Délmagyar logó

2017. 08. 22. kedd - Menyhért, Mirjam 14°C | 24°C Még több cikk.

Magyar vadászgép zuhant le Fehérgyarmatnál

Ketten meghaltak abban a vadászrepülőgépben, amely pénteken délelőtt zuhant le Szabolcs -Szatmár-Bereg megyében, Fehérgyarmat körzetében.
Megtalálták a péntek délelőtt Fehérgyarmatnál lezuhant vadászrepülő feketedobozát. A roncsokat még vizsgálják, és nem kizárt, hogy ezt csak hétvégén fejezik be.

Az L39 Albatrosz típusú katonai kikézőgép pilótái a katasztrófa előtt megpróbáltak katapultálni. A katapultálás nem sikerült, bár az oktatóülés kirepült, az alezredest holtan, a gép mellett találták meg. A fiatal, főhadnagyi rangban lévő növendék ülése a gépben maradt. Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium (HM) szóvivője a pénteki katasztrófáról tartott tájékoztatóján elmondta, Szekeres Imre, megszakítva szlovéniai hivatalos útját, Fehérgyarmatra ment, hogy tájékozódjon a katasztrófa körülményeiről.

Az áldozatok

A Fehérgyarmat közelében lezuhant kiképzőgépen Janicsek András alezredes és Ignácz Zoltán főhadnagy vesztette életét. Honvédelemi Minisztérium honlapja szerint az alezredes 1965. december 12-én a főhadnagy 1976. július 22-én született.

Janicsek András 1989-ben végzett a Kilián György Repülő-Műszaki Főiskola repülőgép-vezető szakán, majd 1996-ban diplomázott a Zrínyi Miklós Katonai Akadémián. Különböző repülő beosztásokban teljesített szolgálatot, az elsők között vett részt a kanadai NFTC programban, először mint kiképzendőpülőgép-vezető, majd a későbbiekben mint repülőgép-vezető oktató.

Ignácz Zoltán 2000-ben végezte el a Bessenyei György Tanárképző Főiskolát, fizika-testnevelés szakon. 2005 és 2007 között végzett Kanadában az NFTC program keretében, majd Kecskemétre került az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis 1. harcászati repülőszázad állományába, repülőgép-vezetői beosztásba.

Gyurcsány Ferenc miniszterelnök részvétét fejezte ki a családoknak és a hozzátartozóknak. A kormányfő várja a vizsgálat eredményét, és ha kell, intézkedéseket fog hozni - tájékoztatott a kormányszóvivő pénteken.

A katapultálásnál, ha bármelyik pilóta olyan veszélyt észlel, amelyet nem tud kivédeni akár a hátul ülő kiképző, akár az elöl ülő növendék meghúzhatja a kart - magyarázta a szóvivő. A katapultálás folyamata úgy zajlik, hogy nem egyszerre repülnek ki az ülések, hanem először a hátsó, majd utána az első. A HM szakemberei ezért feltételezik: a fehérgyarmati katasztrófánál is a pilóták megpróbálták a katapultálást.

Bocskai István elmondta: a kiképzőgép pénteken 10.25 perckor szállt fel Kecskemétről. A gép pilótái utoljára 11.02-kor jelentkeztek be, majd megszakadt a kapcsolat fedélzettel. Fél 12-kor jött az első bejelentés arról, hogy Fehérgyarmat közelében ég egy repülőgép.

A kiképzőgép eddig még tisztázatlan körülmények között a régi fehérgyarmati repülőtérnél zuhant le, egy füves területen 500 méterre a lakott területtől - mondta Bocskai István. Szolnokról azonnal felszállt egy mentőhelikopter és a helyszinre érkezett a Nemzeti Közlekedési Hatóság valamint a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakemberei, akik azonnal vizsgálni kezdték a katasztrófa körülményeit.

Az L39-es kiképzőgépről a szóvivő elmondta 1993. óta használják sikeresen a vadászpilóták kiképzéséhez oktató gépnek ezt a típust, amely a tapasztalatok szerint üzembiztos és "pilótabarát".

