Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Liberális korlátlanság?!

A június 3-án „Ne vágj grimaszokat!” címmel megjelent olvasói levélben olvastam azt a mondatot: „...és liberális korlátlanságban nőnek fel”. Mit jelent ez? A gyerekek elítélt viselkedésekor gyakran hallani, hogy „mindennek oka az a nagy szabadság”, vagy éppen a „liberális nevelés”. Úgy gondolom, tisztázni kellene a fogalmakat. Az ún. „laisser faire-t”, a teljesen szabad, ráhagyó nevelést azonosítják a „liberális” neveléssel, pedig a ráhagyás éppen olyan tévedés, mint az, amikor mindig mindent a felnőtt szab meg. A ráhagyás nem nevelés! A szabadság nem szabadosság! Bizonyított tény, hogy a kisgyermek szereti a rendet, szereti tudni a korlátokat. Lényeges a különbség, és ezzel jó tisztában lenni. A liberális nevelés nem a korlátok nélküliséget feltételezi, s ezeket a korlátokat bizony nagyon is fontosnak tartja. A „szabadságra nevelés” nem úgy történik, hogy „csinálj, fiam, amit akarsz”. A szabadságra nevelés is a gyermek életkori sajátosságaiból fakad. Vekerdy Tamás mindezt paradox példaként említi: „Nem válik autonóm, szabad lénnyé az, akinek kisgyermekkorában nem volt jó, utánozható mintája 7. életévéig, s akinek 7–14 éves kora között nem volt olyan autoritás, tekintély a közelében, akire felnézhetett volna. A paradox az, hogy aki megtanulta a tekintélyre támaszkodás nyugodt gesztusát, az 14 éves kora után – amikor az önálló személyiség emelkedik fel benne – képes lesz erre az önálló személyiségre támaszkodni, vagyis belülről vezérelt autonóm emberré válhat.”

A liberalizmus feltételezi, hogy az ember a kötelezettségeinek nemcsak a büntetéstől való félelmében tesz eleget, hanem magától is, s ezért lehet neki teret adni, nem kell mindig megmondani: mit csináljon, mit gondoljon. Végül, ha olyan társadalmat szeretnénk, amely nem a vak engedelmességen alapul, hanem belátáson, megegyezésen, akkor erre meg kell tanítani a gyerekeket, és nem vaktában – igaztalanul – ráfogni a „liberális nevelésre” a problémákat. Szülői és közel 30 éves pedagógiai tapasztalataim alapján úgy vélem, a gyermekközpontú nevelésben érdemes keresni a megoldásokat.
Cser Gusztávné fejlesztőpedagógus, Mosonmagyaróvár
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

ADSL2 az Inviteltől is

Az ADSL2 bevezetésével az Invitel és T-Com szolgáltatási területén lehetőség nyílik az akár 20… Tovább olvasom