Délmagyar logó

2017. 02. 24. péntek - Mátyás 6°C | 12°C Még több cikk.

M5-ös: az állam 28,7 milliárdért adja el részvénycsomagját

A Raiffeisen vásárolja meg az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. állami részvénycsomagját. A cég 28,7 milliárd forintot fizet a 39,5 százaléknyi részvényekért és a fennmaradó 60,5 százalékos részesedésre vonatkozó vételi jogért.
A bevételt az Állami Autópálya Kezelő az elektronikus útdíjrendszer kiépítésére költené - írja a Népszabadság. A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ év végén visszavont ED-tenderével ellentétben azonban az ÁAK nem koncessziós formában építtetné ki az ország ezer kilométernyi autópályáját, esetleg főútvonal-hálózatának egy részét is kiszolgáló informatikai hálózatot. Ehelyett saját beruházásként valósítaná meg a megtett úttal arányos díjakat számlázó és ellenőrző rendszert.

A Népszabadság úgy tudja: a megállapodás már csak az AKA részvényeseinek jóváhagyására vár, de a hírek szerint a társaság többi tulajdonosa nem kifogásolja majd a Raiffeisen színre lépését. Ezzel együtt a szerződés lezárására csak később, a tulajdonosi nyilatkozatok megérkezését követően kerülhet sor - írja a lap.

Olvasóink írták

  • 7. Capr 2008. január 13. 23:36
    „Kedves Pitkin!

    Kezdem azzal, hogy nem vagyok politikus (nem is kívánok az lenni) csak tájékozott, illetve általában utánanézek dolgoknak, mielőtt véleményt mondok valamiről. Előző kommentemben egyszerűen tényeket közöltem, illetve rávilágítottam az előző hozzászólók kommentjeinek néhány visszáságára. Ezek egyértelműen a tájékozottság hiányáról tanúskodnak, és az alapjában idegesít, ha így mondanak véleményt. (Az elkeseredettséget megértem, magam is azt vallom, hogy az országot alapjaiban kell helyre tenni, mert jelenleg Abszurdisztán) Hogy ezen tények után azt szűrte le hogy a saját idiótaságomat erőltettem magára hát.... de tudja mit gondolja ezt. Tiszteletben tartom az Ön véleményét.
    Megjegyzem, egy szóval nem mondtam, hogy jónak tartom a nehezen megszerzett 40 %-nyi részvénypakett értékesítését. Ha veszteséggel adták volna el akkor üvöltöttem volna én is, de legalább nyereséges biznisz volt. Az tény, hogy a koncessziós szerződés nagyon előnytelen, sőt úgy tudom, hogy gyakorlatilag "felmondhatatlan". Ez azt jelenti, hogy nagyon kemény összeget kellene kifizetni az AKA Rt felé ebben az esetben.
    Véleményem szerint az állam a 40 %-ával tudta volna befolyásolni a rendelkezésre állási díj mértékét is. Itt vetődik fel a kérdés, hogy mi lett volna ha 100 %-ot szerez az állam az AKA Rt-ben. 1. Az államnak kell visszafizetni a 230 Mrd Ft hitelt 2. Nem lenne rendelkezésre állási díj, viszont az útkarabantartás költségei is az államé.
    Kedves Pitkin! Az M5 koncesszió sokkal szerteágazóbb ügy annál, hogy a napi poltikai csatározásokkal lehessen magyarázni a 40 % rész értékesítésének helyességét.
    Még valami: Arra a Gyurcsány PR kommunikációra (M5-öt megépítettük(?) Szegedig) emlékszem. Anyáztam is a TV előtt. Ebben maximálisan igazad van. Hogy ez hazugság-e? Szerintem inkább csúsztatás.
    Mielőtt elfelejtem: Schamschula az MDF kormány minisztere volt. Hallgat is az MDF az M5-ről mint sz@r a fűben.

    Capr”
  • 6. pitkin 2008. január 13. 09:47
    „Tisztelt Capr!

