Délmagyar logó

2017. 07. 21. péntek - Dániel, Daniella 22°C | 35°C Még több cikk.

Mozogjunk, de mit és hogyan?

Abban valószínûleg mindenki egyetért, aki egy kicsit is figyel (vagy szeretne figyelni) magára, hogy mozogni kell.

Abban valószínűleg mindenki egyetért, aki egy kicsit is figyel (vagy szeretne figyelni) magára, hogy mozogni kell. Amikor viszont arra kerül a sor, hogy ki kellene választani, mit mozogjon, könnyen elbizonytalanodik az ember. Ilyenkor a mégoly megbízható legjobb barátnő szava sem mérvadó, hiszen ami az egyik embernek jót tesz, nem biztos, hogy a másiknak is használ.

Ha megnézzük egy jobb edzőterem kínálatát, tucatnyi különböző órát találunk. Nem véletlenül: mindegyiknek más a hatása, ahogy mi is különbözőek vagyunk: van, aki fogyni, van, aki formálódni szeretne, másnak a gerincével, a tartásával vannak problémák. Hogy melyik óhajra melyik edzésforma való, abban Dallos Ágnes, a győri Dallos Fitness Stúdió vezetője segít eligazodni.


„FOGYNI SZERETNÉK!"


A súlyfelesleg eltüntetésére mindenképpen valamilyen aerob mozgást kell választanunk, amely emeli a pulzust, a légzésszámot. Ilyen – ahogy a nevéből is kiderül – az aerobik, annak számos formája. – Bár így tűnne logikusnak, a fogyás nem „sebesség" kérdése, a gyorsabb ritmus nem jelent nagyobb hatékonyságot – oszlatja el a tévhiteket Dallos Ági. – A kis dobogók segítségével végzett 3/4 step-aerobikot például viszonylag lassú, valcer ritmusú zenére végezzük, mégis nagyon hatékony zsírégető. Ami mindegyik mozgásformánál fontos: felejtsük el a drasztikus fogyókúrát, a szervezetnek ugyanis szüksége van az energiára – és nem csak a mozgáshoz. Diéta helyett válasszunk inkább ésszerű, a szervezet szükségleteit szem előtt tartó étkezési rendszert, együnk többször keveset!


„ERŐSÖDNI SZERETNÉK!"


Az állóképességet szinte minden sport növeli, ha kellő rendszerességgel és megfelelő intenzitással végezzük, a legjobb példa a futás. Különösen hatékony a célra az aerobikot a különböző küzdősportok elemeivel kombináló, zenére végzett, dinamikus kickbox-aerobik, amelyhez azonban már szükségeltetik némi alapedzettség, azaz – hacsak nem vagyunk nagyon elszántak – ne ezt válasszuk első sportágunknak. Továbbfejlesztett változata a kick-power, amely a helyes testtartásra is hangsúlyt fektet.


„FORMÁLÓDNI SZERETNÉK!"


Sokaknak nem a mennyiséggel, hanem a minőséggel van problémájuk, azaz ideális a súlyuk, csak nem érzik elég izmosnak, feszesnek magukat. Ilyenkor a különböző segédeszközökkel – kis súlyzóval, labdával –, nagy szériában végzett mozgás hozza meg a várt eredményt. Ha alakformálásra vágyunk, elsőként gondoljuk végig, testünk mely tájékait szeretnénk erősíteni, ennek megfelelően kell mozgásformát választani. – Elég megnézni a sportolókat: már az alkatukról megmondani, milyen sportot űznek. A spinning például nagyszerűen formálja a lábakat, de a felsőtestet szinte egyáltalán nem, így érdemes mással kombinálni, ha arányosan szeretnénk fejlődni – mondja Dallos Ági. Van, ahol kifejezetten kombinált órákat is tartanak, például egy közepes intenzitású, egyszerű lépésekből álló aerobikot, kemény hasizomfejlesztő gyakorlatokkal kör í t ve. Akinek pedig a narancsbőrrel gyűlt meg a baja, annak a különleges, kifejezetten „női" fitballt ajánlja: a hatalmas labda nemcsak felidézi a gyerekkorunkat, hanem azáltal, hogy a fenekünk, combunk felső rétege állandó „masszírozásnak" van kitéve, hatásos a cellulitisz ellen is.


„JÓL AKAROM ÉREZNI MAGAM!"


Aki túl monotonnak találja a stepet vagy a futást, esetleg nem szereti a hagyományos edzőtermi „fílinget", és szeretné jól is érezni magát edzés közben, annak találták ki a tánclépésekre épülő dance-aerobikot. Itt pörgős, bulis zenére tanulhatunk meg egy mozdulatsorokból álló koreográfiát, az óra végére pedig sokszor olyan karneváli hangulat alakul ki, mintha egy nagy közös filmes táncjelenetben vagy videoklipben szerepelnénk. Persze ne gondoljon senki cél nélküli „táncikálásra": a szórakoztató mozgás közben alaposan megmozgatja az egész testünket, növeli az állóképességet és fogyaszt is.


„FÁJ A HÁTAM, JOBB TARTÁST SZERETNÉK!"


Az alakformáló, s nem mellesleg kifejezetten gyógyhatású Pilates az egyetlen olyan edzőtermi mozgás, amely kifejezetten ajánlott akár sérülés vagy műtét után is, nemcsak gyógyulásra, hanem megelőzésre is. A mélyizmokat fejlesztő, tartásjavító torna lassú mozdulatai komoly koncentrációt igényelnek: egyszerre kell odafigyelni a mozdulatainkra, a légzésünkre, a testtartásunkra, miközben jobban megismerjük a testünket. Kifejezetten ajánlott azoknak, akik nagy stresszben élnek, vagy akiknek teste komoly igénybevételnek van kitéve; nem véletlen, hogy az amerikai 400-as váltó válogatott atlétái is beépítették az edzéstervükbe, s a profi balett-táncosok közül is sokan választják. Mivel kifejezetten tartásjavító, megszünteti a krónikus hátfájást, ami az ülőmunkát végzőknél általában „visszatérő vendég". MERJÜNK KOMBINÁLNI! Dallos Ági azt javasolja a különböző mozgásformákkal most ismerkedőknek, hogy próbáljanak ki több különböző órát, majd az igényeiknek megfelelően bátran kombinálják őket egymással. Így nemcsak testünk más-más tájékaira hatunk a különböző módszerekkel, hanem szórakoztatóbbá, változatossá is tehetjük a rendszeres mozgást!

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ritkábban jár majd orvoshoz?

Tovább olvasom