Délmagyar logó

2018. 01. 24. szerda - Timót -3°C | 4°C Még több cikk.

Napi három pár vonatot garantálna a kormány a fővonalakon

A Demokratikus Koalíció (DK) szerint a kormány az új személyszállítási törvénnyel a vasúti járatok számának drasztikus mértékű csökkentését készíti elő, így akár a legforgalmasabb fővonalakon is csak a jelenlegi járatpárok töredéke közlekedhet majd.
Molnár Csabaországgyűlési képviselő, a DK alelnöke szerdán sajtótájékoztatón azt állította, hogy az új személyszállítási törvényjavaslatban - amelyet Németh Lászlóné fejlesztési miniszter a múlt héten nyújtott be a parlamentnek - a kormány a vasúti fővonalakon is csak napi három járatpár üzemeltetését garantálná alapellátásként. Hangsúlyozta, hogy a fővárosból például Győrbe, Szegedre, Debrecenbe, Pécsre vagy Miskolcra ma ennél lényegesen több vonat közlekedik.

A politikus - aki a második Gyurcsány-kormány alatt rövid ideig közlekedési miniszter is volt - elmondta, hogy a szocialista kormányok idején, miközben a kihasználatlan vasúti szárnyvonalakon megszüntették a vonatközlekedést, 600 milliárd forintot fordítottak vasútfejlesztésre. A Fidesz ellenzékből a naponta néhány utast szállító mellékvonali járatok megszüntetése ellen tiltakozott, most viszont a fővonalakon ritkítaná meg és tenné lehetetlenné a vasúti közlekedést - jelentette ki, hozzátéve, kíváncsi, mit szólnak ehhez a vidéki nagyvárosok kormánypárti polgármesterei.

Molnár Csaba megjegyezte: a DK szerint is racionalizálni kell a vasúti közlekedést, azonban a drasztikus járatritkítás oda vezethet, hogy a kormánynak vissza kell fizetnie a már említett uniós fejlesztési támogatásokat.

Kitért arra is, a személyszállítási törvényjavaslat szűkre szabja a sztrájklehetőséget azzal, hogy a kötelezően biztosítandó elégséges szolgáltatást a megrendelt mennyiség 50, illetve 66 százalékában határozza meg, így véleménye szerint a vasutas szakszervezetek nem tudnak majd munkabeszüntetéssel tiltakozni az esetleges járatritkítások ellen.

A személyszállításról szóló kormányelőterjesztés alapján az országos, regionális és elővárosi személyszállítási közszolgáltatásokra vonatkozó alapellátásnak garantálnia kell az adott település és "a gyakorlatban kialakult vonzásközpont" közötti közvetlen eljutási lehetőséget, valamint hogy az adott településről a megyeszékhelyre legfeljebb egy, a fővárosba pedig legfeljebb két átszállással el lehessen jutni. Szintén biztosítani kell, hogy a szomszédos megyeszékhelyek átszállás nélkül elérhetők legyenek, és ugyanez vonatkozna a főváros és a megyeszékhelyek közötti közlekedésre is.

A törvényjavaslat szerint, ha ezt az infrastrukturális adottságok lehetővé teszik, az említett viszonylatokban az - autóbuszos vagy vasúti - alapellátás településenként napi három járatpár.

Az alapellátás kialakításakor ugyanakkor figyelembe kell venni a többi között a munkába járás és az oktatási, nevelési intézményekbe történő eljutás, illetve a közigazgatási és egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés szempontjait.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kedden azt közölte az MTI-vel, hogy "a közösségi közlekedés rendszerszintű átalakításának szakmai előkészítése a Széll Kálmán-tervben rögzített irányokhoz igazodva folyamatban van". Aznap a Magyar Nemzet számolt be vasúti járatritkítási tervekről.
Az ecoline.hu előzőleg azt írta, tavasszal jelentősen csökkenhet a közlekedő személyszállító vonatok száma az országban, és például a nemrég újranyitott mellékvonalak többségén újra csak napi két pár vonat lesz.

