Délmagyar logó

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Navracsics: Miért bélyegzi meg Európa a modern Magyarországot?

A magyar politikus szerint a külföld bizalmatlanul méregeti a sajátos kelet- és közép-európai megoldásokat.
Miért bélyegzi meg Európa a modern Magyarországot? címmel közölte a The Independent című liberális brit napilap online kiadása pénteken a közigazgatási és igazságügyi miniszter írását.

Navracsics Tibor a cikkben annak a véleményének ad hangot, hogy jóllehet a közép- és kelet-európai rendszerváltozások óta eltelt egy nemzedéknyi idő, Nyugat-Európa még mindig nem tudja elfogadni az európai újraegyesítés szellemiségét.

"Hiába bővült az Európai Unió kelet felé, ahelyett, hogy Európa polgáraiként egyenlő bánásmódban részesülnénk, gyanakvással, vádaskodással és bizalmatlansággal találjuk szembe magunkat" - áll a magyar politikus írásában.

Számos EU-tagállam lezárta munkaerőpiacát a csatlakozó országok állampolgárai előtt, és ezután a szabadság bajnokairól kialakult romantikus képet lassan felváltotta a kép a lengyel vízvezeték-szerelőről vagy magyar pincérről, akik "csak azért jönnek, hogy elvegyék helybéliek munkahelyét" - írta.

A magyar miniszterelnök-helyettes cikke szerint az elmúlt negyedszázadban Bulgáriáról, Csehországról, Lengyelországról, Romániáról, Szlovákiáról, "sőt rólunk, magyarokról is deklarálták, hogy nem vagyunk demokratikusak, mivel a választók olyan politikusokat emeltek hatalomba, akiknek nézetei Nyugaton nem leltek tetszésre".

Ugyanebben az időszakban többször is kirobbant a faji gyűlölet vagy az etnikai erőszak Franciaországban, Hollandiában és Nagy-Britanniában, de senki nem aggódott ezeknek az országoknak a demokráciájáért - olvasható a cikkben.

Navracsics Tibor emlékeztet: az antiszemita incidensek száma markánsan emelkedett Svédországban, mégsem tartja senki a svéd nemzetet antiszemitának.

Szélsőjobboldali pártok törtek fel Belgiumban, Hollandiában, Franciaországban és Nagy-Britanniában, mégsem gyűjt senki aláírásokat ezen országok demokráciáinak megmentéséért - írta.

"Nekünk, csakúgy, mint térségi partnereinknek, naponta kell bizonyítanunk elkötelezettségünket a demokrácia mellett, jóllehet nekünk ténylegesen meg kellett küzdenünk és harcolnunk a demokráciáért" - áll a cikkben.

A magyar politikus szerint a külföld bizalmatlanul méregeti a sajátos kelet- és közép-európai megoldásokat, és nem akarja megérteni, hogy a német, a portugál, sőt még a görög átlagkereset is a sokszorosa a 700 eurós magyarországi átlagnak.

Nem akarják megérteni azt sem, hogy ezeknek az országoknak a nemzeteit és szervezeti struktúráit sok esetben újra kellett építeni, mivel anyagilag kiüresedtek, a társadalmak demoralizálódtak és bizonytalanná váltak saját értékeikkel kapcsolatban is a szocializmus évtizedei nyomán. Mindezt gazdasági válság közepette, adósságteher alatt, tartalékok nélkül kellett végrehajtani - hangsúlyozza írásában Navracsics Tibor.

Európa ma nem azért gyenge, mert a kelet- és közép-európai országok szegények vagy gyengék. Az ok inkább az, hogy a Nyugat még mindig nem tud napirendre térni Európa egyesítése felett. "Az a puszta tény tartotta bennünk az erőt évtizedeken át, hogy mi is európaiak vagyunk, de Európa mindaddig gyenge marad, amíg a nyugatiak nem hajlandók erről tudomást venni" - áll Navracsics Tibor cikkében.

