Délmagyar logó

2017. 02. 27. hétfő - Ákos, Bátor 1°C | 12°C Még több cikk.

M15: négy év alatt egy baleset

Az elmúlt két évben jelentősen megnövekedett, elsősorban teherforgalom miatt arányaiban nagyban nőtt az M15-ös főúton a balesetek száma, amely azonban a forgalomhoz viszonyítva most sem magas. Az ütközések oka szinte minden esetben vagy a határ előtt várakozó kamionsor, vagy annak hiánya miatti száguldás.
A hatalmas, elsősorban teherforgalomtól mentesíti Mosonmagyaróvárt a rajkai határátkelőt az M1-es autópályával összekötő M15-ös főút. A városban élők az útszakasz előnyét akkor érzékelik – az utóbbi időben gyakrabban –, amikor az M15-öst egy súlyos baleset miatt néhány órára lezárják. Ilyenkor a hatalmas teherforgalmat a városon át terelik, amivel gyakorlatilag teljesen beáll a forgalom Mosonma-

gyaróvár útjain.

Eredetileg „első ütem”

Az M1-es autópályát a rajkai határátkelővel összekötő M15-ös főutat 1996 második negyedévében kezdték építeni, akkor még mint a leendő M15-ös autópálya első ütemét. A mintegy tizennégy kilométeres útszakaszt 1998 nyarán adták át a forgalomnak, és kezdetben az Első Magyar Koncessziós Autópálya Rt. (Elmka) kezelésében mqködött.
Az M15-ös nyomvonala és mqszaki jellemzői megfelelnek az autópályákra vonatkozó előírásoknak, ám csupán fél-

autópályaként épült ki, elválasztó sáv nélkül kétirányú forgalom zajlik rajta. A második forgalmi sáv nyomvonalát is kialakították, a hidakat és egyéb mqtárgyakat is ennek megfelelően építették meg. A koncesszióban létrejött M15-ös építésekor meghatározták azt a forgalmi nagyságot, aminek elérésekor el kell készülnie a második forgalmi sávnak. Ezt akkor 2010-re prognosztizálták.
Az M15-ös jogilag főútnak minősül, ahol személyautóknak 90, míg teherautóknak 70 kilométer a megengedett legnagyobb sebesség óránként. A főút a majdani autópálya Rajka felől érkező forgalmi sávján épült ki, a belátható íveket is erre az irányra tervezték. A határátkelő felé közlekedők így a tervezett iránnyal szembe mennek, ám a szakemberek szerint kilencven kilométeres sebességnél ez egyáltalán nem jelent gondot. Problémát okoz viszont, hogy bár az aszfalt szélessége lehetővé tenné, ám a felfestések alapján nem fér el három autó egymás mellett.

Száguldásra csábít

Perjámosi István alezredes, az autópálya-rendőrség lébényi alosztályának vezetője a Kisalföldnek elmondta: az útszakasz ellenőrzése hagyományosan nem jelentett nagy kihívást. Az elmúlt években azonban az ausztriai kamionközlekedés túlzott költségei, valamint Szlovákia és Csehország hazánkkal egyidejq uniós csatlakozásának hatására az útszakasz forgalma – azon belül is a teherforgalom mértéke – jelentősen megugrott.
A forgalom növekedése hatással volt az útszakasz baleseti statisztikájára is. Az elmúlt évben például már két halálos, egy súlyos, egy könnyq sérüléses és tizenegy anyagi káros baleset történt az M15-ösön. A balesetek oka egyértelmqen a megnövekedett személy- és teherforgalom összeférhetetlenségére vezethető vissza. Az alezredes szerint bár arányaiban valóban jelentősen nőtt a balesetek száma, drasztikus helyzetromlásról mégsem lehet beszélni ilyen mértékq forgalom mellett. A balesetek időbeni megoszlásában erőteljes szóródás mutatható ki, de alapvetően a kamiontorlódás vagy éppen annak teljes hiánya miatt a száguldásra csábító üres pálya a balesetek kiváltó oka.

Ismét kamionsorok

Az elmúlt hónapok statisztikája alapján úgy tqnik, vélhetően a Csehországban jelentősen megemelt úthasználati díj és ennek szigorúbb ellenőrzése miatt a több országon áthaladó tranzitszállítmányok újra visszatérnek a németországi és ausztriai útvonalakra. Ennek hatására egyre gyakrabban alakulnak ki ismét az elmúlt két évben nem tapasztalt több kilométeres kamionsorok a hegyeshalmi határátkelő előtt.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A bajnokság állása

1. Tovább olvasom