Délmagyar logó

2017. 10. 24. kedd - Salamon 9°C | 13°C Még több cikk.

Megvehető a Cuha-völgyi vonal üzemeltetése?

Folytatás az 1. oldalról.

„ Az önkormányzatnak jelen pillanatban anyagi okok miatt nem áll módjában megvásárolni a vasútvonalat. Ha minden kötél szakad, gondolkodunk azon is, hogy a zirci Tourinform Rt., a helyi erdészet, az arborétum és a Pannonhalmi Főapátság segítségével próbáljuk megvenni a történelmi jelentőségű vonal üzemeltetését” – mondta Frankó Ferenc, Bakonyszentlászló polgármestere a Kisalföld érdeklődésére. Hozzátette: persze csak a legvégső esetben vállalnak ekkora feladatot, továbbra is abban bíznak, még megváltoztatható a miniszteri döntés.
A kérdés igazából az, hogy a MÁV eladná-e a vonal üzemeltetését, s ha igen, mennyiért. Az utóbbira hiába kérdeztünk rá többször is a MÁV sajtóosztályán, nemigen akartak választ adni. „Olyan még nem volt, hogy valaki megvásárolt vagy bérbe vett volna tőlünk egy vonatot, így árat nem tudunk mondani. Meg persze meg tudnánk egyezni a vevővel, a Magyar Államvasutak ugyanis nyitott minden megoldásra.” Azt, hogy a vonalnak az üzemeltetése éves szinten mennyibe kerül, akkor árulják el, ha üzleti ajánlatot kapnak – tették hozzá. Aztán még egyszer megismételték: nyitottak a tárgyalásra.
Ezt megelőzően – a hét elején – tiltakozó fórumot tartottak a bakonyi polgármesterek és a civil szervezetek vezetői Zircen. A fórum résztvevői létrehoztak egy ügyvivői és védnöki testületet, valamint állásfoglalást fogadtak el, amelyet elküldenek a gazdasági és közlekedési miniszternek.
Céljuk nem új keletű, azt szeretnék, hogy a bakonyi vasútvonal Cuha-völgyi szakaszát helyezzék örökségvédelem alá, és nyilvánítsák az ottani vonalszakaszt – az alagutakat és viaduktokat – ipari műemlékké, illetve legyenek a „technikai örökségünk” részei.
A tiltakozó fórumon Kancsal Károly, Bakonyszentlászló jegyzője, a védnöki testület vezetője hangsúlyozta: a millennium évében, 1896-ban épült vaspálya Magyarország legszebb vonalvezetésű hegyi vasútja – a Magas-Bakony Cuha-völgyi szurdokában három alagúton és két viadukton halad át –, s e műszakilag egyedülálló hegyi pálya a svájci hegyi vasutak „kistestvére”. Megszüntetése meggondolatlanság és pótolhatatlan veszteség lenne. Mint mondta, a Cuha-völgyi vasút nem pusztán közlekedési eszköz, hanem jóval több annál: nemzeti érték, kultúrtörténeti emlék, s világörökségi helyszínt (Pannonhalmát) és természeti értékeket kapcsol össze.
Frankó Ferenc, Bakonyszentlászló polgármestere még hozzátette: a vonalon komoly teherforgalom is zajlik, sőt, az alag-

utakat a 80-as években úgy újították fel, hogy villamos felsővezeték felszerelésére is alkalmasak legyenek. Hangsúlyozta: nem elsorvasztás, hanem inkább további fejlesztés kellene. Pénz híján azonban a döntés még nem az ő kezükben van.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

hazai loki-baki

labdarúgás DVSC–Rabotnicki 1–1 (1–1)

Debrecen, BL-selejtező, 2.… Tovább olvasom