Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Májustól lépnek életbe az új közlekedési bírságok

A közlekedési balesetek számának visszaszorítása és a környezet védelme érdekben 2008. májustól új bírságolási szabályok lépnek életbe Magyarországon.
A szigorítások legfőbb célja - mint azt már a Független Hírügynökség korábban hírül adta - az üzembentartók, tulajdonosok felelősségérzetének növelése. Az Országos Rendőr-főkapitányság kedden közzétette az új közigazgatási bírságok rendszerét, vagyis miért, mennyit kell fizetni a szabálytalankodóknak. Méltányosság nincs, a bírságolási eljárásokat a rendőrség végzi. A büntetések leginkább az üzembentartókat sújtják, kivétel akkor van, ha a kocsit más használja, és ezt megfelelő dokumentumokkal bizonyítják. Ha azonban a használótól a bírság nem hajtható be, akkor is a kocsi üzembentartója fizet. A közigazgatási bírságokat a 2008. május 1-je után elkövetett szabályszegések után róják ki.

Az Országos Rendőr-főkapitányság tájékoztatása szerint a sebesség-túllépéseket három kategóriába sorolják. Különböző mértékű a büntetés azokon a helyeken, ahol 50 kilométer per óra vagy annál kisebb a megengedett sebesség, de másként büntetnek az 50 és 100 kilométeres sebességhatárok és a 100 kilométeres sebességhatár felett. Mindhárom kategóriában 30 ezer forint a büntetése a legkisebb sebességtúllépésnek is. Ezen felül attól függően büntetnek majd, hogy az autós hány százalékkal lépte túl az adott helyen megengedett legmagasabb sebességet.

A legmagasabb büntetés 300 ezer forint lesz. Az első kategóriában - például lakott területen - a megengedett sebesség duplájával haladók fizetnek ennyit. A második kategóriában - például közúton - már akkor is háromszázezer a büntetés, ha a megengedett sebességet annak 70 százalékával lépik túl. A harmadik kategóriában 80 százalékos túllépésnél kezdődik a legnagyobb bírság.

A gyakorlatban a százalékos arány alapján a büntetés azt jelenti, ha valaki például 70-es táblánál 126-al - 80 százalékkal többel - megy, akkor 300 ezret fizet, ha rajtakapják.

Szigorúan megbírságolják azt is, aki nem tartja be a vasúti átjárón való áthaladás szabályait. Ha például valaki nem áll meg a vasúti átjáró előtt, az 100 ezer forintjába kerül. Ha valaki szabálytalanul hajt fel az átjáróra - mondjuk tilos jelzéskor - akkor 300 ezer forintot kell fizetnie.

A közlekedési lámpáknál szabálytalankodók 50 ezer forintot fizetnek, ha tiloson mennek át, 100 ezret. A megállni és várakozni tilos táblák figyelmen kívül hagyása 30 ezer forintba kerül.

Sokba kerül januártól az autópálya leállósávján való közlekedés is: a szabálytalankodók 150 ezres bírságra számíthatnak. A megállás - ha szabálytalanul történik - a leállósávon, vagy az úttesten, 300 ezer forintba kerül.

A behajtani tilos tábla és a kötelező haladási irány megszegőire 50 ezer forintos bírság vár.

A természetvédelemmel kapcsolatos bírságok a védett területeken autózók, terepmotorozók visszatartásában lehetnek hatékonyak. Ha valaki engedély nélkül hajt be járművel védett területre, az 150 ezer forintba kerül, ha fokozottan védett területen autózik valaki, akkor 300 ezer a büntetés. Ha engedélyezett útvonalról a védett, vagy fokozottan védett területről letér valaki, az 100 ezer forintot fizet, ha rajtakapják.

