Délmagyar logó

2017. 07. 28. péntek - Szabolcs 15°C | 27°C Még több cikk.

Milliárdos ˝hibák˝ az M6-os autópályán!

A közlemény további hiányosságként említi, hogy az egész pályaszerkezetre nem állnak teljes körűen rendelkezésre a független mérnök által kiadott továbbépítési és eltakarási engedélyek. A koncessziós társaság az autópálya egyes elemeire úgy épített rá, hogy az eltakart munkarészek, például alsóbb aszfaltrétegek, műtárgyak szerkezeti elemeinek előzetes mennyiségi és minőségellenőrzése nem történt meg.
- A koncessziós társaság a koncessziós szerződés számos pontját megszegte az M6-os autópálya Dunaújváros-Szekszárd közötti szakaszának építése során - erre az eredményre vezetett a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) által kezdeményezett és most befejeződött átfogó felülvizsgálat, közölte az NFM hétfőn az MTI-vel.
Súlyos hiányosságok mutathatók ki az építési folyamatra, annak dokumentálására, a kivitelezésre és a minősítésekre vonatkozó előírások betartásában - olvasható a távirati irodához eljuttatott közleményben.
A tárca közleményében azt írta: az aszfaltvizsgálat helyszíni és laboratóriumi mérései alapján az aszfalt vastagsága és minősége sok helyen nem megfelelő. A feltárt hibák együttes fennállása az útburkolat várható élettartamának jelentős rövidülését eredményezheti.
A dokumentációk és a megépített útszakasz vizsgálata alapján számos hiba és hiányosság mutatható ki, egyebek mellett a felhasznált, beépített anyagok minőségében - közölte az NFM. A vizsgálat során a szakértők eltéréseket találtak a megvalósulási tervek és a helyszínen tapasztaltak között a műtárgyak és az útburkolat geodéziája esetében, valamint az építési naplók tartalmi és formai szempontból is szabálytalannak bizonyultak.

A közlemény további hiányosságként említi, hogy az egész pályaszerkezetre nem állnak teljes körűen rendelkezésre a független mérnök által kiadott továbbépítési és eltakarási engedélyek. A koncessziós társaság az autópálya egyes elemeire úgy épített rá, hogy az eltakart munkarészek, például alsóbb aszfaltrétegek, műtárgyak szerkezeti elemeinek előzetes mennyiségi és minőségellenőrzése nem történt meg.

Bizonyos esetekben kellő pontossággal már nem vizsgálható, hogy a beépített anyagok, és a bedolgozás megfelelő-e. A minőségellenőrzési műszaki szabályozásokat ugyanakkor nem tartották be maradéktalanul.
Az NFM közlése szerint a feltárt hiányosságok és hibák hatása több milliárd forint.

"Mielőbbi kijavításuk, illetve pénzügyi ellentételezésük érdekében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felveszi a kapcsolatot a koncessziós társasággal. A szaktárca a felülvizsgálat eredményeinek ismeretében megkezdi a közérdek érvényesítését célzó tárgyalásokat a magánpartnerrel" - írta az NFM.

Az M6-os 2010. március 31-én átadott, 65,1 kilométeres, Dunaújváros-Szekszárd szakaszát az M6 Tolna Koncessziós Zrt. építette a köz- és magánszféra együttműködését jelentő PPP-konstrukcióban. A pályaszakaszra a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) az átadás napján ideiglenes forgalomba helyezési engedélyt adott ki, az indoklás szerint azért, mert a pályaszakasz koronaélen - az útpadka szélső vonalán - kívüli befejezésén folyamatosan dolgoztak. Az üzemeltetést is végző koncessziós társaság később az ideiglenes engedély 2011. végéig történő meghosszabbítását kérte az NKH-tól.

Az NFM azt követően indított vizsgálatot, hogy május 30-án, a csapadékos időjárást követően Tengelicnél az autópálya jobb oldalának leálló sávja 30 méter hosszan megsérült, és több helyen beszakadt. A tárca akkor kilátásba helyezte a PPP-szerződések átvilágítását is.

Olvasóink írták

25 hozzászólás
12
  • 25. Okoskatörp 2011. január 12. 22:01
    „Válasz 19.-re:
    DÉLÚT egyszó, te bi..a.
    Te útépítő vagy? Úgy gondolom, nem.
    Mi köze a hogyan megszerzés-nek a minőséghez?”
  • 24. szilléri 2011. január 11. 20:03
    „22. hozzászólás fffffff1 2011.01.10. 22:34

    Ezek szerint téged kihagytak ??????????????? Esetleg szoci vagy ?

