Délmagyar logó

2017. 03. 23. csütörtök - Emőke 11°C | 21°C Még több cikk.

Leállhat a győri Kravtex buszgyártó

Az az állam nem vásárol hazai buszokat, akkor leállhat a még működő, hazai piacra dolgozó győri Kravtex buszgyártó.

Tizenöt teljesen és további kilencven szinte kész busz áll a Kravtex kft. győri és a cég tulajdonában lévő Kühne zrt. mosonmagyaróvári telephelyén. Krankovics István ügyvezető a Kisalföldnek elmondta: csaknem egy éve több milliárd forintos ráfordítással raktárra készítik a járműveket, miután a Volán-társaságok azóta egyetlen új járművet sem vettek.

A Kravtex kft. győri telephelyén sorban állnak a kész buszok, harminc összeszerelése pedig ezekben a hetekben zajlik. Fotók: Mészáros Mátyás
A Kravtex kft. győri telephelyén sorban állnak a kész buszok, harminc összeszerelése pedig ezekben a hetekben zajlik. Fotók: Mészáros Mátyás

„Jelenleg harminc busz összeszerelése van folyamatban. Amint ezek elkészülnek, abbahagyjuk a gyártást. Hogy ne így történjen, egy hónapon belül pontosan kell tudnunk, mire számíthatunk, vagyis döntésnek kellene születnie a közlekedési társaságok buszvásárlási tenderének kiírásáról. A bizonytalanra építve ugyanis a továbbiakban nem fogunk alapanyagot rendelni, amivel megakad a gyártási folyamat" – nyilatkozta az üzletember. Hozzátette: az említett közbeszerzésre tudomása szerint a pénzügyi fedezet rendelkezésre áll, hiszen az már korábban eldőlt, hogy a Volánok a Magyar Fejlesztési Bankon keresztül kedvezményes, hosszú lejáratú hitelt kapnak gépkocsiparkjuk megújítására.

Krankovics István arról is beszélt, hogy a kedvezőtlen forgatókönyv bekövetkezte esetén közvetlenül 300 alkalmazott állása kerülne veszélybe a megyeszékhelyen és a Lajta partján. A buszok ugyanis részben Mosonmagyaróváron készülnek, ahol a Kühne-gyárban állítják össze és festik a buszvázakat, míg a futóműveket, a motort, az egyéb alkatrészeket és kiegészítőket Győrben szerelik be. „Szakmai számítások szerint egy busz megszületéséhez négy ember egész éves munkája szükséges. Évi százötven darabos gyártással számolva tehát – a beszállítók révén – öt-hatszáz embert is érintene a leállás" – jegyezte meg az ügyvezető.

Krankovics István hangsúlyozta: nincsenek csődhelyzetben, egyelőre tudják finanszírozni a cég működését és minden beszállítójukat pontosan kifizették. Abban reménykednek, hogy a nehéz helyzet hamarosan megoldódik.

A Kravtex a legnagyobb hazai buszgyártó vállalkozás, amelynek 900 járműve fut a Volánoknál.  Tavaly a közlekedési társaságok mindössze 99 új buszt vettek, amiből 68 a cég gyártmánya. Egy alapkivitelű városi szólóbusz legalább 52, egy csuklós legalább 73 millió forintba kerül, mivel ezeknél alapkövetelmény az alacsony padló és a rozsdamentes váz. Az ezt nem igénylő vevők viszont akár 42 millióért is hozzájuthatnak egy egyszerű kivitelű szólóbuszhoz.

 A Kravtex–Kühne cégcsoport közel hétmilliárd forintos bevétel mellett egymilliárd forintos nyereséget ért el tavaly. Magának a Kühne zrt.-nek – amely 156 évével a legidősebb magyar gépgyár – nincsenek a Kravtexhez hasonló gondjai. A cég mezőgazdasági termékeire – többek között ekéire, tárcsáira, vetőgépeire – van kereslet, ráadásul a társaság neves – elsősorban német – építőipari és buszgyártó cégek beszállítója.







Előzmények:
Ha az idén sem lesz állami buszvásárlás, a gyártás teljes leállítására kényszerülhet a győri Kravtex, amely eddig 900 járművet szállított a Volán vállalatoknak - írta csütörtöki számában a Világgazdaság.

A legnagyobb még működő, hazai piacra dolgozó buszgyártó, a Kravtex telephelyén 105 elkészült jármű áll, harminc pedig még gyártásban van.

"Ha belátható időn belül nem lesznek buszvásárlások, a gyártás beszüntetésére kényszerülünk, ebben az esetben cégeinknél és beszállítóinknál akár 300 ember munkahelye is megszűnhet" – mondta a lapnak Krankovics István tulajdonos-cégvezető.

Olvasóink írták

  • 3. macs 2012. április 19. 10:59
    „Más ágazat, de hasonló probléma! Érdemes az indokokra figyelni, mindent elárul a hazai gazdaságról.
    "Eladó a több mint száz éves múltra visszatekintő budafoki zománcgyár telephelye. A Lampart Budafoki Zománc Kft. háztartási zománcozott termékeket, kályhákat és konvektorokat gyártott, azonban nem sikerült új technológiát és termékeket bevezetve megkapaszkodni a piacon, az olcsóbb import árukkal felvenni a versenyt."
    http://www.napi.hu/magyar_vallalatok/ujabb_patinas_magyar_ceg_tunik_el_nem_birta_a_versenyt_a_kinai_cegekkel.516624.html
    És kéretik nem a kínaikat szidni! :-)”
  • 2. roxper 2012. április 19. 10:30
    „Sajnos elég szar buszokat gyártanak és nem hiszem el, hogy túl sokat eladnának belőle külföldön... Így megint több száz ember lesz melónélküli...”
  • 1. papika56 2012. április 19. 09:39
    „a tulajdonos--cégvezető --NEM fidesz közeli , barát ??sógor--koma ???
    Ha élni akar gyorsan kössön barátságot orbánnal v. valamelyik csatlósával és utaljon a pártkasszába pár tíz millát !
    Ha annyira védeni akarnák a gazdaságot : NEM engednék a külföldi vásárlásokat !!!Magyar utakon csak magyar busz járjon !!!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

30 százalékkal csökkent a nyelviskolák forgalma

Januárban az egy évvel korábbi felére zuhant a nyelviskolák céges forgalma, de lakossági ügyfélből… Tovább olvasom