Magyarországon a személyi sérüléses balesetek száma 1990-től 2000-ig 37 százalékkal csökkent. 2001 óta azonban folyamatosan növekszik a balesetek és az áldozatok száma is. A hazai célkitűzéseket tartalmazó "Magyar Közlekedéspolitika 2003-2015" program 2010-re a halálos áldozatok számának 30 %-os csökkenését irányozza elő, az Európai Unió által kitűzött 50 %-os csökkenést pedig 2015-re célozza meg. A közlekedésbiztonság helyzetének rosszabbodása vonta maga után a szigorításokat. A közigazgatási bírságokat május 1-től kell kiszabni, addig a hatóság írásos tájékoztatót küld a szabálytalankodóknak a májustól a tettükért várható bírságról. Természetesen a korábbi bírságolási rendszer szerint addig is megbüntetnek mindenkit, akit rajtakapnak.

Olvasóink írták

  • 13. yxcv 2008. május 01. 13:59
    „Tehát autópályán ugyanúgy lehet menni 180-cal, 50000huf ellenében, ha bemérik. Hogy ez pontosan mit fog megoldani, azt még nemtom.”
  • 12. zonbereki 2008. május 01. 13:39
    „Ebből az országból úgy látszik menni kell, mert ezt a tücskök akarják kisajátítani. Vagy el kell őket zavarni a p.-be!!!!!!!!!! Hajrá Magyarország, hajrá Magyarok!!!!”
  • 11. egoka 2008. március 19. 01:09
    „Már megint sikerült egy fenomenális jogszabályt alkotni :((((((((

    Ezek szerint, ha egy 110 km/h-s sebességkorlátozó táblánál 198 km/h-val haladok akkor 150.000 Ft-ra büntetnek.
    Ok, logikus, mert 80 %-al túlléptem a megengedett sebességet.
    De ezt figyeljétek!
    Ha egy 90 km/h-s sebességkorlátozó táblánál 225 km/h-val haladok akkor csak 130.000 Ft-ra büntetnek, pedig ebben az esetben 150 %-al léptem túl a megengedett sebességet.

    Tehát ha egy mezei országúton ha 225-el megyek az csak 130K, míg az autópályán is 150.000-re büntetnek, 208km/h-ért, mivel ott a 60%-os sebességtúllépés ennyibe kerül.