Olvasóink írták

  • 14. aligátor 2013. május 19. 21:42
    „Navracsicsnak és a többi fidesssnyiknak el kéne már jutni az úgy nevezett agyához /ami ebben az esetben a helye/,hogy nem a magyar néppel van baja az EU-nak,csak az agyament kormánnyal .Ez olyan nehéz felfogni??? Igaz ész nélkül ne is várjuk el ,hogy valaha megértsék.Előbb le kell szállni az indián vezérnek a lóról amire fordítva ült fel . Aló nem azon részét nézi ami nyeret,hanem ami kipufog :)”
  • 13. tucat 2013. május 19. 18:32
    „9. levelyne
    Kedves Levelyne!
    Mindig nagy, és sajnos nem túl gyakori öröm, ha a gondolataim megértéséről kapok meggyőző visszajelzést.
    Köszönöm az elismerését!”
  • 12. balihoho 2013. május 19. 06:51
    „Sajnos, a demokrácia a parlamentben már nem működik! Lásd például Kövér elfogult házvezetését, vagy pusztán azt tekintve, hogy kétharmados többségi uralmi légkör van a parlamentben, és az ellenzék jóformán csak statisztaként van jelen, de a döntés mindig a kétharmaddal uralkodók kezében van. Na, ez nem tetszik, a valóban demokratikus nyugatnak. És még sorolhatnánk, de úgyis tudják, csak nem mondják ki.”
  • 11. tucat 2013. május 18. 15:15
    „10. _csutak_
    Igaza van, és az Ön által kiemelt, ideológiai látszatú jelenség magyarázata, mely egyúttal a csalást is átvilágítja, rém egyszerű: egy paranoiás (érzelmi túlzás nélkül: orvosilag), autokrata személyiségű ember köré csoportosuló, finoman szólva nem jellemerős, ám sajnos nagyon is értelmes hatalmi tömb létrejöttének és fennmaradásának az érdekei megkívánják a hatalomban megtartó szavazati többséget jelentő tömegbázis szélesítését és erősítését. Ez roppant ijesztő tendenciájú folyamatokat jelent, egyebek mellett azt is, amit említett, de gondolom, éppen ilyen tisztán látja a szélsőjobboldali radikális erők előretörésének az okait, és nem kevésbé a fenyegető következményeit is. Röviden: a hatalomért mindent, bármit, ha kell az életetek árán is, csak annyian maradjatok, amennyien még legitimálni tudjátok a hatalmamat, a hatalmunkat.
    Ez az egyszerű magyarázat, de az okok óceánja mélyebb, mint a Csendes-óceáni Mariana-árok. Ha belegondol például, hogy milyen állapotban voltak a viszonylag egyszerű törvényekkel megregulázott és a sorba csendesen beálló emberfők a "rendszerváltozás" előtt, s hogy miért igyekeztek ügyeskedve, tilalomfákat kerülgetve (géemkázva, fusizva, kicsinyesen korrupt húzásokkal ügyeket intézve, legyen az lakás, autó, nyaraló, állás, utazás, "nyugáti" elektronika, vagy az ég tudja, mi még), illúziókat kergetve lekörözni egymást, és miért nézte ezt békésen, a kisebb-nagyobb huncutságokat következetlenül eltűrve a hatalom e "vidám barakkban", akkor talán azon is elmélkedni kezd, hol kezdődtek azok a bajaink, amelyeknek a szennye most kezd igazán elárasztani bennünket. Persze, visszamerészkedhetünk a feudalizmusunk koráig, netán a még törzsi nemzetségi hatalmi struktúrájú honfoglalásig (amely egyebekben az akkoriban itt élő, többségében szláv nyelvű és kultúrájú népek leigázása, majd a maradékaik könyörtelen, kulturális asszimilációját jelenti voltaképp, s erre mi oly büszkék vagyunk, miközben megújuló szabadságharcot vívunk a sokat szenvedett népeket végre békésen egyesíteni kívánó nemzetszövetségi esélyünk, az Európai Unió ellen), vagy akár az alig ismert, zavaros őstörténetünkig (nem genetikailag, mert e honban egyetlen, tiszta génű, honfoglalás-kori "árja" magyar sem létezik, ha volt egyáltalán ilyen), figyelmesen szemlélődve tisztán láthatóak a mélységben azok a gyökerek, amelyek jelenleg is táplálják ezeket a folyamatokat, megmérgezve naponta a kisebb-nagyobb közösségeink, s ezzel együtt az egyének életét. Erre megy rá minden energiánk, s ehhez ragaszkodunk körmünk szakadtáig, ahelyett, hogy végre élni kezdenének, másokat, mindenkit élni hagyva, ha oly szorgosan nem segítve is... E folyamatra a "Magyarország megújul" feliratú szalag helyett - igaza van - a "Magyarország a múltján mereng" pántlika illenék, de hát, ha egyszer a hatalom érdekei ezt kívánják, akkor ez is csak egy eget verő hazugság, ám szükséges, és könnyen a közérdek centrumává tehető. Ez meg is történt, mert velünk még ezt is meg lehet csinálni; lóreál, mert megérdemeljük.
    A baj tehát nagyon mély gyökerű, és roppant összetett, itt még a vázlat kifejtése sem vállalható. De az biztos, hogy a fejbéli viszonyokat, gondolkodási struktúrákat alantasan kihasználó értelemben nemzetileg nem szűkölködünk. Minden másban igen, méghozzá fájdalmasan - és feleslegesen. Ilyenek vagyunk, s úgy fest a dolog, hogy ilyenek is maradunk sokáig, mert ezt akarjuk, ezért rúgjuk le egymást naponta elszántan, fent és lent egyaránt. A miért kérdésre, persze, a legtöbben nem tudnak kielégítő választ adni: mert így szoktuk, oszt´ kész. Mert a magyar "szabadságharcos fajta", megy a vezérkosa után, aki nem, az felkoncoltatik, vagy megfagy, éhen döglik, nem kap rétest estére, meg gyógyszert se a testére, oszt´ jó napot. A félelem pedig hatalmas úr, amely a Zembert könnyen megfoszthatja a Pünkösdtől.
    Hát, így valahogy. Szomorú nagyon, ugye? Kivált a perspektíváinkra nézvést.