A katasztrófa két áldozatáról a szóvivő annyit mondott: az oktató alezredes több ezer órát repült már, kiváló kiképző volt, a fiatal növendék főhadnagyi rangban szolgált és vadászpilótának készült. Bocskai István hozzátette: a család hozzájárulása nélkül egyelőre több személyes adatot nem mondhat el.

Szekeres Imre honvédelmi miniszter a tervek szerint pénteken részt vett volna a dél-európai védelmi miniszterek szlovéniai találkozóján - mondta a szóvivő. A katasztrófa hírére a tárca vezetője megszakította hivatalos útját Havril András vezérezredes, vezérkari főnök valamint Tömböl László altábornagy, az összhaderő parancsnoka kíséretében a helyszínre sietett, hogy tájékozódjon a körülményekről.

Olvasóink írták

  • 17. pimpike22 2008. június 23. 00:28
    „Kedves coldlander!

    Pár órája különböző oldalak hozzászólásait olvasva , külső szemlélőként, ugyanezeket a következtetéseket vontan le mint Ön. Az egyik pilóta közeli ismerőse vagyok, és véleményem szerint is inkább az lenne a legfontosabb, hogy ne a vita legyen a fő cél, hanem az elhunytak tisztelete. Ők sem szerették volna, hogy ez történjen, sajnos csak bekövetkezett...
    Részvétem az elhunyt Pilóták családjának, elsősorban Ignácz Zoltánéknak!”
  • 16. coldlander 2008. június 22. 23:55
    „Kedves Minden Hozzászóló!

    Sajnálattal olvastam a hozzá nem értéstől és pesszimizmustól áradó hozzászólásokat.
    Véleményem szerint egyáltalán nem illik, egy ilyen szomorú hírhez, sem politikai, sem egyéb gyűlölködő kommentárt fűzni. Két bátor és feladatát végző ember sajnálatos halálát hírül adó cikkhez csak a részvétnyilvánításokat tartalmazó sorokat szabadna leírni.
    Biztosíthatok minden kétkedőt, hogy a nehéz anyagi körülmények ellenére is minden, a repülésben munkát végző katona szigorú szabályok betartása mellett teszi a dolgát, és a legkevésbé jellemző rájuk, hogy a társaik életét kockáztatva elbagatelizálják feladatukat.
    Egyáltalán nem tudom megérteni azokat, akik mások munkájáról mit sem tudva, vonják kétségbe azok létjogosultságát, illetve azok anyagi javadalmazását. Lehet ez akár bármely fegyveres testület, oktatási-, egészségügyi intézmény dolgozójának, illetve fizikai, vagy szellemi munkát végző alkalmazottnak a kenyeret adó munkaköre.
    Aki más munkáját nem becsüli, az valószínűleg a sajátjával sincs megelégedve, vagy keveset tanult eddig, ám ez könnyen pótolható hiányosság.

    Mélységes együttérzésemet szeretném kifejezni az elhunytak családjainak.

