szinte minden negyedik diák részt vett a kampányban. Nagy Jolán tanárnő szerint nemcsak az olvasás, hanem a kutatómunka sem ismeretlen terep a diákoknak.

– Nálunk hagyománya van, hogy a gyerekek feldolgozzák a néphagyományokat, a község és a környék történetét, például Bősárkány mondáját – avat be a tanárnő, aki szerint nem elég fellelkesíteni a gyerekeket, következetesen végig is kell vezetni őket a feladaton, legyen szó gyűjtőmunkáról vagy olvasmányról.

– Ha elfáradnak, bátorítani, motiválni kell őket, s az első „Olvasni jó!" kampány idején például a nagyok segítettek eligazodni a lexikonokban a kisebbeknek, akiket elsőre megijesztettek a vastag könyvek és a sok adat.

Nagy Jolán a saját tanítványai közül idén hat csapatot toborzott, s ha hozzávesszük a kollégák osztályait is, idén is meglesz a tíz. Vallja, hogy igenis meg lehet fogni a gyerekeket, fel lehet kelteni az érdeklődésüket a könyvek iránt.

– Meglepődnek, amikor mondom nekik, hogy én még a szagokat is érzem, amikor egy érdekfeszítő regényt olvasok! Pedig így van, s gyakran, amikor felolvasok nekik egy-egy érdekes részletet valamelyik könyvből, kérem, hogy hunyják le a szemüket, s képzeljék el, amit hallanak. Sokszor maguk is elcsodálkoznak, amikor filmen látják a Pál utcai fiúkat, s felkiáltanak: „De hát nem is ilyen a grund...!"

------------------------------------------------

Öttagú csapatok indulhatnak

A gyerekek olvasási kultúrájának javítása a célja a Kisalföld és a megyei könyvtár ma kezdődő versenyének. A hat forduló végén értékes díjak várnak a diákokra.

Felmérések sora és számos tapasztalat bizonyítja, hogy a mai gyerekek kevésbé szeretnek (és tudnak) olvasni, mint a korábbi korosztályok. Ez a felismerés vezette a Kisalföldet arra, hogy a Kisfaludy Károly Megyei Könyvtárral közösen 2003 után megismételje Olvasni jó! elnevezésű nagyszabású játékát a megye 5–8. évfolyamos diákjainak. Ebben az esztendőben a hat forduló feladatsorainak egy része kapcsolódik az 1956-os forradalom és szabadságharc 50. évfordulójához is.

Hat forduló, hatvan kérdés

A verseny hat fordulóból áll. A 10 kérdésből álló feladatsorok kéthetente kedden jelennek meg a Kisalföldben. Az első – a jelentkezési szelvénnyel együtt – ma (a következők pedig október 24-én, november 14-én, november 28-án, december 12-én és január 9-én). A válaszok postára adási határideje sorrendben: október 18., november 8., november 22., december 6., december 20., január 17.

A jelentkezésről

Jelentkezni a kérdéssorra adott válaszok és a mellette található jelentkezési szelvény egyidejű beküldésével lehet. Figyelem: a borítékra nem a Kisalföld, hanem a Kisfaludy Károly Megyei Könyvtár címét kell ráírni (9021 Győr, Baross G. út 4.), valamint azt, hogy „Olvasni jó!". Kizárólag annak a csapatnak a megoldásait vesszük figyelembe, amelyik az 1. forduló megfejtéseivel együtt visszaküldi az olvashatóan kitöltött jelentkezési szelvényt és minden fordulóban részt vesz. Csak azokat a válaszokat fogadjuk el, amelyeket legkésőbb a megadott határidőig postára adtak. A többször javított, olvashatatlan írású megfejtések pontlevonást vonnak maguk után. A verseny során pluszpontokat nem lehet szerezni.

A játékra kizárólag öttagú, Győr-Moson-Sopron megyei diákcsapatok jelentkezhetnek. Valamennyi csapattagnak 5–8. évfolyamosnak – azaz általános iskolás felső tagozatosnak vagy kisgimnazistának – kell lenni. Nem feltétel, hogy mind az öten osztálytársak legyenek, de az igen, hogy egy iskolába járjanak. Egy iskolából több csapat is indulhat. A csapatoknak nevet kell választani úgy, hogy az egy intézményből induló valamennyi csapat elnevezése különböző legyen.

Ajánlott könyvek

A kérdéseket úgy állították össze a megyei könyvtár munkatársai, hogy a válaszokat olvasással, könyvtári kutakodással lehessen megtalálni. Mind a hat fordulóhoz ajánlott könyvek a következők: Győr-Moson-Sopron megye kézikönyve (Főszerkesztő: Tuba László. [Győr], Ceba-Dr. Fekete M. 1998. 1043 o.); Vendégváró. Látnivalók Győr-Moson-Sopron megyében. Kirándulások Burgenlandba és a Csallóközbe (Főszerkesztő: Bedécs Gyula. Miskolc, Well-Press, 1996. 255 o.); az 1956-os forradalom és szabadságharc évfordulójához kapcsolódó forduló kérdéseihez: Földesi Margit – Szerencsés Károly: A rebellis tartomány. Magyarország története 1945–1998. Bp., Helikon, 1998. 103 o. (Új Képes Történelem). Érdemes megőrizni a Kisalföldeket is, mert e témához kapcsolódóan egyes kérdésekre a lapban októberben megjelent cikkek alapján lehet válaszolni.

A verseny résztvevői és segítői értékes tárgyjutalomban részesülnek, amelyet ünnepi gálán vehetnek át. Emellett a jól szereplő iskolákat, csapatokat a Kisalföld cikksorozatban mutatja be.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Meddig tarthatnak a demonstrációk?

Tovább olvasom