    Őri Ferenctől olvastam egy kis jegyzetet. Írt már jobbat is, de amit a belénk írt programról, annak a "lelkéről" és intelligens, mindennapi megélésének sugallatáról és lehetőségéről mond, azt megszívlelendőnek gondolom, pedig egyáltalán nem vagyok istenfélő, noha Jézust, a valaha élő, intelligens embert, mint minden ilyet, tisztelem, sőt szeretem, miközben nyíltan antiklerikális vagyok, és gyűlölöm az egyház alantas, iszonyú veszteségeket okozó, évszázados hazugságait, amelyek a mindenkori hatalmat legitimálták, és sok esetben abszolutizálták is. Amíg a liturgia a templomokban zajlik, s a részvétel önkéntes, nincs kifogásom az egyházak működése ellen, és még figyelek is rájuk, mert olykor nagyon is megszívlelendő bölcsességekre világítanak rá arról a fertályról is. Amíg szelíden ajánlva teszik, semmi gond, de mihelyst a hatalomba fészkelik magukat, és diktálni kezdenek a szeretet szelídségének talmi, és gyomorforgatóan aljas látszatát keltve, borzalmas, általuk tán fel sem fogott károkat és fájdalmakat zúdítva a rettegésben tartott Zemberekre, azonnal kardot rántok. Szellemit, persze, szemben velük, akik egyre inkább a jog pallosával hadonásznak szegény fejem körül, pedig még a puccsalapot jelentő alaptörvény szerint sem alkotói az államhatalomnak. Még ennek sem. Pedig ez tényleg az: államhatalom, ahol az állam nem én vagyok, s nem azért nem, mert nem Lajos, hanem mert nem (megtért) Viktor a nevem. Mégsem fognak soha beterelni a félelemtől bégető nyájukba. Pedig Jézust szeretem. Különös, ugye? Fenét, szerintem tök logikus.

