Délmagyar logó

2017. 05. 28. vasárnap - Emil, Csanád 13°C | 25°C Még több cikk.

Látássérült gyermekek az iskolában

A látássérült gyermekek oktatása történhet elkülönítve, vagy a többi gyermekkel együtt, integrált formában.

Nemcsak a sérültség súlyossága, hanem a látássérült gyermek személyisége is meghatározó a beiskolázásnál.

A kiválasztás

Az iskola kiválasztásánál mérlegelni kell a helyi igényeket, adottságokat, az eredményes pedagógiai munka lehetőségeit. A cél az, hogy a gyermek a lakóhelyéhez közel, az együttnevelésre felkészült iskolába kerüljön.

Pedagógiai munka

A látássérült gyermeket befogadó iskola tiflopedagógus szakemberrel kell hogy rendelkezzen.
A tiflopedagógus megtanítja a gyermeket a tanulmányaihoz szükséges optikai segédeszközök (nagyító, számítógép, távcsőszemüveg stb.) helyes használatára, fejleszti a gyermek személyiségét. A gyermekkel egyéni állapotából adódóan személyre szabott fejlesztést végez. A fejlesztésnek mindig része a látási funkciók és a kommunikációs készség fejlesztése, a mozgás- és tájékozódásnevelés, valamint állapottól függően egyéb területek is (emlékezet, hallási figyelem stb.).

A tanító munkájában megváltoztatott módszereket és eszközöket kell hogy használjon. Fontos a közvetlen szemléltetés, dolgok kézbeadása, több érzékszerv bevonása a tanítás során.

A tananyag számonkérése és a követelmények terén a gyermek állapota mellett fontos a befogadó iskola által a látássérült gyermeknek szervezett oktatás megfelelősége.

Sokoldalú szemléltetést igényel

Gyengénlátó és aliglátó gyermek esetében az olvasás tanítása több időt és sokoldalú szemléltetést igényel. A tankönyvek betűtípusa és betűmérete igazodjon a látássérült tanuló igényeihez. Az olvasáshoz optikai segédeszközök szükségesek.

Az írás speciális írólapon, nagyobb sortávolságú füzetben történik. Kiejtéstől eltérő szavaknál több gyakorlási lehetőséget kell biztosítanunk.
Vak gyermekek esetében mind az írás, mind az olvasás elsajátítása tapintás útján történik. Pontíró segítségével, ún. Braille-
írással/olvasással tanulnak.

A matematika sok szemléltetéssel és segédeszközzel tanítható.
A látás-mozgás koordináció fejlesztése
Testnevelésórán előtérbe kell helyezni a látás-mozgás koordináció fejlesztését. A látássérült gyermekek szívesen futkároznak, labdáznak a többi gyermekkel. A gyerekeket meg kell tanítani sérült társukra vigyázni, képességeit figyelembe venni. Egyes látássérülések megkövetelik a meglévő látás óvását. Ezen esetekben egyes gyakorlatok végzése tilos!

Vak gyermekekkel a testnevelés kiemelt fontosságú. Nem kell megriadni a ténytől, hogy a gyermek nem lát. Amennyiben egészségügyi oka nincs, úgy vegyen részt a testnevelésórán. Hangsúlyos a helyes testtartások megtanítása, valamint az általában – nem minden esetben – jellemző, mozgásszegény életmód kiváltása, a mozgásigény felkeltése. A testnevelésórák tananyagának igen nagy része vakon is elsajátítható. A tanítási módszerek megváltoztatása, tiflopedagógus segítsége szükséges.
Rajz- és vizuális technikák tanításánál a látássérült gyermek számára a szemléltetés a legfontosabb. Egy-egy tárgy/eszköz (pl. fatutaj, varrás stb.) elkészítése során a munka tervezése, a részfolyamatok pontos bemutatása, esetenként a tanítóval való közös munka meghozza gyümölcsét.

A látássérült gyermekek szülei szoros kapcsolatban kell hogy legyenek az iskolával, valamint a tiflopedagógussal.


Füves Zsuzsa, Losonczi Eszter

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Uniós támogatás a művészetnek

Hefter László üvegművész élete, munkássága mindig is kötődött Pannonhalmához. Tehetsége,… Tovább olvasom