Délmagyar logó

2017. 02. 20. hétfő - Aladár, Álmos -2°C | 7°C Még több cikk.

Koncz Zsuzsa: állandóság a zenében

Kevés jele volt, hogy az átlagos körülmények között növekvõ, éles eszû, szerfelett nagy igazságérzettel megáldott kislányból Magyarország háború utáni nemzedékének egyik meghatározó elõadómûvésze lesz, aki az ezredfordulóra begyûjt szinte minden elismerést.

Szakmai díjak (különböző fesztiválokon, szakmai testületektől), népszerűségi és eladási rekordok (közönségdíjak, elképesztő lemezeladási statisztikák) és egy idő után állami kitüntetések (Liszt-díj '77, Érdemes Művész '89, Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztje '95) szegélyezik pályafutását.

Ki Mit Tud?

A '60-as évek elején, a Magyar Televízióban amatőr művészek számára meghirdetett első Ki Mit Tud vetélkedőn tűnt fel, ahol gimnáziumi osztálytársnőjével, Gergely Ágival, mint a "két Gézengúz" arattak országos sikert, lettek egycsapásra közismertek.A TV-szereplés után keresik meg Zsuzsát az akkori amatőr sztárzenekarok, először az Omega, majd az Illés, végül a Metro is, akikkel a következő években fellép, s akikkel pályája a későbbiekben összefonódik.

Diákklubok ideje

Az "eredeti rockfelhalmozódás" korában vagyunk, amikor a magyar könnyűzenét máig meghatározó szerzők-előadók-muzsikusok első lépéseiket teszik, egyenlőre az egyetemi klubok diákközönsége, majd (1966-tól, az Magyar Televízió első táncdalfesztiválját követően) az ország egyre növekvő médianyilvánossága előtt.

Első lemezek

A Ki Mit Tud szereplést megörökítő lemezt leszámítva, ekkor jelennek meg első kislemezei, mint pl.: a Rohan az idő (Szörényi Levente - S. Nagy István szerzeménye, az Illés zenekar kíséretével), amely a magyarnyelvű rockzene első, minden eladási rekordot megdöntő felvétele volt.Az addigiaktól eltérő, vadonatúj hangzás és előadásmód, az énekhang szokatlan, egyéni volta, az új stílus egycsapásra meghódította a közönséget.

Nagyjából ekkor kezdődik a magyar hanglemezgyártás felfutása. A következő évben, 1967-ben megjelenik az első magyar rock LP (még beat-nek hívják) az Ezek a fiatalok című film zenéjével. Ez jelentős állomás Koncz Zsuzsa pályáján. Főszereplője a filmnek, amely nagyjából hű dokumentuma egy generáció, egy új életérzés megjelenésének, egy mára történelemmé lett kornak. Itt énekel először olyan társadalmi, szociológiai ihletésű dalokat (Szőke Anni balladája, Mr. Alkohol, Ez az a ház) melyekről a későbbiekben az nyilatkozza, hogy ezeknek a Bródy János által írt szövegeknek alapvető szerepe volt abban, hogy emberi-művészi karaktere, nézetei, dalai milyenné alakultak.
Az 1968-as TV fesztivál a Színes ceruzák sikere nyomán, a következő évben kiadják az első Koncz LP-t.Saját bevallása szerint a Volt egyszer egy lány az addigi évek útkeresését dokumentálta, egyben vázlata volt a következő, az igazi áttörést jelentő Szerelem című lemeznek.