    Kellemes pünkösdölést! Mondjuk, úgy, ahogyan Őri ajánlja a jegyzetében, de úgy akár mindennap.”
  • 10. _csutak_ 2013. május 18. 12:05
    „Kemal Atatürk azzal emelte ki hazáját a huszadik században (Törökország) a középkorból, hogy véres eszközökkel szekularizálta az államot és minden politikai szereptől eltiltotta a papságát!
    Erre Orbán rá száz évre vissza akar térni a vallási maszlaghoz?
    Ezek nem modern Magyarországot építenek hanem visszatérnek a Savonarola kori sötét középkorba!”
  • 9. levelyne 2013. május 18. 11:13
    „Kedves 7. hozzászóló tucat!
    Köszönöm a tökéletesen megfogalmazott hozzászólását.
    Gratulálok.”
  • 8. zehn 2013. május 18. 06:50
    „Modern ország? Röhej! Már mindenütt jobban élnek mint itt. Kádárista rendszer épült ki,ezer sebből vérző gazdasággal, milliók nyomorával,eszement országvezetővel. Jó, hogy nem tetszik senkinek, néhány eszelős, szemellenzős narancsos szellemi toprongyot kivéve!”
  • 7. tucat 2013. május 18. 01:22
    „Azért, jó Navracsics úr, mert önök, nem akármilyen fondorlatos-ármányos módon, alkotmányos puccsot hajtottak végre a saját hatalmuk végtelenítése érdekében, s ezzel nemcsak az uniós alapszerződés szinte minden lényeges pontját rúgták fel, hanem a saját népüket is átverték. Jó, megérdemli, szó se róla, naponta bizonyítja, amikor szóba áll önökkel, nemcsak a rezsicsökkentésnek nevezett, meg ahhoz hasonló, világbajnok bűvésztrükköket megtapsikolva, hanem akár ellenzékből is bármiképp, mondjuk a jogalkotás szent helyén, ahová az istenadta a képviseleti demokrácia fényes látszatával elkápráztatva delegálta, és ezzel mindannyian ostobán legitimálják az önök hatalmát. Remélem, nem kell magyaráznom, mi a pitypangról beszélek.
    A gyalázatos alkotmányos puccsuk miatt - amelynek az eredményeiről az alább látható hozzászólásokban (e pillanatban, amikor ezt írom, öt jelent meg), hol bővebben, hol markáns rövidséggel olvashat - ma éppen az Unió kénytelen kísérletet tenni arra, hogy megvédje a "modern Magyarországot" az önök féktelen, keresztény-sámándobos, majd´ koronás randalírozásától. Ezért bánnak velünk elnézően, ezért olyan óvatos évek óta Barroso, még akkor is, amikor a folyamatosan és arcátlanul, telefonon, levélben, vagy személyesen össze-vissza hazudozó Orbánnak "erőteljesen ajánlja" a javaslatai megfontolását, és ugyanezért inti önuralomra Merkel a saját országa türelmetlenebb politikusait, mondván: ha kizárnak bennünket az Unióból, akkor nem tudnak befolyást gyakorolni a mi, kis, fél-ázsiai folyamatainkra (értsd: nem tudják a sok, szerencsétlen félnótás magyar Zembert megvédeni az őket csúfosan átverő hatalomtól), amelyek finoman szólva is félelmetesek, és addig jutottak, hogy a jelenlegi közjogi, közhatalmi szerkezetünkkel még az uniós csatlakozási tárgyalások megkezdésére sem lennének hajlandók velünk.

    Ezért, drága, jó Navracsics úr, nem másért. De szerfelett oly igen meglepődnék, ha az derülne ki, hogy önnek minderről fogalma sincs. Dehogy nincs! Nem buta emberek maguk, uram, hanem... Ha leírnám az igazságot, szegény modi menten felébredne a rémülettől, és élete végéig ő lenne a rettegett Radírpók, még a klozetre is radírral járna, csórikám (bocs, modi!). Kicsit mégis segítek: én nem tartom magamat jellemtelennek. De hülye sem vagyok. Annyira, amennyire önök szeretnék, semmiképp.

    A szöveg olyan, mintha önnek, önöknek írtam volna, de tekintse ezt amolyan, egyoldalú monológnak, vagy ha úgy tetszik, monodrámának, amelyet szabad emberként írtam. Az maradok é, jó uram, akkor is, ha rácsok mögé segítenek valamiképp, szemben önökkel, akik örökké rabok maradnak, fájdalmasan szorító bilincsben szorongva életük végéig.
    Monológ ez, tehát, pusztán azért, mert én nem kívánom legitimálni ezt a (köz?)hatalmat azzal, hogy szóba állok önökkel. Rémségesen régóta nincs miről és nincs is miért beszélnünk egymással. Ennek ellenére megnyugodhat: nem jelentek nemzetbiztonsági kockázatot. Ezredannyit sem, mint önök.

