Délmagyar logó

2017. 01. 22. vasárnap - Vince, Artúr -9°C | 0°C Még több cikk.

Közlekedési árváltozások január elsejétől

Átlagosan 8,7 százalékkal emelkednek 2011. január elsején az ötödik éve változatlan úthasználati díjak - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) hétfőn.
A közlemény szerint a személygépkocsik 4 napos e-matricája egész évben azonos áron, 1.650 forintért lesz kapható, a négynapos D1 matrica szezonon kívüli kedvezményes ára ugyanis megszűnik. Az idei nyárihoz képest 7,8 százalékkal arányosan emelt szint 41százalékos szezonon kívüli díjemelést jelent.

A D1 matrica éves díja 7,5 százalékkal 40 ezer, a havi 7,1 százalékkal 4.500, míg a heti 7,8 százalékkal 2.750 forintra emelkedik.

Éves vásárlásnál a D2 matrica 8 százalékkal 115 ezer, a D3 8,2 százalékkal 172 ezer, a D4 pedig 8,6 százalékkal 215 ezer forintra drágul.

A havi díj D2 matrica után 3,2 százalékkal 13 ezer forintra, a D3 esetében 5,6 százalékkal 19 ezer forintra, míg a D4 vásárlásakor 6,7 százalékkal 24 ezer forintra emelkedik.

A heti D2 matrica 17,4 százalékkal 7.750, a D3 15,2 százalékkal 11.750, míg a D4 11,7 százalékkal 14.750 forintra drágul.

A D2, a D3 és a D4 matrica 1 napos díja mindegyik matricánál egységesen 8,7 százalékkal 3.000 forintra növekszik.

A személyautók téli díjkedvezményének megszüntetését az indokolja, hogy a téli és nyári forgalom mértéke kiegyenlítettebbé vált, és a téli üzemeltetés jórészt forgalomtól független költségei (például hóeltakarítás, síkosságmentesítés) magasabbak, mint a nyárié. A díjváltozás felszámolja a szakmailag indokolatlan aránytalanságot a tehergépjárművek (D2-D3) havi és heti matricáinak áraiban. (Az előzetes becslés szerint e korrekció 2011-ben mindössze 15 millió forintos hatással jár.)

A matricák díjemelésének elsődleges oka az euró/forint árfolyam változása. Az uniós szabályozás a matricák árait a közösségi valutában határozza meg, a változással ehhez igazodnak a forintban megszabott árak. Az árfolyamok alakulása miatt jelenleg is gyakorlatilag a 2006. január 1-jén megállapított díjak érvényesek.

A 15 napon belül befizetett pótdíjak esetén az újra alkalmazott ötszörös szorzóval díjkategóriánként 2,1-10,1 százalékos csökkenés, míg 15 napon túli befizetésnél az eredeti 25-szörös szorzóval 7,8-17,4 százalékos növekedés következik be. A rendszer így a kiszabott pótdíjak mielőbbi befizetésére ösztönöz.

Mint ahogyan az is a közösségi közlekedés igénybe vételére serkent, hogy a helyközi közösségi közlekedés - távolsági és elővárosi autóbuszok, vonatok - tarifái január elsejétől nem változnak. Az autópályadíjak növekedésével a közösségi közlekedés versenyképessége javul az egyéni megoldásokkal szemben.

A 2011-re becsülhető nettó díj- és pótdíjbevétel mintegy 47,3 milliárd forint lehet. Ez az érték mintegy 4 milliárd forinttal, 11 százalékkal haladja meg a várható idei bevételt. Az Útpénztárba befolyó összegeket a szaktárca az országos közúthálózat működtetésére, karbantartására, az útállapotok megőrzésére fordítja - olvasható a fejlesztési minisztérium közleményében.

Olvasóink írták

  • 7. klj_54 2010. december 27. 15:49
    „A jelkenlegi árképzésen nem változtat a jelen kurmánynk!
    Ezzel bizony Ejró milliárdokat dob ki az ablakon!
    Félre kellene dobni a büszkeséget és az OBÜ-t megkérni, ugyan építse már ki hazánkban a német modellt, úgy három hónap alatt.
    És ´"voila, azonnal lehetne útarányos (Német mértékű!) útdíjat szedni!
    De nem, mert az MTK betegség az kitört rajtuk. (Más Találta Ki)
    Én, ami egy átlag válasaztópolgártól elvárható, megtettem.
    Levelztem a német hatósággal, magyar minisztériummal de csak azt látom, hogy amíg az illetékes elvtárs zsebe nincs kistafírozva, nos addíg le sem szarják az egész ügyet!
    Felháborító, szomorú, hogy az a kormány szarik ránk, aki egy évvel ezelőtt annyira tudta mindenre az azonnali megoldást!

    Kérem a modit, hogy vagy mindent töröljön, vagy semmit.
    Köszönöm!”
  • 6. achilleus 2010. december 27. 15:39
    „4. hozzászólás deszkás 2010.12.27. 14:58
    Ha a HELYI emelkedik, azért már nem Botka Lászlót kellene úgymond szidni, hanem a közgyűlési többséget adó pártot. (Tudtommal a helyi csak az inflációval emelkedik, az pedig - szerintem - elmegy, főleg hogy kismamabérlet is lesz.)”
  • 5. Szikesanyi 2010. december 27. 15:03
    „Nem azért nem emeltek négy évig mert hozzánk akartak jók lenni,hanem azért mert kivételesen belátták eddig,hogy szemérmetlenül magosak magyarhonban a sztráda díjak. Most már a szemérmetlenség nem mérték adó kishonunkban.”
  • 4. deszkás 2010. december 27. 14:58
    „ACHILLEUS! Lett is volna botkanyázás.”
  • 3. achilleus 2010. december 27. 14:42
    „Nekem ez a fontosabb: "2010-12-27 14:31 Nem drágul jövőre a helyközi közlekedés - A távolsági és elővárosi autóbuszokra, illetve a vonatokra is az ideivel megegyező áron válthatnak jegyet 2011-ben az utasok."”
  • 2. KolompárRómeó 2010. december 27. 14:07
    „Szerencsétlen, szegény németeknek a sok ezer km pályára sincs pénzük, így ott ingyenes.”
  • 1. deszkás 2010. december 27. 13:59
    „Egy sz. autó 3 000 egy kamion 7 500 ez aztán ..... Csak igy tovább. Majd állami pénzen helyrehozzuk amit szét...<moderálva>. A közlekedési szab sértés "elnézése" meg hab a tortán.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

MSZP: az úthálózat fejlesztésére nem gondol a kormány

Leálltak az útberuházások, az uniós pályázatok kiírását és a közcélú foglalkoztatást is megszüntette… Tovább olvasom