Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Még mindig lehetnénk bioüzemanyag nagyhatalom

Mintha minden összejátszott volna az ellen, hogy az eredeti elképzelések szerint megvalósuljanak a magyar bioetanol-ágazat felfuttatását célzó tervek. A meredeken zuhanó olajárak mellett most már akkor sem lennének olyan vonzóak e beruházások, ha nem lenne gazdasági válság és hitelszűke is, ráadásul a kormány se lépett tovább az elvi támogatásnál.
A meredeken zuhanó olajárak mellett most már akkor sem lennének olyan vonzóak e beruházások, ha nem lenne gazdasági válság és hitelszűke is, ráadásul a kormány se lépett tovább az elvi támogatásnál.

A négy-öt évvel ezelőtti befektetői tervek szerint mostanra Magyarországon 800 ezer-1 millió tonna bioetanol előállítására alkalmas kapacitásnak kellene működnie - ezzel szemben lényegében egyetlen olyan komolyabb, évi 100-150 ezer tonna kapacitású gyár működik, amely képes előállítani az itthon szabványos E85-ös üzemanyagot.

Pedig mind alapanyagbázisban, mind természeti adottságokban valódi etanol-nagyhatalom lehetne Magyarország - mondta lapunknak Héjj Róbert, a Magyar Bioetanol Szövetség alelnöke -, ám a gazdasági válság és a harmadára csökkent olajárak mellett az évekkel ezelőtti beruházási tervek újra beláthatatlan távolságba kerültek. Az elvi támogatottság megvan a kormány, illetve a földművelésügyi tárca részéről, a határozatok és az egységes energiastratégia azonban hiányoznak mellőle. Ezek hiánya pedig sokkal kilátástalanabbá teszi a magyar bioetanol-üzletágat, mint a pénzügyi krízis vagy az olaj árának pillanatnyi mélypontja.

A kibontakozásra készülő, kukoricabázisra támaszkodó bioetanol-ágazat a korábbi években azért nem tudott elindulni, mert az élelmiszeralapanyag-árak az egekbe szöktek, s ezzel magas kockázatúvá vált a gyárak építésének hitelezése. A kukorica árának drasztikus emelkedése - a 2007-es árakkal számolva - lényegében soha meg nem térülővé tette volna a beruházásokat, ám a bankok is képesek voltak belátni, hogy az ötvenezres tonnánkénti kukoricaárakat nem lehet a végtelenségig fenntartani.

A másik rizikófaktor - az előbbiből is fakadóan -, hogy a gazdák nem hajlandóak az amerikai modell szerinti tízéves szerződéseket kötni a gyártóval. Héjj Róbert szerint nemhogy tízéves szerződéseket nem lehet kötni, gyakran a féléves lekötéseket sem tudják elfogadtatni a termelőkkel, akik úgy gondolkodnak: miért kössem le a termelésemet alacsony áron, ha korábban a duplájáért is el tudtam adni. Ez viszont valódi kockázatot jelent és bezárja az ördögi kört. Ha nincs banki fedezet a beruházás mellé, a befektető nem alkudozhat a termelőkkel. Ha viszont nincs meg a termelői megállapodás, úgy a bank nem kockáztat.

Ezt a helyzetet csak és kizárólag állami szerepvállalással lehetne feloldani - véli Héjj Róbert -, mert sem politikailag, sem gazdaságilag nem vállalható, hogy az etanolgyártók esetleg saját területen kezdjenek el kukoricát termeszteni, és nem is ez a cél.

Magyarországon változatlan földterület mellett az elmúlt húsz év átlagában hozzávetőleg hétmillió tonna kukorica termelhető. Ebből nagyjából négymillió tonnát igényel az élelmiszeripar (már a sertéságazatot is beleszámolva), a megmaradó hárommillió tonna megfelelő alapként szolgálna az eredetileg tervezett 800 ezer-1 millió tonna etanol előállításához. Tekintettel arra, hogy az etanoltermelésben magas fehérjetartalmú kukorica marad hátra, amelyet takarmányozásra lehet használni, a Bioetanol Szövetség szerint kukoricát még exportra is termelhetne az ország. Csakhogy a magyar termelési átlag rendkívül hektikus: van, amikor négymillió tonna kukorica terem van amikor kilencmillió. A termelés hatékonyságára, a termésátlag "simítására" a szövetség koncepciót dolgozott ki, amely vízgazdálkodással tervez, s ezzel az évi 10-11 millió tonnás átlagtermés is elérhető lenne. Héjj Róbert elmondta: nem az a céljuk, hogy megreformálják a mezőgazdaságot. A meglevő számokkal dolgoznak és szerintük ezek alkalmasak lennének a bioetanol-ágazat felfuttatására.

