Délmagyar logó

2017. 08. 19. szombat - Huba 20°C | 35°C Még több cikk.

Már napi kétszer tíz perc testmozgás is használ

Számos embert érint a hátfájás. Kivált azokat, akik reggeltől estig íróasztal mellett ülnek. De korántsem szükségszerű, hogy mindenapjaink a hátfájás jegyében teljenek: több módszer adódik megszüntetésére. Ezekre mond tippeket az egészségfejlesztő terapeuta, s a belgyógyász-sportszakorvos.
A napi testmozgással megelőzhetjük a bajt Illusztráció: MTI
A hátfájás sokszor a helytelen testtartás eredménye – mondja Mészáros Edina masszőr, egészségfejlesztő terapeuta.

Feszülő izmok

Ha valaki összegörnyedve ül az asztal mellett, annak fájni fog a háta, inkább előbb, mint utóbb. De ha kihúzott derékkal ülünk, ez nem következik be. Persze ha nem szoktunk hozzá gyermekkorunktól kezdve az egyenes testtartással történő üléshez, sokszor csak akkor figyelünk föl arra, hogy a miénkénél rosszabb testtartással ülni már nem is lehet, amikor életünk részévé vált már a hátfájás.

Más okai is lehetnek a hátfájásnak. Aki stresszel, önkéntelenül is folyamatosan összehúzva tartja a csuklyásizmot – a váll és a nyak közötti izomterületet –, az izom feszül, és ha ez az állapot hosszú időn át fönnáll, megkezdődik a fájdalom. Ez egyre nagyobb területet érint.

Mit tehetünk?
Gyógyító mérgek

Gyógynövénykrémmel is kezelhető a fájdalmas terület – mondja Mészáros Edina. E rozmaring-, illetve mentatartalmú krémek helyi vérbőséget okoznak, s nagyon jól kiegészítik a masszást. Méh-, illetve kígyóméreg-alapanyagú krémek szintén forgalomban vannak, és jól csökkentik az izomfájdalmakat. Az említettek gyógyszertárakban, gyógynövényüzletekben szerezhetők be. Figyelem! Csak az használhatja őket, aki nem allergiás az említett forrásokból származó hatóanyagokra.  

Ha folyamatosan testünk egyik oldalát éri a légkondicionáló befújta hideg levegő, vagy vezetéskor a huzat, az adott oldalon a hideg hatására összehúzódik az izom, elhúzva akár egy-egy csigolyát is. Sportolókat szintén érinthet a hátfájás. Ha edzés után nem lazítanak, az izmok „összeugranak", s azok görcsös feszülése kitűnő táptalaja a hátfájásnak.

Mit tehetünk a hátfájás ellen? Ha már ott tartunk, hogy úgyszólván tűrhetetlen, legjobb a masszázs. Kezdetben akár néhány naponta is szükség lehet rá, később, mikor a szakember már megszüntette a fájdalmat okozó izomcsomókat, heti egy alkalom is elég lehet a szintentartásra. És egyszersmind el lehet kezdeni a rendszeres testmozgást.

Úszás, bordásfal

A testmozgásnak – amelynek túl azon, hogy megszünteti a fájdalmakat – egyébként is univerzális, a szervezet egészére nézvést pozitív hatása van. Az úszás különösképp – a víz fölé emelt fejjel végzett mellúszás kivételével. Ez ugyanis szintén a hátizmok feszülésével jár, ami nem megszünteti, hanem fönntartja a hátfájást – mondja az egészségfejlesztő terapeuta. Ha valakinek nincs ideje fölkeresni az uszodát, akkor jó, ha bordásfalat szereltet be otthonra. Már napi kétszer tíz perc testmozgás is sokat segít – hívja föl a figyelmet dr. Szabó Gizella sportorvos. Kitűnő kazetták kaphatók, nagyon hasznavehető gyakorlatokkal.

Aki már orvosi segítségre szorul, annak nagyon jót tesz az ultrahangkezelés – az ultrahangnak fájdalomcsillapító hatása van –, s az iontophorézis. Ez utóbbi elősegíti, hogy a gyógyszer-hatóanyagok a bőrön keresztül gyorsan bejuthassanak a szervezetbe, és kellőképpen kifejthessék hatásukat.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Traktorral látogattak Ágfalvára

Schefflenzből, Ágfalva németországi partnertelepüléséről fellobogózott traktorok nyergében érkezett… Tovább olvasom