Délmagyar logó

2017. 01. 24. kedd - Timót -7°C | 2°C Még több cikk.

Leszállóban a repülőjegyárak

Néhány hete Budapest is felkerült arra a listára, melyen a fapados légitársaságok állomásai szerepelnek. A minden eddiginél olcsóbb repülőutakat kínáló cégek közül kettő, a Snowflake és a Germanwings árainak immár a magyar utazók is örülhetnek.

Ki akar repülni félreeső reptérről úgy, hogy esőben is gyalogolnia kell a repülőgép lépcsőjéig, a fedélzetre feljutva oda kell ülnie, ahol éppen helyet talál, s útközben semmilyen pluszszolgáltatás, még egy narancslé sem jár? Nos, minden bizonnyal az, akit e kellemetlenségekért árkedvezménnyel lehet kárpótolni. A Nyugat-Európában már ismert és megszokott, fapadosnak keresztelt tucatnyi légi járat népszerűsége az olcsóságuknak köszönhető, a társaságok jól időzített helyfoglalás esetén a kontinens jó néhány nagyvárosába elrepítik az utast, akár 20–40 eurós kezdő árért, ami a magyar pénztárcáknak sem jelent 5–10 ezer forintos induló- tehernél többet.

Jegyvásárlás az interneten

Kalandozó kedvű honfitársaink májustól Budapestről két cég, a skandináv Snowflake és a német Germanwings napi egyszer induló járataival utazhatnak. Ezen társaságok sikere azon múlik, hogy új utazóréteget tudtak megnyerni. Költségeiket alacsonyan tartják, hiszen félreeső, másodlagos reptereket használnak, szolgáltatás csak pénz ellenében jár a gépeken, s a fedélzetet is maguk tartják karban, rendben. A foglaláshoz nem működtetnek irodahálózatot, jegyet telefonon vagy interneten keresztül jegyeznek az utasnak.

Alacsony árak korai helyfoglalással

A visszafogott kiadások okán lehet alacsonyan tartani az árakat is, melyek egy oda-vissza útra 19 eurótól (4600 forinttól) indulnak. A fapados gépeken az átlagos jegyár 40–60 euró (9800–15.000 Ft) között mozog, ami jóval olcsóbb, mint a Malév bármely akciós ajánlata. Az árak igen szórtak, konkrét példa szerint a már május eleje óta működő, Ferihegy 2-ről induló Snowflake-járaton egy Budapest–Stockholm út oda-vissza – a 13 ezer forintos reptéri illetékkel együtt – 41 ezer forintba kerül, míg a Germanwings járatán egy retúr Budapest–Köln út ára 30–50 euró (7000–12.000 Ft) között változhat.

Olcsó húsnak híg a leve?

Minden bizonnyal igen, de aki a fapadosok mellett dönt, tudja, mire kell számítania. Az olcsó árak csakis jól időzített foglalásnál, azaz hetekkel, hónapokkal az utazás előtt, vagy éppen napokkal a gépre szállást megelőzően érhetők el, s a járatok bizony tele vannak. Ennek ellenére a Malévnak konkurenciát jelentenek a fapadosok, amelyek a hazai légiutas-piac harmadát is elhódíthatják. A repülőjegy-értékesítési piac szereplőinek java része szerint bekövetkezhet ugyan forgalomcsökkenés a fapadosok javára, ám ez nem egyik napról a másikra érezteti hatását, s jellemzően csak a turistafoglalásokat érintheti. Szerintük az, aki megszokott színvonalon utazott, ragaszkodik majd a továbbra is emelt szintű szolgáltatásokhoz, a nagyvárosok jól megközelíthető központi reptereihez, akár üzleti útról, akár kikapcsolódásról van szó.

Újabb cégek jönnek

A tervek szerint ősztől újabb légitársaságok ostromolhatják a hazai piacot. A Ferihegyi repülőteret üzemeltető BA Rt. öt fapados céggel tárgyal, s ezek között lesz olyan, amely már ősztől elindítja járatait Budapestről, illetve Budapestre, a személyszállításra régóta használaton kívül helyezett, olcsó Ferihegy 1 terminálról. Jelenleg úgy tűnik, a londoni központú Easyjet és a dán Maersk brit leányvállalata a legesélyesebb a magyarországi őszi startra, míg az ír Ryanair megvárja az uniós csatlakozás utáni „könnyített ügymenetet".

Behálózzák Európát

A stewardesst felejtsük el
Európában már ismertek a fapados légi járatokat üzemeltető cégek, az új szemlélettel és szolgáltatással 20–25 százalékos részt hasítottak ki a kontinens vezető társaságainak légi forgalmából. Európán és Anglián belül tizenkét társaság üzemeltet gépeket. A német Air Berlin, a Germania Flug és a Germanwings Németországból induló járataival a kontinens legnagyobb városai – beleértve Dél-Európát is – elérhetők, Brüsszelből szintén a nyugat-európai nagyvárosokba és Athénba a belga Virgin Express szállít. Döntően londoni központból Európa felé indít gépeket az Easyjet, a Hapag Lloyd, a Bmibaby, az ír Ryanair pedig az egyik legszélesebb választékot nyújtja: kilenc csomóponttal, 82 városba visz utasokat. Pozsonyból a SkyEurope-pal Berlinbe, Dubrovnikba, Kassára, Milánóba, Münchenbe, Poprádra, Prágába, Zürichbe és a horvátországi Splitbe, Zadarba utazhatunk, míg az Intersky egyelőre Ausztria, Németország és Svájc között közlekedik. Végül Anglián és Írországon belül fapadosként az AerArann és a MyTravel Little járatai repülnek.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egy hét alatt 1 millió Matrix eladás

Európa legnagyobb játékkiadója, az Atari pénteken bejelentette, hogy "Enter the… Tovább olvasom