    Tisztelettel: a MH. Légi Kutató-Mentő Szolgálatának nyugállományú ejtőernyős csoportparancsnoka.”
  • 15. matri 2008. június 22. 12:39
    „Hát, ha nem csak az ország testénlesz egy gyógyithatalan betegség mit a "Ful" egy élősködő féreg, hanem a "matriné" testén is akkor biztos meg fog "dögleni"!”
  • 14. Korrekt 2008. június 22. 10:17
    „....ez a gép is ugy volt karban tartva-vizsgáztatva mint a magyar müszaki vizsga személy-tehergépkocsira....a nép azt hiszi, ha be léptek az EU-be akkor bent is vannak.....szemléletváltás de azonnal, másképp midig lezuhan valami és nem müködnek a müszaki feltételek...:)”
  • 13. Ful 2008. június 21. 14:48
    „Akik szolgálatteljesítés közben halnak meg,azok hősök!
    Akár tanulják, akár tanítják, akár végzik az adottfeladatot.
    Legyenek katonák, rendőrök vagy tűzoltók - kockáztatnak másokért, nem túl nagy fizetésért és néha semmi megbecsülésért...
    matriné! - dögölj meg!!!”
  • 12. M.J. 2008. június 20. 22:48
    „Most akkor ki minősül hősi halottnak? Az Afganisztánban elhunyt, vagy a Magyarországon elhunyt katona? Nem tudja valaki?”
  • 11. matriné 2008. június 20. 18:22
    „Hát pontosan erről beszélek kedves "SzG"! A látszat kedvéért tartunk fenn nem mkevés pénzén egy "hadsereget"! Közben emberek veszik az életüket a "látszatért"! Nem drága ez egy kicsit? Minek így "hősködni"?
    Igaz ma pénzért azaz a közpénzért mindent ellehet rendelni. Egy banánköztársaságban minden megengedett! Főleg a "képmutatás"!”
  • 10. THK 2008. június 20. 17:45
    „SCS: mire alapozol ilyen hülyeséget?
    Háthelyzetben, pláne alacsony magasságon nagyon kevés típussal lehet katapultálni - ezzel sajnos nem, ezen nincs mit eltussolni...”
  • 9. Fehérgyarmat 2008. június 20. 17:44
    „a 8-as cikknél kérem javítsák ki elgépeltem Ignác Zoltán rozsályi ismerősünkről van szó. Elnézést kérek, szörnyű ez a baleset.”
  • 8. Fehérgyarmat 2008. június 20. 17:37
    „Őszinte részvétemet és együtt érzésemet küldöm az elhunytak hozzátartozóinak.Ignác Bence rozsályi kedves ismerősünk volt.Tünde Fehérgyarmatról”
  • 7. M.J. 2008. június 20. 17:02
    „Most akkor ki minősül hősi halottnak? Az Afganisztánban elhunyt, vagy a Magyarországon elhunyt katona?”
  • 6. SCS 2008. június 20. 16:35
    „Lehet hogy nem működött a katapult.Ha ez igaz akkor a vizsgálatok eredményét biztos megpróbálják eltussolni.”
  • 5. SzG 2008. június 20. 16:24
    „martiné:

    de egy b..kó vagy. amelyik ország nem tudja megvédeni magát illetve legalább a látszatát annak kampec.
    Az L-39 Albartros igen kedvelt oktatogép, pilotabarát.
    Részvétem az elhunytak családtagjainak.....”
  • 4. 2. 2008. június 20. 15:32
    „Nem vagyok a gépek szakértője, de annyit sejtek ismereteim tárházából, hogy ez a gép egy évtizedek óta sok országban kedvelt, a katonai és polgári alkalmazás határán álló cseh gyártmányú gyönyörű és megbízható sokoldalú sikeres gép.”
  • 3. matriné 2008. június 20. 15:05
    „Amikor a "Nádas művészúr" a kabaréban a "Laci bácsit" alakította megmondotta, hogy leszokott menni Fehérgyarmatra is, Lehet, hogy az ott máig is őrzött Német alakulat lötte le a Magyar vadászgépet! Mi a jó francnak kellenek Magyarországnak a vadászgépek? Ezekkel sem és ezek nélkül sem képesek a katonáink megvédeni az országunkat kizsákmányoló, felvásárló vadkapitalista tőkésektől.”
  • 2. megrökönyödött 2008. június 20. 15:03
    „Mi az, hogy "Hoppá"? Már elnézést... Emberek halálával végződött baleset történt, amely sajnos előfordul ebben a szakmában. Együttérzésemet fejezem ki családtagjaiknak és bajtársaiknak.”
  • 1. boka 2008. június 20. 12:56
    „Hoppá!!!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Öt éve nem volt ilyen erős a forint

Napközben 238 forintért is lehetett eurót venni, az árfolyam végül 239-nél állt meg. Most érdemes… Tovább olvasom