    Ezek a szavak amiket le irt nagyon szépek, sajnos az emberek többek közt én is ugy érzek mint Alma és a hasonló hozzá szólók. nem jobb vagy bal oldali kérdés, véleményem szerin mindenki a saját bőrén érzi a dolgkat. Az autópályával kapcslatban amikor elkészült Szegedig nagy pofáva mondta Gyurcsány, hogy ezt megcsináltuk, és mi építettük meg. Majd pár hónap mulva közölte már kissebb pofával, hogy ez nem igazán igaz, mivel az AKA Rt . építette és az Állam 25 éven keresztül un. lizingeli évi 25 milliárd forintért. Tehát hazudott, a kampányában is és a nyilatkozataiban is folyamatossan. Nagyon sajnálom, hogy Ön ennyire ugy érzi , hogy valóban ezt is el kell adni, de adjuk. Az emberek csak mérgelődnek ezeken a dolgokon, maga meg jót rőhög a markában, mivel gondolom Őn politikus, vagy nagyon-nagyon tájékozott. Sajnos azért tart itt ez az ország mert ilyen emberek élnek benne. Kritizálják a másikat, nem fogadják el a véleményeket, és a saját idótaságukat erőltetik.”
  • 5. Capr 2008. január 13. 02:44
    „Kedves hozzászólók!

    Nagyfokú tudatlanságról árulkodik hozzászólásaitok. Kéretik nyitott fülekkel és szemekkel járni illetve úgy hozzászólni valamihez, hogy legalább nagy vonalakban tájékozódjatok az ügyről. Néhány tény:
    - Az M5 építésére a koncessziós szerződést 1994. május 2-án írta alá Schamschula György akkori közlekedési miniszter a győztes konzorciummal. (Schamschula nem szoci miniszter volt - hoppá...ugye Alma meglepődtél, hogy nem a szocik adták el)
    - A konzorcium francia, osztrák, egy magyar cégből állt, amelyik aztán létrehozta az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-t. (már ekkor külföldi kézbe került az autópálya - hoppá...Figyeltél Alma)
    - Az AKA Rt. hitelállománya közel 230 Mrd Ft (Nos egy koncessziónak megvan a saját ára. A beruházó elkészített egy autópályát saját forrásból és hitelből, de útdíjat is fog szedni rá. És ebben egyik aktuális kormány sem hibás. Ja hogy most sikk szidni a kormányt ...)
    - Tény, hogy maga a koncessziós szerződés a koncesszor részére egyoldalú előnyöket tartalmazott, a magyar államnak pedig igencsak előnytelen volt. Ebből adódott többek között az, hogy 1997-2004 időszakban Európa legdrágább autópályája volt. (Ugye ebben az időszakban volt jobboldali kormányzás is, de ők sem tudtak mit tenni az előnytelen szerződéssel. Ja, az más, azok a mi négereink....)
    - A Medgyessy-kormány Csillag István akkori gazdasági miniszterrel az élen 2004 év elején vásárolta "vissza" az AKA Rt részvényeinek 39,48 százalékát 21 milliárd forintért amely 2009-ig opciós vételi jogot biztosít a magyar államnak a fennmaradó részre. (Igen, Kedves Ellenzéki hozzászóló a szocik vásárolták vissza az autópálya koncesszió egy részét többek között azért, hogy integrálhassák az M5-öt a többi autópálya rendszerbe, matricástul és közös útdíjjal, így neked pedig nem kell jóval többet fizetned az M5-ön, mint mondjuk az M1-en. Lásd 1998-2004 időszakban. Ugye milyen más lesz az ügylet megvilágítása így....)
    - Rendelkezésre állási díj, alapja: "alapvetoen az állam részérol egy szolgáltatás ellenértékének a megvásárlása, vagyis a magyar állam az úthasználó számára harmadik féltol (AKA Rt.) autópálya-szolgáltatást vásárol, amelynek lényege, hogy az autópálya megfelelo minoségben a használók rendelkezésére áll, függetlenül attól, azt hányan kívánják igénybe venni" Nos, kéretik elgondolkodni azon, hogy mi lenne a jobb. Az állam nem épít autópályát, mert nincs rá pénz és akkor még most is csak Kecskemétig tartana az M5 vagy a jelen helyzet. Ez sem jó, de kezelhetőbb. Sok ez a havi 2 Mrd Ft? Sok mert az évi 24 Mrd. Hány kilométer pálya épülhet ebből? 10-15 jobb esetben 20km. Mire készült volna el a pálya Szegedig? Lakos, a jelenértékszámításról hallottál már? Ha nem, akkor nézz utána.
    - Amikor 2004-ben a szocik megvásároltak cca. 40 %-os részvénycsomagot, akkor a Fidesz egyből tudatta, hogy szerinte ez rossz üzletet, hiszen az állam közel 580 milliárd forintot fog kifizetni a magyar adófizetők pénzéből 26 év alatt (A jelenértékszámítást szintén nem vették figyelembe...) szemben a teljes 100 %-os kivásárlás összesen százmilliárdos költségével. Persze, csak ez az államnak további hitelfelvételekbe került volna, amivel tovább rontotta volna mind a költségvetés helyzetét. Cseter Úr: Ugye, lehetett volna véres szájjal hőzöngeni hogy a büdös komcsik még jobban eladósítják az országot.
    - Lakos, ugye neked nem erősséged a kamatszámítás. Évi 8,4 %-ra jön ki. Az alapkamat 7.5 %. Sajnos az idézett index cikket én is olvastam. Nem ártana, ha nem csak azokat az információkat osztanád meg velünk amelyik neked szimpatikus. Ugye elfelejtetted idemásolni, hogy az AKA Rt.-nek a hitelállománya 900 millió euró. Elfelejtetted, hogy ennek visszafizetése idáig (40 % mértékben) közvetve állami teher is volt. Elfelejtetted közölni, ha az állam 100 % tulajdonrészt szerez - mert erről is volt szó - akkor nagy valószínűséggel a hitelállományt bele kell számítani a költségvetés deficitjében. Ismét lehet habzó szájjal szidni a szocikat az ország eladósításáról.
    - Cseter Úr! Mi köze van a rendőrségnek az autópálya eladásához. Tudom hogy Önnek mindenről a nép kifosztása jut eszébe, meg hogy milyen sz@r itt az élet, de legalább az alapfogalmakkal lenne tisztában. Vagy karhatalmi puccsot és diktatúrát akar Európa közepén?

