Délmagyar logó

2017. 01. 18. szerda - Piroska -7°C | 1°C

Musical Mozart életéről a Tavaszi Fesztiválon

Az év musicalje volt 2001-ben Sylvester Levay és Michael Kunze Mozart életét mai szemmel feldolgozó műve, amely alig egy év késéssel nálunk is színre kerül, a Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik szenzációjaként.
Ez a Mozart nem az a Mozart. Azaz, hogy mégis az. Mert Mozart csak egy volt. A zeneszerző zseni. De hogy hányan és hányféleképpen láttatják, azt már szerzője válogatja, hiszen éppen a XX. század végén újból sokakat foglalkoztatott a lázadó, gyakran váratlanul szélsőségesen megnyilvánuló, a hatalommal olykor szembekerülő Mozart élete, alkotói módszere (hogy csak a legismertebbet, Sir Peter Shaffer Amadeus filmjét és a mű nálunk a Vígszínházban játszott színpadi változatát említsük).

Most tavasszal pedig a Sylvester Levay és Michael Kunze szerzőpáros által jegyzett, s a Bécsben és Hamburgban már igen sikeres musical érkezik hozzánk. A magyar származású, szabadkai születésű Sylvester Levay az amerikai filmvilág egyik legismertebb - Grammy-díjas - zeneszerzője. Nevéhez fűződik több mint száz film zenéje, köztük a nálunk is ismert Flashdance, a Cobra, az Airwolf dallamai, de a Michael Kunzeval írt Elisabeth című musicalét is kiugró sikerrel játszották a Budapesti Operettszínházban és a Szegedi Szabadtéri Játékokon.

Az 1999-ben Bécsben bemutatott Mozart, amely 2001-ben Az év musicalje címet is elnyerte, most Magyarországon debütál, az Operettszínház és a Budapesti Tavaszi Fesztivál produkciójaként.

A musical-beli Mozartot nem bálványként, nem megközelíthetetlen zseniként állítja elénk a zeneszerző. Olyannak mutatja, mintha egy szertelen, mai fiatal lenne. Ennek az a valóságalapja, hogy Mozart a maga korában igazi lázadó volt. A musical főhőse is képtelen elviselni az atyai szigort, a hercegprímási erőszakot, a császárváros intrikáit, a kortársak cselszövéseit.

Sylvester Levay, a musical zeneszerzője azt mondta: "Mindig is bámultam és csodáltam Mozartot, ám a respekt miatt nem tudtam közel kerülni hozzá. De ez megváltozott. Amikor az Elisabeth zenéjét írtam, intenzíven foglalkoztam Mozarttal. És egy olyan emberrel találkoztam, aki a szívemhez nőtt. A mi musicalunk nem az elérhetetlen zsenit eleveníti meg. Hanem egy, a világ unalmas sémái ellen lázadó fiatalt, akit úgy hívnak: Mozart".

mti
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jancsó is tárgyalt Medgyessyvel

A gazdaság élénkítésére munkacsoport felállítását javasolja Medgyessy Péter miniszterelnök. A… Tovább olvasom