    Hihetetlen, hogy eben az országban nincsen egy értelmes jogalkotó, aki tovább tud számolni a tíz ujjánál :((”
  • 10. Puskás Endre 2008. január 25. 06:57
    „Az egésszel az a baj, hogy túl sok korlát. Néhány eszement miatt súlytják az egész autós társadalmat. Az autósok már nem is a forgalomra figyelnek, hanem arra, hogy mikor hol és éppen miért fogják megbüntetni. Személy szerint lakott területen is visszahoznám a 60km/h-t. Az okok egyszerűek: Ennél a sebességnél ugyanis a mai autók is 4-esben elérik az üzemi fordulatszám alsó határát, tehát kevésbé füstölnek, másrészt 60-nál már érezhető egy kis haladás is és sokkal kevésbé leszünk ingerültek vezetés közben, ami köztudottan legalább olyan veszélyes, mintha akár 15%-kal gyorsabban hajtunk a megengedettnél. Talán kitűnik a soraimból, hogy én is szeretek nyugodtan haladni, de számomra mindig a BIZTONSÁG van az első helyen. Nem csak az enyém, hanem a többieké is ugyanúgy.”
  • 9. klj_54 2008. január 09. 08:44
    „Minden közlekedőnek van félnivalója!
    Az Isten óvjon meg a szabályokat betű szerint betartó közlekedőtől.
    A balesetek nagy része nem az abszolut gyorshajtás miatt következik be hanem egyéb okokból.
    Ennek részletezése meghaladja a hely adta lehetőségeket ugyanis roppant összetett dolog. Ebből a komplex probléma halmazból csak a gyorshajtókat kiemelni csak arra utal, hogy a régi nomenklatúrából ittragadtak (jogalkotás) a régi reflexekkel reagálnak.
    Valamelyik fórumon már leírtam a belga szindrómát. Azaz a nagypolitika kivetülését a közlekedésre.
    Majd ha politikusaink is jogkövetőek lesznek akkor a társadalom is az lesz!
    (Talán:)”
  • 8. dova 2008. január 09. 00:02
    „Ugye csak az ágál ellene, akinek félnivalója van?
    Mert ha valaki szabálytisztelő mód közlekedik, akkor őt nem érinti egyetlen pontja sem közvetlen, csak jó esetben közvetetten, mert könnyebb lesz közlekednie, az egyre kevesebb szabályszegő miatt.
    A naívitásomért és a feljelentésekért én kérek elnézést.
    ... előre.”
  • 7. klj_54 2008. január 08. 23:05
    „Agyament, önmagát politikusnak valló humanoidok által összetákolt végrehajthatatlan törvény!
    Nem vagyok szociológus csak nyitott szemmel járok a világban.
    AMióta a Belgáknál (7 hónap) kitört a flamand vallon háború a kormányzásért a közlekedők magatarásán is észrevehető a dolog. ( Kezdenek magyar módon közlekedni.)
    Amíg ilyen ( csak a saját érdekeikre figyelő) parlamenti politikusaink vannak ne számítsunk javulásra a közlekedésben:( Ha dicső viktorunk nyugodtan szidhatja saját hazáját amerikában, Erdélyben miért pont a mezei közlekedő legyen jogkövető?
    Eleve nincs annyi rendőrünk amennyire szükség volna. Aki pedig ma szolgálatot lát el, azt a felettese utasítja a stoptábla figyelésére. Vagy olyan cselekedetre amelyik javítja ugyan a felderítési statisztikát de érdemi hatása a közlekedésre nincs.
    Külön szépsége a jogszabálynak (törvény?), hogy a helyi önkielégítő hivatal is mérhet, bírságolhat.
    Ennél bizony a kádári magyarország is szabadabb volt! De írhatnám azt is, hogy tisztességesebb.
    Én évente egy hónapot vagyok itthon, tehát nem kimondottan zavar az az őrültség ami hazámban történik de gyermekeimnek és unokáimnak sajnos itthon kell elviselni.”
  • 6. Baliii 2008. január 08. 22:03
    „Na és azzal a kedves rendőri fogással mi lesz, amikor az országúton a már rég nem aktuális útjavítás miatti 20-as, 30-as táblánál kapják el az embert 90-nel?
    300 ezer?
    Nevetséges”
  • 5. csernusok 2008. január 08. 20:59
    „Csak az a baj hogy a minimálbéres is annyit fizet mint a miniszter, bár azt kétlem hogy a miniszter nem hivatkozik majd a mentelmi jogára! Ezért be kéne vezetni a jövedelemarányos büntetést: pl. a büntetése a szabájszegőnek 30 napi jövedelme! Áldom a törvényhozókat!”
  • 4. lelketlen 2008. január 08. 20:20
    „uttoro.ez előbb egy kicsit rövid voltam.KRESZ.KRESZ.KRESZ,ezekután egy kis pihenés és utánna ismét KRESZ,KRESZ.....................és kb 10 év múlva a KRESZ-el befejezni.addig ülni otthon segg.”
  • 3. lelketlen 2008. január 08. 20:11
    „uttoro.KRESZ.”
  • 2. karlvonbanhoff 2008. január 08. 19:15
    „Mondjuk akkor amikor nem müxik a fényjelző berendezés!”
  • 1. uttoro 2008. január 08. 18:22
    „Miaz, hogy megállni a vasúti átkelőnél? 30-al kell áthajtani, még minimális áthajtási sebesség is van!!!

    Egy ilyen cikk végéreillene odatenni egy linket a forrásra!!!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hamisnak tűnő vegeta, petárda egy kecskeméti ingatlanban

10 kiló hamisnak tűnő ételízesítőt, 7 ezer petárdát, 5500 doboz magyar zárjegy nélküli cigarettát és… Tovább olvasom