Zenekari műhelyek

A "különutasság", mely a mai napig jellemzi lemezeit, már itt tettenérhető. A megzenésített versek, a tematikus, társadalomkritikus szövegek jelenléte folyamatos a kezdetektől, ami a későbbiekben majd problémát okoz. A példányszámok ( minden LP aranylemez), a népszerűség egyre nő, a színpadi sikerek zajosak.
Az Illés zenekarral készült öt lemezből végül a '73-as Jelbeszédet tiltják be, egyértelműen politikai okok miatt. A tiltás nem személyre szóló, sem Koncz Zsuzsára, sem az Illés együttesre nézve.A késôbbiekben kihívássá válik, mind Koncz Zsuzsa, mind a szövegíró Bródy János pályáján: maradhat-e a dal továbbra is ugyanúgy az önkifejezés eszköze, egy összpontosított, szőrszálhasogató cenzúra nyomása alatt? (Koncz Zsuzsának voltak tapasztalatai a cenzúra mibenlétéről, hiszen addig készült felvételeinek nagyjából felét a Magyar Rádióban különböző okokra hivatkozva sosem játszották le).A válasz az 1974-ben készült két lemezen, a Gyerekjátékok és a Kertész leszek-en (melyen kizárólag megzenésített verseket énekel) fogalmazódik meg.

Önállósodás évei

Miközben kialakul egy nagyonis a hazához kötôdô, sajátosan magyar, az itteni légkört, gondolkodásmódot, temperamentumot megfogalmazó pálya képe, sorra aratja külföldi sikereit. Főleg a szomszédos országokban: Kelet-Németországban, Lengyelországban, de pl. Franciaországban és Nyugat-Németországban is. Koncertezik a volt Szovjetunió országaiban, többször megjárja Amerikát. Számtalan TV-showban szerepel, önálló műsorok készülnek vele, lemezei jelennek meg (összesen öt LP a két Németországban).
Itthon folyamatosan készíti felvételeit a Fonográf zenekarral. A '79-es Valahol című LP-t az évtized lemezének választja a szaksajtó.

Ha fordul a világ

A '80-as évek eleje az útkeresésé. A szövegeket továbbra is Bródy János írja, de a Fonográf együttes megszűnésével lezárul egy korszak. Ezután lemezei már nem egy-egy zenekar (előbb az Illés, majd a Fonográf) alkotói műhelyében készülnek. Kibővül a szerzők, a lemezeken közreműködő muzsikusok névsora. A '80-as évek elején csatlakozik hozzá, többek között Bornai Tibor (KFT) is, aki átveszi Tolcsvay László addigi szerepét és egészen a '90-es évek végéig irányítja a zenei műhelymunkát (felvételeken és koncerteken egyaránt), úgyis, mint a dalok egyik szerzője. Első közös munkájuk az Újhold, de az igazi siker a következő, a... Ha fordul a világ című lemez lesz. '89-ben készül a Verslemez III., klasszikus és kortárs költők verseivel. A '90-es évek első felében két stúdiólemez (Illúzió nélkül, Ne veszítsd el a fejed) két koncertlemez (Jubileumi XXX, és Unplugged) és egy válogatás (Miénk itt a tér) készült az EMI-Quint-nél.

Jelenkor

A '97-es Ég és Föld között-tel tér vissza a Hungaroton kiadóhoz, mellyel ismét aranylemezes sikert arat. Ebben oroszlánrésze van a Bódi László (Cipő, Republic együttes) által írt címadó dalnak. A '98-as Csodálatos világ, duettlemezre "gyűjti" a magyar szerzők és a férfi élmezőny színe-javát. '99-ben pedig Miért hagytuk, hogy így legyen címmel, legnagyobb sikereinek Závodi Gábor által hangszerelt változata jelenik meg.
Kivételes előadói képessége lehetővé teszi, hogy szűk közönség körében, intim hangulatú koncertektől a sportcsarnokok sokezres nézőseregét mozgósító koncertekig, mindenhol otthonosan mozogjon. '92-ben lép először a BS színpadára, melyet a következő években (egészen a BS leégéséig - '99 november végén utoljára) 6-szor megismétel.
Saját bevallása szerint a koncertek jelentik számára az igazi örömöt és a teljes kibontakozás lehetőségét.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kontroll

Ki ne érezte volna már úgy egy adott pillanatban, rövid vagy hosszabb élete során, hogy ki kell… Tovább olvasom