Olvasóink írták

35 hozzászólás
12
  • 35. X_Y 2012. március 01. 15:39
    „A fülkeforradalmi polgárok úgyis kocsival járnak - a vonat tök felesleges...”
  • 34. klj-54 2012. március 01. 13:09
    „@29. PálfiPéter
    Szeretném kérdezni te mennyit tudsz a járművezetés fizikájából, a vezetőben lezajló fiziológiás dolgokról, a járművezetés általános hatásáról a járművezetőre?
    Tudod - e milyen hatással van a vezetőre a rossz ergonómiai körülmények összessége?
    Tudod, én nem csak vezettem a járművet hanem utána tekintettem, hogy mi is zajlik az emberben, miközben járművet vezet. Mert a fizikát amúgy egész életemben tanulandó tárgykőrként kezeltem és kezelem ma is.
    Tehát ha az első pár kérdésemre tudd a választ akkor azt is tudod mekkora butaságot kérdeztél!”
  • 33. igazságkereső 2012. március 01. 12:29
    „A Demokratikus Koalíció csak ne szóljon egy árva szót sem, hiszen sokkal jobb lenne, ha kormányzásuk hat éve alatt eltüntetett milliárdokat tenné vissza csendben és diszkréten - hogy a személyiségi jogok ne csorbuljanak sem Molnár Csabánál, sem Gyurcsány Ferencnél és társaiknál! - és akkor talán több vonatpár is indulhatna bármerre, amit most oly lelkesen hangoztatnak! Mindketten gondoljanak csak arra -Molnár Csaba és Gyurcsány Ferenc - amit Almunia akkori pénzügyi biztos mondott magának Gyurcsány Ferencnek, akit az ájulás kerülgetett Almunia úrral történt akkori beszélgetése során! "Gyurcsányt az ájulás kerülgette" címmel látott napvilágot a történet, melyet a Demokrata írt meg 2011. március 11.-i számában!”
  • 32. macs 2012. március 01. 11:18
    „Érdekes törvényértelmezést olvastam. Érdemes elolvasni és követni a cikkben lévő linkeket.
    http://iho.hu/hir/az-elmaradottabb-teruleteken-elok-rosszul-jarhatnak-120229
    Egyébként javaslom, hogy várjuk meg az új menetrendet, hamarosan nyilvánosságra kell hozni. Akkor kiderül, ha kiderül, mire is számíthatunk. :-)”
  • 31. online 2012. március 01. 10:14
    „12. szeti. Köszönöm, nagyon jó.”
  • 30. v.imre 2012. március 01. 09:28
    „26.KamuNeni 2012.03.01. 08:16

    Tévesen értelmezed a törvénytervezet tartalmát, lényegét. Arról van benne szó, hogy valamennyi település, mint például Térvár lakosai naponta alapesetben, állami közszolgáltatás keretében minimálisan három járatpárral érhessék el regionális központjukat, Szegedet akár vonatpárral, vagy ha az nincs, akkor autóbusszal. A törvénytervezet felsorolja azokat az adottságokat, változatokat, amikor a település kulturális, oktatási, egészségügyi, társadalmi, közéleti szintje és nagysága szerint (jelen esetben mint Szeged MJ.Város és az ő eggyel magasabb "regionális központja", a főváros, Budapest között) az alapellátásnál több, a szükséglet szerint állapodhatnak meg a menetrend tartalmáról. E törvénytervezet ezt az állami rendszert állapítja meg a működtetés összes szervezeti és fenntartási szükségleteit, pénzügyi hátterét sorra véve. Jelenleg nagy az össze-visszaság az országban akár helyi, de regionális szinteken is. Aki ezt megérti, az nem csinál ebből azonnal ellenzéki politikai bonyodalmat.”
  • 29. PálfiPéter 2012. március 01. 09:21
    „Gondolkozzatok már!
    És mielőtt kiabáltok olvassátok már el azt a nyamvadt jogszabály tervezetet!

    Komolyan, ha a DK elnöke holnap azt nyilatkozza hogy nagyon nagy baj van, mert a miniszterelnök a földönkívüliekkel kezdett tárgyalásokat, ti azt is elhiszitek?
    Ilyen ostoba embereket!

    klj 54!
    Te azért rettegsz a buszon, mert magadra ismersz a sofőrökben? :-)”
  • 28. Én2 2012. március 01. 09:11
    „Menjél gyalog,milvel nekik az adófizetők pénzéből fizetik a benzint így nincs gondjuk.”
  • 27. klj-54 2012. március 01. 08:33
    „@22. Lucia
    Kedves Lucia!
    Miből vetted azt, hogy én azt szerettem?
    Miből gondolod te azt, hogy rólam, szokásaimról bármit is tudhatsz?
    Ha lenne jogosítványod és lenne mögötted több mint kettő milla a te kezed által, akkor tudnád miért retteg, de legalábbis fél egy volt sofőr utasként egy buszautón!”
  • 26. KamuNeni 2012. március 01. 08:16
    „Ez azt mutatja hogy az orszag gazdasagi helyzete megjobban csuszasban van mint akarjak hogy a nep elhiggye.
    Nem beszelve hogy ez szinten munkak tomkeleget szuntet meg es meg tobb nyomast gyakorol az orszag penzugyi helyzetere.

    Tisztan latszanak az elkeseredes kapkodasai. Mint mikor valakinek nincs penze szamla fizetesekre es itt sporol ott sporol mig aztan nem kolt penzt arra se hogy penzt csinaljon es vegul teljesen tonkre megy.