Olvasóink írták

  • 13. sevenof9 2009. január 27. 14:12
    „emberi es allati takarmanyozasra szant elelmiszert uzemanyagga alakitani emberiseg ellenes bun. Szemetet,hulladekot nem hasznaljuk,temetjuk el nagy koltseggel,de a tiszta kukorica milyen jo. Ebreszto. Atb@szas. 1 evvel ezelott volt a NG-ban,hogy a bioethanol energiamerlege negativ,tobbe kerul,mint amennyi energiat ad.”
  • 12. Esovaro 2009. január 27. 13:08
    „10-15 szazalek etanolt siman bele lehet keverni a benzinbe es semmit nem kell a kocsikon atalakitani”
  • 11. bespin 2009. január 27. 11:35
    „Ok! Bocs, kihagytam a hozzászólásomból, hogy csak "a gyárilag átalakított" autók lehetnek etanolfüggők!”
  • 10. jq 2009. január 27. 11:30
    „A megadott oldalon is reklámoznak egy készüléket, amit be kell szerelni, tehát kell hozzá átalakítás. Amúgy köszi a linket!”
  • 9. Helsinkirokker 2009. január 27. 11:22
    „1 felnött ember 1 évi gabonafogyasztásából 1 tank (70l) bioüzemanyag állitható elő. Gondolkodjunk el rajta!”
  • 8. bespin 2009. január 27. 11:11
    „www.e85kft.hu

    Itt minden az etanolról, minden autóban használható.Baromság, hogy csak az átalakított, többszázezres felárral eladott kocsik használhatják!”
  • 7. baja2005 2009. január 27. 10:55
    „Talán ennek az is lehet oka, hogy Mo-on megtermelhető bioetanol legfeljebb 10 milliárd liter, jó kukoricatermés idején. Ha figyelembe vesszük a "termelésre" fordított energiát, akkor talán a magyar kb. 2 milliárd literre lesz elegendő. (merthogy a bioüzemanyag energiatartalma kb. 20 %-al rosszabb mint ásványolaj testvéréé). S akkor még nem termeltünk étkezési és gazdasági búzát és egyéb mezőgazdasági terményt. Az jó ha olyan ember nyilatkozik a bioüzemanyagról, aki nem igazán ismeri, s nem csak a saját gazdasági hasznát látja benne.
    Igaz még azt is hozzátehetem, hogy a magyar gazdák csak tüntetni tudnak, sajnos előre gondolkodni nem.”
  • 6. jq 2009. január 27. 10:39
    „Akkor viszont fölösleges a kukorica alapú gyárat megépíteni, ha van olcsó nyersanyagú más technológia, ami még nyereséges is. Legalább nem ment el fölöslegesen egy csomó támogatás.
    Ha lesz megfelelő mennyiségű, olcsó alkohol, kiépített kúthálózattal, akkor biztos többen vesznek alkohollal működő autót. Brazíliában működik”
  • 5. mgabor 2009. január 27. 10:33
    „épp tán a tegnapi vagy a mai nyomtatott DM-ben van, hogy az SZTE-n arra dolgoztak ki módszert, hogy a fel nem használható növényi hulladékokból állítsák elő a bioetanolt; ha a feldolgozást sikerül gazdaságosan megoldani, onnantól nyert ügy.
    és igaz, hogy ma kevés autó eszik ilyet, de a jövőbe is kéne nézni, anno is gondolom, előbb megépítették az erőműveket és csak utána kezdtek villanylámpát árulni... :)”
  • 4. jq 2009. január 27. 10:22
    „Talán nem is akkora baj, hogy nem jött össze, hiszen:
    nincs megoldva a nyersanyagellátása,
    nem nyereséges (vagyis támogatásra szorulna a mi pénzünkből)
    a cikkből nem derül ki, lenne-e egyáltalán piaca (nem tudom, hány olyan autó szaladgál ma Magyarországon, ami E 85-öt tankol)”
  • 3. Zsoltee0716 2009. január 27. 10:20
    „Egyedül a Saab-Scania-ba lehet tölteni ilyen üzemanyagot!
    Van-e vmi jövedéki adója ennek, ha nincsen akkor azért nem engedik?
    Ugyan így a hidrogén belsö égésüt se engedik No-ban van pár db olyan Mercedes-Benz busz ami belsö égésü, a BMW-nek is van pár autója.
    Itt most nem a hybrid hajtásra gondolok(de ezt is talán két autógyár csin. ilyet :Toyota, Lexus).
    LPG ára 144ft/l itt Szegeden.
    A E85 meg 200ft körül akarják eladni(google forrás)”
  • 2. KolompárRómeó 2009. január 27. 10:12
    „1: annal erosebbek azok a csoportok, akiknek ez nem tetszik, mint hogy csak ugy ez osszejojjon

    2: ha megis osszejonne, akkor az elmult evtizedekben mar "bizonyitott" vezetoink valamilyen modon elkotyavetyelnek valamilyen _veletlenul_ rosszul elsult szerzodesek soran olyan kezbe, ahonnan egy budos kanyi fillert nem latna az orszag”
  • 1. JungHeinrich 2009. január 27. 09:19
    „...no ez is hungaricum....marad a krumpli az valo a nepnek...O_o...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hamis igazolások a lakások mellé

A gyanú szerint hamis munkáltatói igazolásokat állított ki két mosonmagyaróvári vállalkozó, hogy így… Tovább olvasom