Délmagyar logó

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 20°C | 34°C Még több cikk.

Mit kell tudni a hatékony tanulásról?

Ritkán fordul elő, hogy megjegyezzük azt, amit nem értünk. A gyerekek mégis nagyon jól megjegyzik azokat a kis versikéket, amelyeknek sokszor semmi értelme (például Antanténusz, szórakaténusz…).
Részint azért, mert többször ismétlik. Aztán hangosan mondogatják, játékos tevékenység közben. Rímel a szöveg. Kellemes hangulatban, nevetgélve ismételgetik. Érdekli őket a játék. A megjegyzésnek talán ezek a legfontosabb kritériumai.

Amit meg akarunk jegyezni, arra emlékezni kell. A megjegyzés képessége részben genetikailag öröklött, részben erőfeszítések eredménye. A memóriát – ugyanúgy, mint a figyelmet – edzeni kell.
Vannak olyan gyerekek, akik leginkább a látottakra emlékeznek. Vannak, akik a hallottakra. Korai életkorban fontos a mozgás általi bevésés is. Az otthoni tanulásnál célszerű azt a befogadást előtérbe helyezni, amellyel a gyermek könnyebben tanul.

Általános iskolás gyermekeknél fontos a hangos felmondás, vázlat elmondása, összefüggések hangos elmagyarázása. Ez segíti azt a folyamatot is, hogy a tanuló helyesen szelektáljon, hiszen az ésszerű felejtésnek is van értelme.

A megjegyzéshez, mint minden tanulással összefüggő dologhoz, kell egy belső magatartás. Az akarat és szándék sokat segít az emlékezésben. Az ismétlés a megjegyzések tartósságát befolyásolja. Dolgozatok, felmérők előtt fontos az adott témakörök átismétlése. Ez a munka a tanórákon kezdődik el és az otthoni tanulással fejeződik be. A nagyobb témakörök ismétlésénél célszerű a tanulást megszakítani és időt hagyni a pihenésre is.

Füves Zsuzsa gyógypedagógus

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egyháziak a forradalomban és a megtorlás idején

Veres András szombathelyi megyés püspök pénteken Mosonmagyaróváron a Barankovics Akadémián 1956… Tovább olvasom