Délmagyar logó

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Lak-Forg 2000 Kft.: a német piacra is betörtek

A szegedi Lak-Forg 2000 Kft. a makói gumigyár megfelelő szerszámokkal való ellátásáért alakult 1998-ban. Hamarosan a váci gumigyár beszállítói lettek, három éve pedig betörtek a nemzetközi piacra: termékeiket Németországba is exportálják.
Készül a présszerszám a marógépen. Fotó: Gyenes Kálmán
Több száz fémszerszámmal, valamint nagy teljesítményű gépekkel találkozhat az, aki belép a szegedi Lak-Forg 2000 Kft. 1500 négyzetméteres gyárába. Ágoston József ügyvezető-tulajdonos azzal a céllal alapította vállalkozását, hogy cége a különböző gumigyárakat ellássa fémszerszámokkal. Kezdetben a makói, majd a váci gumigyárnak lettek fő beszállítói – három éve már német megrendeléseknek is eleget tesznek: az autók motorterében található gumicsövek gyártásához készítenek szerszámokat.

A különböző autótípusokhoz – szériaszámtól függően – eltérő mennyiségű gumicsövet kell készíteniük a gumigyáraknak. Ez meghatározott számú fémszerszámmal gyártható le: van, hogy egy típushoz három, máshoz kétszáz darab csőmag szerszám kell. A cég a minőségre törekszik: ugyanúgy vállalják néhány darab elkészítését, mint a több száz darabos megrendeléseket, amelyek háromdimenziós térkoordináta-rajzok alapján érkeznek hozzájuk. Először asztalosmunkát kell végezniük – térbeli modellt állítanak elő.

Ha ez pontos, jöhet az igazi gyártás, ami a lakatosok feladata. Az előre feldarabolt szálanyagok a szükséges esztergályos, fúrási és marási munkálatok után kerülnek az építősablonba, ahol emberi kezek alakítják ki aprólékos munkával a kész terméket. – Ez komoly szakmai felkészültséget és jó formaérzéket igényel, mivel minden szerszám egyedi darabként készül – mondja Ágoston József. Az sem ritka, hogy egy csövet akár tíz kisebb darabból kell összerakni. Szerszámaik a gumigyárba, az arról lehúzott kivulkanizált gumi egyenesen az autók motorházába kerül.

Mivel Magyarországon mindössze két gumigyár van, melléktevékenységként bármilyen fémszerkezeti munkát elvállalnak. Például lapunk nyomdájában a nyomógépek karbantartását és felújítását is elvégzik. Mindenfajta gépészeti probléma és mechanikus rendszer érdekli őket. Ágoston József szerint régi szerelem ez: az ügyvezető már gyermekkorában szétszedett mindent. Érdekelte, mitől pislog egy játékbaba, mitől hunyja le a szemét. Ha valami elromlott: mi a hiba, hogyan lehet megjavítani? De a fő kérdés, amit cége egyik mottójává tett: mi okozta a hibát?

– Ha az okot nem keresi meg a gépész, ki lehet cserélni a rossz alkatrészt, de az valószínűleg újra elromlik majd – mondja. Az ilyen jellegű problémák jelentik az igazi kihívást, ezeket is keresik. Mi sem bizonyítja jobban, hogy volt olyan alkatrész aminek szétszerelése több napot vett igénybe, hogy egyáltalán lássák: mi romlott el.
A kis részletek vonzzák őket: az említett gumicsövekből egy autóvállalatnak több százezer kell, ám a gumicső elkészítéséhez szükséges szerszámból – ami cégük fő profilja – elég ennek töredéke. Az ügyvezető szerint ebből lehet megélni, mert ha valamiből nagy mennyiség kell – külföldi cégek automatizálják a gyártását. Így viszont nem éri meg nekik. Létük is ettől függ: olyan réseket próbálnak keresni a technológiai életben, amihez gondolkodó, kreatív emberek kellenek.

Kiss Gábor Gergő
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az aranyhal új verziója

Tovább olvasom