Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 8°C

Lezuhant egy utasszállító gép

Senki sem élte túl annak az örmény utasszállító repülőgépnek a katasztrófáját, amely szerdára virradóra heves zivatarban a Fekete-tengerbe zuhant a dél-oroszországi Szocsi közelében, fedélzetén 113 személlyel.
Egybehangzó közlések szerint 77 örmény, 27 orosz és egy ukrán állampolgár, köztük öt gyermek tartózkodott az Armavia légitársaság szerencsétlenül járt Airbus A–320-as gépén. A személyzethez nyolcan tartoztak. Valamennyien életüket vesztették a tragédiában.
Mind Böröcz László moszkvai magyar vezető konzul, mind Artasesz Glurciján, Magyarország jereváni tiszteletbeli konzulja azt mondta telefonon a sajtónak, hogy az illetékes hatóságok nem tudnak magyar áldozatról.
Az orosz főügyészség kizárta a terrorcselekmény lehetőségét, s egy orosz szakértő annak tudta be a katasztrófát, hogy a pilóta vagy a repülésirányítók a heves zivatarban nem jól mérték fel a helyzetet.
A 11 éves, de jó műszaki állapotban lévő Airbus gép kapitánya a Szocsi környéki rossz idő miatt a grúz légtérből vissza akart fordulni Jerevánba. Szocsiból azonban arról tájékoztatták őt a diszpécserek, hogy mégis le lehet szállni. Az első leszállási kísérlet nem sikerült, míg a másodiknál a gép éles szögben a tengerbe zuhant.
Az A–320-as kapitánya ugyanis másodszorra is megszakította a leszállást, miután a torony közölte vele, hogy a látótávolság hirtelen a minimális alá csökkent, és megpróbálta meredek fordulattal felkapni a gépet. Ám ehhez a manőverhez a gép már túlságosan lelassult, és ezért zuhant a tengerbe az adleri repülőtértől öt kilométernyire – mondta az orosz szakértő.
A Szocsi forgalmát biztosító adleri repülőtér közvetlenül a tengerparton fekszik, és hegyek veszik körül. Amikor az Airbus már hét kilométernyire megközelítette a repteret és 290 méterre ereszkedett le, a légi irányítók informálták, hogy a látótávolság ebben a magasságban száz méterre csökkent (a minimális 170 helyett), ezért újra fel kell emelkednie 600 méterre. Ehhez teret kellett nyernie, hogy újra felgyorsulhasson, s a reptér adottságai miatt a pilóta elszánta magát a meredek fordulatra. De az A–320-as sebessége közben már óránként 250 kilométerre lassult le, s ez kevés volt a hirtelen emelkedéshez – feltételezte a repülési szakértő, aki meteorológusokkal együtt elvetette az örmény légitársaságnak azt a feltevését, hogy gépe forgószélbe került volna.
A géptörzs ötszáz méteres mélységbe süllyedt, ahol búvárok nem tudnak dolgozni, speciális mélytengeri kutatóeszközök szükségesek a holttestek és géproncsok felkutatásához és felszínre hozásához. Az orosz flotta mini-tengeralattjárót vet be a fekete dobozok felkutatására. Tegnap negyven hajó kutatott a holttestek és géproncsok után a hideg vízben búvárruhás legénységgel.
Oroszországban és Örményországban péntekre nemzeti gyásznapot hirdettek a katasztrófa áldozatainak emlékére. (mti)
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mi a véleménye a soproni borok sikeréről?

Tovább olvasom