Délmagyar logó

2017. 02. 20. hétfő - Aladár, Álmos -2°C | 8°C Még több cikk.

Kissé csökkent csak tavaly a Budapest Airport utasforgalma

Az elhúzódó világgazdasági válságot és a Malév-csődöt is figyelembe véve jó teljesítmény, hogy a forgalom csak 4,7 százalékkal csökkent.
A Liszt Ferenc-reptér utasszáma alig 4,7 százalékkal csökkent tavaly, ami az üzemeltető Budapest Airport (BA) szerint jó teljesítmény, az elhúzódó világgazdasági válságot és a Malév-csődöt is figyelembe véve. Bár az utóbbi miatt beruházásokat állítottak le, a BA túltejesítette a privatizációs szerződésben vállalt fejlesztési kötelezettségeit.

A repülőtér 8 504 020 utast fogadott vagy indított tavaly, miközben a gépmozgások száma több mint 20 százalékkal, a tíz évvel ezelőtti szintre, 87 560-ra csökkent - közölte a BA csütörtökön.

A közlemény megfogalmazás szerint jól teljesített a repülőtér, figyelembe véve, hogy a Malév csődjével elvesztette bázis légitársaságát, és az elhúzódó világgazdasági válság is éreztette hatását a légi forgalomban.

Emlékeztetnek rá, hogy már a Malév 2012. február 3-i csődjének napján erőfeszítéseket tett a BA annak érdekében, hogy a nemzeti légitársaság helyére újabb légi fuvarozók lépjenek. A légitársaságok gyorsan reagáltak, a Lufthansa például már 72 órán belül elindította a hamburgi és a berlini járatot, az Air Berlin szintén három nap alatt megérkezett első járatával a német fővárosból. A Wizz Air és a Ryanair még a Malév-csőd napján összesen több mint negyven új járat elindítását jelentette be.

2012-ben új légitársaságok is megjelentek Budapesten, így a görög Aegean Airlines, a francia Brit Air, a holland Transavia, a finn Blue 1, az orosz Ural Airlines, a német OLT Express, és egyszerre 28 járattal tért vissza Budapestre a Ryanair.

Voltak légitársaságok, amelyek a járatok számának növelésével vagy a meglévő gépek nagyobbra cserélésével reagáltak a helyzetre. Emiatt lényegesen javult a repülőgépek kihasználtsága Budapesten, viszont mintegy 23 000-el csökkent le- és felszállások száma.

Gyökeresen átalakult a légitársaságok aránya is Budapesten. A diszkont fuvarozók részaránya a 2011-es 26 százalékról tavaly 52 százalékra emelkedett, ennek megfelelően átalakultak az utazási szokások, sőt a magyarországi idegenforgalom jellege is megváltozott.

A repülés, mint lehetséges közlekedési eszköz elérhetővé vált új társadalmi rétegek számára, így a fiatalok, az egyetemisták és a külföldön munkát keresők számára is. A budapesti szállodák visszajelzései alapján például az 5 csillagos szállodák az üzlet pangásáról panaszkodtak, míg a panziók, a diákszállók és a 3 csillagos hotelek soha nem látott forgalmat bonyolítottak tavaly.

Bár a Budapest Airport egy sor drasztikus költségcsökkentő intézkedést kényszerült bevezetni - ilyen volt az 1. Terminál 2012. május végi kényszerű bezárása -, az utaskiszolgálás minősége azonban ennek ellenére emelkedett. A repülőterek nemzetközi szövetsége által megrendelt, titkos, az utasok kikérdezésén alapuló felmérés szerint 2012-ben a Budapest Airport megítélése tovább javult az utazók körében.

A Budapest Airport 2012-ben a Malév-csőd miatt kénytelen volt leállítani mintegy 30 millió euró (8,7 milliárd forint) tervezett beruházást, a repülőtéri cég ezzel együtt is túltejesítette a privatizációs szerződésben vállalt fejlesztési kötelezettségeit. Ezt a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. hivatalos levélben is elismerte 2012 decemberének végén, hangsúlyozva, hogy a Budapest Airport a vállalt kötelezettségeinek maradéktalanul eleget tett.

"A Budapest Airport ennél is többet tehetne a magyar idegenforgalom és különösen Budapest érdekében." - hangsúlyozta Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója a közleményben. Kifejtette: "hosszú évek óta nem tudunk dűlőre jutni egy repülőtéri szálloda építésének bürokratikus akadályainak ügyében, holott ez a költségvetésnek egyetlen forintjába sem kerülne, viszont jól szolgálná a turizmus érdekeit. Bízom benne, hogy az MNV Zrt. új vezetőjével rövidesen át tudjuk vágni ezt a gordiuszi csomót."

A Budapest Airport az elmúlt évben számos újítást vezetett be, amelyeknek köszönhetően a 2011-es 79 százalékról 82 százalékra emelkedett tavaly a járatok pontossága.

"Tovább folytatjuk az erőfeszítéseket, hogy a légiközlekedés minden szektorából újabb légitársaságokat hozzunk Budapestre, akár a hosszútávú járatokról, akár az európai hagyományos vagy diszkont légitársaságokról, vagy a charterekről van szó." - nyilatkozta Kam Jandu. A Budapest Airport légiközlekedési igazgatója hozzátette: " idén májusban Budapesten házigazdaként rendezzük meg a Routes Europe konferenciát a légitársaságok döntéshozói számára. Ezt a fórumot is arra szeretnénk felhasználni a magyar turizmus szakma képviselőivel együtt, hogy meggyőzzük a légitársaságok vezetőit: a régiós versenytársakkal szemben igenis érdemes Budapestre hozni az új repülőjáratokat."
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Falujárásra indul az MSZP

Magyarország mai állapotát kívánja felmérni az ellenzéki párt a falujárással, amelyet Zala megyében… Tovább olvasom