Délmagyar logó

2017. 09. 20. szerda - Friderika 10°C | 19°C Még több cikk.

Menedzsment: tanuljon a focistáktól!

Mi köze a futballnak a cégek vezetéséhez és mi közük a góloknak a karrierhez? Hagen Rudolph közgazdász szerint nagyon is sok. Könyvében a sikeres vezetés titkát a Bayern München csapatának példáival mutatja be.
Aki a fociban kiismeri magát, sikeresebb vezető lehet. Hagen Rudolph nemrég kiadott, Az Első Liga menedzsmentje című könyve a futball példáit felhasználva ad tanácsokat a vezetőknek, hogyan vihetik sikerre csapatukat. Szerinte a cégek vezetői sokat tanulhatnak egy focicsapat edzőjétől, mivel feladatuk meglehetősen hasonló.

Business school a gyepen

A sportot általában jó példának tartják, ha a cégek vezetői a csapatszellemről, a teljesítményről és a stressztűrésről tartanak kiselőadást. Hagen Rudolph 1993 óta a sikeres vezetés titkát kutatja. Egy ideje a futball tanulmányozásába vetette bele magát, és mára bizton állítja, a focinak ehhez a témához igen sok köze van. "Stratégiaalkotás, csapatszellem, sikerorientáció - ha valaki 90 percet eltölt a futballpályán, ezeket a készségeket jobban és könnyebben sajátítja el, mint ha fél évig egy Business School kurzusán venne részt" - állítja könyvében a szerző, aki maga is focirajongó.

Azoknak a főnököknek, akik a futball szabályaiban és világában kiismerik magukat, jó esélyük van arra, hogy saját csapatukat sikerre vezessék. Rudolph, megszakítva az ilyen típusú menedzserkönyvek hagyományát, nem csupán elméleteket állít fel a sikeres vezetés titkainak felfedésére, hanem a futball világából vett konkrét példákkal támasztja alá tanácsait. Hogyan lehet például Oliver Kahn, a híres kapus figyelemre méltó személyiségének pozitívumait kiaknázni úgy, hogy az egész csapat előnyére váljon? Erre a kérdésre adott válasz egy vezérigazgatónak is érdekes lehet.


Sikerkényszer, helyzetek, hibára váró ellenfelek

Elsőnek lenni, másokat legyőzni és nyerni a fociban és a cégek életében is elsődleges céloknak számítanak. Rudolph szerint a menedzser és az edző feladata igen hasonló, mindkettőjüknek sztárokat kell egy csapatba összefognia.

A tehetséges, a magas munkabírású, a segítő csapattagokat úgy kell egymással kombinálniuk, hogy a kitűzött célokat el tudják érni, közös legyen a siker. Csakúgy, mint a fociban, a cégek vezetői is állandó sikerkényszer alatt állnak, folyamatosan változó helyzetekre kell reagálniuk, miközben a versenytársak folyamatosan az általuk elkövetett hibára várnak.

A szerző a Bayern München csapatán szemlélteti a menedzsment sikerfogásait. Idén ugyan csak a harmadik legjobb klubcsapat lett a Bayern, de Rudolph szerint a munkahelyi vezetők így is sokat tanulhatnak a győzelemről Németország büszkeségétől.

A Bayern csapatának tagjai az utolsó pillanatig képesek küzdeni a sikerért, ez pedig az edzőknek és a klub vezetésének köszönhető. Sok főnök irigykedhet és tanulhat a csodatriótól, Hitzfeldtől, Hoenesstől és Beckenbauertől, akik ilyen jól tudják motiválni csapatukat. Vereséget szenvedtünk, de nem győztek le minket - mondják azok a játékosok, akik a Bayern csapatában játszanak. Ezt a hozzáállást nehéz volt elérni, de ma már egy elvesztett meccs után sincsenek letörve.

Bayern München, a példakép


A Bayern stratégiájának tanulmányozása minden gazdasági vezetőnek csak előnyére válhat. Ezt a sikert Rudolph a Microsoft és a Daimler-Chrysler hosszú távú sikerességéhez hasonlítja. A "Top Ten" -ben lenni minden vezérigazgató álma. A klub tudatosan építi arculatát, és évtizedek óta az elsők között van. Egyik célkitűzésük, hogy a legjobbak klubjának tartsák őket. Mindenkinek ez jusson eszébe, ha róluk beszél.

A csodatrió átgondoltan menedzseli és vezeti a klubot. Közösen lefektetett szabályokat követnek, ilyen például a "győztes csapaton ne változtass" elv. A trió tagjai tökéletesen kiegészítik egymást. Míg például Hoeness inkább a jövőben gondolkodik, vízióival kijelöli a követendő utat, Hitzfeld a konkrét és aktuális feladatokkal, a teljesítmény fokozásával foglalkozik.

A marketing területén is verhetetlen a Bayern München klubja. A vezetők nemcsak a sportban elért sikerekkel akarják csapatuk népszerűségét növelni. Tudatosan és profin menedzselik kapcsolataikat. A "Legjobbak Klubja" jelmondatukkal saját márkát teremtettek, így rajongóik még hűségesebbek lettek, és a szponzoroknak is jobban el tudják adni magukat.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vektorgrafika - mi más, mint Illustrator?

A vektorgrafikai tervező programokról elmondható, hogy ma is azok a gyártól állnak az élen, akik a… Tovább olvasom