    Költözz Szegedre, bár jobban járnál Makóval.

    ( Szeged mostanság két esélyes )”
  • 23. azigazitrebitsch 2011. január 11. 09:38
    „18. hozzászólás kisokos
    A Belgrád -Zágráb autópálya összekötése Eszékig kész ,s már csinálják a határig tartó részt is.
    A Bosnyákok is nekifogtak a pályának kb 30 km kész van és nyomják a többit is,persze ez nem két hét alatt fog elkészülni,de autópályát nem is rövidtávra építenek.”
  • 22. fffffff1 2011. január 10. 22:34
    „JAAA!
    És, hogy kik kapták meg a rengeteg járda építést????????????????????
    Csak nem a VOLT RENDŐRKAPITÁNY ÚR ÚJ CÉGE???????????????????????????
    Persze erre nem lessz válasz!!!!!!!!!!!!”
  • 21. fffffff1 2011. január 10. 22:27
    „HÚÚÚÚÚÚ!!!!
    És még miröl tudnék mesélni............!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 20. fffffff1 2011. január 10. 22:25
    „Vajon mennyi pénzt kapott vissza a Dél út-tol????????????
    Ja, és hol van a Bauszer???????????
    Kedves Nógrádi úr a helyében a föld alá bujnék!!!!!!!!!”
  • 19. fffffff1 2011. január 10. 22:15
    „Meg kellene nézni az utak minőségét Mórahalmon, hogy ott a Dél út hogyan szerzett meg MINDEN ÚT MUNKÁK!!!!!!!!!!!!!!!
    A minőség pedig övön aluli!!!!
    Nógrádi úr, ön valoban fedhetetlen?
    NEM KELL A VÁLASZ”
  • 18. kisokos 2011. január 10. 20:52
    „Itt most mindenki technológia és kivitelezési problémákat feszeget, holott szerintem az alapvető probléma ott kezdődött, hogy az M6-os autópályát meg sem kellett volna építeni. Teljesen felesleges volt egy zsák autópályát építeni Pécsig, nemzetközi kapcsolat nélkül. Horvátország és Szlovénia felé irányuló nemzetközi közúti forgalom 80 %-a az M7-esen történik, ottani autópálya kapcsolatokkal. Az M6-os igazából csak annak a párszázezer embernek jelent előnyt akik a közelében laknak. Persze az M6-ost az Mszp-n belüli erős Toller-Szili féle pécsi lobbi erőltette át annak idején. Az M6-osnak akkor lett volna létjogosultsága, ha a horvátok a Belgrád-Zágráb autópályát Eszék felé összekötnék a magyar határral, illetve a bosnyákok is megépítenék a saját észak-déli pályájukat ( Mostar - Szarajevo-Bosanski Brod ), ennek pedig az esélye az elkövetkező kb. harminc évben egyenlő a nullával.
    Tökéletesen elég lett volna a meglévő 6-os út négysávosítása. Én elég sokszor utaztam a 6-oson, és semmivel sem volt ott nagyobb forgalom, mint a 47-esen Szeged és Vásárhely között.
    A M6-os költségének jó részét sokkal inkább a 4-es útra kellett vola fordítani, az ottani forgalom nagysága ezt már rég indokoltá teszi.”
  • 17. frakk 2011. január 10. 20:51
    „A kínaiak negyed pénzből megcsinálták volna, de akkor valakik nem jártak volna olyan jól.
    Én úgy saccolom minimum a fele pénzt nyúlták le km-ként. Néhol kétharmadát. A pécsi pályához még a sőder is fillérekért ment az uszályokon, Bajáról stb.”
  • 16. Evelyn_26 2011. január 10. 19:57
    „allwin engem is felháborít ami van.”
  • 15. dodó 2011. január 10. 19:57
    „A cím folytatása: "...és milliárdos lenyúlások!"”
  • 14. allwin 2011. január 10. 19:38
    „Szarházi tolvajbanda!

    Ezekből lehetne simán százmilliárdokat spórolni, nem abból, hogy <moderálva> a népet.”
  • 13. szilléri 2011. január 10. 19:35
    „Azért mert Én csak tervezek és építek utakat!
    Górénak születni, benősülni esetleg ,,üzletet kötni " leht.

