Délmagyar logó

2017. 02. 23. csütörtök - Alfréd 5°C | 15°C Még több cikk.

Magyarország már uniós hídfőállás

A száznyolcvan munkatársat foglalkoztató Rába Motorgyártó Kft. tevékenységétől további kétezer munkahely függ. Ezzel is érvelt a társaság ügyvezetője az üzemet felkereső Kiss Péter kancelláriaminiszternek.
Az óesztendőben volt 35 éve, hogy akkor még a Rába üzemeként a cég dízelmotorgyára megkezdte termelését. Fénykorában évente 30 ezernél is több erőforrás hagyta el az üzemet. Az időközben a Rába rt.-től különvált Rába Motorgyártó Kft. tavaly 1100 motort gyártott száznyolcvan munkatársával, árbevétele 2,7 milliárd forint volt, mérlege nullszaldós. Tegnap a motorgyárba látogató Kiss Péter kancelláriaminiszternek Szakács József ügyvezető igazgató beszámolhatott a cég idei várakozásáról. Remény van arra, hogy a társaság árbevétele elérheti a 4,2 milliárdot. Az 1800–2000 motor gyártásában számításba vették azt is, hogy az Ikarus székesfehérvári üzeme 350–400 motort vásárol majd.

Átérzik a felelősséget

A győri üzemnek több száz hazai beszállítója van, s közvetve 2500 munkahely függ a motorgyár működésétől és leterheltségétől. A házigazdák mindenekelőtt azt szerették volna megtudni a kancelláriaminisztertől, hogy a kormány milyen közlekedéspolitikát kíván követni, hogy kapcsolódni tudjanak hozzá. Abban szeretnék erősíteni a kormányt, hogy megkülönböztetett módon figyeljen az ezt a kört érintő állami megrendelésekre. A motorgyár átérzi annak felelősségét, hogy milyen sok ember megélhetése függ tőle, s az uniós csatlakozásunk után sem lesz ez másként.

Új regionális szerepben

A motorgyártó cég alkalmi kiállítással várta a kancelláriaminisztert. A vendég láthatta a győri gyártású Euro 3-as motort és azokat a földgázzal üzemeltethető motorokat, amelyekből harmincnál többet építettek már be a Szegeden, illetve ennél is többet a Debrecenben közlekedő autóbuszokba. A tatárországbeli Kamaz cégtől tréleren és motor nélkül érkezett járművekbe győri gyártású dízelmotort szerelnek, ahogy a harkovi traktorgyárból érkezett erőgépbe is. Kiss Péter ez utóbbiak példáján tartotta biztatónak a honi ipar és azon belül az ipari középvállalatok helyzetét. Az ilyen cégek lesznek sikeresek, mondta, mert Magyarország új regionális szerepének a hasonló együttműködés a kulcsa.

Túljutottunk a mélyponton

A miniszter biztatónak ítélte, hogy a múlt év harmadik negyedévétől kezdődően dinamikusan nő a magyar ipar teljesítménye. Ez jelzi, hogy az innovációnak köszönhetően túljutottunk a mélyponton, amelyhez 2003 derekán értünk. A kancelláriaminiszter bejelentése szerint a napokban egy 21,5 milliárd forint összegű uniós pályázati program kezdődik a beruházások ösztönzésére, s ebben beszállítói integrációs programok is lesznek. Ehhez járul egy 4 milliárdos hazai fejlesztési program is.
– Abba a kedvező helyzetbe kerültünk, hogy már most uniós országként tekintenek ránk – mondta Kiss Péter. – Magyarország uniós hídfőállás szerepébe került.
A kancelláriaminiszter megemlítette, hogy a győri társaságnál látott Kamaz ára 55 ezer euró, és ebből 19 ezer a Kamaz része. A többi, amit a motorüzemben tesznek hozzá: az Euro 3-as motor, a szerelés.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Olcsó a hús, drága a takarmány

A távol-keleti szárnyasvész csak a vágókapacitásokat érinti. A Rábaköz csirketermelőinek… Tovább olvasom