Délmagyar logó

2017. 07. 21. péntek - Dániel, Daniella 22°C | 35°C Még több cikk.

Napokon belül rendeződhet a Malév helyzete

A március 3-iki rendkívüli közgyűlésen dönteni kell arról, hogyan léphet Borisz Abramovics helyébe az orosz állami Vnyesekonobank (VEB), illetve üzemeltetőként az Aeroflot.
Az orosz légitársaságaival csődbe ment üzletember, Borisz Abramovics változatlanul 49 százalékos tulajdonosa a Malévet birtokló AirBridge Zrt.-nek, mert hosszú egyeztetéseken sem sikerült eddig megoldást találni a légitársaság anyagi helyzetének rendezéséhez elengedhetetlen tulajdonosváltás módjára. A Malévet 2007-es privatizációja óta lényegében a VEB finanszírozza kölcsön formájában. A tavalyi évet várhatóan 8 milliárd forint körüli veszteséggel záró cég három hónapja egyetlen fillérhez sem jutott, aminek következtében csak készpénzért kap kerozint, legutóbb pedig több hetes késéssel tudta kifizetni az alkalmazottak teljes havi bérét. Vagyontárgyait jelzálogok terhelik.

Új tulajdonos megtalálását a pénzügyi-gazdasági válság mellett az is nehezíti, hogy ha a többségi rész unión kívüli kézbe kerül, akkor a Malév elveszíti közösségi repülési engedélyeit. Ezért az Abramovics-féle AirBridge-ben papíron három magyar magánszemélyé lett az 51 százalék, akik azonban anyagilag nem szálltak be a társaság finanszírozásába. Több hónapos államközi tárgyalások nyomán egyeztek meg abban a felek, hogy a VEB száll be a Malévba, az üzemeltetést pedig az Aeroflotra bízza. A VEB azonban ki szerette volna kötni, hogy a magyar tulajdonostárs is vállaljon részt a terhekből. Mivel azonban hazai céget, bankot nem találtak, információnk szerint magyar részről megérttették a VEB-bel, hogy nem veheti át a 100 százalékot a repülési jogok kockára tétele nélkül. Ezért most az a megoldás formálódik, amelynek értelmében a jelenlegi "Abramovics-barát" magánszemélyek helyét "VEB-barát" magyarok veszik át.

Nemrégiben azonban kiderült, hogy az eddig ismertnél több komoly baj van a Malév magyar állami tulajdonban maradt részeivel. A privatizáció során - biztosítékképpen - magyar kézben maradt - a Malév Vagyonkezelő Kft.-n keresztül - a Malév névhasználati joga, egy ferihegyi repülőtéri kerozinvezeték és az egyik Boeing 767-es, emellett az MFB 2,2 millió euró kölcsönt adott. A Malévnek havonta1 millió euró összegben kellett törlesztenie a pénzt, amivel azonban elmaradásba került, amit a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő az állam nevében lehívott a VEB számlájáról.

Azt azonban nem tudták a magyar állam részéről, hogy az egyik biztosíték, a Boeing 767-est az egyik kereskedelmi bank jelzáloga terheli 3 milliárdos tartozásért. Ez gyakorlatilag elviszi a körülbelül 10 millió eurót érő gép értékét. A Független Hírügynökség úgy tudja, hogy ez a bejegyzés még az Abramovics által kinevezett Malév-vezetés idején, tehát a privatizációs szerződés aláírása előtt került a Boeingre. Most azt kutatják állami részről, hogy ezt a tényt elhallgatták-e az akkori állami vagyonkezelő elől, vagy annak tisztségviselői ennek tudatában állították össze a privatizációs szerződést és a biztosítéki vagyonmegállapodást. Úgy tudjuk, elkerülhetetlennek látják büntetőfeljelentés tételét, de ezzel megvárják a Malév tulajdonosváltását.

Olvasóink írták

  • 1. Kraftwerk 2009. február 23. 19:47
    „Most abbahagyták,karácsonykor pedig újrakezdik a sztrájkot.....
    Ez ilyen ördögi kőr,sose lesz vége....Az a baj,hogy túl jól keresnek a Malévnál,és nagyon el vannak maguktól szállva!!!Én az összes tróger sztrájkolót kirugnám,és odaadnám neki az én fizetésemet,és éljen meg abból havonta!!!Aztán majd hónap végén lehet ugatni!!!
    Én is keveset keresek(főleg hozzájuk képest)mégsem sztrájkolok......pedig megtehetném....”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fénymásolóval gyártották a tízezrest

Bátaszék - Fénymásolóval gyártották a tízezreseket Bátaszéken. Egy férfi és élettársa otthonukban egy fénymásolóval készített másolatokat egy eredeti tízezresről és ezzel fizettek néhány helyen. Tovább olvasom