    Vó´t szerencsém! Sajnos önöknek is, az istenadta ostobasága, no, meg az önöknél nem sokkal különb elődjeik (ma többnyire ellenzékben kapirgálnak) lélegzetelállító hibái miatt, amelyeket mind, elképesztő gátlástalansággal, aljasul kihasználtak, és furmányosan, kitervelten tagolt, a gerjesztett, züllesztő félelmeken keresztül remekül uralható, feszült csatatérré (választékos a fegyvernemkínálat, például rasszista, antiszemita, hungarista, náci, keresztény-ateista, homofób...) tették ezt a nyomorult, "féljük-hisszük-valljuk", feudális hűbérúri preambulummal felcicomázott "alaptörvényű, amúgy "modern" kis országot - amelyet, persze, az a buta Európa nem ért. Mondja ön, de ebben is téved..., azaz, tévedne, ha nem lenne teljesen tisztában az igazsággal, avagy, így enyhébb: a tényekkel. Ám nem buta ember ön sem, hanem... De hagyjuk, hisz már elköszöntem, és ezt is mondtam, sugalltam már.”
  • 6. CsImre 2013. május 18. 00:19
    „"mivel a választók olyan politikusokat emeltek hatalomba"

    Jobb helyeken a választók vannak hatalmon.

    "naponta kell bizonyítanunk elkötelezettségünket a demokrácia mellett"

    Mondjuk úgy, kellene. Nem szakadnak bele a bizonyításba, ugyanis...

    " a külföld bizalmatlanul méregeti a sajátos kelet- és közép-európai megoldásokat"

    Valahol érthető, ha ezen megoldásoknak az eredménye, hogy 700 eurós a magyar átlagkereset...

    "bizonytalanná váltak saját értékeikkel kapcsolatban is a szocializmus évtizedei nyomán."

    Hát még az utána következő évtizedek után.

    "szabadság bajnokairól kialakult romantikus képet lassan felváltotta a kép a lengyel vízvezeték-szerelőről vagy magyar pincérről,"

    Meg a magyar politikusról. Ez talán a legnagyobb kiábrándulás.”
  • 5. mazsolaszolo 2013. május 17. 22:59
    „"Az a puszta tény tartotta bennünk az erőt évtizedeken át, hogy mi is európaiak vagyunk, de Európa mindaddig gyenge marad, amíg a nyugatiak nem hajlandók erről tudomást venni."

    Milyen jól hangzik, ugye? Csakhogy a DE előtti és utáni mondatrészeknek NINCS semmi közük egymáshoz! Ok-okozatnak tüntet fel valamit, aminek valójában nincs semmi köze egymáshoz.

    Európa nem gyenge - Magyarország gyenge. A rab madár nem hiszi el, hogy nincsenek többá rácsok. Ezért tűri meg és ezért van szüksége zsarnokra.

    Európa nem veti ki a magyar munkavállalókat. Nem kell itt hangukatot kelteni, kedves Fidesz.
    Európának sokkal több esze van annál: tudja, hogy aki magyarként kimerészkedik külföldre és megpróbál a maga lábán megállni, az már nem a zsarnokságban akar élni.”
  • 4. mazsolaszolo 2013. május 17. 22:51
    „Na, vajon miért?

    Először is, nem megbélyegzi - azt ugyanis éppen az olyan emberek szokták, mint a mostani Fidesz-KNDP oszlopos tagjai. (Tiszt. a kiv-nek, ha még van.) Európa kritikát gyakorol egy eszement vezetés ellen, amelyt az nem képes sem tudomásul venni, sem elviselni, sem ignorálni, sem megfogadni.

    Másodszor: a modernnek kikiáltott mai Magyarország olyan szinten anakronisztikus, durva ellentmondásokkal teli, élhetetlen szabályokkal uralt és kaotikus, amelyet egy embernél már messze nem az egészséges jelzővel illetnénk. Egy Társadalom esetében pedig messze nem a modern jelzőt kapná.

    Oszt jónapot! :(”
  • 3. deszkás 2013. május 17. 22:37
    „És mitől modern az ön Gucci öltönyétől?”
  • 2. tzs_szeged 2013. május 17. 21:59
    „Nem az országot, a kormányt.
    Az Önök gondolkodása tényleg ennyire korlátolt, vagy tudatosan művelik azt, amit?”
  • 1. deszkás 2013. május 17. 21:50
    „Azért kedves uram mert önök URALKODNAK.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Felborult egy vitorlás a Balatonon

A hajóról három férfit mentettek ki a vízimentők. Tovább olvasom