    Urak/Hölgyek! Előbb tájékozódni kellene, utánna lehet értekezni, vitatkozni.

    Capr”
  • 4. Ellenzéki 2008. január 12. 18:20
    „Elvtársak, van még mit eladni?”
  • 3. alma 2008. január 12. 18:13
    „Lassan már kitehetik valamelyik másik ország zászlaját az országhatáron.
    Ez már nem Magyarország! Eladtak (eladnak) mindent a szocik!”
  • 2. Cseter János 2008. január 12. 10:45
    „Persze a rendőrség meg tátrja a mafla pofáját mint az már megszoktuk, ha az ország lakósságát fosztják ki! Itt is lehet mondani azt, hogy kimentek az orosz tankok bejöttek a nyugati bankok!
    Ennek a népnek teljesen mindegy ki fosztogatja Őket!
    Sőt még a külföldi tulajdonú autópályákta is e nép pénzén alklamazzák a rendőrséget!Vagy nem így van?”
  • 1. lakos 2008. január 12. 09:48
    „szuper bomba üzlet. Az éves alapkamat se jön ki nyereségnek.
    az indexről:
    Péntek este az Állami Autópálya Kezelő bejelentette: 28,7 milliárd forintért eladta a Raiffeisennek az M5-ös autópályát üzemeltető AKA Zrt. negyven százalékos részvénycsomagját. A pakettet 2004-ben 82 millió euróért vette meg az állam, ami akkori árfolyamon 21,5 milliárd forintot jelentett. A nyereséget azonban hamar elviszi, hogy az állam havi kétmilliárdos rendelkezésre állási díjat fizet; ennek a pénznek eddig legalább a negyven százaléka visszakerült a költségvetésbe.
    www.index.hu

    Havi kétmilliárdos rendelkezésre állási díj 21 évig. Évi 24 milliárd szorozva 21gyel. Ez aztán az üzlet.Ezek még a jövőnket is ellopják előre.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az 1943-as doni áttörésre emlékeznek országszerte

Az 1943-as doni áttörés 65. évfordulóján a hősi halottakra emlékeznek szombaton a Hadtörténeti… Tovább olvasom