    Építettem, terveztem: M-7 Balatonlelle, M-31 Gödöllő, M-43Szeged-Makó, M-0 kanyar, M-5 elkerülő, M-47 Koppáncs, M-9 híd környéke, ................ hirtelen több nem jut eszembe ez kb tíz év mától kezdve visszafelé !

    Kedves Evelin tarthatnád a lécemet vagy hallgass és okos lehetsz !

    Vissza térve ehhez a tetves 6-os úthoz. El kéne gondolkodni azon, hogy a Rómaiak Mohács és Dunaszekcső között ezer éve építettek egy hadi utat a maitól keltre.
    Az ötvenes években épült régi 6-os, igaz más struktúrában Pécsvárad-Mecseknádasd-Szekszárd nyomvonalon haladt. ( hegyi út más lejtésű ,,semleges vonal")
    Küld el az elérhetőségedet ( DM moderátor szaktársnak) és tartók egy kávé, avagy üveg ital mellett egy órás gyorstalpalót az út tervezésről !”
  • 12. DobóI 2011. január 10. 19:31
    „6. csafe 2011.01.10. 18:17

    Csak, hogyakkor nem volt Uniós pénz. Amikor már volt akkor jött, akkor kiteljesedett a bazi nagy szoc-lib lenyúlás...”
  • 11. csafe 2011. január 10. 19:31
    „7. hozzászólás szilléri
    Tudod, hosszú időn keresztül rengeteg projektben vettem részt. Az a tapasztalatom, hogy míg mi műszakiak kitettük a lelkünket, addig a hozzá nem értő seggenülő tolvajok állandóan fikázták a munkánkat. Miért így csináltátok, nem jó így, de hogy hogy, azt még utólag sem tudták soha elárulni.
    Miért kell a síma gyakorlati műszaki dolgokat pártosra politizálni, a dologhoz hozzá nem értőknek??
    Azt látom hogy azok akik az autópálya nyomvonalát tervezték, nem szocik és fityiszesek, henem mérnökök, közgazdászok. (Politikusnak kevés ehhez a képessége.) Akik el tudnák magyarázni, miért kell a dombok alatt átfúrni, völgy felett hidat építeni, azok nem állnak veletek szóba!
    A ti eszeteket ehhez túl egyszerűnek találják, nem gondolják hogy meg tudnátok érteni!
    Maradjatok csak abban, lenyúlás, stb..”
  • 10. igazságkereső 2011. január 10. 19:26
    „Tényként kezelhető, de csupán véleményként nyilvánítom ki, hogy nálunk Magyarországon mint mindenből, így az útépítési alapanyagokból is kilopják a jelentős részét, de az eredeti "receptúra alapján összeállított forintértéket számlázzák le.Nyilván való,hogy a kilopott, de leszámlázott értékkülönbözetet zsebre vágják.Ez meg nálunk évtizedek óta, nincs ebben semmi különleges, ez magyar specialitás!Csak hát mi közlekedők szívjuk meg, de ugyan kit is érdekel ez Magyarországon?!”
  • 9. szentmiki 2011. január 10. 19:06
    „ne veszekedjetek, Viktor a hibás;”
  • 8. Evelyn_26 2011. január 10. 18:55
    „szilléri az a kérdés egyedül hogy ekkora tudással amennyivel téged áldott meg a teremtő, miért nem egy autópálya mérnökségen vagy góré?”
  • 7. szilléri 2011. január 10. 18:39
    „Én meg Baranyában dolgoztam elég sokáig hasonló műszaki ,, projektekben" ! Ismerem a topológiát !

    Sima lenyúlás a terv és a projekt ! Híd, alagút a Baranyai dombságban ????

    Út vasút tervező ,,semleges" vonal tervezés Szakközép Iskola II. évfolyam kb. Tisza parti Vízügyi szakközép szükséges de nem elégséges feltétele a kettes osztályzat megszerzésének.

    ,,csafe" látom Te vágod mint én a háztartási munkát !”
  • 6. csafe 2011. január 10. 18:17
    „Vannak akik építik, vannak akik fikázzák :-)
    2002-ben nem volt mit :-)”
25 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ismét egri az év fiatal borásza, 2011-ben Demeter Csaba

˝Öröm látni, hogy Eger dübörög.˝ Tovább olvasom