    Tipikus negativ viselkedes formaja egy tonkre meno folyamanak.”
  • 25. Emberségetavilágnak 2012. március 01. 06:48
    „Hangulatkeltő okostojáskodás, a mai napra rendelt lihegés. A semmin.”
  • 24. harcsabajusz 2012. március 01. 01:15
    „Nem baj, majd a fideszvasút legalább jobban ki lesz használva:
    http://www.youtube.com/watch?v=S4ZW0PTm9ME”
  • 23. v.imre 2012. február 29. 23:36
    „Nos, vettem a fáradtságot és elolvastam a törvénytervezetet. Kiderült, hogy a DK kritikusai nem figyelmesen olvasták el azt, ezért sajnálatosan e terjedelmes törvényszöveg hasonló sorsra ítéltetett, mint az ugyancsak hosszú médiatörvény. Ugyanis az alapellátással foglalkozó szakaszhoz tartozik az is, hogy az a 3 járatpár a minimális minden település elérésére vonatkozóan, de azon túl a felsorolt társadalmi igényekhez igazodva az alapellátás szintjét meghaladó járatpárok is lehetnek a fenntartó szervek egyetértésével. Tessék elolvasni a részletes indoklás szövegét is (26-28.§), ott szinte az általam írt magyarázat olvasható. Tehát semmi nem veszélyezteti a Szeged-Budapest közötti vasúti menetrendet. E törvénytervezet ügyében is megy az MSZP politikai hangulatkeltése. Amire kapásból sokan vevők is - ahogyan a hozzászólások tartalma mutatja.”
  • 22. Lucia 2012. február 29. 22:43
    „20.
    Utazz busszal! Úgyis azt szeret(t)ed!”
  • 21. ferdzso 2012. február 29. 21:57
    „" 18., Beroeszé" a pont!: Ld. a mai, Röszkére járó vonatokat! Naponta, két-három járat, és ezért fűteni, fenntartani kell egy állomást, a sínjeit, (és oda vezetőket) karbantartani, és a jelzőberendezéseit, telefonokat is, meg egyéb dolgait. A köztes időkben, csak ülnek, és várnak a forgalom irányítói, hasonló pénzért, mintha, óránként kéne váltókat állítani, jelzőt kezelni.(Persze, a színvonalasabb, sűrűbb menetrend és utazás, talán utasokat is vonzana...) Veszteség termelés, a "javából"! Na, hát effélét akarnak bevezetni, pesti viszonylatban is. (Csak, hogy értsük!: "Arccal a vasút felé!...-Háttal a józan észnek!") Emitt, értem én, miről van szó: A mozdony, és vagonpark elhasználódása miatt, (mivel pénz erre nincs), nem újakat szereznek be, vagy a meglévőeket újítják meg, hanem, (járat csökkentéssel) a legrosszabbakat leállítják.Ilyen hozzáállással, (lassanként) minden határátkelőre kitehetnék, a "Műszaki okok miatt ZÁRVA!" táblát! (Csakhogy itt is vannak ám "hűtlen kezelők" és felelősök, nem csak "Sukkorónál" voltak! Ejj, de kár!:Ezt is számon kéri majd az utókor...)”
  • 20. klj-54 2012. február 29. 21:34
    „Rendszeresen vonatozom Pestre,
    bármikor megyek mindig tele van!
    Visszafelé délután 3 óra körül (néha4) annyian vannak, hogy Kőhányás kispesten már nem jut ülőhely!
    Most akkor csökkenteni kell?”
  • 19. PálfiPéter 2012. február 29. 19:48
    „A DK szerint...
    No comment!”
  • 18. Beroesz 2012. február 29. 19:41
    „Ez egy ugyanolyan ostoba kormány, mint a Gyurcsány-Bajnai féle kormányok voltak. Járatritkítással csak bevételkiesést lehet elérni, az infrastruktúrát ugyanis akkor is fenn kell tartani, ha nem megy vonat. Ugyanígy a vasutasok zömét is fizetni kell.”
  • 17. dezsi 2012. február 29. 19:37
    „Gaskó??? Mit lépne? Te is tudod megvették kilóra!!!! Az elmúlt két év alatt hányszor rázta a lábát????? Mindenkinek meg van az ára. Csak van akinek becsülete is van!!!! Na ő nem ebből az ember tipusból van :(”
  • 16. szatyi 2012. február 29. 19:29
    „Kíváncsi leszek, Gaskó úr mit lép most erre?”
35 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pszichológusokat hallgattak meg tanúként a romagyilkosságok ügyében

Pszichológusok tanúkénti meghallgatásával folytatódott a romák elleni, hat halálos áldozatot… Tovább olvasom