Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Mire figyeljünk a próbaút során?

Tisztázzuk a próbaút előtt, hogy mi is szeretnénk vezetni az autót és nem csak a közeli 300 méteres tükörsima aszfalton. Fontos, hogy minél több tapasztalatot szerezzünk az autóval.

Az első és egyik legfontosabb dolog, hogy otthonosan érezzük magunkat az autóban. Kényelmesek-e az ülések, stabilnak érezzük-e az autót, úgy húz a motorja, úgy működnek-e a kapcsolók, a váltó, ahogy az nekünk szimpatikus stb. Ha nem érezzük magunkat jól az autóban, akkor nagyon gondolkodjunk el a vásárláson, hiszen utólag meg lehet ugyan szokni, de megszeretni ritkán.

A próbaút lehetőleg ne csak pár száz méter legyen, mert az alatt nem sok minden tud kiderülni, és törekedjünk arra, hogy ki tudjuk próbálni az autót rosszabb úton is, mert ott könnyebben kiszűrhetők az esetleges rendellenességek.

FIGYELJÜK MEG!

Futómű, kormánymű, lengéscsillapító

Hallunk-e zörejeket, bármilyen rendellenes zajt a futómű környékéről, kanyarodásnál hallunk-e sípolást?
Lassú haladásnál, rossz úton hallunk-e kopogást a futómű felől?
Van-e kormányrázkódás nagyobb sebességnél?
Hallunk-e kormánykotyogás, ha álló helyzetben, tengely irányban mozgatjuk a kormányt?
Mekkora a kormány holtjátéka?
Nagyobb sebességről lefékezve, „orra bukik"-e az autó, irányváltáskor, fékezéskor, gyorsításkor érzünk-e hintázó, hajózó bizonytalan mozgást, vagy rossz úton pattog –e a kerék?

Motor

Hallunk-e bármilyen rendellenes zajt a motortérből?
Hidegindításnál hogyan indul a motor: sokat kell indítózni vagy egyből beindul, esetleg füstöl-e, ad-e rendellenes köszörülő hangot?
Gázfröccs esetén milyen gyorsan pörög föl a motor, nincs-e olyan érzésünk, hogy fuldoklik, nem hagy-e ki, gázadáskor nem rázkódik-e a motor, vagy az egész autó?
Van-e a motortérben olajfolyás? Ha van, milyen mértékű?
Ellenőrizzük az olajszintet a motorban és a fékolaj tartályban!

Fékek

Dinamikus fékezés esetén nem rázkódik-e a kormány vagy az egész autó?
Lassú fékezésnél nem pumpál-e a fékpedál?
Fékezésnél, nem visít, sípol-e a fék, nincs-e olyan érzésünk, mintha két fémet dörzsölnénk egymáshoz?

Váltó, kuplung

Milyen könnyen jár a sebességváltókar, nem akad-e meg váltás közben, nem tévesztünk-e sebességet, tudunk-e hátramenetet kapcsolni reccsenés nélkül?
Figyeljük meg a tengelykapcsoló (kuplung) holtjátékát, nem fog-e túl magasan, milyen könnyen lehet kinyomni a pedált?
Üresben, a kuplung felengedett állása mellett nincs-e olyan zörgő hang, ami a pedál kinyomásával elhalkul?
Lassú induláskor a kuplung lassú felengedése során azonnal megmozdul-e az autó, vagy esetleg kicsit csúszik, esetleg megrázkódik az autó?
Felengedett kuplungnál nem pörög-e fel a motor, vagy nincs-e olyan érzésünk, hogy az autó nem gyorsul úgy, mint amennyire a motorból éreznénk?

Fényezés, karosszéria

Az autó minden elemének ugyanolyan színe van-e, és a fényezés azonos állapotban van-e?
Nincsenek-e festék lepattogzások, hólyagok, esetleg rozsdafoltok a fényezésen, különös tekintettel a kerékjáratok környékén és a karosszéria elemek illesztésénél?
A karosszéria elemek között azonos-e a hézag? A túl nagy, és a túl kicsi is lehet hibajelenség.
Idősebb autónál a túl szép, friss fényezés nem megszokott
A fényezés szép egyenletesen tükröződik, vagy van benne beszívódás, narancsosság, megfolyás, szemét, esetleg bármilyen irányú mélységi vagy felületi csíkozódás?

Kipufogó, katalizátor

Nincs-e „túl sportos" hangja az autónak, vagy rossz úton nincs-e fémes rázkódás az autó alatt, esetleg nem hallunk-e olyan hangot, mintha fém lavórban homokot ráznánk.

Extrák

Próbáljunk ki minden kényelmi extrafelszerelés működését (ülésfűtés, klímaberendezés, elektromos ülésállítás, napfénytető, stb.), mert ilyenkor még könnyebben lehet orvosolni a hibákat, mint ha később kell visszavinni az autót.

Biztonság

Ellenőrizzük a világítást, az immobilizer és a riasztó működését!
Ellenőrizzük, hogy nem ég-e valamelyik visszajelző lámpa: ABS, motor visszajelző, biztonsági öv visszajelző az öv bekapcsolt állapotban stb.!
Nincs-e szakadás a légzsák borításán? Ha van, felejtsük el az autót, vagy nézessük meg szakemberrel!!!
A biztonsági övfeszítő elcsattanását jelző sárga műanyag nyelv a csatnál nincs-e kiugorva, vagy levágva? Ha ki van ugorva, vagy le van vágva, felejtsük el az autót, vagy nézessük meg szakemberrel!!!

ÁRULKODÓ JELEK AZ AUTÓN>>

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Felvételi katalógus az interneten

Mivel minden felvételire készülő diák nem tudott részt venni a Központi… Tovább olvasom